Doterajšie skúsenosti so zákonom o stavebnej
obnove nás presviedčajú o tom, že usnesením
zákona sa prejde len pol cesty. K tomu, aby prejednávaný
zákon umožnil už v tejto stavebnej sezóne
rozvinúť stavebný ruch za podpory v ňom
predvídanej, je potrebné, aby Ministerstvo sociálnej
starostlivosti a na Slovensku Povereníctvo sociálnej
starostlivosti zaistilo potrebné finančné
prostriedky. Nie je neznámou skutočnosťou,
že zaistenie polmiliardovej sumy pre ciele tohto zákona
pre potreby Slovenska na tento rok nie je vecou jednoduchou.
Preto by bolo potrebné uložiť zvláštnou
rezolúciou Ministerstvu sociálnej starostlivosti,
aby do začiatku stavebnej sezóny, t. j. do 15. apríla
1947, zaistilo potrebný úver na tento rok u znárodnených
peňažných ústavov a aby do toho istého
termínu prerokovalo všetky podmienky, za ktorých
peňažné ústavy uvoľnia potrebnú
sumu, a to v prvom rade výšku úrokovej sadzby.
Bez včasného zaistenia financovania hrozí
nebezpečie, že premárnime pred nami stojacu
stavebnú sezónu.
Niemenej dôležité je, aby sa Ministerstvo a
Povereníctvo sociálnej starostlivosti postaraly
o urýchlené pokračovanie pri poskytovaní
štátnej podpory a štátneho príspevku
podľa prejednávaného zákona. Žiadosti
musia prejsť inštančným postupom od okresných
národných výborov na Povereníctvo
alebo Ministerstvo sociálnej starostlivosti, a to na predpísanom
úradnom tlačive. Bolo by účelné,
aby sa Ministerstvo sociálnej starostlivosti presvedčilo,
či je toto tlačivo už pripravené, a
keď nie, aby mu bolo uložené, že tieto tlačivá
s príslušnými pokynmi musia byť záujemcom
k dispozícií najneskoršie 15. apríla
t. r. vzhľadom na krátkosť času bolo by
účelné, aby lehoty pre prejednávanie
žiadostí podľa toho zákona boly pre rok
1947 podstatne skrátené.
Obyvateľstvo východného Slovenska je podstatne
zainteresované na tomto zákone. Mestá Michalovce,
Prešov, Sabinov, Snina a Trebišov, ktoré majú
podľa plánu postaviť v tomto roku 70 bytových
jednotiek, by neboly schopné splniť na ne uloženú
úlohu, keby zákon o štátnej podpore
na bytovú výstavbu nezaistil financovanie týchto
stavieb, ktoré sú na vojnou zničenom východnom
Slovensku tak potrebné.
Preto je treba so zadosťučinením vítať
ustanovenie zákona, ktoré umožňuje,
aby obce a okresy kryly stavebný náklad až
na 100 % štátom zaručenou hypotekárnou
pôžičkou.
Možno plne súhlasiť aj s tým, že
sa umorovanie stanoví anuitou 1 % z počiatočnej
istiny a tým sa rozloží bremeno výstavby.
Ostatné ustanovenie zákona o spôsobe zaistenia
štátnej podpory sú obdobné ustanoveniam
zákona o obnove. Konštrukcia tejto podpory kladie
podstatné bremeno na štát, teda na poplatníkov.
Obnos 5 miliárd, ktorý je rezervovaný zákonom
na podporu bytovej výstavby, je o 500 miliónov vyšší,
ako potrebný stavebný náklad na výstavbu
25.000 domov, predvídaných plánom. Ako už
bolo spomenuté, skutočné stavebné
náklady ďaleko prevyšujú preliminované
stavebné náklady. Preto predstavuje suma 5 miliárd
prakticky zaistenie stavieb len na rok 1947, keď sa nepodarí
podstatné sníženie stavebného nákladu.
I keď teda v tomto roku netreba predvídať ťažkosti,
vyplývajúce z nedostatku peňazí získaných
podľa zákona o podpore bytovej výstavby, treba
počítať s tým, že preliminovaný
obnos nebude stačiť na krytie výdavkov na bytové
stavby v budúcom roku.
Naším zájmom ovšem je, aby finančný
plán dvojročného hospodárskeho plánu
nebol rozrušený. Bude iste neúnosné,
aby sa podstatne zvýšily investície pre stavbu
bytov. Preto bude treba podrobiť otázku stavebných
nákladov bytových stavieb dôkladnému
skúmaniu.
Zákon o štátnej podpore na bytovú výstavbu
je podstatným článkom pri zaisťovaní
stavebného programu v rámci dvojročného
hospodárskeho plánu. Sú dané všetky
predpoklady, že svojou konštrukciou umožní
hladké prevedenie bytových stavieb. Preto bude Klub
poslancov Komunistickej strany Slovenska za návrh zákona
hlasovať. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. Souček.
Posl. Souček: Slavná sněmovno, dámy
a pánové!
Dnes byly sněmovně předloženy dva pro
stavebnictví důležité zákony.
Jedním z nich je vládní návrh zákona
o některých opatřeních ve stavebnictví,
souvisících s dvouletým hospodářským
plánem, tisk č. 397. Při této.příležitosti
chtěl bych upozornit na zarážející
skutečnost. 1. ledna se započalo s prováděním
dvouletého hospodářského plánu
v průmyslu a již dnes lze říci, že
dvouletka v průmyslu má nesporné úspěchy.
Přes všechny objektivní těžkosti,
přes všechny obtíže, které jsou
důsledkem války a okupace, můžeme říci,
že se nám povedlo zdolat tyto překážky.
Jak tomu však je s prováděním dvouletého
hospodářského plánu ve stavebnictví?
Není pochyby, že v tomto úseku hospodářského
života budou objektivní těžkosti a obtíže.
Mám na mysli hlavně obtíže, které
vyvěrají z všeobecných hospodářských
těžkostí doby. To je především
nedostatek surovin a pracovních sil. Tyto obtíže
jsou však v různé míře ve všech
úsecích našeho hospodářského
života a přesto byly splněny první úkoly,
operativní plány pro úvodní měsíce
dvouletého hospodářského plánu,
zatím co ve stavebnictví byla předložena
teprve dnes jedna z nejdůležitějších
osnov zákona, která umožňuje teprve
provedení přípravných prací
k provádění dvouletého hospodářského
plánu ve stavebnictví. Když uvážíme,
že více než polovina investic ve dvouletce jsou
stavební investice, je třeba se důrazně
zeptat, co bránilo tomu, aby byla provedena nejjednodušší
legislativní opatření k zajištění
provedení dvouletého hospodářského
plánu ve stavebnictví. Je třeba dotázat
se ministerstva techniky, zda docenilo, jaký význam
má pro stavebnictví provedení přípravných
prací.
Zatím co v průmyslu provádění
prací není závislé na povětrnostních
poměrech, ve stavebnictví každý zmeškaný
den nelze nahradit vůbec. A přes to všechno
legislativní příprava prací pro dvouletku
ve stavebnictví nebyla provedena včas.
Podporovali jsme snahu vytvořit úřad, v kterém
by se soustředily všechny technické služby.
Slyšeli jsme později stížnosti na omezenou
kompetenci nově vybudovaného ministerstva techniky,
a přece ve věcech nesporných toto ministerstvo
nesplnilo svůj úkol. Vedle tohoto zákona
veliký význam pro provedení dvouletého
hospodářského plánu bude mít
zákon o stavební obnově. Ja sám jsem
při jiných příležitostech ukázal
na potřebu novelisace tohoto zákona, ale ani tento
zákon nebyl dosud upraven, ani tady ministerstvo techniky
nesplnilo, co splnit mělo a co pan ministr slíbil.
Vyslovuji proto vážnou obavu, zda bude vůbec
možná včas zahájiti všechny příslušné
stavební práce, jakmile k tomu budou dány
povětrnostní podmínky.
Dnes máme tento stav: Přípravné a
projekční práce nebyly provedeny jen proto,
že nebylo známo, komu budou stavby povoleny. Dále
pak nebyly známy podmínky, na kterých bude
závislé provádění staveb. Mám
na mysli, že četní stavebníci, zejména
staveb bytových, zemědělských i průmyslových,
jsou desorientováni ve věcech materiálního
a finančního zajištění staveb.
Nejsou až dosud informováni ani o příslušných
konstrukcích staveb, jak byly zařazeny do operativních
plánů.
Je tedy vážná obava, že teprve až
budou vydány všechny směrnice, budou provedeny
projekční práce. Je zde potom nebezpečí,
že se projektanti se zřetelem na časovou tíseň
nebudou moci náležitě zhostit svého
úkolu. Jaké to má důsledky, toho je
nejlepším důkazem budova, ve které právě
zasedáme.
Z odborných kruhů vyšel návrh, aby ministerstvo
techniky usnadnilo projekční činnost zejména
při stavbách bytových vypsáním
soutěže na stavební plány pro bytové
stavby. Tato soutěž měla být vypsána
k 1. únoru t. r. Soutěž měla navázat
na směrnice a funkční plány, které
byly vydány. Soutěží by se jistě
dosáhlo propracovaných, moderním požadavkům
vyhovujících, ekonomických typů bytů,
které by stavebníci mohli v plném rozsahu
přijmout a tím uspořit nejenom na čase,
nýbrž i na nákladech na drahé projekty.
Tato soutěž však nebyla do dnešního
dne vypsána a na našem ministerstvu techniky si nevědí
rady, jak postupovat, a nejsou s to rozhodnout se v tak jednoduché
a prosté věci.
Zákon sám ukládá ministerstvu techniky
vypracování směrnic k provedení tohoto
zákona. Nyní půjde o to, aby se páni
v ministerstvu techniky uměli poučit ze všech
těch svých vlastních nedostatků a
pochopili, že ve stavebnictví čas může
hrát a bude hrát roli vážnou, ba snad
dokonce rozhodnou. Proto jsme se snažili, aby byl ministerstvu
techniky resolučním návrhem stanoven termín,
a já věřím, když se vyvine dostatek
úsilí, že můžeme ještě
získat ten čas, který byl takto zbytečně
promrhán.
Navrhovatelé původního textu zákona
usilovali o to, aby již tímto zákonem byla
rozřešena roztříštěnost
ve stavebnictví v jednotlivých obcích. Je
třeba jenom litovat, že tato dobrá snaha autorů
návrhu nenašla porozumění jak v technickém
výboru, tak hlavně u pana zpravodaje tohoto zákona
v technickém výboru. Byl by to nesporný krok
vpřed a získali bychom již nyní v rámci
dvouletého hospodářského plánu
předpoklady pro příští plánováni,
pro naše dlouhodobé plánování
vůbec. My komunisté jsme však hlasovali pro
návrh, jak byl v technickém výboru zpracován,
hlavně proto, abychom nezdrželi již tak příliš
pozdě vydaný zákon. Přes to se nám
zdá nepochopitelné, že pan zpravodaj nenašel
si dostatek příležitosti k tomu, aby své
dodatečné návrhy nestavěl před
nás v technickém výboru v poslední
chvíli, ač mu bylo dáno dostatek možností,
aby se zúčastnil všech příprav
i propracovávání tohoto zákona.
V závěru bych chtěl říci, že
tento návrh zákona, třebaže je předložen
opožděně, může býti vhodným
nástrojem k překonání všech zastaralých
norem a umožní tak provedení dvouletého
plánu ve stavebnictví. Ovšem to bude jenom
za jednoho předpokladu, že totiž ministerstvo
techniky pochopí to, co chápe každý
laik, že ve stavebnictví jsou zcela jiné okolnosti
než v jiných úsecích hospodářského
života a že ve stavebnictví budeme a musíme
bojovat s časem.
Proto jsem zmocněn, abych prohlásil, že klub
poslanců komunistické strany Československa
se zřetelem na naléhavou potřebu tohoto zákona
souhlasí s tímto návrhem zákona v
plném jeho znění. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Další řečníkem je p. posl. inž.
dr Ješ. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. inž. dr Ješ: Paní a pánové!
Předešlí řečníci vyčerpali
do značné míry otázky, které
souvisí s projednáváním dvou důležitých
osnov zákonů, které máme před
sebou. A mohu se jistě k velké části
jejich vývodů plně připojit. Zejména
vřele oceňuji podrobný rozbor, který
podal pan kol. Hatina. Správně poukázal
na to, že otázka stavebnictví je především
problémem organisačním. A po té stránce
právě při projednávání
osnovy zákona o opatřeních ve stavebnictví
ve dvouletém plánu jsme měli v technickém
výboru příležitost zabývati se
právě touto stránkou, a je nutno ocenit velmi
vysoko odbornou znalost a energii, kterou této věci
věnoval zpravodaj pan inž. Janáček,
jehož návrh na změnu druhé části
tohoto zákona znamená podstatné administrativní
zjednodušení při provádění
těchto úkolů. Myslím, že právě
v tom je dobře vidět, jaký význam
má spolupráce parlamentu při tvorbě
hospodářských zákonů, kde nelze
spoléhat jenom na odbornou přípravu úřední,
jež vždy vidí svoje úkoly s hlediska především
resortního a nemá dosti porozumění
pro potřeby široké veřejnosti, která
mnohdy úpí pod tíhou administrativní
těžkopádnosti.
Pan kol. Hatina správně upozornil, že
nedokonalý stav našeho stavebnictví do značné
míry je způsoben tím, že není
řádně organisován, že zde máme
velké množství odborných institucí,
které nejsou nijak organisačně skloubeny.
Je to způsobeno do značné míry tím,
že za války okupantský režim zanesl nám
do našeho hospodářství zcela nové
principy organisační, nové instituce, které
byly zcela násilným a neorganickým způsobem
včleněny, aniž byly nějakým způsobem
koordinovány s činností institucí
dřívějších. Proto všechny
odborné kruhy odedávna se již snaží
o to, aby přesvědčily příslušné
úřední a politické činitele,
že je nutno vybudovat řádnou organisaci stavebnictví,
která nemůže být podřizována
ani normám platným nebo potřebným
pro průmysl, ani pro řemesla, poněvadž
stavebnictví není ani průmyslem, ani řemeslem,
je to činnost zcela specifická, která má
také svoje zcela zvláštní potřeby.
Ta specifičnost spočívá především
v tom, že tento obor pracovní vyrábí
statky nemovité, není to výroba zboží
běžného, a není možno organisovat
jej jako průmyslovou výrobu. Každá stavba
je v podstatě výkon individuální,
potřebuje dlouhé a pečlivé přípravy
jak technické, tak administrativní a právní,
a není tu dobře možné použit oněch
organisačních schemat, která vyhovují
pro jiné obory. Proto je jistě žádoucí,
aby v rámci organisace hospodářské,
jejíž zásady byly již vládou schváleny,
bylo pamatováno na zřízení samostatného
ústředí stavebnictví, které
by mělo možnost náležitě organisovat
tento obor a postarat se o jeho zdokonalení, odstranění
jeho nedostatků a lepší jeho službu veřejnosti.
S tím souvisí ovšem také důležitý
problém administrativní ve veřejné
správě, a to nejenom ve správě státní,
ale také ve správě samosprávní.
Bylo zde už panem kol. Součkem správně
ukázáno na to, že zákon o stavební
obnově nepřinesl doposud žádoucích
výsledků a že to vázne zejména
pro nedostatky administrativní.
Chtěl bych vám, dámy a pánové,
ukázat, jak to prakticky vypadá a jak za dnešních
poměrů, za platnosti dnešních předpisů
a způsobů administrativních prakticky není
možné, aby od rozhodnutí o provedení
stavby k vlastnímu jejímu zahájení
uplynulo méně než půl roku, a to za
nejideálnějších předpokladů,
když všechno klape jako na drátkách. Užiji
k tomu přikladu z administrativy hlav. města Prahy,
který jsem si podrobně dal ověřit.
Představme si, že jde o rekonstrukci činžovního
domu, který byl bombardováním porušen
a vyhořel do základů, takže zůstaly
stát pouze hlavní zdi a celá stavba musí
být rekonstruována. Předpokládáme,
že všechno je v pořádku a že bylo
rozhodnuto, že tato stavba může být provedena.
Tedy 1. března t. r. se odhodlá majitel, že
přistoupí k provedení obnovy, a pověří
architekta vypracováním rekonstrukčních
plánů. Ty musí být v náčrtku
schváleny městskou komisi pro obnovu, která
také musí schválit konečný
projekt. Projekt stavby je práce velmi obsáhlá
a odpovědná a předpokladem, aby se vůbec
mohlo pracovat, je, aby projektant znal přesně všechny
předpisy a směrnice, kterými se musí
řídit již v náčrtku, který
předkládá ke schválení. Když
uvážíte, že konečný projekt
ještě před vyhotovením musí dáti
k přehlédnutí a že se musí vyhotovit
náležitý počet exemplářů
stavebních plánů, tedy doba jednoho měsíce
na tuto práci je jistě minimální.
1. dubna dodá projektant zadávací plány
tak, že je možno žádat o stavební
povolení. 3. dubna je podána tato žádost
v podatelně stavebního referátu, zapsána
do protokolu a indexu, postoupena spisovné k připojení
prior a 5. dubna je dána referentu na stůl, jenž
8. dubna ji zašle přes výpravnu k vyjádření
stavební policii, kam přijde 10. dubna. Když
se díváte do kalendáře, shledáte,
že jsou právě velikonoční svátky
a že by se muselo pracovat také na Bílou sobotu.
10. dubna referent prozkoumá plány, navrhne vypsání
komise, odpojí jedno pare a zašle je regulačnímu
úřadu k posouzení, zda vyhovuje regulačnímu
plánu a zastavovacím předpisům. Návrh
se vrátí zase přes dvě podatelny 15.
dubna právnímu referentu, který 16. dubna
dá rozeslat prostřednictvím podatelny, výpravny
a magistrátní doručovatelny pozvánky
účastníkům komise. Ta má lhůtu
8 dnů; sejde se 24. dubna, projedná žádost
bez jakýchkoli obtíží a připomínek
a doporučí okamžité povolení,
takže 25. dubna právní referent vypracuje předklad
pro radu ústředního národního
výboru. 2. května se pak musí tento předklad
ve 250 exemplářích pro 30člennou radu
předložit presidiu. Toto velké množství
exemplářů je takový šiml, podle
kterého všichni členové rady si vyžadují
větší počet exemplářů
proto, aby je zase mohli dáti k posouzení eventuálně
svým klubům a expertům. 6. května
se návrh projedná v komisi pro regulaci a výstavbu
města a konečně 9. května ve schůzi
rady ústředního národního výboru,
předpokládajíc, že schůze právě
v tu dobu je svolána. 12. května postoupí
referent žádost - jelikož jde o náklad
větší než 200.000 Kčs - ministerstvu
techniky k projednání přídělu
hmot. Tato žádost podle zkušenosti se vrátí
po vyřízení nejdříve za měsíc,
t. j. 12. června, takže 13. června ji dostane
referent na stůl a vypracuje koncept povolovacího
výměru. 14. června je koncept aprobován
a dán výpravně k zhotovení čistopisu,
18. června je čistopis výměru předložen
k podpisu a dán spisovně k vymazání
v protokole a výpravně k expedici, takže 24.
června je výměr doručen žadateli.
Žadatel mezitím nezahálel, nýbrž
si opatřil rozpis prací, který slouží
za podklad nabídkového řízení,
a tedy hned, jakmile vyřízení dostane, 25.
června, vyzve několik firem k podání
nabídek, a musí jim dát k tomu.také
lhůtu. 9. července dojdou tyto nabídky a
zpracují se, takže 14. července je možno
podat u stavebního úřadu pro obnovu města
žádost o povolení státní záruky.
Opět to jde podatelnou a spisovnou, 16. července
dostane referent žádost a vzhledem k její komplikovanosti
potřebuje na její zpracování týden,
takže 23. července ji může postoupit ministerstvu
sociální péče; tam přijde nejméně
přes dvě podatelny, spisovny a výpravny nejdříve
tak, že ji dostane referent 30. července. Žádost
musí býti podrobně zkoušena referentem
technickým a právním, načež je
předložena komisi složené ze zástupců
ministerstev soc. péče, vnitra a financí,
která podle zkušenosti potřebuje na rozhodnutí
3 týdny, tedy do 20. srpna, kdy rozhodnutí je vypraveno
zase přes spisovnu, výpravnu atd., takže žadateli
je doručeno 23. srpna. Máme tedy, jak pozorujete,
letní sezónu už za sebou. Teprve pak může
žadatel jednat s peněžním ústavem
o poskytnutí stavebního úvěru, což
si vyžádá nejméně jednoho týdne,
takže k zadání stavby podnikateli může
býti přistoupeno 1. září. Teď
by tedy mohl podnikatel začít, ovšem také
nemá ty zedníky a kopáče někde
uložené ve skladišti, musí si je uvolnit,
musí zařídit disposice, objednat materiál,
takže dejme tomu v půli září,
v nejkrásnějším případě,
může začít se stavbou.