Středa 18. září 1946

(Začátek schůze v 15 hod. 28 min.)

Přítomni:

Předseda Josef David.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Tymeš, Petr, dr Böhm, dr Šoltész.

Zapisovatelé dr Bartuška, Bolen.

Členové vlády: předseda vlády Gottwald; náměstkové předsedy vlády Fierlinger, Ursíny; ministři dr Dolanský, Hála, Laušman, dr Nejedlý, dr Procházka, Zmrhal.

236 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar; jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.

Pořad

11. schůze ústavodárného Národního shromáždění republiky

Československé,

svolané na středu dne 18. září 1946 na 15. hod.

1. Rozprava a prohlášení pana předsedy vlády Klementa Gottwalda, učiněném v 9. schůzi ústavodárného Národního shromáždění dne 12. září 1946.

2. Zpráva výborů živnostensko-obchodního a zahraničního o vládním návrhu (tisk 40), kterým se předkládá ústavodárnému Národnímu shromáždění k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou a královstvím Afghanistanským, podepsaná dne 21. října 1937 v Berlíně a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 21. prosince 1937, čís. 45 Sb. z. a n. z roku 1938 (tisk 77).

Předseda (zvoní): Zahajuji 11. schůzi ústavodárného Národního shromáždění.

Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal jsem na dnešní schůzi posl. Smrkovskému, Přeučilovi, Šlingovi, Zeminové; na tento týden posl. dr Bellušovi, dr Böhmovi, inž. Filovi, Fraštackému, dr Joskovi, dr Kvetkovi, inž. Stykovi, dr Štefánikovi; dodatečně na schůzi konanou dne 13. t. m. dr Veverkovi.

Paní posl. dr Horáková žádá za dovolenou od 17. do 27. t. m., poněvadž se účastní mírové konference v Paříži.

Pan posl. Polák žádá za dovolenou, poněvadž jest účasten na mírové konferenci v Paříži.

Navrhuji udělení těchto dovolených.

Kdo s těmito dovolenými souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Navržené dovolené jsou schváleny.

Přistoupíme k projednávání prvního odstavce pořadu, jímž je

1. Rozprava o prohlášení pana předsedy vlády Klementa Gottwalda, učiněném v 9. schůzi ústavodárného Národního shromáždění dne 12. září 1946.

Přihlášeni jsou tito řečníci: pp. posl. Děd, dr Bernard, dr Klimek, Václavů, dr Kempný, Holdoš, Cígler, Uhlířová, Tylínek, Aug. Kliment, dr Burian, Horn, Stan. Novák, Hodinová-Spurná.

Dávám slovo panu posl. Dědovi.

Posl. Děd: Slavné ústavodárné Národní shromáždění!

Dali jsme si budovatelský program Národní fronty. Má-li parlament a vláda toto velké dílo s důstojným úspěchem vykonat a tím také zabezpečiti naši lidovou demokracii, musíme všechno své úsilí zaměřit na toto budování v jeho přísně daném rámci a rozsahu. Jsem přesvědčen, paní a pánové, že tento postup není dodržován, a jestliže něco ohrožuje toto naše národní dílo, pak jsou to různá opatření jednotlivých institucí, svazů, hospodářských skupin průmyslových a ředitelů jednotlivých odvětví znárodněného průmyslu, a často i některých úředníků příslušných ministerstev, kteří překročují svoji zákonnou kompetenci, máme-li na zřeteli budovatelský program a jeho daný rozsah.

Konkrétně: celé řady živnostenských a průmyslových podniků - podotýkám, podniků českých, nikoli konfiskátů - jsou přikazovány do provozního klidu t. zv. suchou cestou s poukazem na klasifikaci C tím, že je jim prostě odepřen anebo zdržován příděl surovin. Co je to neznámé C, paní a pánové, u českých podniků, kterým zákon zaručuje ochranu a rovná práva? Znaky pro nějakou klasifikaci malých a středních českých podniků, které nespadaly podle zákona pod znárodnění, mohou býti dány pouze zákonem. Klasifikace, kterou provedli v ministerstvu zásobování a kterou provádí ministerstvo průmyslu, nemá právního odůvodnění; ale zneužívalo a zneužívá se jí, a to velmi hrubě.

Tato klasifikace českých podniků, nedobře uvážená, ohrozila úvěr a dobrou pověst mnoha živnostníků. A tak jako zastavování českých podniků, tak ona neblahá klasifikace s důsledky, které jsem jmenoval, je povážlivá i s hlediska platných zákonů, kterých se má právo - a říkám i povinnost - dovolávat každý řádný občan republiky, tedy i malý a střední podnikatel, o pojetí mravním a humánním v tomto případě vůbec ani nemluvě.

Nesmíme, paní a pánové, zapomínat, že československý střední a malý průmysl byl a je historickým základem hospodářské výkonnosti a činorodosti našeho státu a na něm také závisí nejen opětné dosažení, ale i zvýšení předválečného standardu našeho lidu po stránce kvality a druhové rozmanitosti spotřebních statků. Nesmíme přehlédnout, že volná soutěž, zdravá snaha jít kupředu - což je hlavním znakem malého a středního průmyslu v rukou soukromého podnikatele - je hybnou pákou pohyblivosti na poli hospodářské iniciativy vůbec. Tato skvělá tradice pohyblivosti, dovednosti, osobní iniciativy, přizpůsobivosti a pružnosti je nejtypičtějším základem a přímo pojmovým znakem středního a malého průmyslu.

A jestliže jednoznačně vystupuji pro zákonné a mravní právo této vrstvy občanstva, nepřímo tím hájím toto právo všech vrstev národa. Jestliže se ujímám práva malých a středních podnikatelů v dané situaci, nikdo nemá práva se domýšlet, že jsme proti plánování, regulaci a distribuci výroby. Jsme upřímně pro tuto regulaci, ale cestou zákonnou, spravedlivou a humánní (Potlesk.), cestou důstojnou našeho lidu, našeho státu a celé naší tradice: cestou skutečné demokracie lidové. Tuto cestu opustit nesmíme, nemáme-li důvěru toho lidu ztratit, paní a pánové.

Tak na př. by bylo jistě humánní a spravedlivé, aby živnostníku nebo jinému podnikateli, jemuž bude ve vnitrozemí zrušena živnost na základě zákona, byl přidělen podobný podnik, konfiskát v pohraničí, který bude zachován. Jak jinak a jak vhodněji chceme tyto postižené odškodnit a plně využít jejich schopností ve společném díle, když náš státní rozpočet je tak předimensován a když národní podniky zápasí s těžkou pasivitou? Snad opět cestou nejmenšího odporu, to jest na účet ostatních podnikatelů a jejich úrovně tím, že jim předepíšeme nějaké příplatky? Budeme ochotni, paní a pánové, zatížiti přetížená bedra živnostnictva novým břemenem? - Ale i v tomto směru se rozumným úvahám uzavírají v příslušných ministerstvech dveře.

Je to tak, paní a pánové. Obě ministerstva, jak ministerstvo průmyslu, tak ministerstvo výživy, malé a střední konfiskáty všech možných oborů, které podle zákona nepodléhají znárodnění, zcela jednoduše a velmi často mocenským - třeba nepřímým tlakem - sdružují v kombináty, které pak mají určité znaky, opravňující znárodnění. Ostatní je nasnadě. Malé a střední podniky pod národní správou budou znárodněny. Budou znárodněny ovšem jen tenkrát, slavné ústavodárné Národní shromáždění, když k tomu dáme souhlas (Potlesk.), když k tomu dají souhlas zvolení zástupcové českého a slovenského lidu. (Potlesk.) Tedy my, paní a pánové. (Potlesk.)

Košický program zaručil ochranu a plnou podporu malému a střednímu podnikání. Je čas, jasně a závazně stanovit a vyhlásit, co je znakem malého a středního podniku, kterým košické postuláty dávají nezadatelnou ochranu, aby konečně řada byrokratů v ministerstvech, ve svazech, v hospodářských skupinách byla poučena, ze nesmí šlapat tento svatý zákon.

A tu se ptám, byla to záměrnost, anebo neschopnost určitých příslušných odpovědných činitelů, že svazy a hospodářské skupiny průmyslu a zásobování nebyly demokratisovány aspoň paritním zastoupením politických stran? Byla to záměrnost, ptám se, když důraznému volání po demokratických volbách do těchto institucí nebylo vyhověno? Při dnešním stavu přichází podnikatel, ať soukromý nebo družstevní, do mnohých těchto úřadoven jako prosebník; a prosím, v tomto ohledu příslušná ministerstva opomněla nepsaný příkaz lidové demokracie.

Paní a pánové, je svrchovaný čas, abychom si dobře všímali těchto i jiných tak výstražných skutečností a učinili je předmětem jednání našich výborů, a bude-li třeba, i plena slavné sněmovny, neboť jestliže pan ministerský předseda jasně zdůraznil, že znárodnění průmyslu je skončeno, pak jeho prohlášení, kterému dáváme spontánní souhlas, nesmí býti vykládáno libovolně - rozhodně ne byrokracií. (Potlesk.)

