Než se zmíním o nedostatcích této
školy, chtěl bych upozornit na časové
zjevy našeho kulturního života vůbec,
z nichž některými se zabýval i kulturní
výbor ústavodárného Národního
shromáždění před projednáváním
této osnovy. I na vysoké škole politické
a sociální dochází a dojde k řadě
změn osobních, a právě zásahy
personální bývají důvodem ke
zvířené a vystupňované kritice.
Viděli jsme takovou ostrou kampaň, vedenou proti
osobě ministra školství, na př. v případě
jeho zásahu do personálií Národního
divadla v Praze. Ministr školství a osvěty
vyšel zde prostě vstříc volání
herců a zaměstnanecké rady, která
dokazovala nutnost změn ve vedení. Na vyjití
vstříc tomuto volání lidu, kterého
se práce v Národním divadle dotýkala
v prvé řadě, odpověděly některé
časopisy, především Tvorba a Rudé
právo, ostrou kampaní proti ministrovi školství.
Udivuje, že to byly právě tyto časopisy,
volající po tom, aby lid byl před projednáním
či přímým zásahem vždycky
slyšen. Ryze osobní kampaň byla rozvířena
na př. po zásahu ministra školství do
věci Studia Národního divadla. I stanovisko
režiséra Honzla bylo zde - a to je zajímavé
- v rozporu s míněním valné části
zaměstnanců Národního divadla. Osobní
ráz kampaně však vystoupil nejmarkantněji
v případě, kdy se začalo zasahovat
i do repertoáru Národního divadla, t. j.
při jednání o uvedení strhující
Peroutkovy hry z válečné doby "Oblak
a valčík". Smutnou stránkou celých
těchto osobních kampaní je skutečnost,
že to byly útoky nepodepsané, anonymní,
že tedy účastníci či postižení
těmito kampaněmi nevěděli dobře,
s kým mají čest.
Zajímavé je zjištění, že
i na Moravě se vyskytla celá řada závažných
skutečností ve věci kulturního života,
v prvé řadě v divadelnictví, kde je
nutno zasáhnout přímo a zjednat nápravu.
Chtěl bych při této příležitosti
upozornit i na kampaň, rozvířenou v nedávných
dnech proti osobě ministra školství ve věci
osvětových inspektorů. Domnívám
se, že právě tato místa by mohla sloužit
v budoucnosti jako místa určená pro absolventy
vysokých škol politických a sociálních,
kde by svou přípravou a svou odbornou kvalifikací
byli s to zabránit některým zbytečným
přehmatům. Konkurs, který vypsal ministr
školství na obsazování těchto
míst, byl nazván v některých denních
listech u nás podivným způsobem jednání
ministra školství. Já mám dojem, že
nešlo v tomto případě o žádný
podivný způsob, nýbrž právě
naopak o starý zvyk a starou praxi a navíc ještě
o starý učitelský požadavek, aby všechna
takováto místa byla obsazována konkursem.
A všechno naše učitelstvo očekává,
že nejen tato místa osvětových inspektorů,
ale i místa inspektorů školních budou
napříště obsazována výlučně
konkursem.
Absolventi vysokých škol politických a sociálních
se budou dožadovat, aby s nimi bylo počítáno
na některá místa veřejné a
státní správy. Je pravděpodobné,
že jejich místo bude nalezeno i v instituci lidově
demokratické samosprávy, representované dnes
národními výbory. I zde bych měl jedinou
kritickou připomínku k působnosti kulturních
institucí v tomto státě. Jsme v poslední
době svědky, že zemští referenti
kulturní a osvětoví při zemském
národním výboru v Čechách svolávají
k oblastním poradám inspektory osvětové,
knihovnické a dokonce i inspektory školní.
A tito inspektoři, sjíždějící
se desítky kilometrů do míst těchto
porad, mají povinnost vyslechnout zde referáty dvou
až tří politických exponentů
vždycky z jedné politické strany, v tomto případě
strany komunistické. Dovolil bych si jenom všetečnou
otázku: Jakou kompetenci mají pánové
Pavlásek a Antušek - to jsou zemští referenti
kulturní a školští - k tomu, aby svolávali
státní a jim nijak nepodléhající
úředníky k těmto poradám? Chtěl
bych se zeptat, jak se nahradí úřední
čas, těmito zbytečnými poradami promeškaný?
A kdo zaplatí cestovní účty tak značného
počtu účastníků? Projednáváme-li
dnes osnovu zákona o zřízení Vysoké
školy sociální v Brně, budeme jistě
upřímně sledovat zájem, abychom pomohli
ke zvýšení úrovně škole
pražské a aby byla zajištěna i vysoká
úroveň této školy v Brně.
