Zpravodaj posl. Hodinová-Spurná: Slavná
sněmovno!
Vládním návrhem zákona tisk. č.
54, který právě projednáváme,
se doplňuje zákon ze dne 16. května 1946
čís. 126 Sb. o zajištění pracovních
sil pro zemědělskou výrobu v rámci
národní výstavby státu. Zmíněný
zákon z května t. r. již správně
předvídal, že řádné a
včasné provedení všech zemědělských
prací musí býti mravní a právní
povinností všech obyvatel republiky a nikoliv jenom
zemědělců. Zdárné zvládnutí
žňových prací a úspěšné
ukončení česání chmele za pomoci
statisíců občanů z měst jasně
nám dokazuje, že náš lid chápe
naléhavost zemědělských problémů
a snaží se obětavou prací přispěti
k jejich řešení. Přesto však vznikl
při provádění odsunu Němců
v zemědělství kritický nedostatek
pracovních sil hlavně u zemědělců.
Předseda vlády ve svém včerejším
projevu zdůraznil, že musíme trvati neústupně
na odsunu Němců a Maďarů a že v
zájmu uskutečnění tak velkého
historického díla národního a státního
vezmeme na sebe přechodné obtíže hospodářského
rázu, byť byly sebevětší. Z toho
důvodu, aby byla zaručena okamžitá pomoc
našim zemědělcům, vláda povolala
dva ročníky mládeže k zemědělským
pracím na tři měsíce. Jsme toho mínění,
že pro potřebu dvouletého plánu bude
možno získati většinu potřebných
sil cestou dobrovolných přesunů i velkou
uvědomovací akcí všech občanů
naší republiky.
Potřeba v zemědělství je však
naléhavá. Je naléhavá tak, že
nemůžeme v tomto případě vyčkati
akce dobrovolné, která by měla úspěch
teprve v delším časovém období,
a z toho důvodu plně podporujeme rozhodnutí
vlády, že mládež má pomoci především
našim zemědělcům hned v příštích
měsících. Naše mládež též
pochopila naléhavost tohoto okamžiku a sama podnikala
iniciativně všechny kroky, aby vstup do nového
dočasného zaměstnání v zemědělství
byl hladký a bez velkých obtíží.
Jsme si ovšem plně vědomi toho, že při
nástupu mládeže do zemědělství
se vyskytly četné nedostatky, které teprve
nyní postupně odstraňujeme. Ale i kdyby vstup
mládeže do zemědělství byl sebehladší,
víme, že mládež přináší
tím velkou oběť, kterou nechceme a nemůžeme
zmenšovat. Víme, že mládež je tímto
opatřením vytržena ze svého dosavadního
zaměstnání, ze svého studia a že
vžíti se do nového prostředí
nebude vždycky snadné. Musíme však žádati
tuto oběť od naší mládeže
a naše mládež zajisté pochopí,
že tuto oběť přináší
hlavně pro sebe a pro svoji lepší budoucnost.
Ke cti mládeže budiž řečeno, že
v celku chápe nutnost opatření lépe
než někteří dospělí. Mládež
ovšem poukazuje právem na řadu nedostatků,
jež se projevily při nástupu do práce,
a zodpovědnost za tyto nedostatky nesou zčásti
naše byrokratické úřady. Naše úřady
ochrany práce nepochopily úkol, jejž musí
splnit v této souvislosti, a stávaly se i případy,
že mládež, která se hlásí
k práci, je neodůvodněně odmítána.
Také někteří hospodáři
neukázali vždy plného pochopení ve svém
stanovisku k mládeži. Hospodáři si musí
uvědomit, že mládež svým nástupem
k zemědělské práci přináší
oběť, a musí se podle toho také řídit.
Nedostatky by se daly ovšem lehce odstranit, kdyby se všechny
čtyři politické strany o zdárný
výsledek upřímně postaraly. Vždyť
jednotně prohlašují, že znají tento
nedostatek pracovních sil v zemědělství,
a proto se též jednotně musí starat
o to, aby tento nedostatek byl alespoň částečně
vyřešen hladkým a úplným zařazením
dvou ročníků mládeže do zemědělské
práce. Je povinností nás všech bez rozdílu,
abychom sice viděli a zjistili nedostatky a abychom na
ně upozornili, ale hlavním naším úkolem
a naší povinností je, abychom je společným
úsilím odstranili.
Škodolibou radostí nad nedostatky a nezdarem v několika
případech neodstraní se nedostatek pracovních
sil, nepomůže se ani zemědělcům,
ani mládeži, (Potlesk.) ale podrývá
se tímto nepoctivým postojem jen morálka
jak mládeže, tak také zemědělců.
Lidé, kteří jen demagogií chtějí
řešit tak veliký úkol, se sami jen morálně
diskvalifikují před národem a před
mládeží.
Tříměsíční služba
mládeže je přechodným opatřením,
aby byl získán čas k opatření
trvalých pracovních sil do všech odvětví
a tím také do zemědělství.
Ukázalo se, že zákon z května t. r.
vyjímá příliš široký
okruh osob, zejména mládeže, z pracovní
povinnosti. A z tohoto důvodu předložený
vládní návrh navrhuje vsunutí nového
odstavce za dosavadní ustanovení § 4 tohoto
znění: "Ministr sociální péče
může však v případě naléhavé
potřeby se souhlasem vlády vyhláškou
v Úředním listě povinnost hlášení
podle § 3 rozšířiti i na osoby, na něž
by se jinak vztahovalo ustanovení odstavce 1." Souhlasíme
s tímto návrhem, právě tak jako s
jeho druhým článkem, kterým tento
zákon nabývá účinnosti dnem
1. srpna t. r. a pozbude jí dnem 31. prosince 1947.
Nejnaléhavější potřeba v zemědělství
se jeví v živočišné výrobě,
kde hrozí nebezpečí, že nedostatek pracovních
sil by způsobil přílišné porážení
hlavně hovězího dobytka. Tím by byl
ovšem ohrožen dvouletý plán živočišné
výroby, podle kterého máme do konce roku
1948 zvýšiti výrobu hovězího
masa o 35 %, mléka o 75 %, másla o 10 %. Z tohoto
důvodu bude třeba zajistiti pracovní síly
v nejbližších týdnech a dnech hlavně
pro naše pastvinářská družstva
a potom též pro naše střední rolníky,
kteří pociťují už teď největší
nedostatek pracovních sil. Chceme-li dosáhnouti
všech těchto vymožeností, chceme-li míti
dostatek masa, mléka i másla i ostatních
živočišných produktů, musíme
se o to poctivě všichni společně přičiniti.
Domnívám se proto, že rozšíření
okruhu osob, jež se nyní musí hlásiti
pro zemědělskou práci, odstraňuje
nejkritičtější nedostatek pracovních
sil v příštích měsících.
Zároveň jsme si však vědomi, že
tímto opatřením ještě zdaleka
nebude vyřešen trvalý nedostatek pracovních
sil v zemědělství. Je to problém,
s kterým budeme zápasit po celou dobu dvouletky,
a k jeho konečnému rozřešení
může se dojíti teprve dokonalou mechanisací
zemědělské výroby a patřičnou
reorganisací zemědělské práce.
Z tohoto důvodu počítá náš
dvouletý plán též s rozšířením
mechanisace v zemědělství; náš
strojírenský průmysl nám vyrobí
v průběhu dvouletého plánu asi 15.000
až 18.000 traktorů a značné množství
zemědělských strojů. Zemědělské
strojní investice pro dvouletý plán mají
dosáhnout hodnoty asi 4 miliard Kčs. Z tohoto důvodu
věříme, že koncem dvouletky bude i problém
pracovních sil v zemědělství značně
snazší. Do té doby však nás čeká
ještě hodně usilovné práce.
Vláda a plánovací orgány připravují
řadu opatření, jimiž má býti
získán dostatečný počet pracovních
sil i pro zemědělství. Snažíme
se získati je též ze zahraničí,
a právě jsme uzavřeli dohodu s bulharskou
vládou o poskytování bulharských pracovních
sil pro naše zemědělství. Vláda
a plánovací úřad činí
též všechna možná opatření,
abychom si dohodou se slovenskými činiteli zajistili
pracovní síly ze Slovenska. Při všech
těchto akcích si musíme být stále
vědomi, že hlavní odpovědnost za splnění
úkolů v zemědělství leží
na nás a že jen svou vlastní prací si
musíme pomoci, že se musíme spoléhat
jen na své vlastní síly, že český
národ musí dokázat, že přes odsun
Němců a přes přechodné obtíže
s tím spojené si dovede vyřešit i nejtěžší
problémy. Proto doporučuji, aby slavná sněmovna
schválila návrh zákona beze změny,
jak jej předkládá výbor soc.-politický.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Böhm: Zpravodajcom za výbor
zemedelský je pán posl. dr Novotný.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Novotný: Dámy a pánové!
Plán hospodářské obnovy Československa
není ničím tak silně ohrožen
jako právě nedostatkem pracovních sil, který
se již nyní projevuje ve všech produktivních
povoláních, především ovšem
v zemědělství. Hned po osvobození
začal v českých zemích houfný
útěk od zemědělské práce;
příčin tohoto zjevu bylo jistě více,
avšak jednou z nich, a to ne nejslabší, byla
reakce na nedostatečné odměňování
zemědělské práce, trvající
již od nepaměti.
Udržení náležitého provozu zemědělské
výroby, stejně tak jako výživa národa
vyžaduje však zcela nezbytně, aby se zemědělství
dostalo alespoň nejnutnějších pracovních
sil.
Takový cíl také sledoval zákon ze
dne 16. května 1946, č. 121 Sb., který ve
svém prvním paragrafu uvádí, že
je mravní i právní povinností obyvatelů
Československé republiky přispěti
ke zdaru všech zemědělských prací,
jichž řádné a včasné provedení
vyžaduje zájem státu. Podle § 2 tohoto
zákona mohou býti k výkonu zemědělských
prací přiděleni všichni mužové
ve věku od 15 do 55 let a ženy od 15 do 45 roků.
Tyto osoby měly také povinnost přihlásiti
se u příslušných národních
výborů. Ve skutečnosti však se ve smyslu
těchto předpisů přihlásilo
jenom velmi málo pracovníků, neboť podle
§ 4 cit. zákona byly z povinnosti hlášení
vyňaty celé velmi široce definované
skupiny osob, čímž bylo umožněno
velmi mnohým lidem vyhnouti se povinnosti, kterou zákon
prohlásil za povinnost mravní i právní.
Zákon čís. 121 nepřinesl proto také
žádnou pomoc našemu zemědělství.
Na venkově se ovšem tíživá situace
po odsunu pracovních sil německé národnosti
zhoršila tak, že leckde hrozí katastrofou. Zemědělci
dnes pracují do úpadu. Při těžkých
zemědělských pracích vidíme
nedospělé děti vedle žen a vetchých
starců. Devadesátihodinový anebo ještě
delší pracovní týden se stal samozřejmostí
pro většinu zemědělců. Avšak
ani to nestačí ke zdolání všech
obvyklých prací, a tak dochází již
nyní velmi často ke snižování
počtu dobytka, k přeměňování
rolí v pastviny a k jiným formám extensivního
hospodaření místo dřívějšího
hospodaření intensivního. Z toho vzniká
nebezpečí, že bude ohrožena výživa
národa a že bude zviklána důvěra
zemědělců v upřímnost prohlášení
o tom, že také zemědělci bude umožněno,
aby jako rovnoprávný člen národa mohl
plnit své povinnosti vůči celku za stejných
podmínek jako druzí.
Je proto plně odůvodněn vládní
návrh zákona (tisk 54), jímž se doplňuje
zmíněný již zákon ze dne 16.
května 1946, č. 121 Sb., o zajištění
pracovních sil pro zemědělskou výrobu
v rámci národní výstavby státu.
Tímto doplněním bude umožněno
přikázati do zemědělských prací
řadu schopných osob, jež se až dosud těmto
úkonům vyhýbají. Rovněž
tak bude tímto doplněním s hlediska právního
náležitě opodstatněna vyhláška
ministra soc. péče, kterou se do zemědělských
prací přikazují dva ročníky
mládeže, narozené 1927 a 1928. Zmíněná
vyhláška neměla dosud zákonného
opodstatnění; to získá teprve uzákoněním
zmíněné novelisace. Proto také čl.
II. zmíněné vládní osnovy uvádí,
že zákon nabývá účinnosti
dnem 1. srpna 1946. Tato zpětná platnost zákona
je bezpodmínečně nutná, má-li
se ona vyhláška ministra soc. péče udržet
v platnosti. Přijetím této novelisace bude
učiněn první krok, aby se pro zemědělskou
výrobu získal přiměřený
počet pracovních sil z oněch oborů,
kde lze pracovníky zcela dobře postrádati.
Tento vládní návrh je počátkem
opatření, která mají pomoci naší
zemědělské výrobě a přispěti
k zabezpečení výživy národa.
Proto se zemědělský výbor usnesl ve
své schůzi, konané 12. září
1946, doporučiti přijetí tohoto návrhu,
ježto československé zemědělství
jakožto základ veškeré ostatní
naší výroby si zasluhuje, aby se mu dostalo
účinné pomoci, a zemědělské
obyvatelstvo jako nejspolehlivější nositel
národních tradic si zaslouží opravdové
a účinné pomoci v současných
nesnázích. (Souhlas.)
Podpredseda. dr Böhm: K tejto veci sú prihlásení
rečníci, zahájim preto rozpravu.
Prvým rečníkom je pán posl. inž.
dr Kameníček. Udeľujem mu slovo.
Posl. inž. dr Kameníček: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona, kterým se doplňuje zákon ze
dne 16. května 1946, čís. 121 Sb., o zajištění
pracovních sil pro zemědělskou výrobu,
uvítá zemědělský lid s povděkem.
Hlavně proto, že je to další prostředek
k zabezpečení budovatelského programu třetí
vlády Národní fronty Čechů
a Slováků. Proto strana čs. národních
socialistů bude hlasovati pro předložený
návrh zákona.
K celé problematice tohoto úkolu chci však
zdůrazniti, že zemědělci potřebují
hlavně stálých pracovních sil, a to
zejména pro živočišnou produkci, která
podle mezinárodního vyživovacího plánu
má býti hlavním úkolem československého
zemědělství. Pan ministr zemědělství
sliboval zemědělskému výboru i celé
zemědělské veřejnosti, že pro
ten účel bude získáno cizí
dělnictvo, italské, bulharské, maďarské
a pokud to poměry dovolí, i slovenské. Tato
ohlašovaná akce však buď zklamala, anebo
se ukázala neproveditelnou. Nyní po odsunu 340.000
Němců nastalo v zemědělství
nebývalé pracovní vakuum. Zemědělci
se právem ptají, jak je možné, že
příslušná ministerstva na tuto okolnost
včas nepamatovala. Někteří dokonce
sdílejí názor, že se tak děje
záměrně, aby se dnešní forma
podnikání ztěžovala a mohlo býti
nastoleno kolektivní hospodaření. Proto v
zájmu jich uklidnění nutno provésti
radikální a trvalou odpomoc, aby nedostatek pracovních
sil v zemědělství byl podstatně odstraněn.
Čestná služba mládeže, jak ji na
dobu tří měsíců vyhlásil
pan ministr ochrany práce a sociální péče,
je sice vítaným prostředkem nejen k získání
pracovních sil, ale také s hlediska nabytí
správných představ o tíži zemědělské
práce. Mládež měla by však býti
pro ten úkol vybavena řádnou obuví
a šatstvem, a protože jde o veřejně důležitou
službu, třeba z peněz, získaných
z odstupňovaných cen za zemědělské
produkty.
K otázce povinné pracovní služby mládeže
budiž však zdůrazněno:
1. Její doba trvání neuspokojuje.
2. Používá-li vláda těchto donucovacích
prostředků, nutno především poukázati
na možnost navrácení se řady osob, které
odešly ze zemědělství do jiných
povolání, ke kterým nemají náležité
kvalifikace, na přebytek zaměstnanců ve státní
a veřejné službě, kteří
byli přijati bez obvyklé způsobilosti, dále
na osoby z těch nezemědělských oborů,
které jsou hospodářsky méně
významné nebo jejichž pracovní kapacity
není náležitě využito. Zejména
však budiž poukázáno na velký počet
osob, které se práci vyhýbají nebo
fingují pracovní poměr, na šmelináře
a podobně. Volání po pracovních silách
musí být ovšem doplněno voláním
po zvýšené pracovní morálce,
a to ve všech oborech podnikání. Přece
jsme si všichni na příklad slibovali, že
až znárodníme průmysl, který
bude patřit celému národu, zvýšíme
pracovní výkony ne na 100 %, ale na 120 % oproti
dřívějšímu stavu.
