Čtvrtek 3. října 1946

(Začátek schůze v 13 hod. 22 min.)

Přítomni:

Předseda Josef David.

Místopředsedové dr. Ševčík, Hodinová-Spurná, Petr, Tymeš, Komzala.

Zapisovatelé Smejkal, Sova.

Člen vlády ministr V. Kopecký.

207 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: tajemník NS dr. Madar; jeho zástupci dr. Záděra, dr. Ramajzl.

Pořad

14. schůze ústavodárného Národního shromáždění republiky Československé, svolané na čtvrtek dne 3. října 1946 na 13. hod.)

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 69), jímž se mění zákon ze dne 15. května 1946, č. 135 Sb., o daňové a důchodkové (poplatkové) amnestii (tisk 429).

2. Zpráva výboru ústavno-právneho o vládnom návrhu zákona (tlač 66) o uznaní rozhodnutí v manželských veciach, vydaných súdmi lebo úradmi v cudzine, v oblasti československého právneho poriadku (tlač 107).

3. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 58) o některých opatřeních v oboru obchodního a společenstevního práva (tisk 108).

4. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 59) o zrušení a o změně soudních rozhodnutí o rozvodu nebo o rozluce z doby nesvobody (tisk 109).

5. Zpráva výboru branného o vládním návrhu zákona (tisk 55), jímž se doplňují některá ustanovení zákona ze dne 24. července 1919, č. 462 Sb., o propůjčování míst legionářům (tisk 127).

6. Zpráva výboru imunitního o žádosti státního zastupitelství v Novém Jičíně za souhlas s trestním stíháním posl. Hořínka (tisk 122).

7. Zpráva výboru imunitního o žádosti krajského soudu v Čes. Budějovicích odd. VII. za souhlas s trestním stíháním posl. Sedláka (tisk 123).

8. Zpráva výboru imunitního o žádosti vojenského prokurátora v Bratislavě za souhlas s trestním stíháním posl. dr. Staško (tisk 124).

Předseda (zvoní): Zahajuji 14. schůzi ústavodárného Národního shromáždění.

Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal jsem pro dnešní schůzi posl. Mikulášovi, Nepomuckému, dr. Falťanovi, Čulenovi, Kaletovi, na tento týden posl. Tomáškovi, na příští týden posl. dr. Josefu Novákovi.

Posl. Žiak žádá za dovolenou do 15. listopadu. t. r. vzhledem k účasti na jednáních v Budapešti ohledně přesídlení Slováků a Čechů z Maďarska do Československé republiky.

Navrhuji udělení této dovolené.

Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Dovolená jest udělena.

Na žádost výboru soc.-politického přikazuji dodatečně tomuto výboru vládní návrh zákona o rozhodčích soudech pro úpravu některých závazků národních podniků (tisk 57).

Kdo s tímto dodatečným přikázáním vládního návrhu zákona (tisk 57) souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím je vládní návrh zákona o rozhodčích soudech pro úpravu některých závazků národních podniků (tisk 57) podle § 20, odst. 3 jedn. řádu přikázán též výboru soc.-politickému.

Přistoupíme k projednávání prvního odstavce pořadu, jímž je

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 69), jímž se mění zákon ze dne 15. května 1946, č. 135 Sb., o daňové a důchodkové (poplatkové) amnestii (tisk 129).

Zpravodajem je pan posl. Janouš, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Janouš: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Zákon ze dne 15. května 1946, č. 135 Sb., jehož platnost má býti prodloužena osnovou, kterou mám čest zde dnes zastupovati, je časově i věcně spjat se zákonem ze dne 15. května 1946, č. 134 Sbírky, který se týká dávky z majetku a dávky z přírůstku majetkové hodnoty.

Počítalo se s tím, že platnost těchto dvou zákonů bude vyhlášena současně, že nabudou současně platnosti. Bohužel, technickými překážkami při tisku různých směrnic a pomůcek prodloužila se doba, která byla potřebná pro tento tisk, a tak zákon nabyl účinnosti až dnem 1. října 1946, čili do té doby již prošla platnost zákona č. 135.

