Zdlouhavost vedla k tomu, že v konečné fási
retribuci bylo nutno kvapně ukončit, což rovněž
vedlo k různým nepřístojnostem. Poukazujeme
na oběžník ministerstva spravedlnosti ze dne
27. února 1917, který byl již kritisován
v tisku, o němž rovněž mluvil kolega
dr Gregor a který nemohl být chápán
soudci jinak, nežli jako příkaz k hromadnému
osvobozování kolaborantů ve všech dosud
úplně nevyjasněných případech.
Mnohé tendence, které se projevovaly v retribučním
soudnictví, nebyly příznivé důslednému
provádění této části
košického vládního programu. Máme
plné právo poukázat na tyto tendence, poněvadž
komunistická strana Československa dokázala
po celou dobu provádění retribuce, že
má jasný a nekompromisní poměr k očistě
národa a dávala plný výraz vůli
našeho lidu, vypořádat se se všemi zrádci
a kolaboranty. Je pravda, že také někteří
přísedící, delegovaní politickými
stranami, nepochopili význam retribuce a dali na sebe působit
reakčními živly, které se vloudily do
ostatních stran Národní Fronty.
Nepříznivý vliv těchto tendencí
na retribuční soudnictví byl ovšem ještě
zdůrazňován tím, že výběr
přísedících k určitým
procesům přenechával se předsedům
senátu a staly se případy, že přísedící
byli vybíráni tak, že vznikly ve veřejnosti
určité pochybnosti o objektivnosti soudů.
Došlo i k veřejným protestům, jako ku
příkladu v Mladé Boleslavi. Tato prakse byla
známa ministerstvu spravedlnosti, které však
nezakročilo.
Pan ministr spravedlnosti dále uvedl, že dodával
soudům dostatečný materiál k provádění
retribuce. Stalo se tak několika výnosy, které
ovšem nijak nezdůrazňovaly politický
význam retribuce a soudnictví, což mělo
za následek, že mnohdy soudcové pohlíželi
na retribuční případy jako na obyčejné
kriminální delikty bez ohledu na všeobecný
politický význam věci. Vznikla tím
ona nerovnoměrnost při provádění
retribuce, o které zde mluvili páni předřečníci
a která byla kritisována i panen presidentem republiky
a která se projevovala nejen při srovnání
výsledků retribuce u různých lidových
soudů, nýbrž dokonce při posuzování
několika obžalovaných, souzených společně.
Ministerstvo spravedlnosti přehlíželo při
zdůrazňování okolnosti, že soudce
je vázán jedině zákonem a že
také preambule retribučního dekretu, o které
jsem na začátku hovořil a kterou jsem zde
četl, je součástí dekretu a že
také jí jsou soudy vázány. Některé
rozsudky, které vyvolaly kritiku veřejnosti, ovšem
vyplývaly z toho, že soudy nedbaly přesného
znění zákona a nebyly na to upozorňovány.
Zásahy ministerstva spravedlnosti měly naopak za
následek, že často úmysl zákonodárce
byl zastírán, nikoliv však jasně objasňován.
Náleží sem též sdělení
ministerstva spravedlnosti, adresované státním
zástupcům, o tom, že výpovědi
gestapáků nemají být podkladem obžaloby.
Poněvadž naše soudnictví tento projev
ministerstva chápalo jako přímý příkaz,
aby se vzdávali důležitého důkazního
prostředku usvědčení obviněných
- mluvil zde o tom i pan dr Hobza - pokládám
za svou povinnost zdůraznit jako soudce, že posoudit
nějakého svědka, jeho hodnověrnost,
je výsadním právem soudce a nikoliv ministerstva
spravedlnosti. Je nepřípustné a je i proti
právnímu řádu, jestliže ministerstvo
spravedlnosti tímto způsobem působilo na
soudce a dávalo po případě příkazy,
jak má býti hodnocena věrohodnost svědka.
(Potlesk komunistických poslanců.)
I v této souvislosti nutno poukázat na výnos
ministerstva spravedlnosti z února 1947, které rozhodně
nemohlo býti chápáno jinak než jako
přání ministerstva spravedlnosti retribuci
ukončit nejen urychleně, ale i za cenu, že
nebude plně dosaženo účelu, který
košický vládní program měl na
mysli.
Pan ministr spravedlnosti poukázal na Kritiku, s níž
se setkal sám retribuční dekret. Zdá
se, že není úplně oprávněn
názor, že výsledky retribuce v některých
směrech nutno označit za nedostatečné
proto, že byly způsobeny přílišnou
tvrdostí zákona. Okolnost, že trestní
sazba je od pěti let výše, sotva způsobila,
že přísedící se spíše
odhodlávali k osvobození provinilců než
k trestu, který se jim zdál býti neúměrně
vysoký. Vždyť retribuční zákon
sám připouští možnost v určitých
případech použít mírnější
sazby, správně řečeno, ukládat
tresty pod dolní hranici sazby a někdy i upustit
od potrestání. Lidové soudy hojně
použily této možnosti a dokonce Národní
soud v 17 % všech odsouzených případů
uložil trest na svobodě kratší pěti
let, takže ani v závažných případech,
politicky vyhraněných, výše trestu podle
zákona nebránila přísedícím
v tom, aby rozhodovali podle svého přesvědčení.
Pan ministr spravedlnosti odůvodnil značný
počet zastavení případů tím,
že byla podávána oznámení z osobní
zášti a bezdůvodně. Je jistě
správné, že některá oznámení
byla neodůvodněna, ale nelze to tvrdit o celé
třetině oznámení. Zde je také
nutno poukázat na zjev, který je důsledkem
stálého prodlužování retribuce,
a pomalé činnosti soudů, jakož i způsobu,
jak bylo postupováno v procesech samých. Značná
část zmíněných neodůvodněných
oznámení a podání nepochází
od lidí, kteří podle vládního
programu měli v úmyslu přispět k potrestání
zrádců a kolaborantů, nýbrž spíše
od těch, kteří hned po osvobození
v roce 1945 byli označeni jako zrádci a kolaboranti
a jimž mírný postup soudů dodal odvahy
k tomu, aby sami použili soudnictví retribučního
ke své obraně.
Zejména v druhé polovici retribuce obvinění
se zbavili nepříjemných svědků
tím, že je udávali soudu pro vymyšlená
provinění podle retribučního dekretu
a bylo povážlivým zjevem, že soudy v těchto
případech málo přihlížely
k příčinné souvislosti. Braly oznámení
kolaborantů velmi vážně, takže
ti, kdož hned po revoluci se postarali o očistu národa,
mnohdy museli postoupit trnitou cestu, aby se sami ospravedlnili
proti nařčení těch, kterým
hrozil spravedlivý trest za jejich chování
v době okupace.
S tím souvisí záplava žalob pro urážky
na cti, kterými byly soudy úplně zaplaveny.
Je samozřejmé, že tímto způsobem
chtěli kolaboranti znemožniti to, aby byli odsouzeni
a u soudu se jim to dařilo. Soudy dokonce jednaly v těchto
případech tak rychle, že svědek, který
měl vystupovat v procese proti kolaborantovi, byl dříve
odsouzen pro urážku na cti, anebo sám byl souzen
i před lidovým soudem dříve nežli
vlastní kolaborant. Vysoké procento zastavených
případů je povážlivé též
vzhledem k tomu, že zdaleka ne všechna oznámení,
která vůbec byla podána po revoluci, se dostala
k prokuratuře.
Ve většině okresů byly ihned po revoluci
zřízeny okresní vyšetřující
komise, které se zabývaly případy
vyskytnuvšími se v okresu a probíraly jednotlivá
obvinění. V některých případech
jen třetina fakticky došlých oznámení
byla postoupena státnímu zastupitelství a
to právě proto, poněvadž vyšetřující
komise v níž zasedali i právníci, shledaly,
že zbytek oznámení se týká buď
osob uprchlých, odsunutých a pod., anebo věcně
nemohly býti podkladem k zahájení trestního
řízení. Uvážíme-li tuto
okolnost, pak se nám ukáže, že skutečné
procento oznámení, která byla podána
po revoluci a která skončila zastavením řízení
proti podezřelým, bylo značně vyšší,
než vyplývá ze statistiky, kterou nám
předložil pan ministr spravedlnosti.
Skoro u všech lidových soudů by bylo možno
zjistit řadu případů, kde řízení
bylo zastaveno, ačkoliv státní zástupci
měli k disposici mnoho usvědčujícího
materiálu. Poukázali jsme již na to, že
neodůvodněnost zastavení řízení
vyniká zejména tam, kde po zastavení došlo
k dalšímu řízení a dokonce k
odsouzení.
Namátkou vybírám jen případy,
které dokazují, že v takových případech
byly uloženy vysoké tresty. Na př. 20 let Jan
Bita z Břevnova, 15 let a 8 let Josef Malina a Josef Herman
z Hradce Králové.
Manévry ve prospěch kolaborantů, které
vedly často i k osvobození osob skutečně
se provinivších a podrývaly důvěru
občanstva v soudnictví, nebyly by bývaly
tak účinné, kdyby část advokátů
nechápala svou úlohu úplně falešně
a kdyby se nepropůjčovala někdy i k machinacím
nezákonným, aby vinníci byli zachráněni
před trestající spravedlnosti.
I v závažných procesech byly zjištěny
případy, kdy svědci byli voláni do
advokátních kanceláří a dostali
instrukce, jak organisovat tažení na obranu obviněného
kolaboranta. Je samozřejmé, že právě
zde se projevovala výhoda právě těch
majetných kolaborantů, kteří skoro
vždy našli ochotné pomocníky z řad
advokátů, a tito advokáti ve skutečnosti
byli ochotni za vysoké palmáre porušovati povinnosti
svého stavu. S politováním musíme
konstatovat, že ani stavovské organisace advokátů
nenašly dosti odvahy, aby svoje členy volaly k pořádku.
Paní a pánové! Když si uvědomíme
tu skutečnost, že jenom komunistická strana
Československa obětovala 25.000 svých členů
a celý národ další desetitisíce
na oltář vlasti, a proti těmto mrtvým
stojí jen 475 Němců a 234 Čechů-zrádců,
musíme se zastydět, nad výsledky naší
retribuce. Ti mrtví, kterým jsme slibovali, že
se postaráme o spravedlivý a přísný
trest, již mluvit nemohou a byli by velmi zklamáni,
kdyby se mohli přesvědčit, jak retribuce
a očista národa byla provedena.
Máme zde ovšem pozůstalé po národních
hrdinech a tito pozůstalí měli být
alespoň výčitkou pro ty, kdož měli
to štěstí, že nejhrůznější
údobí našeho národa přežili.
Měli býti živým svědomím
pro všechny, kdož pracovali v retribučním
soudnictví.
Pan ministr spravedlnosti ve svém exposé se dále
dotkl otázky tisku a tiskových kampaní, které
se vedly v souvislosti s mnohými procesy podle retribučního
dekretu. Plně souhlasíme s tím, že značná
část našeho tisku nepostupovala správně
a zasahovala rušivě do očistného procesu.
Vedly se celé tiskové kampaně v novinách
a časopisech na obranu obžalovaných kolaborantů
a dokazovalo se v jednotlivých případech,
že tvrzení obžaloby nevyčerpává
skutkovou podstatu. Hlavně svědkové byli
ovlivňováni neustálou palbou určité
části našeho tisku, který v tomto případě
neprojevil dostatečné pochopení pro svrchovaný
zájem národa, a nezůstalo to bez odevzdy
ani u lidových přísedících
soudů, jejichž objektivnost byla podrobena velké
zkoušce uprostřed tiskové kampaně. Jen
namátkou zde uvádím Svobodné slovo,
Dnešek, Svobodné noviny, Lidovou demokracii jako příklad.
Je samozřejmé, že za těchto okolností
časopisy, které důsledně hájily
zájmy národa, bojovaly proti všem zbytkům
mnichovské ideologie a proti všem náznakům
smířlivosti vůči těm, kteří
Mnichov připravovali, byly nuceny odpovídat na nedůstojné
omývání kolaborantů a považovaly
za svou povinnost správně informovat veřejnost
o pravém stavu věcí.
Nelze ani přehlížet, že mnohé odůvodněné
komentáře tisku byly vyvolány zásahem
byrokratů na ministerstvu spravedlnosti, kteří
někdy příliš jasně dávali
svoji zaujatost proti pokrokovým soudcům, kteří
se dali plně do služeb očisty.
Nejednotnost tisku, která právem byla kvitována
panem ministrem spravedlnosti, byla způsobena právě
tím, že některé časopisy od objektivního
referování o očistných procesech brzo
přecházely k soustavnému obhajování
kolaborantů. Jen tak mimochodem, paní a pánové,
zde připomínám požadavek pana ministra
spravedlnosti, že napříště se bude
velmi přísně dodržovati ustanovení
čl. VII a VIII říšského zákona
č. 8 z roku 1863. Je to opravdu zvláštní,
že celé dva roky si nikdo na toto ustanovení
nevzpoměl, a s této tribuny zde bylo velmi ostře
kritisováno opatření ministra vnitra, který
chtěl použiti shromažďovacího zákona
z roku 1867. Doufám, že s této strany bude
vznesena i kritika snahy pana ministra spravedlnosti.
Kritika proti soudním rozsudkům byla často
odmítána s poukazem na soudcovskou nezávislost.
Je jasné, že soudcovská nezávislost,
která se uznává ve všech kulturních
státech a která ve všech demokratických
zemích je zaručena ústavou, musí být
plně zachována ve všech případech.
Právě v posledních týdnech jsme byli
svědky porušení soudcovské nezávislosti,
které právě s tohoto hlediska, společného
všem civilisovaným státům, bylo odmítnuto.
Komunistická strana Československa v případě
dr Daxnera neváhala ani okamžik a postavila se ihned
na obranu zásady soudcovské nezávislosti.
Soudcovská nezávislost v našem smyslu ovšem
neznamená odloučenost soudce od lidu a nezbaví
soudce povinnosti, aby, jak na to musela poukázat i sama
naše vláda, při výkonu své zákonné
moci postupoval v duchu státní politiky a v souhlase
se zásadami našeho lidově-demokratického
státního zřízení. Soudcovská
nezávislost znamená především
také nezávislost na administrativních zásazích
nadřízených justičních úřadů,
které často jsou pociťovány pokrokovými
soudci jako nepřímé ovlivňování
jejich věcného rozhodování.
Ve věci soudcovské nezávislosti nutno ukázat
na to, že v posledních měsících
veřejnost byla mnohdy mylně informována,
a to se souhlasem ministra spravedlnosti, kterému jistě
náleželo, aby blíže vymezil soudcovskou
nezávislost. V souvislosti se spory mezi národními
výbory a soudci soudcovská nezávislost byla
celkem vykládána tak, jako kdyby existovala nějaká
soudcovská imunita, která chrání soudce
před zásahem jiných úřadů
i tehdy, když je tu důvodné podezření,
že se skutečně dopustili nedovoleného
činu. Nesprávného výkladu bylo použito
k nevěcné agitaci proti národním výborům.
V souvislosti s tím, paní a pánové,
uvedu zde jen opravdu markantní případ týkající
se bezpečnostního referenta Hraly z Humpolce. Tento
hezpečnostní referent okresního národního
výboru byl odsouzen rozsudkem krajského soudu v
Kutné Hoře - podepsán je p. dr Schödelbauerem
dne 25. dubna 1947 - pro tento zločin: "Jménem
republiky. Krajský soud v Kutné Hoře, oddělení
VII, uznal po hlavním přelíčení
takto právem: Obžalovaný Emil Hrala, narozený
4. 10. 1904, dělník v Humpolci, je vinen, že
dne 13. ledna 1946 v Humpolci jako veřejný funkcionář,
totiž bezpečnostní referent okresního
národního výboru v Humpolci, při výkonu
úřadu nebo služby ve zlém úmyslu
porušil ustanovení §§ 2 a 3 úst.
zákona, číslo 293 z roku 1920 Sb., o ochraně
svobody osobní nařízením zatčení
7 osob, čímž spáchal zločin podle
§ 12 zákona číslo 293/20 Sb. a odsuzuje
se podle § 12 cit. zákona za použití §
55 do těžkého žaláře k trvání
15 měsíců, čtvrtletně jedním
tvrdým ložem zostřeného a podle §
389 trest. řádu k náhradě nákladů
trestního řízení. Podle § 3 zák.
75/19 Sb. vyslovuje se ztráta práva volebního.
Soukromý účastník odkazuje se na pořad
práva".
Proč byl tento veřejný funkcionář,
referent bezpečnostního okresního národního
výboru, odsouzen? Proto, že při požáru,
který v Humpolci vypukl a bylo podezření,
že byl založen, - nařídil podřízeným
orgánům, aby až do příchodu kriminálních
úředníků zajistily všechny osoby,
které se v dotčeném objektu nalézaly,
aby totiž byly zajištěny všechny stopy trestného
činu, pakliže bude prokázán, a aby nebylo
nic zmařeno a nic zanedbáno. To znamená,
že jako veřejný funkcionář konal
svoji povinnost podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí. Zmíněný soudce ovšem
se postavil na stanovisko, které by odpovídalo snad
politickému agitátoru, ale nikoliv soudu. Zapomněl
totiž na ustanovení citovaného zákona
ústavního z roku 1920.
Paní a pánové, promiňte mi, jestliže
zde po této právní stránce rozeberu
daný případ. § 1 zákona z 9.
dubna 1920 stanoví: Nikdo nesmí býti stíhán,
leč v případech podle zákona dovolených,
a to jen soudem nebo úřadem podle zákona
příslušným a řízením
podle zákona upraveným. Tímto ústavním
zákonem se nedává právo jenom soudům
rozhodovat o této věci, nýbrž i ostatním
úřadům a v daném případě
okresním národním výborům.
Další ustanovení § 2 zní: Mimo
případ přistižení při
činu samém nesmí býti nikdo zatčen,
leda na písemný odůvodněný
příkaz soudcův, který mu musí
býti dodán při zatčení, a není-li
to možno, nejdéle do 24 hodin po něm. §
3: Nikdo nesmí býti orgánem úředním
vzat do vazby, leč v případech zákonem
stanovených, a musí býti pak nejdéle
do 48 hodin propuštěn anebo odevzdán úřadu,
který podle okolnosti případu je příslušný
provésti další řízení.
Toto ustanovení § 3 bylo změněno dekretem
presidenta republiky ze dne 27. října 1946 a tato
lhůta prodloužena na 8 dnů. Dotčený
bezpečnostní referent zajistil tyto lidi na 5 hodin,
v době nebezpečí - živelní pohroma
- a v nejlepším úmyslu, to znamená zajistit
tyto lidi, aby nemohli smazat stopy, aby se nemohli dohadovat
a aby bylo přesně zjištěno, zda byl
spáchán trestný čin či nikoliv.
V rozsudku ovšem pan soudce argumentuje v důvodech
způsobem; který by se hodil, jak jsem prohlásil,
na politickou schůzi a nikoliv do rozsudku soudu Československé
republiky. Zde totiž stojí: "Podle § 3 úst.
zákona může býti úředním
orgánem někdo vzat do vazby jen v případech
zákonem výslovně stanoveným. Obžalovaný
vzal sedm osob do vazby, resp. nařídil jejich zatčení
bez jakéhokoliv důvodu a zákonného
podkladu, ačkoliv doznává, že znal svá
práva a povinnosti. Tím hodnější
zavržení je právě jeho jednání,
neboť právní řád platný
v tomto státě je takovýmto způsobem
podkopáván a právní jistota je vydávána
v šanc úplnému odstranění."
V těchto důvodech ještě uvádí
o zbavení volebního práva toto: "Poněvadž
obžalovaný jednal ze zavilé bezohlednosti a
nepřátelství spočívajícího
v bezdůvodném zatčení, jednal z pohnutky
nízké a nečestné a vyslovuje se proto
ztráta práva volebního".
Paní a pánové, zamysleme se nad tím,
kdyby takto se bylo postupovalo za první republiky. Všechny
bezpečnostní orgány měly jasně
vytyčeno, že do 48 hodin mohou zajistit osobu, i když
na konec se ukáže, že je naprosto nevinná,
Já jako soudce vám zde prohlašuji, že
bylo tisíce lidí pozavíráno při
demonstracích, při různých příležitostech
byli drženi ve vazbě a nic se nestalo. Jediný
bezpečnostní orgán za první republiky
pro to stíhán nebyl. A vážení
pánové, nyní, když lid si zvolil svoje
orgány, tito orgánové podléhají
podle názoru tohoto pana soudce soudům a za každé
rozhodnutí, které udělají, budou moci
přijíti do kriminálu. (Výkřiky.
- Hluk. - Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
zvoní.)
Jestliže, paní a pánové, trváme
na právním řádu - a my komunisté
na něm trváme - pak, prosím, okresní
národní výbory a lidové orgány
mají svoje práva a nedovolí, aby soudci protizákonně
a porušováním zákonů zasahovali
proti těm´to orgánům. (Potlesk. -
Výkřiky.) Ale tento pan soudce je porušil,
pane kolego a bylo by záhodno, aby proti němu bylo
zahájeno trestní anebo disciplinární
řízení. Zatím se nestalo nic, i když
ministerstvo spravedlnosti o tomto případě
velmi dobře ví. Nechci zde, paní a pánové
připomínat ostatní případy.
To je ilustrace, jedna z mnoha. (Výkřiky.)