Jestliže uvádím několik věcně
kritických poznámek ke zdaru dvouletého plánu
v zemědělství a zabezpečení
výživy lidu, chci zdůraznit, že československý
rolník má vřelý poměr k výstavbě
republiky. Kdyby neměl lásky k domovu a národu,
dávno již by utekl z tvrdé práce, kde
není odměněn ani tak, jako jeho špatně
honorovaný spoludělník. Jako jeden z těchto
prostých rolníků konstatuji, že bychom
byli krajně nešťastni, kdyby bez naší
viny pohyboval se před námi cíl dvouletého
plánu výstavby zemědělství
jako nedostižná fata morgana.
Rolník nebude poškozovat vědomě plán
výstavby republiky. Není sabotérem hospodář,
jenž nevydrží nadlidskou námahu na poli
a ve chlévě a po těžkém rozhodování
sáhne k omezení stavu dojnic či jiného
úseku výroby. Odpovědnost padá na
hlavu někoho jiného. O tom nechť přemýšlí
pan ministr zemědělství a všichni odpovědní
činitelé nové zemědělské
politiky. Pomoc zemědělcům, pomoc neodkladná
a účinná není již jen věcí
zemědělců, ale povinností celého
národa.
V závěru prohlašuji, že čs. strana
národně socialistická u vědomí
všech nesnází, spojených s velkým
budovatelským programem vlády Národní
fronty, a snad právě pro tyto nesnáze staví
se za mobilisaci konstruktivních sil národa ke zdaru
tohoto plánu. Proto budeme hlasovat pro schválení
exposé pana předsedy vlády. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dále je
ke slovu přihlášena paní posl. Hodinová-Spurná.
Dávám jí slovo.
Posl. Hodinová-Spurná: Paní a pánové!
Bylo by velmi pochybné, kdybychom chtěli otázky
tak důležité pro dvouletý plán,
jako je otázka pracovních sil, řešiti
takovým způsobem, jakým je chtěl řešiti
řečník přede mnou, poněvadž
pouhou kritikou a útoky na určité činitele
ve státním zřízení, případně
na ministerstvo zemědělství a ministerstvo
sociální péče, ještě nebyla
vyřešena ani jedna pracovní síla, a
proto musím říci otevřeně,
že jen spoluprací celé Národní
fronty v takové kritické situaci, jako je nedostatek
pracovních sil v zemědělství, a součinností
všech sil v Národní frontě může
být tato otázka úspěšně
vyřešena. Již jednou s tohoto místa jsem
poukazovala, že nestačí jen kritika opatření,
která byla učiněna pro odstranění
nedostatku pracovních sil, nýbrž že je
potřebí dobré vůle a součinnosti
všech, aby tato ožehavá otázka byla co
nejdříve sprovozena se světa. Proto také
odmítám velmi rozhodně útoky a slova,
která zde řečníkem přede mnou
byla řečena. (Potlesk.). A aby bylo zřejmo,
jak vážný problém je otázka mobilisace
pracovních sil v rámci dvouletého plánu
a jak je zapotřebí všech sil v Národní
frontě a všech lidí dobré vůle
v rámci československého státu ke
zdolání tohoto problému, chci se podrobně
otázkou mobilisace pracovních sil zabývat.
Dvouletý plán ukládá našemu hospodářství,
aby v letech 1947 až 1948 překročilo předválečnou
úroveň výroby alespoň o 10 procent.
V praxi to znamená, že v některých klíčových
odvětvích výroby, ať již zemědělské
či průmyslové, musí být výroba
zvýšena o 30 až 60 procent proti dnešnímu
stavu. Je jasné, že tento úkol nemůžeme
splnit s tím počtem pracovních sil, který
je dnes ve výrobě zaměstnán. K plánovanému
zvýšení výroby je zapotřebí
získat přímo do výroby asi 550.000
pracovních sil. Z toho připadá na zemědělství
asi 200.000 pracovních sil, na lesnictví 30.000,
na průmysl 250.000 a na stavebnictví asi 90.000.
