Základní chyba vůbec byla v tom, že
se více přihlíželo ke škodě,
kterou ten nebo onen způsobil jednotlivci, než k daleko
větší a důležitější
škodě, kterou způsobil svým přisluhováním
okupantům celému národu. Zejména se
velmi těžko prosazoval názor, že čím
výše postavená osoba, tím větší
její trestní odpovědnost, protože každou
propagací nacismu a fašismu ovlivňovala daleko
větší okruh lidí, než průměrný
kolaborant. Naproti tomu zločin udavačství,
vyhrožování a vydírání
je typický delikt u lidí méně vlivných
a při tom v očích soudce z povolání
byl považován za nejstrašnější
zločin. I když nemíníme nijak tyto zločiny
omlouvat, je tento rozpor typický pro nepochopení
politických deliktů. Takto rozbírajíce
výsledky retribuce s hlediska sociálního
rozvrstvení, dojdeme k závěru, že nakonec
byly přísnější tresty uloženy
prostým vinníkům z nižších
společenských vrstev a naopak omilostněni
nebo nepatrně potrestáni byli bývalí
vedoucí politici, kapitáni průmyslu, statkáři
a velkostatkáři. To také lid venku cítí
a proto o této retribuci říká, že
byla přísná na chudý lid a že
zamhuřovala obě oči nad velkými a
mocnými kolaboranty.
Jednou z velkých vad naší retribuce bylo, že
v četných případech byl proti zákonu
vyměřen mírnější trest
na základě nesprávného, často
i vědomě nesprávného výkladu
ustanovení § 16 retribučního zákona.
Ostatně to doznává exposé samo. Rozhodně
však příčinou toho nebyla vždy
vysoká spodní hranice trestu, i když to tak
soudci často vysvětlovali, nýbrž spíše
důvody, které jsem již uvedl. Zůstává
ovšem nezodpověděno, proč ministerstvo
spravedlnosti svými orgány zavčas neučinilo
opatření v tom směru, aby zákon nebyl
porušován anebo špatně vykládán,
jak se to dělo i po nové úpravě tohoto
paragrafu.
Retribuce, jak už bylo řečeno, selhala zejména
v tom hlavním, že totiž řádně
netrestala vinu velkých zrádců z řad
politických vedoucích osob, představitelů
našeho hospodářského života nebo
veřejné správy. A nemají na tom vinu
lidové soudy jako instituce a začasté ani
většina soudců z lidu. Tu spolupůsobilo
mnoho vlivů, o nichž už bylo mluveno. Tento úkol
nebyl splněn, i když jistě má pravdu
pan ministr, že při retribučním dekretu
šlo zákonodárci především
o to, aby zrada byla nejvýznačněji potrestána
právě v těchto osobách. V tom zůstal
úkol retribuce nesplněn. Nemalou úlohu při
tom hrál také výklad retribučního
zákona, často zaměřený k nevině
obžalovaných zrádců a kolaborantů
a neodpovídající duchu změněné
doby a lidově demokratické povaze našeho státu.
S tím se ovšem setkáváme v důsledku
nedemokratického založení některých
soudců i při výkladu jiných norem.
A přece každý má v dobré paměti
to veliké umění, jak několikráte
a pokaždé jinak byl vykládán zákon
na ochranu republiky. Jinak před platností smlouvy
se Sovětským svazem, kdy výkřik: "Ať
žije Sovětský svaz" byl protiprávně
odsuzován jako trestný čin, jinak po ní,
když nastala mírnější prakse.
V čem tedy tkví dnešní nepružnost?
V zákonech? Zajisté i v nich, ale především
v tom, že někteří lidé ne a ne
přijít na chuť té naší nové
lidové demokracii. (Potlesk.) Nelze se proto ani
divit, že právě v těchto případech
dával náš lid najevo svoji nespokojenost. Tu
najednou vyvstávali jednotlivci, prý na obranu ohrožené
nezávislosti soudcovské v mylné představě,
že nezávislost soudcovská někdy znamená
imunitu, jindy nezávislost na národě, na
lidu, na myšlenkách a idejích, z nichž
se zrodila naše svoboda, ale závislost na všech
starých přežitcích, byť byly sebe
dokonaleji dobou a společenskou přeměnou
překonány. (Potlesk.) Tu bylo obyčejně
mnoho křiku, a přesto, jak je to pro naše doby
charakteristické a jak to odhaluje pozadí boje o
soudcovskou nezávislost! Není přece v dějinách
našeho soudcovství a soudnictví přikladu,
aby soudce, jako se stalo dr Igoru Daxnerovi, byl se svého
místa odvolán proto, že přísně
a spravedlivě prováděl očistu. Nikdy
nebylo podobného porušení, nikdy nebylo podobného
hrubého útoku na soudcovskou nezávislost.
A přesto hlas onoho tisku, který tolik za soudcovskou
nezávislost bojoval, najednou zmlkl, nikdo z nich nevystoupil
na obranu soudcovské nezávislosti, na obranu nesesaditelnosti
soudce. Až vláda se musela ujmout skutečné
a opravdové soudcovské nezávislosti a ona
a nikdo jiný ji také v tomto případě
obhájila. (Potlesk.)
Tak uzavíráme bilanci činnosti lidových
soudů. Opakujeme: Vyjadřujeme hlubokou nespokojenost
našeho lidu s výsledkem retribuce, poukazujíce
při tom na samo exposé, v němž se doznává,
že rozsudky nevystihují plně vinu. Víme,
že tím očista není skončena.
Jsou tu jednak případy, které při
skončení retribuce byly postoupeny řádným
soudům, jsou tu případy už dříve
lidovými soudy postoupené řádným
soudům a doposud neskončené, při čemž
jejich počet nebyl v exposé uveden a ani dosavadní
výsledky nebyly sděleny, jsou tu případy,
které veřejnými žalobci nebyly vůbec
postoupeny trestním nalézacím komisím,
o nichž tedy lidovým živlem nebylo vůbec
rozhodnuto, a konečně ještě dnes běží
u některých osvobozených případů
tříměsíční lhůta,
kde mají státní zástupci možnost
podati novou žalobu u řádných soudů.
Apelujeme proto na pana ministra spravedlnosti, aby aspoň
nyní učinil všechna opatření
vedoucí k tomu, aby všichni zrádci a kolaboranti,
u nichž tato tříměsíční
lhůta nevypršela, byli podle zákona postaveni
před řádný soud a po zásluze
potrestáni, neboť lid naprosto nepovažuje očistu
za ukončenou, naopak bedlivě bude sledovat, co se
bude napříště díti na tomto důležitém
úseku. To je ještě veliký úsek
dosud neskončené očisty, nehledě k
případům, které v důsledku
přistižení pachatele teprve budou zahájeny,
a je to také veliký úkol, který spadá
přímo i nepřímo na bedra ministerstva
spravedlnosti. Při tom by neměl zůstat nepovšimnut
ani rozpor, spočívající v tom, že
dnes po vypršení platnosti retribučních
dekretů budeme míti dva druhy vinníků,
sice stejně trestu zasluhujících, přes
to však nestejně posuzovaných a v důsledku
toho i trestaných, a to jen proto, že na jedny bylo
zavčas, t. j. před 4. květnem 1947, podáno
trestní oznámení, kdežto na druhé
bylo oznámení podáno až po tomto datu.
Byť bychom byli sebe méně s výsledkem
retribuce spokojeni, nechť její výsledek a
dobré úmysly všech poctivých vlastenců
a demokratů jsou varovným napomenutím, že
není a nebude dovoleno beztrestně zrazovat svůj
národ a stát nebo šířit a podporovat
naší povaze a národní tradici nepřátelskou
zrůdnou nacistickou nebo fašistickou ideologii. (Potlesk.)
To nechť je při této příležitosti
jasno každému občanu našeho státu.
Poctivý občan, skutečný demokrat toto
přísné stanovisko rád slyší
a přijme, protože ten nezradí. Nechť je
to však také jasno těm, kteří
trestu zasluhovali a jimž se podařilo touto očistou
proklouznout.
Proto také plně souhlasíme s podnětem
pana ministra spravedlnosti, aby dokumenty, dokazující
úmysl Němců vyhubit nebo aspoň přestěhovat
náš národ, jak se před lidovými
soudy a Národním soudem nashromáždily,
byly zpřístupněny v populárních,
levných publikacích do všech vrstev našeho
lidu, a to nejenom v českých zemích, nýbrž
i na Slovensku a aby také naše škola odevzdávala
konkretní znalost o hrůzách německého
útoku, jež prožila naše generace. Přimlouváme
se také za to, aby ohyzdná zrada představitelů
našeho bývalého veřejného života
byla stejným způsobem s pokolení na pokolení
jako odstrašující a nejhanebnější
čin tradována. Doufáme proto, že i zrada
těch, kteří se provinili na vlastním
národě v nejtěžších chvílích
jeho existence, bude ministerstvem spravedlnosti přibíjena
na pranýř, jak to žádá náš
lid, který následky jejich zločinů
musil nésti v tak kruté míře.
Jenom tak, když na tomto ohnisku dvojího nebezpečí,
vnějšího i vnitřního, budeme
naše děti a děti našich dětí
vychovávat, zamezíme, že už nikdy se nebude
v našich dějinách opakovat Mnichov a 15. březen
1939. (Potlesk.) Tak vskutku nejlépe náš
tát a jeho lidově demokratickou povahu zabezpečíme.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. dr Jelínek.
Dávam mu slovo.
Posl. dr Jelínek: Pane místopředsedo,
slavná sněmovno, paní a páni poslanci!
Všichni, kdo netrpělivě čekali v dubnu
1945 konec našeho národního utrpení,
ani nepomýšlejíce na to, zda se jim podaří
v tomto konci proklouznouti pod drtivými koly osudu, neboť
při jasném výhledu do blízké
budoucnosti se ztrácel snad u každého zájem
o jeho osobu, v těchto nekonečně dlouhých
dnech, rozdělených mezi hodiny našeho a spojeneckého
vysílání z ciziny a mezi hodiny, trávené
po dobu leteckého poplachu v chodbách či
krytech nebo na polích v rozhovorech o tomto vysílání,
všichni ti vyslechli zprávu o složení
slibu nové vlády ze dne 4. dubna 1945 s velkým
nadšením. Toto nadšení dostoupilo vrcholu,
když byla Českou tiskovou kanceláří
vydána zpráva o prvé schůzi ministerské
rady a o programovém prohlášení nově
ustavené československé vlády, které
přednesl tehdejší ministerský předseda
Zdeněk Fierlinger na slavnostní schůzi
Slovenské národní rady v Košicích
dne 5. dubna 1945.
Kromě těch, kdo svůj národ zradili,
nebylo u nás člověka, který by byl
z duše upřímně nesouhlasil se slovy:
"Ale budeme postupovati přísně a neúprosně
proti všem, kteří se provinili. To dlužíme
památce všech našich národních
mučedníků a hrdinů, kteří
položili svůj život za republiku". Vždyť
v té době desetitisíce rodin nemělo
již delší dobu žádných zpráv
o svých nejbližších a drahých,
kteří po léta byli odloučeni ve věznicích
a v koncentračních táborech v Německu.
Bylo mnoho těch, kdo, slyšíce tento vládní
slib, mysleli na své drahé, ježto nikdo nevěděl,
kdo se z nich vrátí. Souhlasili proto všichni
bez rozdílu s vládním prohlášením,
pravícím: "Trestající ruka spravedlnosti
musí postihnouti a vydati soudu všechny válečné
provinilce bez rozdílu národnosti, všechny
zrádce, všechny vědomé a aktivní
pomocníky německých nebo maďarských
uchvatitelů". A dále: "Zvláštní
opatření provede vláda, aby bylo zajištěno
souzení a potrestání zrádců,
kolaborantů a fašistických živlů
z řad českého a slovenského národa
mimořádnými lidovými soudy, jež
budou uvedeny v činnost ve spojení s národními
výbory. Pro trestní stihání zrádců
a kolaborantů budou všeobecně sloužit
za podklad ustanovení dekretu presidenta republiky o potrestání
válečných zločinců".
Tyto věty košického vládního
programu i další je doplňující
dosáhly jednomyslného schválení československého
lidu, i když o nich nebylo nikdy provedeno hlasování,
a o tom, myslím, není mezi námi pochyb. Tyto
věty košického vládního programu
jsou, paní a pánové, základem, z něhož
je nám podle názoru klubu poslanců čs.
sociální demokracie vyjíti, máme-li
zaujmouti stanovisko k prohlášení pana ministra
spravedlnosti o výsledcích retribuce. Neboť
tak a nejinak posuzujeme my čs. sociální
demokraté toto ministrovo prohlášení:
jako zprávu o tom, jak a do jaké míry byl
tento bod vládního programu splněn. A v době,
kdy některá práva parlamentu jsou brána
v pochybnost, právo zahájiti rozpravu o prohlášení
ministrově je, myslím, nesporné.
Pan ministr správně uvedl právní prostředek,
který vláda stanovila k provedení výše
zmíněné části svého
vládního programu, i jeho historii. Vznikl za hranicemi
jako dekret presidenta republiky, podepsaný dne 1. března
1945 a uveřejněný dne 6. března téhož
roku. Pro provádění lidového soudnictví
prakticky však byl jen základem, na němž
byla provedena zákonná úprava doma dekrety
č. 16 a 17, která však měla dva cíle,
dané košickým vládním programem:
splacení dluhu našim obětem a vnitřní
upevnění republiky.
Soudíce, do jaké míry byl košický
vládní program vnitřního upevnění
republiky potrestáním válečných
provinilců i vlastních zrádců a napomahačů,
program splnění dluhu vlastním národním
obětem přísným soudem nad válečnými
zločinci a nad vlastními a aktivními pomahači
jejich splněn, nemůžeme podle mého mínění
souditi správně a objektivně, jestliže
při zprávě páně ministrově
nezhodnotíme kriticky i nástroj, který si
vláda dala a který Prozatímní Národní
shromáždění schválilo. Byla jím
pak vázána po stránce trestního práva
hmotného i formálního. A tak náš
soud nad výsledkem retribuce bude nutně i soudem
nad tím, zda tento prostředek byl dostačující
na program, daný ve vládním prohlášení,
zda vystačil zahrnouti všechny případy
materielně co do viny i co do trestu a zda také
vystačila ke splnění zmíněného
vládního programu jeho ustanovení formální,
zda se opravdu osvědčila instituce řízení
před mimořádnými lidovými a
národními soudy.
Hodnotíce výsledky národní očisty
dnes, po uplynutí dvou let od osvobození, považujeme
za nutné přičiniti ke zprávě
páně ministrově tyto poznámky:
Dožadovali jsme se na mezinárodním foru, aby
všichni váleční štváči
a zločinci byli co nejpřísněji potrestání.
Bylo proto samozřejmo, že také v oblasti svého
vlastního právního řádu se
postaráme o jejich potrestání. Bylo by však
bývalo užitečno odděliti případy
tohoto druhu od případů ostatních
a dáti jim pro jejich povahu, významnost a trestní
následky zvláštní soudní forum.
My jsme je spojili s ostatními delikty méně
významnými, i když s hlediska splnění
vládního programu stejně těžkými
proviněními. To by snad nebylo chybou zvlášť
významnou, třebaže to nezůstalo bez
vlivu zejména mezi soudci z povolání. Již
při stanovení materiálně-právních
předpisů a skutkových podstat jsme omezili
a vymezili hrdelní tresty na zvlášť významné
zločiny. Tu bylo právem a také ve shodě
s mezinárodními obdobami vyloučeno opravné
řízení a výkon trestu prováděn
jako při stanném řízení, jakmile
byla vyloučena milost presidenta republiky. Ostatní
delikty však měly býti odděleny. U nich
by nebylo bývalo žádným neštěstím
připustiti opravné řízení bez
odkladného účinku pro obě strany,
pro veřejného žalobce i pro obžalovaného.
Byli bychom dosáhli jednotnosti judikování.
Nebylo by bývalo docházelo k rozdílným
trestům u různých soudů a u různých
senátů.
Mohl bych v tom směru snésti sta dokladů.
Psal o nich kolega dr Bláha v listě Svazu
osvobozených politických vězňů,
znám je i já. Měl jsem smutnou příležitost
hájiti ex offo obchodníka, který byl označen
písařkou SD, ostatně sedící
svobodně v publiku při přelíčení,
za agenta SD. Nebylo žádných důkazů
o tom, že by byl někoho udal. Neměl opravdu
nikoho na svědomí. Ani písařka nemohla
v tom směru nic dokázat. Věděla jen,
že na SD chodil a že byl zapsán v kartotéce
agentů. Obžalovaný doznal, že na SD chodil.
Prý tam měl známého, bývalého
českého důstojníka, a ten mu kdysi
řekl, aby za ním přišel, kdyby něco
potřeboval. Já nemyslím, že to bylo
tak nevinné. Jsem přesvědčen, že
byl agentem, dodávajícím zprávy všeobecného
obsahu, a že tyto zprávy byly Němcům
průkazem o smýšlení obyvatelstva a mohly
býti opravdu někdy příčinou
zákroků okupantů proti českému
obyvatelstvu. Tento člověk dostal za to, co bylo
zjištěno, 20 let těžkého žaláře.
Po něm však nedostal již ani jeden z agentů
SD, jimž bylo dokázáno totéž, co
tomuto člověku, tento vysoký trest. Ostatní
agenti dostávali, nebylo-li jim dokázáno
přímé udavačství, daleko a
daleko méně, pod 10 let. Mám za to, že
bychom byli odstranili nesrovnalosti, kdybychom byli připustili
opravné řízení za účasti
lidu, u rychlené a sjednocující nalézací
praxi lidového soudnictví. Možností
odvolání a přezkoumání osvobozujících
rozsudků byli bychom bývali dali lidu uspokojení,
že béřeme očistu opravdu vážně.
V otázce viny, bohudíky, jsme u nás neupadli
do takových formálností, jako jsme o tom
četli zprávy o stanovisku obhajob v Německu.
Přes to by bylo bývalo na místě po
určitém čase - a doba od vydání
retribučního dekretu do zahájení vlastní
činnosti lidových soudů k tomu stačila
a příležitost také byla, a to tehdy,
když Prozatímní Národní shromáždění
schvalovalo tento retribuční dekret - stanoviti
zvlášť skutkové podstaty intelektuálních
původců a duchovních ředitelů
všech těch martyrií, jimiž prošli
naši lidé v německých policejních
a trestních opatřeních. Daly se stanoviti
tak, aby bylo jasno, že není třeba dokazovati
šéfům a vedoucím německých
policejních služeben, že i oni osobně
tloukli a mučili vyšetřovance a trestance,
že stačí, že se takové mučení
dálo za jejich vedení, že o tom věděli
a věděti museli a nezabránili tomu. Nikdo
na světě, paní a pánové, neprovedl
tak důsledně princip odpovědnosti jako právě
Němci. Nikdo jiný neuměl děsiti stovky
prostých venkovských a vesnických starostů,
jako právě vedoucí těchto policejních
služeben, když šlo o zákroky proti parašutistům
a partyzánům.
Jak jsme jim asi připadali malicherní, když
jsme se snažili o důkazy jejich viny! Tato potřeba,
dokázati přímou činnost, zatím
co samozřejmě a podle přirozenosti jejich
úřadu a funkce byla omezena na intelektuální
původcovství nebo na řízení,
při čemž přímé výkony
byly svěřeny menším a bezvýznamným
článkům - to bylo něco, co nemohli
pochopiti ti, kdo se nám vrátili a kdo vzpomínali
svých bratří, kteří nepřišli
zpět, bratří, kteří měli
být přísnou a tvrdou spravedlností
pomstěni.
My jsme, paní a pánové, vyloučili
sice u některých činů neodolatelné
donuceni. Mnoho nesnází nám v praxi způsobovalo
ustanovení § 16. I zde by bylo bývalo na místě
rozlišiti jemněji a jasněji. Když jsem
kdysi přemýšlel o úloze obhájce
- já jsem bohudíky vzhledem k veřejným
funkcím měl příležitost zastávat
tuto roli jen dvakrát - měl jsem za to, že
bych svým klientům špatně pomáhal,
kdybych dokazoval, že svého vlivu u Němců
používali ve prospěch českých
lidí. Obával jsem se, že soudy složené
ze zástupců lidu mně položí důsledně
otázku, zda vůbec někdo z řádných
Čechů, mohl vykonávati nějaký
vliv u Němců ve prospěch českých
lidí, a že budou v mých důkazech spatřovati
nutné doznání styků s Němci,
a budou přemýšleti, jak a proč můj
klient k tomuto vlivu došel. Průběhem doby
jsem se však přesvědčil, že takto
lidové soudy neuvažovaly. Naopak, zvažovaly velmi
opatrně každý takový důkaz, a
leckdy svedlo jejich nahromadění k osvobození
obžalovaného. Tomu mělo být zabráněno.
Znalost toho zničujícího plánu, který
s námi Němci zamýšleli, měla
důsledně vésti k názoru, že ten,
kdo měl nějaký vliv, neměl jej pro
nic za nic. Jestliže ho užil ve prospěch Čechů
s úspěchem, pak to mohlo míti vliv jen a
jen jako polehčující okolnost, rozhodná
pro výměru trestu, a nikoli jako okolnost trestnost
vůbec vylučující a ještě
v přesném zvážení ostatní
viny. U Němců bych byl tuto okolnost nikdy nepřipouštěl.
To co Němci, jinak trestní, tedy podléhající
předpisům retribučního dekretu, udělali
pro české lidi, bylo v nejlepším případě
výrazem jejich nadřaděnosti, jejich milosti
vůči nám a jejich pánovitého
postoje.
Velmi správně, paní a pánové,
bylo panem ministrem tlumočeno, že značnou
závadou byla velmi vysoká dolní hranice trestní
sazby, stanovená u všech zločinů na
pět let. Kdybychom byli bývali rozlišili soudcovství
ve věcech hrdelních od ostatních zločinů
a kdybychom byli po čase, po určité praxi
rozšířili podle praktických zkušeností
výsledků vyšetřování počet
skutkových podstat, mohli jsme také lépe
a dokonaleji upravit trestní sazby. Byli to právě
soudcové z řad osvobozených politických
vězňů, kteří se zaráželi
před vysokou hranici dolní sazby a skutečně
raději zprošťovali, než by byli hlasovali
pro tak vysoký trest. (Potlesk.) Řeklo-li
za souhlasu lidu košické vládní prohlášení
Zdeňka Fierlingra, že potrestáme zrádce
a všechny vědomé a aktivní pomocníky
utlačovatelů a že zajistíme i souzení
a trestání fašistických živlů,
pak tím byl dán rozsah národní očisty.
Tento rozsah však v praktickém provedení zná
tolik rozlišení, tolik druhů, že tomu
úměrně mělo býti pamatováno
na skutkové podstaty a také na trestní sazby.