Rozpočtový výbor, když projednával zákon č. 135, zaujal již tehdy zásadně odmítavé stanovisko k jakékoli daňové amnestii. Členové komunistické strany v rozpočtovém výboru prohlásili již tehdy jasně, že žádná další daňová amnestie býti nesmí a nemůže a že každá defraudace, tudíž i daňová defraudace, je sprostou defraudací a jako taková má býti trestána. Domníváme se proto, že toto je poslední daňová amnestie, a chtěl bych při této příležitosti zdůrazniti, že dnešní exposé pana ministra financí v rozpočtovém výboru nám potvrdilo jeden zajímavý fakt, a to ten, že daňová morálka vzrůstá, že výnos daní a dávek za tento rok je daleko lepší, než jak předpokládal státní rozpočet. To opravňuje k tomu, abychom mohli říci, že daňová morálka je celkově daleko lepší, než byla dříve, a že i z tohoto důvodu nebude třeba v budoucnosti sahat k takovým opatřením, k jakým sahá tato osnova.

Osnova má vlastně legalisovat činy, kterých se dopustili naši občané za doby okupace tím, že zkracovali výnos dávek, poněvadž nechtěli platit okupantům. To také měl rozpočtový výbor na mysli již při prvém projednávání této osnovy a proto pověřil mne jako zpravodaje, abych dnes doporučil tuto osnovu zákona ze dne 15. května 1946 k prodloužení o další jeden měsíc. Proč jenom o jeden měsíc? Poněvadž kdyby byla prodloužena osnova navrhovaného zákona o 60 dní, jako má platnost zákon č. 135, mohlo by se státi, že by řada poplatníků spekulovala znovu a že by vážila, co je pro ně výhodnější, zda přiznat zatajené zisky podle daňové amnestie, anebo přiznat zatajené zisky ve smyslu zákona č. 134. A proto, abychom zamezili toto váhání poplatníků a abychom nepřetěžovali zbytečně již tak zatížené státní finanční úřady, doporučovalo ministerstvo financí pouze lhůtu 30 dnů. Rozpočtový výbor tento názor ministerstva financí plně akceptoval a doporučuje prodloužení pouze o 30 dnů.

Pokud páni kolegové ze Slovenska měli určité pochybnosti a nejasnosti o tom, dá-li se tento zákon vztahovat v plné míře též na Slovensko, rozpočtový výbor se touto otázkou též zabýval a přijal příslušnou resoluci. V resoluci je jasně řečeno, že do budoucnosti musí býti zákony dělány již s hlediska unifikačního, že musí býti dělány jasně, aby ani na Slovensku nevznikala pochybnost, zdali zákony, které přijímá ústavodárné Národní shromáždění, mají plnou platnost i na Slovensku.

Nebudu dále o této osnově mluvit, poněvadž je to materie velmi známá. Jenom bych chtěl zdůraznit, že rozpočtový výbor, schvaluje tuto osnovu beze změny a schvaluje také resoluci, která se týkala slovenských pochybností, chtěl znovu dokumentovat, že má pochopení pro přestupky, které byly učiněny z dobré vlastenecké vůle, z vlasteneckého cítění, že však napříště nebude míti žádných ohledů na daňové defraudanty a že daňová defraudace musí býti trestána, jak už jsem jednou řekl, jako sprostý zločin.

Rozpočtový výbor doporučuje z těchto důvodů ústavodárnému Národnímu shromáždění osnovu k přijetí tak, jak vám byla předložena. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se mění zákon ze dne 15. května 1946, č. 135 Sb., o daňové a důchodkové (poplatkové) amnestii (tisk 129).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Janouš. Nejsou.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné ve zprávě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce se přijímá.