Pokud jde o průmysl, je pravděpodobné, že
po přezkoušení potřeb jednotlivých
průmyslových odvětví, podniků
a závodů bude konečné číslo
pracovních sil, které je zapotřebí
získat v období dvouletého plánu,
menší, a to hlavně proto, že se zejména
v posledních měsících podstatně
urychlil příliv pracovních sil do výroby.
Ačkoliv v době od 1. ledna do 1. září
1946 poklesl počet Němců zaměstnaných
v průmyslu o 122.000, celková zaměstnanost
nejenom neklesla, ale ještě naopak stoupla. Stoupla
skoro o 16.000 lidí. To znamená, že do průmyslu
přibylo za 8 měsíců skoro 140.000
českých a slovenských pracovních sil.
Z toho jich 51.000 připadá na poslední dva
měsíce. Nejsilnější příliv
byl v textilním průmyslu, kam od počátku
letošního roku přibylo téměř
38.000 pracovních sil. Dále v kovoprůmyslu
je přírůstek 21.000, v báňském
průmyslu 15.000, v nichž jsou zčásti
obsaženi i brigádníci. V chemii činil
tento přírůstek 11.000 nových pracovních
sil. Tento vzestup je tím potěšitelnější,
že je zcela dobrovolný a že nastal v době,
kdy ještě nejsou učiněna opatření,
která by usnadňovala přestup při zařazení
dalších pracovních sil do produktivní
práce. Už z tohoto vývoje je patrno, že
ačkoliv jde o veliký úkol, který jsme
si postavili, přece jej bude možno splnit, požadovaný
počet pracovních sil pro potřebu dvouletého
plánu bude možno získat a bude možno výrobu
na tomto podkladě rozšířit.
Existují dva mocné prameny, odkud můžeme
čerpat potřebné nové pracovní
síly. Do prvé kategorie patří osoby,
jejichž práce není dnes plně využito
a které s hlediska dvouletého plánu dnes
nejsou dostatečně zapojeny. Tak na příklad
se připravuje návrh zákona o uvolnění
pracovních sil ze státní a veřejné
služby pro výrobní odvětví průmyslová.
Chystaný zákon má problém těchto
přebytečných sil vyřešit. Další
zjevné reservy jsou ve všech ostatních oborech,
jako je obchod, peněžnictví, pojišťovnictví
a administrativní služby vůbec, i v průmyslových
podnicích.
Do skrytých reserv řadíme osoby, jež
by pracovat mohly, ale dosud nepracují. Jsou to ženy
v domácnosti, zdraví pensisté a důchodci,
osoby se sníženou pracovní schopností,
které však mohou býti zaměstnány
aspoň část pracovního dne. Zároveň
budeme zařazovat do práce mládež, aby
si správně a včas zajistila svou budoucnost.
Kromě toho musíme přinutit a také
přinutíme k práci osoby práce se štítící.
Mnohé národní výbory velkých
měst a v mnohých místech sáhly již
k určitým opatřením, aby byli lidé,
štítící se práce, k ní
násilím přinuceni.
Myslím však, že je potřebí, aby
tato opatření byla rozšířena
a aby byla také řízena s centrálního
hlediska. Národní pracovní mobilisaci chceme
provádět především na principu
dobrovolnosti, spoléhajíce se na uvědomění
konstruktivních sil v českém a slovenském
národě. Nesmíme však couvnout ani před
použitím ostřejších prostředků
proti tem, kteří by se i nadále práci
vyhýbali, ačkoliv pracovati mohou. (Potlesk.)
Domníváme se, že těchto prostředků
bude nutno použít pouze proti malému počtu
osob, neboť náš národ již prokázal
činy, jak jsem už v předešlé kapitole
uváděla, že chápe svou povinnost ve
výstavbě republiky.
Kromě toho můžeme ještě počítati
s menším počtem pracovních sil, jež
získáme repatriací našich krajanů.
Jako malý národ musíme míti zvýšený
zájem o získání každého
jednotlivce, který přísluší našemu
národu, a naše úřady musí vyvíjet
širokou iniciativu, aby jim návrat do vlasti ulehčily
co nejvíce. Konečně také nesmíme
zapomenout na bratrskou výpomoc nabízenou nám
ze Slovenska. Arciť se zde musíme držet právě
těch ujednání, která byla doposud
se slovenskými činiteli učiněna. Nesmíme
zapomenout, že i Slovensko má zejména v souvislosti
s industrialisací zvýšenou potřebu pracovních
sil a že z místních zdrojů musí
býti uspokojeny hlavně slovenské potřeby.
Výpomoc se musí díti za takových podmínek,
aby prospěla oběma našim národům,
aby nám slovenské síly vypomáhaly
hlavně v zemědělství a abychom my
na druhé straně přispěli k odstranění
nekvalifikovaných sil na Slovensku školením
v českých závodech.
Při náboru pracovních sil spoléháme
v prvé řadě na ty reservy, které jsou
již v průmyslu a také jinde zaměstnány,
jako ku př. ve veřejné správě,
v obchodech, v živnostech, v peněžnictví,
v pojišťovnictví a také v průmyslu
samém, jak jsem již dříve řekla.
Konečně i reserv, které dnes ještě
jsou i na vesnicích, je třeba použít
pro zemědělskou práci tam, kde jich je nejvíce
zapotřebí. Děje se to z toho důvodu,
že na jedné straně jde o pracovní síly
fysicky zdatné, jež často lze zařaditi
přímo do produktivní práce, a na druhé
straně proto, že je třeba odstranit přebytek
pracovních sil v kancelářských službách,
jichž nemůže být náležitě
využito, takže pouze nadměrně zatěžují
jak státní rozpočet, tak také režii
našich podniků a hospodářství
vůbec. Neřešíme ovšem tuto otázku
tak, jak by ji řešili kapitalisté, totiž
propuštěním přebytečných
pracovních kancelářských sil, aby
rozmnožily řady nezaměstnaných a tím
vytvořily levný reservoár pracovních
sil a byly pak sociálním útlakem donuceny
přijmout nejhůře placené práce.
My naopak tyto reservy uvolňujeme k produktivní
práci teprve tehdy, až pro ně budou připravena
nová působiště. Při tom bude
co možno přihlíženo k jejich vlastní
volbě povolání.
Zásadě volnosti výběru nového
zaměstnání odpovídá ovšem
nutnost vytvořit řadu podmínek a výhod,
jimiž tento přechod bude ulehčen a tím
také zaručeno zachování jejich životní
míry. Připravuje se proto zákon o mobilisaci
pracovních sil, který o těchto opatřeních
pojednává, který však zároveň
pojednává také o přeškolení
těchto pracovních sil, dále o poskytování
vyrovnávacích příplatků, o
poskytování daňových úlev,
výhod sociálního pojištění,
jakož i výhod ubytovacích, dopravních
a jiných. Vezměme na př. i soukromého
zaměstnance, který dříve pracoval
v průmyslové výrobě. Při přechodu
do produktivní práce bude mu podle tohoto zákona
příslušeti vůči jeho dosavadnímu
zaměstnavateli nárok na odbytné ve výši
platu i s vedlejšími požitky nejméně
za dobu 6 týdnů. Vedle všech ostatních
opatření budou zaměstnanci zachovány
také všechny důchody dosavadního sociálního
pojištění, takže v tomto případě
neztrácí ani nárok na pensijní pojištění.
Zákon mimo to také navrhuje, aby ministr financí
mohl po uvážení osvoboditi takového
zaměstnance, který je důležitý
pro dvouletý plán, částečně
nebo úplně od daně důchodové
nejméně na dobu jednoho roku nebo snad ještě
na delší dobu.
Pokud jde o reservy, jež mají být nově
získány pro pracovní proces, spoléháme
nejvíce na začlenění žen, hlavně
těch žen, které jsou ještě dnes
zaměstnány v domácnosti. Začlenění
žen je odůvodněno tím a tím se
právě chci zabývat - že i v jiných
zemích je ještě dnes do pracovního procesu
zapojeno mnohem větší procento žen, než
je tomu u nás. Ku př. v českých zemích
r. 1930 bylo zapojeno do pracovního procesu 28,2 % žen,
r. 1944 již 35,6 %, 1. května r. 1946 již jenom
31 % žen. Kdybychom včlenili do pracovního
procesu jen dalších 100.000 žen, zvýšilo
by se podstatně procento výdělečně
činných žen a přiblížilo
by se procentu z r. 1944. Toto procento by se nijak neodchylovalo
od mezinárodního průměru, neboť
ku př. v Sovětském svazu dnes je zaměstnáno
42,2 % žen, v Anglii bylo 30. června 1946 zaměstnáno
33,4 % žen. Naše československé ženy
jsou si plně vědomy své odpovědnosti
za úspěch dvouletého plánu a jejich
organisace, jako Rada žen, Národní fronta žen
i komise žen při Ústřední radě
odborů, považují zařazení třeba
200.000 žen do dvouletého plánu za možné
a jsou ochotny být v tomto směru nápomocny.
Chceme-li ovšem, aby se tak velký počet žen
dobrovolně zařadil do pracovního procesu,
musíme v prvé řadě odstraniti všechny
legislativní. organisační i psychologické
překážky. které ženám brání
zařadit se do zaměstnáni.
Je v prvé řadě třeba ústavou
zaručiti právo na práci nejenom mužům,
ale také ženám, aby tak byly odstraněny
obavy, že po určité době budou zase
propuštěny. Je také třeba, aby jim práce
byla skutečně zajištěna. Jsou kraje
a jsou i závody, kde dosud existují pracovní
příležitosti převážně
jen pro muže a kde se ženy marně ucházejí
o práci. Tam je zapotřebí zavésti
také průmysl, který má dostatek vhodné
práce pro ženy, to znamená, v takových
místech, kde se ženy k práci nabízejí,
je třeba uvažovat o zavedení textilního,
potravinářského a jiného průmyslu.
Dále si organisace žen stěžuji, že
i při dnešním nedostatku pracovních
sil nemohou najit práci všechny ženy, které
se o ni hlásí, protože zaměstnavatelé
dávají přednost práci mužů
před prací žen, i když je to práce,
na kterou žena nejenom fysicky stačí, ale ke
které je z převážné většiny
žena jako povolána.
Aby bylo možno získat větší počet
žen do práce, je především nutno
dát vdaným ženám možnost polodenní
práce. Poněvadž se dosud mnohé podniky
zdráhají tyto ženy na půldenní
práci zaměstnávat, bude nutno zjistit povolání,
ve kterých se mohou ženy dobře uplatnit případně
i jako polodenní pracovnice, a pak stanovit zvláštní
vyhláškou ona povolání, do nichž
mají být ženy přijímány
přednostně. Jsme si vědomi toho, že
nejenom úřady a zaměstnavatelé, ale
často i závodní rady a závodní
odborové organisace neprojevují vždy správné
stanovisko k této myšlence. Možnosti upotřebiti
ženy na polodenní práci a také dobrých
zkušeností s polodenní práci jsme nabyli
nejenom propočítáváním, jaký
počet pracovních sil v rámci dvouletého
plánu by to vyneslo, nýbrž i určité
zkušenosti ve Velké Britanii z doby války ukázaly
velmi jasně, jak je možno, aby polodenní práce
žen bylo použito. Ve Velké Britanii se za války
podařilo, přes počáteční
obtíže i nechuť, vyřešiti velmi uspokojivě
otázku polodenní práce žen. I u nás
je především třeba zajistit, aby při
strojní práci byla práce organisována
tak, aby vždy dvě ženy pracovaly na stroji, z
nichž by jedna pracovala dopoledne a jedna odpoledne. Za
poměrně krátkou dobu může taková
směna dvou žen pracovati aspoň tak dobře
a tak uspokojivě, jako jedna celodenní pracovní
síla.
Je ovšem třeba zajistit ženám i jinými
konkrétními opatřeními vstup do zaměstnáni,
hlavně tím, že se s nich sejme část
pracovního břemene, spojeného s péčí
o domácnost a děti. Příslušná
ministerstva, ústřední ředitelství
i hospodářské skupiny se musí proto
postarati o zřízení nebo rozšíření
školního stravováni, závodních
kuchyní, jeslí, útulků pro děti,
levných prádelen, správkáren a všeho
toho, čím můžeme práci žen
ulehčit. Tam, kde nebude dostatek takových zařízení,
musí býti zaměstnaným ženám
zajištěn přednostní nárok na
používání existujících
zařízeni, aby mohly práci nastoupit. Na příklad
otázka nákupu musí býti řešena
tak, aby pracujícím ženám vyhovovala,
proto bude třeba zařídit prodejní
dobu v obchodech tak, aby si i zaměstnané ženy
mohly své nákupy obstarávat.
Otázka začlenění pracovního
dorostu musí býti náležitě řešena
tak, aby ve spolupráci s oranisací mládeže
mohl býti při zachování zásady
svobodně volby povolání usměrňován
příliv dorostu do oborů pro splnění
dvouletého plánu důležitých,
ve kterých by mládež mohla též
najít trvalé uplatnění. Musíme
si říci upřímně, že zájem
mládeže o produktivní zaměstnání
by mohl býti zvýšen zlepšením pracovních
a sociálních podmínek především
učňů a péčí o odbornou
výchovu pracujícího dorostu vůbec.
Osnova zákona, týkající se těchto
opatření, je nyní připravována
v ministerstvu sociální péče a záleží
ovšem také na průmyslu samém, aby si
vhodnými opatřeními příliv
pracovního dorostu zajistil. V této souvislosti
bych chtěla poukázat na akci textilního průmyslu,
který vhodnými methodami získává
mladé pracovní síly pro obor, který
s hlediska potřeb dvouletého plánu stoji
na velmi význačném místě. Mládež,
a hlavně organisace mládeže, by ovšem
mohly přispět k splnění dvouletého
plánu tím, že by vytvořily pro určité
naléhavé úkoly dvouletého plánu
mobilní pionýrské brigády, jež
by mohly býti nasazeny kdykoliv, kdekoliv a pro jakoukoliv
práci.
Právě nyní se projednávají
otázky organisace pracovního náboru, při
kterém platí hlavně zásada, že
před zahájením jakýchkoliv akcí
náboru je třeba pečlivě připravovati
- nejen v celostátním měřítku,
ale již v každém obvodu úřadu.
ochrany práce - pracovní příležitostí
v jednotlivých podnicích a závodech. V ústředním
měřítku musí ovšem být
stanoveny konečné pracovní bilance pro jednotlivá
odvětví, jež pak musí býti v
jednotlivých operativních úsekových
plánech rozloženy i časově a určena
povaha zdrojů pro jednotlivá odvětví.
Též v regionálním měřítku
podle obvodů úřadů ochrany práce
je třeba vypracovati regionální operativní
plány, podle kterých má dojíti k včleňování
do práce, případně k přesunům
na nová pracoviště.
Organisaci náboru a přesunu ovšem nemůžeme
ponechati výlučně v rukou úřadů
ochrany práce, které v mnohých případech
nevyhovují. Nemůžeme se obejít bez pomoci
lidových orgánů, to je dneska již zřejmé.
Bude proto třeba zříditi k tomuto účelu
sbory pro mobilisaci pracovních sil, snad ve 2 instancích
v zemském a okresním měřítku,
ve kterých by byly zastoupeny jak odborové organisace,
tak národní výbory, Jednotný svaz
českých zemědělců, ústřední
ředitelství. a třeba i jiné instance
a orgány Národní fronty. Tyto sbory by měly
zároveň působiti všeobecně při
provádění náboru a přesunu
v rámci směrnic ústředně vypracovaných.
Nepochybujeme, že otázka řádné
organisace mobilisačních akcí rozhodne o
úspěchu nebo neúspěchu našeho
náborového plánu. My však pevně
věříme, že se nám podaří
zvládnout tento úkol a provésti jej s pomocí
lidových orgánů, při dobré
vůli našeho lidu, stoprocentně.
Náborový plán, pokud nejde o osoby záměrně
se práci vyhýbající, bude proveden,
jak jsem již řekla, na zásadách dobrovolnosti.
Budeme jej prováděti svou vlastní československou
cestou. Budeme jej prováděti včleňováním
všech tvořivých složek českého
i slovenského národa za jednotného vedení
celé Národní fronty, a budeme-li takovýmto
způsobem ve společném úsilí
pokračovat, věřím pevně, že
se také výsledek dostaví nejenom ke konci
dvouletého plánu, nýbrž již koncem
roku 1947. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: K doslovu se přihlásil
pan předseda vlády Klement Gottwald. Prosím,
aby se ujal slova.
Předseda vlády Gottwald (uvítán
potleskem): Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, dámy
a pánové!
V rozpravě o prohlášení předsedy
vlády ze dne 12. září tohoto roku
byla některými členy ústavodárného
Národního shromáždění
nadhozena také otázka přípravných
prací, spojených s vypracováním návrhu
nové ústavy republiky. Někteří
řečnící vyslovili přímo
nesouhlas s onou částí prohlášení,
v níž se mluví o tom, že vláda
považuje za svou povinnost předložiti ústavodárnému
Národnímu shromáždění
návrh nové ústavy a že podnikla již
první přípravné kroky v tomto směru.
Proti tomu zmínění řečníci
žádali, aby iniciativa při vypracovaní
návrhu nové ústavy byla ponechána
ústavodárnému Národnímu shromáždění.
Podobné hlasy se ozvaly také v části
našeho tisku a na některých veřejných
schůzích. Věc byla před veřejností
stavěna tak, jako by snad vláda chtěla ústavodárné
Národní shromáždění zkracovat
o některá jeho práva a strhovat tato práva
na sebe. Dovolte, aby k tomu všemu zjistil toto:
Podle dosud platné ústavy a podle jednacího
řádu i staré sněmovny, platného
dosud i pro ústavodárné Národní
shromáždění, jakož i podle dosavadních
parlamentních zvyklostí má vláda právo
předložiti ústavodárnému Národnímu
shromáždění návrh jakéhokoliv
zákona, tedy i návrh nové ústavy.
Iniciativní pravo ústavodárného Národního
shromáždění, resp. jeho členů
ve věcech zákonodárných a ústavodárných
je upraveno §§ 18, 19 a 21 jednacího řádu.
Vláda nikdy toto iniciativní právo ústavodárného
Národního shromáždění,
resp. jeho členů nepopírala a nepopírá.
Naproti tomu však zůstává skutečností,
že ani ústavodárné Národní
shromáždění jako celek, ani jeho jednotliví
členové tohoto svého práva ve věcí
návrhu nové ústavy nepoužili, za což
ovšem nemůže býti činěna
odpovědnou vláda. Jestliže vláda za
takových okolnosti považovala za svoji povinnost vystoupit
s iniciativou sama, nemůže v tom být spatřována
snaha zkracovat o něco takový sbor, jako je ústavodárné
Národní shromáždění. Tolik
po stránce formální.