Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se zřizuje Československý
ústav práce (tisk 661).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Nedoma: Nejsou.
Zpravodaj posl. Janouš: Nikoliv.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To j e většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
soc.- politického, otištěné ve zprávě
výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů kulturního, právního,
rozpočtového a soc.-politického o návrhu
poslanců Pažoutové, Uhlířové,
dr Chudoby, Syrovátkové a druhů (tisk 267)
na vydání zákona, kterým se zřizuje
vysoká škola sociální v Brně
(tisk 660).
Zpravodajem za výbor kulturní je pí posl.
Pažoutová; dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Pažoutová: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Koncem minulého roku byl brněnskými poslanci
Národní fronty podán návrh na zřízení
samostatné Vysoké školy sociální
v Brně a dnes, po půlročním jednání
a zkoumání potřeby i účelnosti
této školy v kompetentních výborech
sněmovny, předkládáme jej sněmovně
ke schválení.
Dostali jsme řadu věcných i vážných
připomínek pro i proti zřízení
této školy. Naše mínění
se rozcházela většinou z neznalosti brněnských
poměrů a potřeb země Moravskoslezské,
která má velmi dobrou a starou tradici sociální
práce i řadu vynikajících sociálních
pracovnic a pracovníků, kteří již
po desítky let působili a působí v
různých institucích s krajní obětavostí
a láskou i pochopením služby člověku.
Je nám všem jasno, že úkoly dané
novými poměry a novým hospodářským
řádem a upřímnou touhou po lepším
životě ve spravedlivém, socialistickém
státě nemohou již být plněny
jenom dobrovolností a laickými znalostmi, ale že
potřebujeme kádr dobře a pečlivě
školených, vědecky dobře vyzbrojených
pracovníků a pracovnic pro všechny úseky
sociální práce. Proto jsme tak usilovně
pracovali pro zřízení samostatné vysoké
školy sociální v Brně, která
chce prozatím sloužiti zároveň i bratřím
Slovákům. Je to zcela nový typ školy,
který si teprve bude musit tvořit a budovat tradici.
Sociální školy zvláště v
Americe mají již svoji tradici. U nás, jak
jsem podotkla, ji teprve tvoříme. Nepochybuji nikterak
o tom, že právě v odvětví sociálního
školství vynikneme, i když si nikam nepůjdeme
pro vzor k okopírování. V sociálním
zákonodárství jsme předstihli mnohé
státy s vysokou kulturou, proč by se nám
to nemohlo podařit i s vysokými školami sociálními,
budeme-li se o to poctivě snažit, aby během
let docílily takové úrovně, že
by lákaly k nám i cizince?
Vzdyť sociální práce, má-li být
dobrá a účelná, musí vycházet
z živé životní problematiky, která
je v každém státě, v každé
zemi do určité míry jiná. Podle známého
páně presidentova výroku "Má-li
býti jedna škola pořádná, musí
býti dvě" věříme, že
ušlechtilé závodění ve vědeckém
i organisačním vývoji oběma školám
zaručeně prospěje.
Nerušený vývoj sociální práce
na vědeckém základě tak, jak vyplývá
z demokratického hodnocení potřeb celého
státu, různost sociologického prostředí,
ale i fakt, že upřílišněný
pražský centralismus je zjevem sociologicky i eticky
nezdravým a škodlivým, mluví pro zřízení
samostatné Vysoké školy sociální
v Brně. Jsme schopni a ochotni splnit v Brně všechny
podmínky, které řádný vývoj
školy předpokládá, máme vysoce
kvalitní profesorský sbor, podporu zemského
národního výboru i ústředního
výboru zemského hlavního města Brna
i sympatie a podporu sociálních pracovníků.
Mluví se o inflaci vysokých škol i vysokoškolského
posluchačstva. Je nutno rozlišovat mezi těmito
dvěma inflacemi. U vysokých škol sociálních
o inflaci mluvit nelze, poněvadž nemáme dosud
vůbec vysokoškolsky vzdělaných odborníků
pro sociální práci. Zřízení
vysokých škol sociálních nemusí
míti vliv na inflaci studentstva, usměrní-li
se počet posluchačů na ostatních školách
vysokých v poměru ke skutečné jejich
potřebě.
Program vzdělání pro sociální
práci je zcela odlišný od programu ostatních
vysokých škol, a my ještě dlouho budeme
mít nedostatek řádně školených
sociálních pracovníků v oboru péče
o mládež, kde by jejich spolupráce přicházela
v úvahu nejen ve vedení, ale i při celkových
sociologických průzkumech a organisaci vědecké
práce případové, v odvětvích
organisace a ochrany práce, a to především
v oboru psychotechnickém, dále v referentství
při úřadech ochrany práce a ve vedení
sociální práce v závodech; v národním
pojištění jako vedoucích průzkumů
sociálních příčin invalidity
a nemocnosti a organisace odstraňování těchto
příčin; v sociální práci
komunálních svazků, v sociálně-administrativním
řízení práce odborných sociálních
a sociálně-zdravotních ústavů
i při výchově pracovníků na
středních sociálních školách.
Universitní profesor dr Arnošt Bláha pravil,
že na vysokou školu sociální v Brně
se hlásili posluchači, které k tomuto studiu
nevolala jen touha po vzdělání a zaopatření
nebo existenci, nýbrž vroucně osvícená
snaha přispět podle nejlepších sil k
vybudování nového, spravedlivějšího
společenského řádu, pro odstranění
bídy hmotné i mravní, které je stále
ještě tak mnoho kolem nás.
Řádně vybudované vysokoškolské
studium umožní těmto posluchačům,
aby svůj úkol, který na sebe vzali, s plným
pocitem odpovědnosti také splnili.
Námitek rázu finančního, pokud se
týče brněnské vysoké školy
sociální, není. Finanční rozpětí
mezi nynější akademií a vysokou školou
rozpočet podstatně nezatíží.
Diference se dá uhradit z běžného rozpočtu
ministerstva školství.
Paní a pánové, prosím, abyste v tomto
spravedlivém požadavku zřízení
samostatné vysoké školy sociální
v Brně neviděli nějaký moravský
separatismus. Toho u nás není. Ale je snaha po zdravé
decentralisaci a ušlechtilé soutěživosti.
Mohu váženou sněmovnu ubezpečit, že
republika má v nás, Moravanech, myslím, nejoddanější
a nejvěrnější spolupracovníky.
Odhlasujete-li nám dnes samostatnou vysokou sociální
školu, bude to jenom akt spravedlnosti a malá náplast
na všechny ty hospodářské škody
a úbytek průmyslu, kterým je Brno tak těžce
postiženo. Přejte nám aspoň to školství.
Jednomyslnost a svornost, s jakou se všichni poslanci Národní
fronty v Brně staví za tento návrh, jsou
důkazem, že je to návrh oprávněný,
že všichni stejně cítíme jeho potřebu,
a proto doporučuji vážené sněmovně,
aby tento zákon přijala. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zpravodajem za výbor právní
je pan posl. Doležel. Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. Doležel: Slavná sněmovno,
paní předsedkyně, paní a pánové!
Právní výbor ústavodárného
Národního shromáždění
projednal ve své schůzi dne 26. února t.
r. iniciativní návrh poslanců stran Národní
fronty o zřízení Vysoké školy
sociální v Brně nejen po stránce právní,
nýbrž zabýval se i otázkou merita věci
a usoudil, že předpoklady ke zřízení
této vysoké instituce v Brně jsou dány,
že je to instituce opravdu nutná, a proto také
jednomyslně tento návrh zákona v prvém
i druhém čtení přijal, až na
některé malé změny, pokud šlo
o stanovení prvního školního roku a
očíslování odstavců v §
2.
Doporučuji za výbor právní, aby slavná
sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve znění,
jak byla přijata ve výborech ostatních. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zpravodajem za výbor rozpočtový
je pí posl. Uhlířová. Dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Uhlířová: Paní
a pánové!
Návrh zákona č. 267 o vysoké škole
sociální v Brně, který právě
projednáváme, splňuje po dvou letech oprávněné
přání nejen zemského hlavního
města Brna, ale celé země Moravskoslezské,
aby byla na Moravě zřízena samostatná
vysoká škola sociální. Když byla
po osvobození r. 1945 vybudována v Praze Vysoká
škola politická a sociální, byla v Brně
zřízena pobočka této školy, ale
pouze jako dvojroční akademické studium,
po jehož skončení bylo umožněno
posluchačům, aby pokračovali v dalším
studiu na Vysoké škole politické a sociální
v Praze.
Projednávaný zákon ruší toto
provisorium a dává zemi Moravskoslezské Vysokou
školu sociálních nauk. Není jistě
nutno v tomto směru zdůrazňovat důležitost
a potřebnost tohoto odborného studia, protože
v době, kdy počínáme soustavně
budovat státní sociální péči
a přecházíme od dobrovolné a polooficielní
charitativní práce k soustavné péči
státu v otázkách sociálních
potřeb a pomoci, kdy budujeme velkorysou sociální
politiku, je samozřejmé, že potřebujeme
armádu školených pracovníků,
kteří se ujmou plnění povinností,
jež zákony rázu sociálního ukládají
státu.
Při přeměně dosavadního společenského
řádu k formě demokracie socialisující
bude zapotřebí vybudovat řádnou sociální
péči nejen o sociálně potřebné,
ale o veškerý pracující lid a jeho potřeby,
a tu bude především pole působnosti
pro ty, kteří se k těmto úkolům
připravují speciálním studiem. Konečně
zřízením vysoké školy sociální
v Brně splňuje se i požadavek decentralisace
vysokých škol, úměrné rozdělení
posluchačů mezi školu pražskou a brněnskou,
specialisace studia pouze na obor sociální, a skýtá
se i slovenským studentům, kteří jsou
posluchači dosavadního studia akademického
v Brně, výhodnější studium proti
přeplněnému hlavnímu městu.
Je pravda, že tento zákon se rodil těžce,
ale zrodil se a budoucnost ukáže, že jsme tím
pro sociální studium vykonali dobré dílo.
Habilitovaní universitní profesoři brněnští
ujali se práce na Vysoké škole sociální
v Brně s nevšední ochotou a láskou a
jsou zárukou, že tato nově zřizovaná
vysoká škola také skutečně vysokou
školou bude, aby mohla jako rovnocenná ve vědecké
práci soutěžit s ostatními vysokými
školami v republice a především s Vysokou
školou politickou a sociální v Praze, z čehož
může pro tato učiliště vyplynout
jenom zisk.
Pokud se týká finančního nákladu
na tuto nově zřizovanou vysokou školu, zvýší
se náklad proti dnešnímu stavu o 350.000 Kčs.
Rozpočtový výbor sněmovny uváživ
všechny kladné okolnosti a pojednav o této
vysoké škole se stanoviska finanční
úhrady, která je plně zajištěna
z rozpočtových položek ministerstva školství,
jednomyslně schválil tento zákon a doporučuje
ústavodárnému Národnímu shromáždění,
aby jej přijalo beze změny tak, jak byl navržen.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajkou za výbor sociálně-politický
je pí posl. Kleinerová. Dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Kleinerová: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Sociálně-politický výbor ve své
schůzi dne 3. června projednal osnovu zákona,
kterým se zřizuje Vysoká škola sociální
v Brně, tisk 267, a přijal usnesení výboru
kulturního, právního i rozpočtového,
s přihlédnutím k vyjádření
parlamentní kontrolní a úsporné komise,
že není námitek s hlediska úspornosti
proti zřízení samostatné Vysoké
školy sociální v Brně, se změnou
v § 1, kde slovo "letního" nahrazuje slovem
"zimního" a čísla 46/47 čísly
47/48. Zároveň přijal výbor sociálně-politický
tuto resoluci:
"Za účelem sjednocení vysokého
školství sociálního se vláda
žádá, aby postavila strukturu sociální
fakulty Vysoké školy politické a sociální
v Praze a Vysoké školy sociální v Brně
na stejný právní základ, aby provedla
vnitřní organisaci jejich obdobně a aby uložila
ministru školství upravit studijní a zkušební
řády pro všechna vysokoškolská
studia sociální jednotně. Dále se
vláda žádá, aby v zájmu úplného
sjednocení sociálního školství
včlenila do normálního systému školského
také Masarykovu školu zdravotní a sociální
péče."
Schválením tohoto iniciativního návrhu
zákona vzalo na sebe ústavodárné Národní
shromáždění tím, že zákon
vyšel z jeho iniciativy, značnou odpovědnost.
Zřizujeme v Československu třetí typ
vysoké školy sociální na rozdíl
od všech jiných vysokých škol, kde pro
každou příslušnou fakultu platí
vždycky stejné základní předpisy.
Považujeme za samozřejmé, že organisační
statut, studijní řád a zkušební
řád platí vždy jednotně pro všechny
školy stejného typu. Nebylo by možno souhlasit
s tím, aby právnické fakulty v Praze, Brně
a Bratislavě nebo lékařské fakulty
v Praze, Brně a Bratislavě měly odlišné
právní základy. To však by se mohlo
snadno stát u Vysoké školy sociální,
kde v Praze máme sociální fakultu při
Vysoké škole politické a sociální,
dále Masarykovu školu zdravotní a sociální
péče a v Brně nyní Vysokou školu
sociální.
Proto se musí ministerstvo školství postarat
o to, aby alespoň všechny vysoké školy
sociální měly totožný organisační
statut a studijní a zkušební řád
tak, aby absolventi z nich vyšlí měli stejně
vysoké vzdělání, byli stejně
hodnoceni tak, jak se na tom usnesl i kulturní výbor
ústavodárného Národního shromáždění
ve schůzi dne 18. prosince 1946 a sociálně-politický
výbor ve schůzi dne 3. června 1947.
S touto připomínkou doporučuje sociálně-politický
výbor plenu ústavodárného Národního
shromáždění tuto osnovu i s resolucí
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K této věci jsou přihlášeni řečníci.
Zahájím proto rozpravu. Prvním řečníkem
je pan posl. Lesák. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Lesák: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Naše národní revoluce a první měsíce
porevoluční přinesly nám celou řadu
velikých a hlubokých změn v našem životě
hospodářském, sociálním, politickém
i kulturním. V oboru naší práce kulturní
jedním z přínosů měsíců
porevolučních byl vznik Vysoké školy
politické a sociální v Praze. Zájem
o tento nový typ vysokého učiliště
v Čechách projevil sám president republiky
dr Edvard Beneš a já bych chtěl použít
této příležitosti, kdy projednáváme
osnovu zákona o zřízení druhé
školy tohoto typu v Československé republice,
abych poděkoval všem nadšeným organisátorům
a tvůrcům této školy v Praze, kteří
svou nevšední obětavostí dokázali
za těžkých podmínek překonat
nejtěžší překážky a
dokázali při svém skutečně
budovatelském díle a najít plné pochopení
i pro potřeby českého vysokoškolského
studentstva, které se dalo zapsat ke studiu na této
škole.
Je nutno uvážit, že právě vysoká
škola politická a sociální v Praze stála
před celou řadou vážných problémů,
zvláště z toho důvodu, že na této
fakultě v prvé řadě byl tísnivý
nedostatek knih i jakékoliv politické literatury,
jíž by bylo možno používat k doplnění
vzdělání pro posluchače. A tak můžeme
jen ze srdce děkovat všem přednášejícím
profesorům této školy, že dokázali
s takovou obětavostí vyjít vstříc
posluchačům a spolupracovat na vydávání
skript. Vysoká škola politická a sociální
stala se v prvém období své existence střediskem
i pro posluchače přicházející
z jiných zemí a států studovat na
této škole u nás. Fakulta sociální
stala se za dobu svého krátkého působení
známou celé řadě států
evropských i cizích. V Anglii, v Americe, ve Švýcarsku
i ve Švédsku se o této škole mluví
i píše. Z mnoha zemí přišli vysokoškoláci
a studují u nás. Zájem o tuto školu
projevuje i centrální školský úřad
v Československé republice i jeho představitel,
ministr prof. dr Stránský. A já bych
se chtěl při této příležitosti
zmínit i o jiných problémech, které
se vyskytují v práci resortního ministra
dr Stránského.
Je to věru těžký úkol, před
který byl postaven vybudováním řady
nových institucí kulturního života,
a je to ještě těžší úkol,
má-li řadu institucí starých i nových
dnes reorganisovat anebo dokonce napravovat chyby, které
se tu a tam v měsících porevolučních
objevily. Nedostatky se vyskytly i na Vysoké škole
politické a sociální. A je jenom důkazem
zdravého poměru i k tomuto učilišti,
že se ozývá v těchto dnech volání
z řad vyučujících profesorů,
studentů i veřejnosti, aby nedostatky byly pokud
možno rychle odstraňovány.
Vyskytuje-li se kritika nyní, je pochopitelné, že
se bude vyskytovat tím spíše, až ministr
školství a osvěty přikročí,
uskutečňuje jenom volání těchto
jedinců i skupin, k zásahům, které
bude nucen vést do působnosti Vysoké školy
politické a sociální v Praze. Změny
na vysoké škole pražské, ke kterým
dochází a ještě dojde, jsou v úzké
souvislosti se všemi změnami, prováděnými
v nejrůznějších úsecích
našeho kulturního života. Bylo by chybou a je
nespravedlivé tvrdit, že změny, ke kterým
sahá ministr školství, jsou mu diktovány
úzce stranicko-politickými zájmy. Právě
u tohoto muže lze předpokládat, že před
každým zásahem do kterékoliv instituce
jest vždycky veden svým vlastním přesvědčením,
svou odborností a znalostí celého našeho
kulturního života a jeho problémů a
především svým vlastním svědomím
a v mnoha případech i přáním
zúčastněných jedinců i celých
skupin.