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání druhého odstavce pořadu, jímž je

2. Zpráva výboru ústavno-právneho o vládnom návrhu zákona (tlač 66) o uznaní rozhodnutí v manželských veciach, vydaných súdmi lebo úradmi v cudzine, v oblasti československého právneho poriadku (tlač 107).

Zpravodajem je pan posl. dr. Kočvara, dávám mu slovo.

Zpravodajca posl. dr. Kočvara: Vážená snemovňa!

Značný počet našich národných príslušníkov nútený bol pre macošské hospodárske, sociálne a pred prvou svetovou vojnou i politické pomery vysťahovať sa do cudziny. Ako z týchto emigrantov, tak i z príslušníkov našej zahraničnej armády z druhej svetovej vojny mnohí uzavreli manželstvo v cudzine. Zaiste sa vyskytnú prípady, že v manželských veciach týchto našich národných príslušníkov budú rozhodovať cudzozemské súdy, poťažne úrady a že títo naši národní príslušníci vrátiac sa natrvalo do svojej vlasti budú vyvodzovať právne následky z takýchto cudzozemských rozhodnutí. Nemusí ísť však len o našich národných príslušníkov.

Týmito momentami odôvodnená je potreba úpravy sem sa vzťahujúcich právnych noriem, a to tým väčšmi, že tieto normy nie sú v celom štáte konformné. V českých zemiach niet v podstate žiadnych zákonných ustanovení o uznaní cudzozemských rozhodnutí v manželských veciach; je to len súdna prax, opretá o exekučný poriadok, kdežto podľa zákonného článku XXXI z roku 1894, platného na Slovensku, "v manželskom spore československého štátneho občana zo Slovenska účinný je len rozsudok slovenského súdu."

Ústavno-právny výbor prerokoval dňa 19. septembra 1946 predložený vládny návrh sem sa vzťahujúceho zákona, osvojil si ho bez zmeny spolu s dôvodovou zprávou a navrhuje slávnemu ústavodarnému Národnému shromaždeniu, aby ho spolu s dôvodmi schválilo. (Súhlas.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 10 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 10 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čítaní osnovy zákona o uznaní rozhodnutí v manželských veciach, vydaných súdmi lebo úradmi v cudzine, v oblasti československého právneho poriadku (tlač 107).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodajca posl. dr. Kočvara: Nie sú.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím ústavodárné Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání třetího odstavce pořadu, jímž je

3. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 57) o některých opatřeních v oboru obchodního a společenstevního práva (tisk 108).

Zpravodajem je pan posl. Krajčír, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Krajčír: Paní a pánové!

Okupace v posledních letech nesla s sebou kromě hospodářského ochuzení našich zemí též velikou vlnu germanisační. Tato germanisační tendence zasáhla též obchodní a společenstevní rejstříky. Proto je žádoucí, aby tyto německé zápisy co nejdříve zmizely. To se musí státi rychle, bez velkých formalit a nákladných aktů. Zejména není třeba při této očistě vyžadovat spolupůsobení notářů.

Zápisy do obchodních a společenstevních rejstříků je dotčen veřejný zájem, avšak vzhledem k tomu, že navrhovaná osnova počítá se součinností soudů, je jak veřejný zájem, tak důležitý zájem soukromý tímto ustanovením dostatečně kryt. U společnosti akciové, společnosti s ručením omezeným a u družstev je změna zápisu podle platných předpisů spojena se změnou stanov. Pro změnu stanov má se šetřiti určitých zákonných předpisů a proto podle dosavadního právního řádu bylo by třeba svolávat valné hromady. Podle navrhované osnovy této náležitosti není třeba šetřiti. Ke změně zápisu stačí svolení soudu. Tímto svolením budou i stanovy změněny. Valné hromady svolávají se zpravidla ne častěji než jedenkrát ročně. Jelikož je žádoucí, aby purifikace byla provedena co nejdříve, je třeba ustanoviti, aby této formality nemuselo býti šetřeno. Nelze ani konečně očekávati, že by se valné hromady této změně, pokud ještě snad nebyla provedena, bránily.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP