Do této kapitoly o nepěkných a někdy
i přímo zahanbujících zjevech naší
retribuce patří nesporně i některý
náš tisk. Pan ministr spravedlnosti se sám
ve svém exposé správně tohoto bolavého
místa dotkl a bylo by si jen přáti, aby jeho
varovná slova byla přijata těmi, jichž
se týkají, neskonale vážně, neboť
jinak by nám hrozilo nebezpečí tiskové
džungle, která by nám byla s to otráviti
celé veřejné mínění,
ba co více, podlomit naše nezávislé
soudnictví. (Potlesk.)
Po několika kritických poznámkách,
týkajících se více detailů,
vraťme se k celkové bilanci naší retribuce.
A tu musíme souhlasit s názorem páně
ministrovým, že je kladná a že vládní
program v tomto bodě byl splněn. Pan ministr poděkoval
všem, kteří na tomto úseku práce
věrně a obětavě spolupůsobili,
a my nemůžeme než připojiti se k tomuto
jeho díkuvzdání, aniž budeme opakovati
jednotlivé zúčastněné složky.
Všichni obstáli čestně a vykonali úctyhodný
kus poctivé práce pro nutnou očistu našeho
národního života. Patří jim všem
náš dík.
Na prvém místě však náleží
dík celého národa resortnímu ministrovi
jako osobě zodpovědné za zdar díla
očisty v národě. (Potlesk.) Zahájení
úkolu bylo svěřeno původně
p. ministru dr Stránskému, jemuž patří
dík za přípravu celé akce. Vlastní
provádění celé retribuce zůstane
však navždy spojeno se jménem dr Drtiny
jakožto ministra spravedlnosti, který již jako
Pavel Svatý z Londýna ohlašoval nutnost spravedlivé
očisty v národě. A my můžeme
v tom spatřovati zvláštní řízení
osudu, že právě jemu byla dána v osvobozené
vlasti příležitost splnit to, co sliboval ze
zahraničí. A dnes po skončení mimořádného
soudnictví je mu celý národ vděčen
za to, že při plnění tohoto úkolu
obstál víc než se cti. Zvláštního
díku však zaslouží pan ministr spravedlnosti
za svůj slib, že veškeren soudní materiál,
z něhož je zejména zřejmý úmysl
Němců vyhubiti nebo aspoň přestěhovati
náš národ, zpřístupní
v populárních a levných publikacích
širokým vrstvám našeho lidu a školním
dětem, aby se tak tyto hrůzné poznatky přenášely
s pokolení na pokolení a aby tak stále zůstalo
živým vykřičníkem to důležité
slovo: "Nezapomeneme!" (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
prihláseným rečníkom je pán
posl. dr Kokeš. Udeľujem mu slovo.
Posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Pan ministr spravedlnosti ve svém exposé dne 29.
května letošního roku sám připouští,
že zpráva jeho nemohla být tak podrobná,
aby se zabývala všemi problémy, jež s
činností lidového soudnictví souvisí
a aby osvětlila všechny příčiny
některých nedostatků a nedokonalostí
tohoto soudnictví. Vyslovil při tom naději,
že debata o jeho exposé mu poskytne příležitost,
aby v odpovědi na ni doplnil svůj výklad.
Používám této výzvy pana ministra
k tomu, abych věcnou kritikou jako soudce a veřejný
žalobce u mimořádného lidového
soudu v České Lípě přispěl
k vysvětlení, po případě k
odhalení nedostatků, které se při
provádění retribuce objevily, a abych se
po případě dotkl i těch bodů,
kterých se pan ministr spravedlnosti ve svém exposé
nedotkl.
Hned na počátku prohlašuji, že mojí
snahou bude, abych vývody p. ministra spravedlnosti podrobil
kritice jen proto, aby p. ministr spravedlnosti i s druhé
strany viděl v pravém světle závady
retribučního soudnictví a jedině za
účelem odstranění závad a nepřístojnosti,
které jsou dnes v tomto oboru právem naším
lidem kritisovány. Zmíním se i o některých
případech normálního soudnictví,
které nám osvětlí závady retribuce
a hlavně jejího provádění.
Již posl. dr Gregor zde zhodnotil po politické
stránce to, čím retribuce měla být,
jaký byl její smysl a z čeho vyvěrala
a rovněž bylo již zdůrazněno, že
s touto retribucí, t. j. s jejím provedením,
nemůže býti opravdový demokrat a vlastenec
plně spokojen. Provedení retribuce bylo vlastně
velikou zkouškou pro naše soudnictví a celý
národ bedlivě sledoval soudce z povolání
i soudce z lidu, veřejné žalobce i soudní
správu, jak se zhostí tohoto velikého úkolu,
uloženého soudům celým národem,
hlavně však těmi desetitisíci mrtvých,
kteří padli proto, abychom my mohli žít.
Retribuční dekret byl významnou částí
našeho nového právního řádu,
který má vyjádřit a upevnit výsledky
národní a demokratické revoluce. Jeho provádění
bylo z velké části rozhodující
pro to, aby lid mohl posouditi ducha našeho soudnictví
a justiční správy. Na výsledcích
retribučního soudnictví si měl lid
ověřiti, nakolik naše soudy i justiční
správa pochopily ducha lidové demokracie a nakolik
jsou ochotny do všech důsledků sloužiti
lidově demokratickému zřízení.
Můžeme nyní po skončení retribuce
jen konstatovati, že tendence, které se projevovaly
při provádění očisty, projevuji
se teď v jiných oborech soudní činnosti.
Duch našeho soudnictví má velký význam
zvláště u nás, poněvadž
máme řadu starých zákonů, které
mají nyní úplně jiný význam
než dříve, i když nebylo změněno
jejich slovní znění. Tyto staré předpisy
jsou doposud součástí nového revolučního
práva a je proto zapotřebí, aby hlavní
zásady tohoto revolučního práva se
uplatňovaly při provádění zákonů
dosud formálně nezměněných.
Dnes můžeme jen konstatovati, že mimořádné
lidové soudy, a myslím především
předsedové jednotlivých senátů,
nebrali při projednávání každého
případu v úvahu úvod k dekretu presidenta
republiky č. 16/1945, kde byl jasně a nedvojsmyslně
vyjádřen úmysl zákonodárce.
Úvod tohoto dekretu totiž zní: "O přísnou
spravedlnost volají neslýchané zločiny,
kterých se dopustili nacisté a jejích zrádní
spoluvinníci na Československu. Porobení
vlasti, vraždění, zotročování,
loupení a ponižování, jehož obětí
byl československý lid, a všechna ta stupňovaná
německá zvěrstva, kterým bohužel
pomáhali anebo asistovali zpronevěřivší
se občané českoslovenští, z nichž
někteří zneužili při tom i vysokých
úřadů, mandátů anebo hodností,
musí dojíti zaslouženého trestu bez
průtahu, aby nacistické a fašistické
zlo bylo vyvráceno z kořene. Proto ustanovuji k
návrhu vlády toto..." Kdyby se byly lidové
soudy tímto ustanovením vždy řídily,
byla by retribuce dopadla podle mého názoru docela
jinak. V tomto úvodě jsou na roveň postaveni
Němci-nacisté a jejich zrádní spoluvinníci
a souhlasím proto s vývody pana ministra spravedlnosti,
když zdůrazňuje, že retribucí měli
býti postiženi hlavně Němci, kteří
se dopustili za přípravy války a během
ní na našem národě zločinů,
které jsou neslýchané též v našich
dějinách, tak bohatých na národní
útisk. Tím však nesmějí býti
exkulpováni zrádci vlastního národa.
Úmysl zákonodárce byl jasný. Za stejnou
vinu stejný trest.
Odmítáme proto názor ochránců
kolaborantů, kteří ve všech případech
tvrdili a tvrdí, že naši zrádci byli jen
osobami svedenými, že jsou to lidé české
krve a že je povinností národa humánního
vinu odpouštěti. Dějiny našeho národa
však mluví jinou řečí. Nejhorším
a nejzavrženíhodnějším zločinem
je zrada vlastního národa a pomoc poskytovaná
nepříteli proti vlastnímu národu.
Je pro nás samozřejmostí, že musíme
co nejostřeji odsoudit každého Němce,
Maďara anebo příslušníka cizího
národa, který se dopouštěl zločinů
na našem státě, na našich občanech
anebo na majetku našeho národa. Při tom však
jsme si vědomi, že tito lidé jsou příslušníky
druhého národa a tudíž byli a jsou zjevnými
nepřáteli, a podle toho jsme s nimi mohli jednat
a bránit se jim. Každý Čech, který
zjistil, že vedle sedící občan je Němec,
byl opatrný, neboť věděl, že jde
o nepřítele. Jak se však mohl brániti
český člověk příslušníkům
vlastního národa, kteří za mrzký
groš a ze sobectví vydávali české
lidi německým okupantům na smrt? Když
nějaký Němec mluvil na veřejném
projevu anebo do rozhlasu, nebo psal články do novin,
český člověk věděl,
že jde o nepřítele a dělal pravý
opak toho, než co mu doporučovali anebo nařizovali.
Pakliže však mluvili Češi, psali do novin,
anebo odsuzovali na veřejnosti bojovníky za svobodu,
český národ mohl být zviklán
a odveden s pravé cesty. Z těchto důvodů
nejtěžšími zločinci byli zrádci
národa, kteří se zaprodali nepříteli.
(Potlesk.) Uvažme, prosím, jakým způsobem
jsou souzeni zrádci národa v každém
spořádaném státě. Obyčejně
se používá zákonů vojenských
a v době ohrožení státu byly vždy
na zradu nejtěžší tresty. Jen vzpomeňte,
jak trestal Žižka a Husité zrádce národa!
Podle mého názoru měli býti zrádci
národa trestáni nejméně tak, jako
Němci-nacisté. Československý lid
totiž se svou vládou v čele stál ve
válce proti německým okupantům, zahraniční
vláda vyhlásila Němcům válku,
o čemž byl celý český i slovenský
národ vyrozuměn nejen ze zahraničí,
ale i vedením domácího odboje, a každý
občan musel si býti vědom následků,
kdyby se postavil na stranu nepřítele. Naši
zrádci nejenom že nedbali vyhlášení
války Německu, postavili se dokonce do jedné
fronty s Němci proti českému a slovenskému
národu. Nejenom že zradili, nýbrž i nepříteli
pomáhali. Někteří z nich byli dokonce
ochotni jíti za Německo bojovat i se zbraní
v ruce a ostatní provozovali tu nejhorší a
nejzáludnější nepřátelskou
činnost - totiž snažili se rozleptat a obloudit
vlastní národ. Národ se nalézal v
největší tísni a tito zločinci
v době, kdy tisíce a desetitisíce nejlepších
synů a dcer národa pokládalo životy
na oltář vlasti v boji proti okupantům, zůstávali
k utrpení národa tvrdými a nevynechali jediné
příležitosti, aby dokázali svoji věrnost
okupantům. My, kteří jsme žili v protektorátě,
znali jsme z vlastního poznání činnost
zrádců. Věřili jsme po celou dobu
války, že tito lidé jako nejhnusnější
tvorové budou ihned po revoluci likvidováni. Nikdy
bychom nebyli uvěřili, že členové
tak zvané protektorátní vlády a ostatní
zrádcové vyjdou ze soudu národa s tak malými
tresty a nikdy bychom nebyli věřili, že se
najdou lidé, kteří je budou omlouvat a ochraňovat.
Pan ministr spravedlnosti ve svém exposé se dotýká
otázky vzniku retribučního dekretu a v souvislosti
s tím prohlašuje, že zahraniční
činitelé si byli vědomi toho, že může
býti vytýkáno zákonu vyhlášenému
v zahraničí, že je příliš
tvrdý. To dokazuje, že činitelé v zahraničí
neznali pravou mentalitu těch, kdož zažili činnost
zrádců v tak zvaném protektorátě.
Proto všichni činitelé domácího
odboje trvali na tom, aby retribuce byla co nejpřísnější,
rychlá a důsledná. Bylo nám jasné,
že Němci budou poraženi a že nacističtí
zločinci budou přísně potrestáni.
Měli jsme však požadavek, aby naši zrádci
byli potrestáni nejméně stejně přísně,
a to proto, aby všechny budoucí generace našeho
i slovenského národa měly stále před
očima výstrahu, že se zrada nevyplácí
a že se za zradu platí životem. Kdo totiž
byl ochoten připraviti národ o život, nemá
právo dožadovati se milosti, aby mohl v tomto národě
žit.
Je správné, že pan ministr ve svém exposé
se dotýká i toho, že provedením retribuce
jsme byli zavázáni i ostatnímu civilisovanému
světu a že šlo vlastně o závazek
mezinárodní. Zamysleme se nad tím, co řekne
dnes o nás cizina, když se dovídá, že
jsme nedovedli naše Quislingy potrestat tak, jak jsme se
k tomu zavázali již během války. Lidé,
kteří rozbíjeli republiku a zaprodávali
náš lid Hitlerovi již v roce 1938 a 1939, ještě
dávno před válkou a po celou dobu války
všemožně podporovali německé válečné
úsilí, žijí a doufají, že
jim jejich přítelíčkové najdou
přece jenom nějaký ten paragraf a dostanou
je z kriminálu. Někteří nebyli dokonce
vůbec odsouzeni anebo dokonce nebyli postaveni ani před
soud. Jak naproti tomu dovedl lid jugoslávský, bulharský,
polský, norský a sovětský súčtovat
s vlastními zrádci!
Paní a pánové, porovnejme, prosím,
zásady, které byly vytýčeny při
přípravě retribučního dekretu,
s dnešní skutečnosti. První zásada,
kterou zde vyjádřil pan ministr spravedlnosti, zní:
"Váleční vinníci a spoluvinníci
budou souzeni podle mimořádného práva,
mimořádnými lidovými soudy, neboť
naše normální trestní právo nemohlo
předvídati děje, jaké se v našich
zemích německou okupací rozpoutaly, takže
se v něm nepřihlíželo k činům,
kterými vystihuje trestnou povahu teprve nebezpečí,
v němž se octla vlast a jeho trestní sazby
nejsou dost přísné." Druhá zásada
zde vyhlášená zní: "Za válečné
vinníky a spoluvinníky budou pokládány
osoby, které se proti republice a proti ústavě,
chráněným svobodám a právům
občanů a obyvatel provinily v době zvýšeného
ohrožení a obsazení republiky." Při
porovnání s dnešní skutečností
můžeme jen konstatovat, že při provádění
retribuce nebylo dbáno těchto zásad, i když
zákon sám byl těmito zásadami ovládán.
Připomínám zde, prosím, jenom případ
pana Ježka. Pokud jde o trestání Němců,
jsme si plně vědomi toho, že ve skutečnosti
byla potrestána jen část německých
provinilců a že značná část
jich je dnes mimo naše hranice. Tím je výsledek
retribuce poněkud změněný, ačkoliv
je jisto, že větší část
nejtěžších trestů postihla Němce.
Nutno zdůraznit, že část německých
provinilců byla do roku 1938 občany republiky, kteří
měli u nás zajištěny všechny demokratické
svobody jako nikde na světě. Zločiny Němců
volaly a dosud volají po přísných
trestech. Jejich zvěrstva jsou nejhorší, jaká
byla kdy lidmi napáchána. Pro náš národ
byla okupace hrozným ponaučením a vítáme
proto velmi vřele podnět pana ministra spravedlnosti,
aby všechny dokumenty, svědčící
o německé zločinnosti a dokazující
úmysl Němců zničit náš
národ, jakož i doklady a všechny dokumenty, dokazující
zradu českých zrádců, se shromáždily
a v levných publikacích byly zpřístupněny
nejširším kruhům. Je opravdu žádoucí,
aby i ve školách a v lidové osvětě
bylo neustále před oči předkládáno
vše, co národ musel prožít a co jej po
eventuálním vítězství Němců
mělo stihnouti. Bude jen ku prospěchu našemu
národu, pakliže generace od generace bude si předávati
zkušenosti, kterých jsme nabyli s Němci.
Je velmi důležité hlavně pro mezinárodní
forum, že jsme i v retribučním soudnictví
přiznali Němcům všechna práva
obhajoby a že i proti fašistickým zločincům
z řad vlastního národa bylo postupováno
se zachováním všech ustanovení právního
řádu. Při souzení Němců
pochopily soudy celkem dobře význam retribuce a
bylo jenom málo případů, kde Němci
těžili z mírnosti projevované při
provádění retribuce. Máme však
takové případy a prosím, budiž
mi dovoleno jeden opravdu křiklavý případ
zde uvésti. V poslední době totiž vzbudil
pozornost mezi soudci případ Němce dr Josefa
Herzoga, který za okupace pracoval na ministerstvu spravedlnosti
jako tak zv. Grundsatzreferent. Tento nacista byl ve skutečnosti
exponentem K. H. Franka. Posílal české zaměstnance
na nucené práce - mě rovněž poslal
- zmocnil se českého majetku, dopustil se několika
zločinů, z nichž nejodpornější
byla jeho účast na vypracování tak
zv. právního posudku, podle kterého nacistické
bestiality spáchané v Lidicích, byly zákonným
aktem a neodporovaly právnímu řádu.
Kromě toho byl nejlepším přítelem
Kurta Blaschtowiczky, pověstného státního
zástupce u německého soudu na Pankráci,
který již došel zaslouženého trestu.
Dr Herzog byl za války jmenován v zahraničním
rozhlase jako zběsilý nepřítel českého
národa, který nesmí ujít spravedlivému
trestu. Přes to, že Herzog po revoluci byl zajištěn
a vedoucí úředníci na ministerstvu
spravedlnosti byli přesně informováni o celé
záležitosti, bylo podáno trestní oznámení
proti Herzogovi teprve asi týden před skončením
účinnosti retribučního dekretu, takže
v této věci lidové soudy jsou vyloučeny
z rozhodování. Bylo by velmi zajímavé
zjistit, kdo má zájem na krytí dr Herzoga,
který je přesně informován o postupu
vedoucích úředníků na ministerstvu
spravedlnosti v době okupace. Má v tom případě
snad platit staré pořekadlo: ruka ruku myje? Má
to býti protislužba za to, že pan dr Herzog nebude
mluvit? Také u Němců bylo hromadně
použito § 16, a to způsobem někdy nepochopitelným.
Veřejnost si všimla zejména toho, že u
jednoho henleinovského poslance bylo upuštěno
od potrestání, ačkoliv právě
tito bývali příslušníci našeho
zákonodárného shromáždění
vystupovali jako nejfanatičtější podporovatelé
hitlerismu.
V souvislosti s tím budiž mně jako právníku
dovoleno, abych zde citoval ustanovení § 16 a provedl
věcnou kritiku soudní praxe. § 16 zní:
"1. Trest na svobodě lze snížiti pod dolní
hranici sazby a zaměniti jeho způsob za mírnější.
2. Soud může snížiti trest i pod dolní
hranici sazby a zaměniti jeho způsob za mírnější,
v případech pak zvláštního zřetele
hodných v odsuzujícím výroku upustili
od potrestání, je-li obecně známo
anebo lze-li bez průtahů prokázati, že
obžalovaný jednal s úmyslem prospěti
českému nebo slovenskému národu nebo
Československé republice či jejím
spojencům anebo jinému obecnému zájmu,
nebo že se později svou činností zasloužil
o osvobození republiky z nepřátelské
moci nebo o nápravu nebo o zmenšení zla nepřítelem
způsobeného a že po svém obrácení
na cestě povinnosti už vytrval. Tohoto ustanovení
však nelze použít, převyšuje-li škoda
pachatelem zaviněná neúměrně
obecný prospěch jím sledovaný."
Jako veřejný žalobce mimořádného
lidového soudu mohu jen prohlásiti, že z počátku
ustanovení § 16 nebylo téměř
používáno, neboť si soudy byly vědomy,
že jde o výjimečné ustanovení
a že důkaz sám leží na obžalovaném.
Poněvadž však veřejní žalobci
ve smyslu § 25, odst. 2, při osvobození navrhovali
předání věci řádným
soudům a tím bylo ve skutečnosti znemožněno
vyložené kolaboranty propouštět na svobodu,
ochránci kolaborantů vymysleli ten postup, že
kolaborant byl odsouzen, t. j. uznán vinným, ale
překrouceným výkladem § 16 bylo upuštěno
od potrestání a tím bylo dosaženo toho,
že soud vynesl konečné rozhodnutí a
dotyčného kolaboranta nebylo již možno
pro souzenou činnost stíhat. Proto nakonec bylo
tak křiklavě a protizákonně používáno
§ 16.
Provádění retribuce bylo značným
administrativním úkolem justiční správy.
Nutno konstatovat, že jednou z nejdůležitějších
příčin výsledku retribuce, který
vyvolával kritické hlasy na všech stranách,
bylo, že provádění retribuce proti duchu
zákona a proti prohlášení vládního
programu bylo zdlouhavé. Přílišnou zdlouhavostí
retribuce lze vysvětlit ochabnutí zájmu veřejnosti
na retribučních procesech, které si vykládá
pan ministr spravedlnosti jako únavu lidu. Máme
za to, že šlo vskutku spíše o resignaci
širokých mas, když tyto viděly, jak pomalu
postupuje retribuce, která dokonce musela býti prodloužena
zákonem. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Nemůžeme se ubrániti dojmu, že zdlouhavost
nebyla zaviněna jen objektivními důvody.
Vždyť pan ministr spravedlnosti ji sám ve svém
výkladu považuje za jeden z největších
kladů retribuce. Zdá se mi, že práce
mimořádných lidových soudů
nebyla účelně organisována, že
v poslední době před ukončením
retribuce fungovalo 30 senátů u pražského
lidového soudu a třeba se ptáti, proč
bylo zřízeno tolik senátů teprve tehdy,
až zdlouhavost retribuce byla všeobecně kritisována
a projevovala se ona únava, o níž pan ministr
mluví, ačkoliv podobné opatření
bylo možno učinit dříve. Zaráží
to tím více, poněvadž ministerstvo spravedlnosti
již koncem roku 1945 a začátkem roku 1946 velmi
energicky zastávalo stanovisko, že provádění
přípravného řízení pro
lidové soudy je úkolem justiční správy
a poněvadž právě z tohoto důvodu
ministerstvo velmi energicky vyzvalo všechny úředníky,
pracující ve vyšetřovacích komisích,
aby se neprodleně vrátili k soudu, a to dokonce
pod výhrůžkou kárného řízení.
Přesto přese všechno retribuce postupovala
velmi pomalu. Bylo úkolem soudů připravovat
co nejrychleji přelíčení mimořádných
lidových soudů, kterým bylo vyhraženo,
aby ve věci samy rozhodovaly. Ve vyšetřování
se však projevovala tendence, kterou pan ministr sám
charakterisoval v části svého referátu,
pokud se zabýval Národním soudem. Vyšetřující
orgány, které postupují podle návrhu
státních zástupců, se řídily
zásadou, aby byla slyšena také druhá
strana, to je v tomto případě, aby okolnosti,
svědčící nikoliv pro vinu obviněného,
nýbrž v jeho prospěch, byly dokonale objasněny.
Je pravda, že i to jest úkolem veřejné
obžaloby, avšak v tomto případě
se tato zásada zvrhla. Zvrhla se tím způsobem,
že nakonec veřejní žalobci a v přípravném
vyšetřování vyšetřující
soudci projevovali velký zájem o to, aby všichni,
kdož byli navrženi obhájcem, byli slyšeni,
to znamená, že nakonec obhájce se stal vedoucím
sporu, a byli opomenuti na druhé straně ti, kdo
ve skutečnosti měli prokázat, že obviněný
se dopustil trestné činnosti.