Vláda považuje za svou povinnost dokončiti
historické dílo osídlení našeho
pohraničí českými a slovenskými
lidmi, převésti půdu a zemědělské
usedlosti a živnosti do vlastnictví osvědčivších
se osídlenců a zabezpečiti jim pomoc státu
při budování nové a šťastné
existence.
Do konce r. 1946 musí býti ukončen organisovaný
odsun všeho německého obyvatelstva z naší
republiky. V dohledné době bude také skončeno
v podstatě osídlení našeho českého
pohraničí. Bude tam po odsunu Němců
žíti přibližně dva a půl
milionu našich občanů.
Okamžitě se přistoupí k úpravě
majetkově-právních poměrů Čechů
a Slováků v pohraničí i ve vnitrozemí,
zejména pokud jde o zemědělské usedlosti,
drobné živnosti, rodinné domy a bytová
zařízení. Bude vypracován návrh
zákona, který umožní urychlený
knihovní převod vlastnictví k půdě
na nové zemědělské přídělce.
Národním správcům, kteří
se osvědčili, jakož i jiným způsobilým
uchazečům bude usnadněno nabýti vlastnictví
k spravovanému živnostenskému majetku.
Při všech přídělových
řízeních se bude počítati s
placením úhrady ve splátkách snesitelných
pro nabyvatele. Úspěšným národním
správcům a uživatelům rodinných
domů v pohraničí, kteří jsou
tam řádně zaměstnáni, se poskytne
právní nárok na příděl
jimi spravovaných nebo užívaných majetků
velmi zjednodušeným a zkráceným přídělovým
řízením. Při oceňování
rodinných domků se bude přihlížeti
k sociálním poměrům uchazečovým.
Obětem nepřátelské persekuce a války,
jakož i jejich pozůstalým mohou býti
poskytnuty zvláštní úlevy.
Příděly ze středních a velkých
konfiskovaných majetků, pokud nebudou přičleněny
k znárodněnému průmyslu, bude posíleno
hospodářství obcí, okresů,
zemí, družstev, jednotných organisací
a jednotlivců. Při tom se bude přednostně
pamatovati na to, aby vhodné objekty sloužily lidovým
zařízením kulturním, sociálním,
zdravotním a zotavovacím.
Vyrovnání závazků, spojených
s konfiskovaným majetkem, se provede co nejjednodušeji
a nejrychleji a nesmí brzditi urychlenou konečnou
úpravu vlastnických poměrů v pohraničí.
Všem řádně hospodařícím
novým nabyvatelům majetku v pohraničí
bude poskytována veškerá pomoc, aby na nově
nabytém majetku mohli řádně hospodařiti.
Na úhradu mimořádných stěhovacích
a zařizovacích výloh některých
kategorií zaměstnanců se bude v zájmu
dokončení osídlení pamatovati příspěvkem
z veřejných prostředků. Bude též
postaráno o odstranění všech nedostatků
v zásobování a výživě,
jež dnes zhoršují stav v pohraničí
proti stavu ve vnitrozemí.
Tato opatření zaručí nejrychlejší
odstranění dosavadního rozdílu životních
podmínek mezi vnitrozemím a pohraničím,
zajistí navždy národní ráz pohraničí
a vytvoří radostné prostředí
hospodářské, sociální i kulturní.
Úspěšné osídlení pohraničí
bude vláda podporovati také pomocí krajanů,
kteří žijí dosud v cizině a usilují
o návrat do osvobozené vlasti.
Vláda poskytne mimořádnou pomoc finanční
i materiální těm oblastem v českých
zemích, které byly za války zvlášť
těžce poškozeny. Týká se to jmenovitě
Opavska, Břeclavska, Brna, Plzně, Kralup, Sedlčanska
s Neveklovskem, Vyškovska a jiných.
Zvláštní péči nutno také
věnovati hospodářsky zanedbaným krajům
v českých zemích, zejména v jižních
Čechách, ve středním Povltaví
a Podbrdsku, na Českomoravské vysočině,
na Valašsku a Slovácku, kteréžto kraje
dnes nemohou uživit svého obyvatelstva. Je třeba
zastaviti vylidňování těchto krajů,
zvýšiti životní úroveň jejich
obyvatelstva tím, že v rámci dvouletého
plánu bude tam zejména budována silniční
síť, zlepšena silniční doprava,
dokončena elektrifikace obcí za využití
vodní energie a jihočeského lignitu a založen
takový průmysl, který může využíti
místních surovinových zdrojů a poskytne
při tom poměrně největší
možnosti zaměstnání, aniž vyžaduje
opatření speciálních továrních
budov a přísunu velkého množství
surovin. S tohoto hlediska půjde zvláště
o průmysl zpracující dřevo, o průmysl
potravinářský, o výrobu hraček
a zpracování kožišin, dále o optiku,
jemnou mechaniku, elektromechaniku a o průmysl farmaceutický.
Splnění načrtnutých úkolů
dvouletého plánu bude vyžadovati mobilisace
všech tvůrčích sil národa a dobré
politiky na různých úsecích hospodářského
a veřejného života. Uveďme jen některé
hlavní předpoklady pro splnění dvouletého
plánu.
Přední předpoklad pro splnění
dvouletého plánu je, abychom překonali nedostatek
pracovních sil. Po odsunu Němců bude průmyslu,
stavebnictví a zemědělství scházet
nejméně půl milionu pracovních sil,
především pro fysické práce.
Tyto pracovní síly bude nutno získati stůj
co stůj v rámci velké "národní
mobilisace práce".
Účast každého jednotlivce na hospodářském
budování státu se musí stát
otázkou národní cti a vlastenectví.
Učiníme vše, aby produktivní práce,
zejména práce fysická, měla to čestné
místo, které jí právem náleží.(Potlesk.)
Zejména bude nutno: získati dostatečný
počet pracovních sil pro ona výrobní
odvětví, která mají pro dvouletý
plán rozhodující význam, jako jsou
průmysl báňský, výroba stavebních
hmot, stavebnictví a zemědělství;
postupně přeřaditi do výrobního
procesu pracovníky přímo ve výrobě
nezúčastněné a na dosavadních
místech postradatelné, což platí pro
pracovníky v poměru veřejném i soukromém;
vrátiti kvalifikované síly do jejich původních
povolání; získati pro produktivní
práci ty, kdož dosud nepracují, ač pracovati
mohou; zabezpečiti nejdůležitější
odvětví výroby pracovním dorostem,
zvýšiti počet pracujících žen
a začleniti do pracovního procesu i osoby se sníženou
pracovní schopností. Všechna tato opatření
musí býti prováděna tak, aby se přechod
k nové produktivní práci těmto pracovníkům
co nejvíce usnadnil a aby se jim zabezpečila slušná
životní úroveň.
Další prostředek, jak překonati nedostatek
pracovních sil, je stupňování produktivity
práce, to je zvýšení výkonu na
hlavu a na směnu. Všude tam, kde je to možno,
je třeba nahraditi práci ruční prací
strojovou. Je nutno přejíti v největší
možné míře k systému výkonnostních
mezd a platů, odměňovati zvýšený
výkon zvýšeným příjmem
pracovníků a postarati se, aby příjem,
plynoucí ze zvýšeného výkonu,
nebyl pohlcován vysokým zdaněním.
Vcelku se musí v rámci dvouletého plánu
stupňovati produktivita práce a výkonnost
pracovní síly o 40 % proti dnešnímu
stavu tak, abychom do konce roku 1948 všude překročili
předválečnou produktivitu práce a
výkonnost co nejvíce.
Má-li se úspěšně provésti
národní mobilisace práce, bude nezbytně
třeba, aby se sjednotily všechny právní
normy o řízení práce, aby se přistoupilo
k řádnému vybavení úřadů
ochrany práce, připravilo vydání Kodexu
práce, důsledně prováděly předpisy
pro evidenci a třídění pracovních
sil a uskutečnila vhodná zákonná úprava
svátků a památných dnů.
S mobilisací pracovních sil k produktivním
pracím a se zvyšováním výkonnosti
musí býti spojena účelná reorganisace
našeho výrobního a distribučního
aparátu.
Znárodněný průmysl nutno co nejdříve
dobudovati a postaviti na zdravou finanční a obchodní
základnu. Generální ředitelství
znárodněných průmyslových odvětví
spolu s ředitelstvími jednotlivých podniků
jsou odpovědna za hospodárnost ve svěřených
jim podnicích. Rozhodování o vlastních
otázkách provozu se musí svěřiti
těmto orgánům. Příslušné
úřady jakožto orgány vrchnostenské
budou po vypracování potřebných výrobních
plánů soustřeďovati svoji činnost
na kontrolu provádění těchto plánů
a na všeobecné otázky prosperity podniků,
jakož i celých znárodněných odvětví
a nebudou zasahovati rušivě do organisace a řádného
chodu podniků. Při obsazovaní vedoucích
míst ve znárodněném průmyslu
nesmí rozhodovati stranická příslušnost,
nýbrž musí býti rozhodná odborná
znalost a státní spolehlivost. (Potlesk.)
Každý, komu je svěřena funkce ve znárodněném
podnikání, bude míti osobní odpovědnost
za dosažené výsledky, a budou ihned vyměněni
ti, kdož se neosvědčí. (Potlesk.)
Naproti tomu se za zvláště úspěšné
výsledky dostane vedoucím pracovníkům
mimořádné odměny. (Potlesk.)
Ve formě Národních svazů průmyslu
a Národního ústředního svazu
průmyslu musí býti vybudována účelná
organisace, sdružující povinně jak podniky
znárodněné, tak neznárodněné.
Pomocí této organisace, jejíž aparát
musí býti hospodárný a pružný,
budou míti příslušné státní
orgány možnost říditi plánovitě
celá průmyslová odvětví, uváděti
v soulad zájmy sektoru znárodněného
a sektoru neznárodněného a včleniti
je do celkového státního plánování,
aniž se poruší zdravá soutěživost
obou sektorů. Při této příležitosti
prohlašuje vláda, že považuje znárodňovací
akci ve výrobě za ukončenou.
Naléhavě je třeba přebudovati povinné
zájmové organisace řemesel, živnosti
a obchodu, aby jejich činnost byla zjednodušena a
zhospodárněna, při čemž se v
těchto organisacích musí demokraticky uplatniti
vůle jejich členů a musí býti
možno říditi celý velký sektor
řemesel, živností a obchodu jak ve prospěch
jednotlivých jejich členů, tak ve prospěch
celku.
Vláda bude také podporovati družstevní
hnutí, které se snažilo i v dřívějších
dobách zmírniti organisovanou hospodářskou
svépomocí závislost jednotlivého dělníka,
isolovaného rolníka, drobného živnostníka
i pracujícího inteligenta na kapitálově
silných vykořisťovatelských vrstvách
a které od samého počátku naší
obnovené samostatnosti vyvíjí uznáníhodné
pracovní úsilí na poli hospodářské
výstavby státu. Aby bylo možno družstevnímu
hnutí vymeziti jeho pracovní úsek v hospodářském
plánu, je nutno, aby bylo jednotně organisováno
a aby jeho vrcholný orgán měl dostatečnou
pravomoc. Vláda proto všemožně urychlí
vydání zákona o Ústřední
radě družstev a odborných svazech družstev.
Podnikne též potřebné kroky k vypracování
nového družstevního zákona, který
by nahradil již zastaralý a nedostačující
zákon z r. 1873. Všechna tato péče o
družstevnictví se bude prováděti tak,
aby nebyla ohrožena soutěživost mezi družstevním
a soukromým podnikáním.
Konečně pokládá vláda za nezbytné
zjednodušiti a zlevniti distribuci tak, aby se zboží
všeho druhu na cestě od výrobce k spotřebiteli
nadměrně nezdražovalo a aby ze zlevnění
i distribuce měli prospěch spotřebitel, výrobce
i drobný obchodník. Je třeba odstraniti všechny
články, které s národohospodářského
hlediska jsou v distribučním řetězu
zbytečné. Je nutno obnoviti přímý
styk mezi výrobcem a maloobchodníkem a zavésti
přímý styk mezi maloobchodníkem a
znárodněným průmyslem všude tam,
kde je to účelné. Soustava vázaného
hospodářství v distribuci nechť je postupně
uvolňována podle toho, jak to dovolí stav
výroby průmyslové a zemědělské
a zahraničního obchodu. (Potlesk.)
Vláda bude dbáti, aby v nejkratší době
byla dokončena měnová reforma. K tomu cíli
nutno urychleně zpracovati podklady pro soupis majetku
a vyměřiti dávky z majetkového přírůstku
a dávky z majetku podle zákona, na němž
se usneslo Prozatímní Národní shromáždění.
Tím se získá přehled o sociálním
rozvrstvení majitelů vázaných vkladů
a jiných majetkových hodnot, jakož i přehled
o přebytečné, dávkami neodčerpané
kupní síle.
Z vázaných částek, které zbudou
po zaplacení dávek, budou postupně uvolnovňovány
pevné částky ve výši, která
bude stanovena tak, aby vyhovovala majetkovým poměrům
vkladatelů a aby nevzniklo nebezpečí inflace.
Zbytek vázaných vkladů bude vhodnou formou
konsolidován.
Vláda apeluje na veřejnost, aby měla plné
pochopení a důvěru v opatření
vlády v oblasti měnové. Tato opatření
směřují k tomu, aby se udržela stabilita
měny, aby se zabránilo inflaci a aby tak konec konců
byly též zhodnoceny dosud vázané vklady
našich střádalů. Tato snaha vlády
bude tím spíše korunována úspěchem,
čím větší důvěru
budou míti majitelé volných peněz
k měnové politice vlády a čím
více budou své peníze ukládati na
vkladní a spořitelní knížky,
aby tak umožnili, aby peníze byly dány do služeb
velkého díla naší hospodářské
obnovy. Vláda bude udržovati stabilitu měnové
jednotky i v relaci k cizím měnám.
Finanční politika státu má zabezpečiti
splnění dvouletého plánu po finanční
stránce. Musí dbáti, aby chystané
investiční práce, pro něž jsou
k disposici pracovní síly, suroviny a pracovní
prostředky, nebyly brzděny nedostatkem finančních
prostředků. Musí dále dbáti,
aby zvýšená výroba spotřebních
statků našla odbyt. Rovnováhy mezi úhrnem
poptávky po spotřebních statcích a
nabídkou se dosáhne účelnou politikou
cenovou a daňovou, po případě vypsáním
národní půjčky.
Plánované investice nutno financovati jednak z vlastních
prostředků podniku, jednak úvěrem
u peněžních ústavů, dále
pak z prostředků veřejných.
V souvislosti s dokončením měnové
reformy bude třeba řešiti otázku úrokových
sazeb a určiti jejich výši tak, aby odpovídala
nynějšímu stavu národního hospodářství
a podporovala jeho další rozvoj.
Rozpočtová politika musí směřovati
k snížení schodků ve veřejné
správě. Veřejná správa musí
pracovati hospodárněji. Na druhé straně
je nutno, aby vzrůstal národní důchod,
aby se zlepšila daňová morálka a aby
výnos daní stoupal.
Naše peněžnictví má býti
zreorganisováno podle potřeb plánovaného
hospodářství. Vedoucí myšlenkou
bude přitom zásada soustředění
všech kapitálových prostředků
a jejich střední distribuce dvěma směry:
investičním a provozním.
Aby bylo umožněno jednotné vedení znárodněného
i neznárodněného peněžnictví,
je třeba bez odkladu zříditi Národní
radu peněžnictví s jejím oblastním
vedením jakožto vrcholný orgán všech
sektorů peněžnictví.
Ústřední správa bank jakožto
řídící orgán znárodněných
bank urychleně zkoordinuje činnost jednotlivých
ústavů a bude pečovati o zjednodušení
jejich organisace a provozu.
Znárodněné banky se soustředí
na poskytování provozního úvěru.
Národní podniky budou používati k financování
svého provozu vždy pouze služeb jednoho peněžního
ústavu. Ve styku mezi sebou a ve styku s veřejnými
orgány budou národní podniky platiti - s
výjimkou malých částek - jen převodem
na běžných účtech. Své
volné prostředky budou odvádět ihned
na svůj běžný účet. Národní
podniky si navzájem nesmějí poskytovati finanční
úvěr, aby nebyl skreslen obraz jejich finanční
situace.
Opatřeními legislativními, administrativními
a propagačními bude vláda podporovat všechny
formy bezpeněžního placení.
Agenda financování investic bude přikázána
zvláštním investičním ústavům.
Tím, že se oddělí financování
provozu od financování investic, dále specialisací
bank podle výrobních sektorů a koordinací
mezi bankami a ostatními druhy peněžních
ústavů se vyloučí dosavadní
nezdravá konkurence mezi nimi, takže budou moci lépe
plniti svou novou funkci, rozšířenou o kontrolu
národních podniků, s jejichž technickým
provozem se při své specialisaci lépe obeznámí.
Uvedenými opatřeními bude umožněna
větší a jednodušší kontrola
daňová, cenová a mzdová, jakož
i kontrola rychlosti obratu zboží a výkonnosti
a hospodárnosti národních podniků.
Aby také smluvní pojišťovnictví
mohlo účelně plniti svůj úkol
v celkovém plánovaném hospodářství
republiky, je třeba provésti účelnou
koncentraci znárodněných pojišťoven,
čímž se dosáhne zejména také
jejich zhospodárnění.