Paní a pánové, jednáme o hospodářskou výstavbu republiky. Je k tomu třeba úmorné práce a trpělivosti celého národa. Je k tomu třeba chlapské svornosti Národní fronty. Máme-li býti svorni, musíme si věřit. Podmínkou důvěry je dodržení slova v budovatelském plánu v jeho rozsahu i v celkové politice.

Slavné Národní shromáždění, byl jsem pověřen klubem poslanců čs. strany národně socialistické, abych jeho jménem učinil toto prohlášení:

Vedeni jsouce snahou podporovati dalekosáhlé cíle budovatelského programu vlády, stavíme se za rozumné podporování a ochranu malých a středních průmyslových podniků v rukou soukromých, což potřebuje stát také k udržení a k upevnění svých demokratických zřízení. Provádí-li ministerstvo průmyslu nějakou klasifikaci průmyslových podnikání nyní také i ve vnitrozemí našeho státu, mohli bychom oprávněnost této věci přijmouti snad pouze potud, že na základě této klasifikace nemůže a nesmí ministerstvo průmyslu prováděti nic, co by se hospodářsky těchto podniků mohlo dotýkati, to jest ani v jejich prospěch, ani v jejich neprospěch, tím méně snad zastaviti některé. Nestranné a spravedlivé klasifikace podniků v řízeném hospodářství by se mohlo použíti teprve na základě nového zákona, který by musel býti Národním shromážděním přijati, a to tím spíše, ze jde o hluboký zásah do podnikatelské svobody proti duchu košického programu a o zájmy stejně zaměstnanců a podnikatelů, jako spotřebitelů, a o zájmy obcí a nezřídka celých okresů a krajů.

Také ministerstvo výživy se musí říditi obdobnými zásadami a nevydávati prostřednictvím trhových svazů zastavovací výměry mlynářským a jiným podnikům.

Československá strana národně socialistická přijala s povděkem prohlášení vlády a ministerského předsedy Klementa Gottwalda, že znárodnění našeho průmyslu je skončeno. Přijali jsme to jako uznání nutnosti, vnésti potřebný klid do našeho hospodářského podnikání. Proto nemůžeme souhlasiti s tím, že se činí pokusy afilací malých a středních konfiskátů nebo dočasným zřizováním jejich kombinátů zvětšovat rozsah znárodněného průmyslu proti duchu prohlášení vlády i pana ministerského předsedy Klementa Gottwalda.

Zdůrazňujeme také, že je nutno v duchu restitučního dekretu benevolentně vyjíti vstříc při povolování živnostenských oprávnění pro takové podniky, které byly za okupace od Němců uzavřeny, nebo které dokonce majitel likvidoval sám na výzvu zahraničního rozhlasu, aby se nemusel dopustit kolaborace, prospěšné německému vedení války.

Žádáme, aby příslušná ministerstva provedla ihned přebudování Ústředního svazu průmyslu a Ústředního svazu řemesla, neboť dosavadní stav těchto svazů odporuje demokratickým zásadám zejména v tom smyslu že za podnikatele jednají hospodářské skupiny, které v dnešním složení nemají dostatečné důvěry ani malých, ani středních podnikatelů.

Ačkoli máme značné pochybnosti o praksi ministerstva průmyslu, souhlasíme plně s nedávným jeho prohlášením, že se znárodněný průmysl nesmí zpolitisovati. Očekáváme nyní, že ministerstvo průmyslu dokáže před veřejností, že bylo při dosavadním obsazování vedoucích míst ve znárodněném průmyslu vedeno jen snahou uplatniti na vedoucích místech právě jen nejlepší odborníky, jak to samo o sobě prohlašuje. Může se tak státi nejlépe tím způsobem, že uveřejní jména a kvalifikaci všech vedoucích osob v znárodněném průmyslu, které dosud ministerstvo průmyslu a příslušná generální ředitelství národních podniků jmenovala, a že bude publikovati také jména a kvalifikaci těch osob, které byly sice na vedoucí místa kandidovány, ale byly odmítnuty, jakož i důvody, proč se tak stalo.

Totéž očekáváme od ministerstva výživy, aby naše veřejnost nabyla přesvědčení, že platí zásada, stanovená v budovatelském programu naší vlády, že při obsazení vedoucích míst ve znárodněném průmyslu nesmí rozhodovati stranická příslušnost, nýbrž musí býti rozhodná odborná znalost a státní spolehlivost. (Potlesk.)