Všechna tato opatření, která jsem uvedl,
nutno však považovati za řešení přechodné,
ale přes to za nutné, nemá-li býti
zemědělství odkázáno na takové
pracovníky, o které nikdo nestojí, ba dokonce
na cikány. Vskutku je to zjev paradoxní, že
zemědělství, z něhož vyvěrá
život národa, má býti odkázáno
na cizí nebo zdravotně postižené elementy.
Vláda ve svém dvouletém plánu naznačuje
za nejdůležitější prostředek
k odstranění nedostatku zemědělského
dělnictva mechanisaci, elektrifikaci a zcelování.
Tyto prostředky budou jistě velmi účinné,
avšak neodčiní zcela nedostatek zemědělských
pracovníků, zejména pokud jde o výrobu
živočišnou. Mimo to potřebné stroje
nejsou k dostání v žádaném počtu
a zemědělci nemají ani tolik finančních
prostředků, aby si tyto drahé stroje kupovali.
Mechanisace je pak brzděna vysokou cenou pohonných
látek.
Co však nutno v této souvislosti zdůrazniti,
je mechanisace práce v domácnosti. Tou se venkovské
ženě, která je prací nebývale
přetížena, značně ulehčí.
Jedním z nejdůležitějších
a trvalých prostředků odpomoci nedostatku
zemědělských pracovníků je
odstranění dosavadní mzdové disparity
mezi zemědělstvím a průmyslem. Práce
zemědělská je většinou těžší
a neoplývá tolika sociálními vymoženostmi,
jako práce průmyslová. Proto má zemědělský
dělník plné právo, aby byl za svoji
práci při nejmenším stejně placen,
jako dělník v průmyslu. Doposud se páše
na zemědělském dělnictvu neodpustitelná
sociální křivda. Ostatně není
to ani socialistické, jestliže dělník
v průmyslu dostává dvakrát, po případě
pětkrát větší mzdu, než
jeho kamarád v zemědělství.
Je samozřejmým důsledkem, že zvýšená
mzda musí býti zakalkulována do výrobních
nákladů a podle toho také přizpůsobeny
ceny zemědělských výrobků.
Zvýšení mezd bez úpravy cenové
vedlo by k extensitě v zemědělství,
zvláště v produkci živočišné,
a nakonec k menší úživnosti půdy
se všemi jejími hospodářskými,
sociálními a populačními následky.
Odstranění cenové disparity mezi zemědělstvím
a průmyslem je tedy základním předpokladem
pro odstranění nedostatku zemědělských
pracovníků a také pro zvýšení
životního standartu venkovského obyvatelstva
vůbec. Zatím je tu situace taková, že
zemědělské obyvatelstvo je nejpracovitější,
ale zato nejméně placené v tomto státě.
Je pravda, že zemědělské ceny byly zvýšeny
přibližně třikrát oproti předválečnému
stavu. Některé průmyslové výrobky
byly však zvýšeny až desetkrát! A
od r. 1914 objevila se letos mezi zemědělstvím
a průmyslem dosud největší cenová
disparita, která nebyla ani v krisových obdobích
let třicátých.
V dnešním novém a někdy tak vychvalovaném
poválečném hospodářském
a sociálním řádě dostal se
náš zemědělec do nebývalé
hospodářské kalamity. Vždyť před
válkou koupil na příklad za 1 q pšenice
tři páry bot a dnes koupí sotva jeden pár
bot. Zatím co v průmyslu jsou ceny určovány
především s ohledem na výrobní
náklady, jsou ceny za zemědělské produkty
určovány hlavně s ohledem na široké
vrstvy spotřebitelské. Toto neudržitelné
stanovisko je sdíleno také vládou v její
odpovědi na resoluci zemědělského
výboru ze dne 17. srpna t. r. V poslední době
uplatňuje se dokonce zásada, aby se ceny stanovily
podle množství úrody, t. j. tak, že při
velké úrodě se cena snižuje. Je to paradoxní
právě proto, že se tak děje v době
útěku od liberalismu k řízenému
hospodářství. Tak na příklad
u konsumních pozdních brambor byla zvýšena
pěstitelská cena oproti loňskému roku
pouze o 2˙50 Kčs za 1 q. Při tom je ovšem
zajímavé, že konsumní cena byla zvýšena
vlivem zvýšených distribučních
výloh až o 10 Kčs. K tomu, paní a pánové,
dochází v době, kdy se volá pro racionalisaci
distribuce.