Tímto problémem zvýšení úrovně
našich vysokých škol jsme se zabývali
i v kulturním výboru ústavodárného
Národního shromáždění
a některé osnovy zákonů se přímo
dotýkaly Vysoké školy politické a sociální.
Bylo tomu tak na př. při projednávání
osnovy o regulaci přílivu posluchačů
na vysoké školy, kde usnesením kulturního
výboru většinou hlasů byl zamítnut
požadavek, aby na Vysokou školu politickou a sociální
- a tedy i Vysokou školu sociální v Brně
- měli na rozdíl od všech ostatních
vysokých škol všech typů u nás
přístup posluchači, kteří nemají
předepsané školní vzdělání,
tedy posluchači bez maturitních zkoušek. Vycházeli
jsme z přesvědčení, že chceme-li
mluvit o vysokých školách, musíme i
u těchto typů škol zaručit jejich úroveň
už předběžným vzděláním.
A není jistě bez zajímavosti, když zjistíme,
že z původního počtu 7000 posluchačů,
přihlášených na Vysokou školu politickou
a sociální v Praze, jich řádně
studuje a podrobuje se zkouškám dnes něco málo
víc než 1000, a je pravděpodobné, že
celé studium absolvuje jenom několik málo
stovek posluchačů. I to je důvod k tomu,
abychom i dále setrvali na stanovisku, že výběr
posluchačů přinese prospěch i těmto
typům našich vysokých škol. Nematurantů
zůstává po této přirozené
selekci na Vysoké škole politické a sociální
v Praze jen docela nepatrná hrstka. Přirozený
výběr snad by byl zdravější.
Ale je nutno uvážit, k jakému v pravém
slova smyslu mrhání pracovními silami tady
dochází a jakých zbytečných
ztrát energie jsme svědky, když během
necelé dvouleté existence školy tolik tisíc
zapsaných posluchačů odpadá.
Chceme-li odstranit dnešní kritiky, pronášené
na adresu této nové školy, potom máme
v prvé řadě povinnost postarat se o zvýšení
úrovně těchto škol. A úroveň
tu netvoří jenom profesorský sbor a posluchači,
ale zároveň i hmotné podmínky, za
nichž tento nový typ našich vysokých škol
existuje. A já bych se chtěl zmínit i o těchto
věcech. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.)
Budovy, které byly v Praze vysoké škole politické
a sociální přiděleny, jednak Lobkovicův
palác na Malé Straně, jednak budovy v Betlémské
ulici na Starém Městě, nevyhovují
svému účelu. Není v nich místnosti
pro knihovny a pro studovny, je zoufalý nedostatek místností,
kde by bylo lze konat přednášky, a místností,
v nichž se přednášky konají, lze
jen s uzarděním označovat názvem přednáškové
síně.
Dosavadní činnost vysoké školy politické
a sociální dává nám však
dobrou naději a dobrou víru, že i ze školy
tohoto druhu se stane škola dobrá. Potřebuje
však, aby i řada nedostatků organisačních
byla odstraněna. Rigorosní řád musí
být vypracován a přizpůsoben tak,
aby studenti na těchto školách studovali za
stejných podmínek jako posluchači ostatních
vysokých škol. Je nutno, aby byl vypracován
a upraven zkušební řád, který
lze snad schválit v jeho nynější úpravě
vzhledem na nutnost výběrového řízení
během studia. Ale pro budoucno opět je nutno i zkušební
řád, i úpravu počtu předmětů
a celý systém přednášek uvést
v soulad se stavem na ostatních vysokých školách
a fakultách vysokých škol. Přichází-li
dnes i zemské hlavní město Brno s požadavkem,
aby mělo samostatnou Vysokou školu sociální,
je to jen potvrzením jak zájmu, tak i důležitosti
tohoto nového učiliště v současné
době. Doufejme, že vytvoření této
školy v Brně nebude na škodu věci a že
zdravé soutěžení, které se vyvine
a o němž netřeba při staré školské
rivalitě měst Prahy a Brna pochybovat, bude sloužit
ku prospěchu obou těchto škol. Jsem přesvědčen,
že se Vysoká škola politická a sociální
v Praze, stejně jako Vysoká škola sociální
v Brně, zařadí na čestné místo
v řadě všech našich vysokých škol
na celém území Československé
republiky. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším prihláseným
rečníkom je pán posl. Šling.
Udeľujem mu slovo.
Posl. Šling: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Při projednávání zákona, kterým
se zřizuje Vysoká škola sociální
v Brně, si musíme uvědomit, že dříve
byla hlavním obsahem sociální politiky péče
o tak zv. sociální případy, t. j.
o osoby sociálně postižené, vyřazené
z pracovního procesu pro nemoc nebo věk.
Dnes je naproti tomu obsahem sociální politiky péče
o každého občana a pracujícího
člověka už v době jeho plné zaměstnanosti,
zejména péče, aby u nás nebylo sociálních
případů. K této práci je nutno
míti vyškolené sociální pracovnice.
Chtěl bych hned nyní vyzdvihnout práci sociálních
pracovnic a pracovníků, kteří obětavě
pracují, ačkoliv jejich práce není
plně hodnocena.
Nedávná konference sociálních pracovnic
ukázala, jak skvělým způsobem se zařadily
do budování státu a plnění
dvouletého plánu. V tento den, kdy se stane skutkem
Vysoká škola sociální v Brně,
děkujeme těmto dobrovolným pracovníkům
i sociálním pracovníkům z povolání
za vykonanou práci a věříme, že
společně se studenty, profesorským sborem
nové vysoké školy i s vysokoškolskými
sociálními pracovníky budou dále usilovat,
aby v Československé republice byla sociální
péče na vysoké úrovni. Veliké
změny, které u nás v národní
revoluci nastaly, vyvolaly nutnost vysokoškolsky vzdělaných
sociálních pracovníků a pracovnic.
S hlediska národohospodářského musí
zajímat zákonodárné činitele
především otázka, jaký význam
bude mít vysoká škola sociální
pro produktivitu státu. Vysoká škola sociální
v Brně má své veliké odůvodnění
již proto, že na př. v Ostravě je plněno
48 % dvouletky v těžkém průmyslu a v
Brně 36 % veškeré textilní produkce,
a že na příklad jižní Morava a
Slezsko jako nejvíce poškozené oblasti, si
vyžádají a i v budoucnu si budou vyžadovati
zvláštní sociální péče.
A když si k tomu připočítáme
podle dat Státního úřadu statistického
z letošního roku, kolik osob bylo v Československé
republice zákonně pojištěno pro případ
nemoci - 3,300.000 pracujících osob, z nichž
připadají přibližně 2/3
na dělnictvo - když si uvědomíme, že
se nedostává asi 1/4 milionu
dělníků v nepostradatelných odvětvích,
jako je hornictví, stavitelství a zemědělství,
kdežto v jiných odvětvích jest přebytek
desítek tisíců nevyužitých sil,
a když si zároveň uvědomujeme situaci
pracovních sil v našem zemědělství,
kde byl zaznamenán úbytek 630.000 pracovních
sil, a když to pak porovnáme s rokem 1930, tedy vidíme,
že to nelze přičíst jen odsunu Němců,
nýbrž i přechodu k jiným, méně
obtížným povoláním. Když
si uvědomujeme, že v našem stavebnictví
je velmi nízké procento starých odborných
sil - jen 7 % - pak chceme-li čelit všem těmto
nedostatkům, musíme se naučit odborně
hospodařit s nejcennějším prostředkem
materiálního vzestupu státu, s lidskou prací
a pracujícím člověkem.
Je tedy nutno vyškoliti zvláštní síly,
protože jde o novou práci, kterou nemůže
vykonávat ani právník, ani lékař,
ani filosof, poněvadž jejich vzdělání
je zaměřeno k účelům zcela
jiným.
Chtěl bych jen velmi stručně vyjmenovat některé
úkoly vysokoškolských sociálních
pracovníků a tím i nové sociální
školy v Brně. Vysokoškolsky vzdělaný
sociální pracovník musí v budoucnosti
organisovat a provádět psychotechnické zkoušky
tak, aby dorost byl zařazen již při vstupu
do povolání s ohledem na kvality tělesné
i duševní a se zřetelem k pracovním
potřebám podle celkového hospodářského
plánu. Tak by se časem vyrovnalo neúměrné
rozdělení pracovních sil, přebíhání
z učení do učení, snížení
výkonnosti, a zvýšila by se chuť k práci.
U každého úřadu ochrany práce
měl by být odborný referent, který
by pečlivě a stále sledoval veškeré
kolektivní problémy pracujících, problémy
podniků v obvodu vymezené působnosti, a byl
ve stálém styku s podniky, jejich sociálními
pracovníky i ostatními orgány. V každém
podniku o počtu 1000 až 1500 pracujících
měl by v budoucnu působit vysokoškolsky vzdělaný
sociální pracovník, který by sledoval
poměry v závodě, zvláště
pokud jde o pracovní prostředí. Každý
ředitel továrny a hlavně jeho náměstkové
sociální by si měli uvědomit, že
bez vyškolených sociálních pracovníků
nelze při pozdějším období provádění
dvouletého plánu zvyšovat výrobu, že
sociální pracovník ve výrobě
se musí stát nejlepším pomocníkem
vedení závodu.
Sociální pracovník spoluřeší
i problém ekonomického hospodaření
silami, má organisovat v závodě sociálně
zdravotní službu, která, jak bychom z bližších
údajů viděli, je u nás ještě
velmi zanedbána, měl by se zabývati i soukromými,
rodinnými poměry dělníků i
úředníků, měl by se zajímat
o stravování, bydlení, rekreaci, měl
by organisovat a umožňovat osazenstvu sebevzdělání,
dosažení vyšších kvalifikací
atd. Toho všeho může samozřejmě
dosáhnout jen za součinnosti a ve spolupráci
se všemi orgány závodu i s odbory - vždyť
je to nové velké poslání odborového
hnutí - starat se o sociální problémy
pracujícího lidu. Tím bychom dosáhli,
že mnohem rychleji by se stala práce radostným
projevem solidarity, chuti k životu i činnosti.
Mnohé ženy by přicházely samy rády
do podniku pracovat, kdyby se věnovala větší
péče organisaci závodních jeslí
a závodních mateřských škol,
kdyby závody a podniky dbaly o združstevnění
prádelny, společné stravování,
dopravu - o vše, co provdaným ženám činnost
v závodě umožňuje a co jim také
umožní eventuelní polodenní zaměstnání.
Sociální zdravotní službě náleží
taktéž péče o matku a dítě,
hlavně prenatální péče. My
v naší republice máme doposud tento obor velmi
zanedbaný. Přijali jsme v březnu zákony
čís. 48 a 49, ale dodnes se ještě neprovádějí.
Zde musíme mnoho dohánět, cizina je daleko
před námi. Můžeme se zeptati našich
lékařů, kteří pracovali na
západě i v Sovětském svazu, a oni
nám řeknou, že prenatální péče
o matku a dítě je v těchto státech
na mnohem vyšším stupni.
Bylo by taktéž nutné zabezpečit sociálně
zdravotní službu v závodech a můžeme
si vypočítat, kolik času dnes ztrácí
dělník i úředník tím,
že musí do léčeben docházet a
tam dlouho čekat. Kdyby byla zřízena ambulatoria
v našich závodech, kdyby tam byla pravidelná
služba, bylo by mnohem rychleji a mnohem lépe postaráno
o léčení našeho pracujícího
člověka v závodech.
Z toho všeho, co zde bylo řečeno, vysvítá,
ze potřebujeme Vysoké školy sociální
v Brně, aby nám vychovala pracovité a odborně
školené lidi, schopné rozumět pracujícímu
člověku, závadám jeho života,
které snižují jeho výkon, kteří
by dovedli vniknout do celé problematiky pracovního
procesu tak, jak to žádá měnící
se doba. Takoví lidé zvýší produktivitu,
usměrní pracovní proces po všech stránkách,
budou míti kladný vliv na celkovou kulturu pracujících
a tím celého státu.
My blahopřejeme profesorskému sboru a studentům
vysoké školy sociální v Brně
a věříme, že dosáhnou velikých
úspěchů. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je p. posl. Blaško. Udeľujem mu slovo.
Posl. Blaško: Slávna snemovňa, panie
a páni!
Osnovou zákona, ktorou sa zriaďuje Vysoká škola
sociálna v Brne, dostáva Morava so Sliezskom novú
vysokú školu, po ktorej volali kultúrni a politickí
činitelia od oslobodenia zpod cudzieho jarma. Táto
vysoká škola je opodstatnená s hľadiska
geopolitického, lebo na nej budú študovať
i Slováci, ktorí nateraz postrádajú
podobnú školu. Sociálne pole, hoci doteraz
sa na ňom vykonalo mnoho práce, predsa ostáva
ešte naproti iným krajinám a štátom
u nás neobrobené a preto máme ešte na
tomto poli veľmi veľa vykonať, aby sme dostihli
národy, ktoré nás predstihly.
Dvadsiate storočie je storočím, kde sociálny
problém je dominujúcim a preto so všetkých
strán musíme tento problém neodkladne a definitívne
riešiť. A vyriešime ho len vtedy, keď budeme
mať nadostač sociálnych pracovníc a
pracovníkov, ktorí na základe odborných
vedomostí budú budovať a zveľaďovať
nás štát. V budovateľskom pláne
je pamätané na tento veľmi dôležitý
problém sociálny, a preto odhlasovaním tohto
zákona dovršuje sa tá snaha, ktorá bola
vyzdvihnutá v uvedenom budovateľskom pláne.
S hľadiska geografického je opodstatnené, že
táto škola bude v Brne, lebo Morava je centrum východnej
a západnej časti republiky. Je snaha decentralizovať
školstvo, lebo Praha nateraz je prekrvená vysokými
školami, čo je na škodu krajov a štátu.
S hľadiska slovenského vítame túto školu
v Brne, lebo ju budú navštevovať i Slováci,
nakoľko na Slovensku ešte podobnej školy niet.
Je preto len žiadúce, aby ju Slováci navštevovali,
lebo týmto by skutočne prospeli Slovensku nielen
so stránky sociálnej, ale i národnej, a štátnej.
Boli by sme veľmi radi, keby boli pribratí do profesorského
sboru tejto školy Slováci. Tým by sa len upevnilo
spolunažívanie Čechov a Slovákov v republike
Československej.
Ľudovít Štúr, poznajúc sociálnu
biedu svojho národa, má na mysli podobnú
inštitúciu, z ktorej by vychádzali vyškolení
jedinci a dvíhali sociálnu úroveň
svojho národa. Pri problémoch politických
a hospodárskych má na zreteli predovšetkým
problém sociálny, lebo v ňom videl ozdravenie
národa, keďže by si takto ozdravený národ
mohol vybudovať práva politické i hospodárske.
Veľmi často sa vracal k tomuto problému, či
už vo svojich publikáciách alebo na poradách
so svojimi najbližšími spolupracovníkmi,
ale výsledok pre nepochopenie a pre finančné
nedostatky živoriacich slovenských inštitúcií
nemohol realizovať zdravé svoje myšlienky. A
teraz, keď sa dožívame splnenia Štúrových
snov, bude na nás, či táto Vysoká
škola sociálna bude prekvitať, žiť,
či dostane vlahy slovanskej súdržnosti. Tu
sa budú musieť vychovať pracovníci, ktorí
budú proniknutí láskou k blížnemu,
svornosťou, sociálnou spravodlivosťou, ak chceme
v našom národnom vzkriesení žiť,
ak budeme chcieť zlepšiť prítomný
stav, v ktorom žijeme.
Želám si, aby tí misionári, ktorí
budú túto vysokú školu sociálnu
v Brne organizovať a na tejto škole pracovať, mali
dosť sily, chuti, odvahy. pevnej viery, porozumenia, aby
národ slovenský a český sa dostal
čo najskôr von zo sociálnej biedy, ktorú
prežívame najmä my Slováci na východe
Československej republiky, kde prešiel strašný
front. Nech z dnes prejednávanej osnovy zákona vyrastie
budova a sociálna inštitúcia, ktorá
povznesie náš štát. Bratské Brno
a sesterská Morava nech sú hrdé, že
sa na sociálnom poli stanú pojítkom medzi
Slovenskom a Čechmi. (Potlesk.)
Nakoniec mi prichádza na myseľ odkaz Ľudovíta
Štúra, ktorý zvolal: "Hor sa teda, Slovania,
vzpružte dlho tiesnené srdcia svoje, naberte odvahy
a s Božou pomocou k činom!" Áno, slávna
snemovňa, aj ja zvolám slovami: Na poli sociálnom
v obnovenej Československej republike k činom čo
najskôr, aby sme sa dočkali a dopracovali krajšej
budúcnosti a v nej i sociálnej spravodlivosti. Verím,
že táto škola vychová v budúcnosti
takých slovenských sociálnych pracovníkov,
ktorí zorganizujú i na Slovensku podobnú
vysokú školu sociálnu, na ktorú sme
odkázaní.
Demokratická strana pochopila význam tejto sociálnej
inštitúcie a preto tejto vysokej škole želá
plného rozkvetu pre blaho národov našej vlasti.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: K slovu nie je už nikto prihlásený,
rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu pi zpravodajkyni za výbor
kultúrny, posl. Pažoutovej.
Zpravodajka posl. Pažoutová: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu p. zpravodajcovi
za výbor právny, posl. Doleželovi.
Zpravodaj posl. Doležel: Vzdávám se
slova.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu pi zpravodajkyni
za výbor rozpočtový, posl. Uhlířovej.
Zpravodajka posl. Uhlířová: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu pi zpravodajkyni
za výbor soc.-politický, posl. Kleinerovej.