Předseda: Uděluji slovo p. posl. dr Bernardovi.

Posl. dr Bernard: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Již v rozpravě, kterou jsme provedli o vládním prohlášení po ustavení nové vlády, měli jsme příležitost tlumočit plný souhlas klubu soc. demokratických poslanců se základní politickou linií vlády a s jejím programem na poli hospodářském. Také dnes nemůžeme, než znovu vyslovit své plné uznání za to, s jakou velkorysostí a s jakou důkladností vláda přistoupila k plnění vytčeného programu. Víme dobře, že k splnění tohoto programu bude zapotřebí hodně práce a že vládě připadl mimořádně důležitý úkol. Máme proto zato, že vláda zasluhuje plné naší důvěry a plné naší podpory.

Mimořádně veliký rozsah vládních úkolů je dán jak obtížemi tohoto poválečného období, tak i novou povahou našeho nového sociálního a hospodářského systému, k jehož budování jsme přikročili. Tento systém se vyznačuje především nesmírným vzrůstem státních funkcí; a čím rozsáhlejší jsou funkce státu, tím rozsáhlejší je i pravomoc vlády a všech veřejných orgánů. Již tím se příznivě odlišuje náš nový hospodářský a sociální systém od dřívějších poměrů. Umožňuje, aby bylo dbáno především zájmů veřejných a aby v základních otázkách republiky nebylo rozhodováno podle zájmů sobeckých skupin finančního a průmyslového kapitálu, jak tomu bylo dříve.

Máme vládu, která skutečně může vládnout a která v této své činnosti není ani v nejmenší míře brzděna tou druhou, vedlejší vládou velkého kapitálu, jak tomu bylo dřív. Je však třeba zdůraznit, že čím rozsáhlejší je pravomoc vlády, tím rozsáhlejší musí být i kontrolní pravomoc parlamentu, a tím citlivěji musíme dbáti na to, aby všechna práva parlamentu byla plně respektována. (Potlesk.)

Teprve v našich nových poměrech otvírají se parlamentu zcela nové úkoly, parlamentní kontrole se otvírají úseky, které se dříve vymykaly jakékoliv kontrole veřejné vůbec. Záleží ovšem na parlamentu, aby se uchopil iniciativy a vyrovnal se s tou velikou funkcí, která mu v naší době připadá.

Nejsme toho názoru, že by snad nesmírný vzrůst státních funkcí nutně musel ohrožovat osobní a občanská práva každého občana, jak se někdy říká. Ale aby k tomu nedošlo, musíme citlivě střežit demokratický ráz naší republiky a všechny instituce demokratického systému. Rozhodli jsme se pro nový typ veřejné správy, která buduje lidové orgány a již tím zaručuje, že zájmů lidu bude plně dbáno. Řekli jsme si ostatně už častěji, že chceme budovat demokracii ještě lepší než byla ta dřívější. Utvořili jsme pro to důležité předpoklady, pokud jde o organisaci hospodářského života. Budujíce demokracii hospodářskou, rozhodli jsme se ovšem také zachovat a také ještě prohloubit demokracii politickou.

A jedním z důležitých znaků demokratického systému je právě parlamentarismus; a chceme-li zachovat demokratický systém, musíme postavení a práva parlamentu střežit jako oko v hlavě. Jestliže toto poznání ještě neproniklo všeobecně, pak máme za to, že by si ho především měli být vědomi všichni členové tohoto slavného sboru. Nejde nám o otázku prestiže parlamentu, ale o to, aby parlament splnil tu významnou funkci, která mu připadla. Při různých příležitostech jsme se už vyslovili pro všechna opatření organisačního a technického rázu, která jsou způsobilá zvýšit úroveň parlamentního jednání a odstranit všechno, co brání pružnému a rychlému jednání.

Vítáme, že předsednictvo sněmovny přikročilo k jednání o novém jednacím řádu v poslanecké sněmovně. Doufáme, že v tomto směru poslanci učiní všechno, co je v jejich možnostech. Jde ovšem o to, aby také vláda se své strany plně respektovala postavení parlamentu, aby především, jak jsme na to již častěji poukazovali, včas předkládala parlamentu osnovy zákonů, neboť jinak za všechny zákony, které parlament usnáší, a jichž nedostatky se později obyčejně v praxi objeví, je nakonec odpovědným tento sbor.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP