Paní a pánové, na tento rok je intervenční
fond pasivní částkou asi 1.500 mil. Kčs.
Výnos intervenčního fondu dosažený
za čtvrtletí je vyčíslen částkou
1 miliardy. To znamená, že teprve v roce 1948 za každý
čtvrtrok bude tohoto výnosu dosaženo a dosaženo
ho bude proto, poněvadž stoupá naše výroba
zboží. Pak bude intervenční fond pasivní
pouze částkou asi 1/2 miliardy
Kčs. Pro tento rok je pasivní částkou
11/2 miliardy Kčs, poněvadž
vybírání je pozadu; za poslední čtvrtletí
se výnos přesune do částky, která
přijde k dobru státní pokladně na
rok 1948 a tím jeho pasivita stoupá.
Paní a pánové, chtěl bych ještě
zdůraznit, že jako zemědělec - poněvadž
zahradník je více méně zemědělec
- jsem si vědom toho, že náš stát,
naše vláda bude muset používat intervenčního
fondu i v budoucnosti, ještě několik roků,
poněvadž se nám nepodaří vyrovnat
rozdíl mezi cenami zemědělských a
průmyslových výrobků během
jednoho roku, tak jako intervenčních fondů
používají a budou používat ještě
státy na západě.
Teď paní a pánové, bych se chtěl
ještě dotknouti jedné otázky, kterou
přednesl též pan kol. Inž. dr. Ješ,
otázky spravedlivých výdělků.
I já, pane kolego, souhlasím s tím, že
spravedlivý výdělek není a nebude
žádným zločinem v naší republice.
Ale mně jde pouze o to, co můžeme jako spravedlivý
výdělek definovat, a tu, paní a pánové,
jsem u základní otázky. Já bych nemohl
souhlasit s tím, abychom jako spravedlivý výdělek
definovali ty výdělky, které dosahují
za dva roky větší částky než
300.000 Kčs.
Paní a pánové, nám poslancům
se velmi často vytýká, že máme
12.000 Kčs měsíčně platu, ale
tady ponecháváme v zákoně úplně
netknuté částky rovnající se
12.500 Kčs měsíčně, které
zůstávají pánům podnikatelům
po uhrazení všech jejich výloh. Už kol.
Krajčír tady postavil otázku, že
je rozdíl mezi důchodem, který pochází
z práce, z práce horníka a podobně,
a mezi důchodem, který pochází právě
z tohoto druhu podnikání. Horníkovi, jakmile
přestane měsíc pracovat, okamžitě
klesá důchod, ale majitel podniku, který
vykazuje v té třetí skupině nadměrné
zisky 300.000 Kčs za dva roky, mohl být nemocný
třeba 1/2 roku nebo 3/4
roku a léčit se v lázních, má
stejné výsledky.
Je slabinou osnovy, že jsme zvolili jiný název,
a to "nadměrné přírůstky
na majetku". Kolegům se nelíbil název
"nadměrné zisky". Správně
jsou to nadměrné zisky a osnova se tak měla
jmenovat, jak se jmenovala původně, abychom nesypali
písek do očí široké veřejnosti.
Tak, prosím, paní a pánové, bylo by
třeba se skutečně shodnout na spravedlivé
definici, co to je nadměrný nebo přiměřený
přírůstek, anebo co je to spravedlivý
výdělek, a prohlašuji, že kdybychom se
na této definici shodli, jistě žádný
z nás nebude proti tomu, aby spravedlivý výdělek
nebyl zločinem.
Nyní, paní a pánové, k další
otázce, kterou zde postavil kol. dr. Ješ: oběti
od milionářů. Nesouhlasím s touto
definicí, že žádáme oběti
od milionářů, protože trvání
a práce celé této společnosti umožnily
těmto pánům, aby si tyto majetky nashromáždili,
a oni tady budou vracet pouze to, co jim společnost dala
v jiné formě k disposici. Proto není možno
mluvit o žádné oběti, ale o spravedlivém
vrácení té částky od pánů
milionářů, kterou od nich požadujeme
podle našich zákonných osnov. - Kdyby nebylo
společnosti, neměli by oněch zisků
a neměli by ani majetku.
To jsem považoval za nutné zdůraznit při
projednávání těchto osnov. Ještě
bych chtěl v závěru říci, že
přiznáváme - a to jsem již řekl
- že osnovy mají určité nedostatky.
Podle nás osnova o milionářské dávce
má nedostatky v tom smyslu, že se podařilo
velkým milionovým majetkům v dosti širokém
rozsahu utéci zdanění, a osnova o přepychové
dani má nedostatky v tom smyslu, že jsou tam postiženy
i jednotlivé položky, které nejsou už
dnes přepychem a staly se předměty denní
potřeby. Můžeme-li však mluvit o oběti,
pak můžeme právě mluvit o oběti
zde u přepychové daně, že tady v zájmu
těchto postižených - ale i v zájmu celého
státního hospodářství - ukládáme
na přechodnou dobu určité oběti všem
těm, kteří tyto předměty budou
kupovat a tím budou přispívat do státní
pokladny.
Kol. Krajčír už prohlásil, že
klub komunistických poslanců bude pro tyto osnovy
hlasovat. Prohlašuji to i já. Hlasujeme pro ně
proto, i když jsme si vědomi, že mají
určité nedostatky, poněvadž není
jiného východiska, není pro nás jiné
cesty. Nemůžeme jít po cestě zvyšování
státního dluhu a schodku státního
rozpočtu.
Chtěl bych ovšem v závěru zcela energicky
odmítnout slova kol. Sajala, když mluvil o
tom, že lid ztrácí důvěru v naši
korunu. Paní a pánové, nemůžeme
široké vrstvy spotřebitelů činit
zodpovědnými za tažení několika
panikářů a podpalovačů, kteří
shánějí drobné do pytlíků.
Proti slovům kol. Sajala svědčí
to, že vzrůstají vklady vkladatelů,
že naše výroba se zvětšuje, že
proces konsolidace postupuje, a není třeba pěstovat
žádný velký optimismus nebo vládní
optimismus, je třeba jenom dívat se otevřenýma
očima kolem sebe a zjistí to každý z
nás na každém kroku. Kdyby se u nás
objevovaly příznaky krise anebo nedůvěry
v měnu, pak by nám především
nevěřila cizina. Ale vidíme, že v cizině
má naše měna pevné posice tak jako doma,
a proto není možno s touto dikcí kol. Sajala
souhlasit.
Zdůrazňuji jen to, že osnovy samy, i přes
ty nedostatky, tak, jak je budeme schvalovat, jsou dalším
krokem na cestě konsolidace našeho státu. Tuto
konsolidaci musíme všichni vítat a podporovat
ze všech sil. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Slovo k věcné poznámce dávám
panu posl. Skaunicovi.
Posl. Skaunic: Paní a pánové!
Jen několik málo slov k vývodům pana
posl. Janouše a potom jednu závažnou věc,
o níž bych rád, aby ji páni poslanci
věděli.
Kol. Janouš tady mluvil o intervenčním
fondu. Říkal, že bude letos pasivní
jenom asi 1/2 miliardou. Včera jsem
velmi dobře a pozorně poslouchal pana ministra financí.
Říkal, že výnos odhaduje na 4.300 mil.
a výdej na 7.800 mil. a že tu vznikne pasivum asi
3 1/2 miliardy Kčs. Nato jsem si
všiml v jeho exposé jedné velmi závažné
věci, že administrativa s touto věcí
spojená je pro finanční úřady
velmi obtížná - a já mu to věřím
- a že si vyžádá jistě velkých
nákladů.
K tomu bych chtěl něco říci. Kol.
Janouš nám tady vypočítával
nějaký počet milionářů.
Myslím, že jeho odhad je správný. Ale
uvědomujeme si, že právě vyrovnávacím
cenovým fondem i těmto lidem dáváme
na vajíčko 50 hal., na 1 litr mléka 90 hal.
atd., atd. Kde máte ten sociální moment v
celém intervenčním fondu? A konec konců,
dokázal jsem v několika článcích
a v řečech tady, že se nám to, co intervenujeme
do výkupních cen, zase znovu přelívá
do cen průmyslových výrobků, že
si to prakticky zaplatíme zase a při tom máme
ještě ztíženou státní administrativu,
v níž pochopitelně budeme velmi těžko
dělat restrikci státních zaměstnanců,
když státu dáváme stále nové
a nové úkoly.
Ale k tomu jsem nechtěl hovořit, to prosím
jen tak mimo. Mně jde tady o jednu závažnou
věc. Když jsme upravili zvýšení
cen a upravili výdělky v prosinci 1945, jak se dovedete
všichni dobře na tu věc upamatovat, tu jsme
se také museli zabývat dělníky-důchodci
Ústřední sociální pojišťovny,
Všeobecného pensijního ústavu a vůbec
všech nositelů dlouhodobého sociálního
pojištění. A poněvadž jsme na ně
při jejich nedostatečných důchodech
nemohli převalit celou tu tíhu zvyšování
cen a nové úpravy měnové, tedy jsme
tenkrát přijali zákon č. 156/45, podle
kterého jsme přidali 500 Kčs invalidům
a starým lidem, 300 Kčs vdovám a 200 oboustranně
osiřelým dětem. Dobře se pamatujete
na ten zákon. Je tam ustanovení, že nositelé
sociálního pojištění budou tyto
přídavky k důchodům vypláceti
zálohově na účet státu. Ministerstvo
financí a ministerstvo sociální péče
refunduje tyto přídavky tak, že třeba
Ústřední sociální pojišťovně
dluží do 1. července t. r. 1.800 mil. Kčs.
Při tom jí bylo sděleno - a to 11. září
telefonicky - že od 1. července t. r. stát
už vůbec nebude přispívat, neboť
prý z důvodů rozpočtových a
úsporných není možno tyto přídavky
na účet státu převalovat.
A tu bych se chtěl optat: Máme tu košický
vládní program, který nám říká,
jak bude vybudováno sociální pojištění
v republice Československé, že příspěvky
půjdou na účet podniků a na účet
státu, a máme tu zákon č. 156 a j.
a j., které jsme konec konců v parlamentě
odhlasovali a uložili státu, aby z titulu různých
sociálně-politických opatření
refundoval nositelům pojištění určité
částky. A najednou se přichází
s tím, že z důvodů úsporných
se tyto částky dávat nebudou.
Chtěl bych říci, že Ústřední
sociální pojišťovna vyplatila v roce 1946
na přídavcích 1.559 mil a do 30. června
1947 dalších 1.100 mil., že od státu dostala
jenom 300 milionů za rok 1946 a jenom 585 mil. za rok 1947,
a že stát dluží jenom tomuto ústavu
1.800 mil. Kčs. A teď bychom jistě všichni
chtěli mít jasno, kam tato politika vede. Jestliže
nepřikročíme k docela jinému a rychlému
vyřízení otázek sociálně-pojišťovacích,
ocitnou se některé ústavy během šesti
nebo nejvýš devíti měsíců
v platebních nesnázích, jejich pokladniční
hotovosti budou úplně vyčerpány a
dojde k rozvratu v sociálním pojištění.
Myslím, že každý resort ve státní
správě musí dbát zákona. Dokud
parlament neřekne, že ten zákon ruší,
nebo se nenajde úhrada jinde, do té doby je potřebí
plnit příslušné povinnosti. Znám
velmi krásné stanovisko pana ministra financí
k sociálním problémům a pracujícímu
člověku. Velmi bych ho prosil v zájmu sociálního
pojištění, na něž je Československá
republika opravdu hrdá, neboť je v popředí
mezi státy světa, pokud jde o sociální
výstavbu, a bude tím více v popředí,
až si zřídíme národní
pojištění - aby se laskavě touto věci
zabýval, aby nebyly rozrušovány takovými
nápady velké pojištěnecké vrstvy
a všichni, kterým sociální pojištění
opravdu přirostlo k srdci. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Slovo k věcné
poznámce dávám panu posl. Horákovi.
Posl. Horák: Vážené paní
a pánové!
Přihlásil jsem se k slovu skoro nerad, poněvadž
myslím, že parlamentní místnost je pro
něco jiného než pro osobní napadání
a pro osobní útoky. (Potlesk.) Ale jelikož
jsem byl napaden kol. Sajalem, považuji za svoji povinnost,
abych úplně stručně na to odpověděl.
Pan kol. Sajal zde o mně prohlásil, že
na veřejných projevech a schůzích
mluvím proti. Toho jsem dalek. Nenadávám
na nějaké zákony, poněvadž mám
v sobě příliš vžitou demokracii.
A jestliže kritisuji věcně, pak to činím
proto, aby naše živnostnictvo poznalo všechny vady
i nedostatky toho kterého zákona. Mluvilo se zde
také o tom, že jsem ve výboru mlčel.
Prosím, to je omyl, já nejsem vůbec členem
rozpočtového výboru. Dostal-li jsem se do
té subkomise, bylo to jenom čirou náhodou.
Ale lituji, že pan kolega odešel předčasně
a nevyslechl, jak jsme tam projednávali další
věci. Vůbec v poslední době - nevím
z jakých důvodů - se na mne útočí,
i v Ostravě na živnostenské schůzi bylo
na mne útočeno, že prý nejsem zástupcem
živnostnictva. Nevím, na jakém podkladě
se tak děje, ale přál bych si, aby pan kol.
Sajal byl tak dlouho praktickým živnostníkem
jako jsem já. (Potlesk.) - (Posl. Sajal: Já
se dočkám.) Řekl jsem, že strana
lidová bude hlasovat pro tento zákon, poněvadž
jsme si vědomi těžké hospodářské
a finanční situace v našem státě.
Nezapírám to a nebudu to zapírat ani na schůzích,
poněvadž nepovažuji za hrdinství odejít
před hlasováním ze zasedací místnosti
a potom na schůzích se tím vychloubat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dávám slovo
k věcné poznámce panu posl. inž. dr.
Ješovi.
Posl. inž. dr. Ješ: Paní a pánové!
Pan kol. Janouš ve svém projevu mě několikrát
apostrofoval. Ne v nepřátelském úmyslu
- a já to také osobně neberu. Naopak vítám
příležitost, že jednou také v plenu
sněmovny si můžeme věcně vyměnit
názory. K tomu jsme tady. A chtěl bych tedy prostě
povědět, že to, v čem se s panem kol.
Janoušem lišíme, spočívá
v různém způsobu myšlení, v různém
východisku a že se právě zde vysvětlením
můžeme v mnohých věcech sblížit.
Především pan kol. Janouš zde vypočítával
ty milionáře. Prosím, jestliže si předem
dám předpoklad, že v určitém
stavu je 70% milionářů, mám to snadné.
Ale o to právě jde, zdali tam těch 70 nebo
80% je. To se nedá jen tak a priori říci,
k tomu se musí provésti určitá zjištění.
Pokud taková zjištění v ruce máme,
tedy nám tuto cifru nepotvrzují. Když to zjistíme
jiným, vhodnějším způsobem, prosím
- budeme-li míti těch milionářů
sto tisíc, zaplať Pánbůh za ně,
řekl pan ministr Václav Kopecký, poněvadž
budou k něčemu dobří. Ale já
bych si nakonec přál, abychom měli u nás
více milionářů. (Hlasy: To víme!)
Vždyť konec konců, kdybychom byli všichni
samí chudí lidé, musili bychom vařit
z vody. (Posl. Štětka: Chceme mít bohatý
národ.) My bychom potřebovali, jak správně
kolega Štětka říká, bohatý
národ. To je velmi správné. A teď, prosím,
jak bychom toho mohli dosáhnout? Kdyby více lidí
mělo možnost každý rok ze svého
výdělku uložit 20.000, myslím, že
bychom mohli říci, že to je dobrá úroveň.
Myslím - a byl bych rád, kdybych se v této
věci nemýlil -, že dnes už velmi mnoho
příslušníků našeho národa
- a ne pouze z nějakých milionářských
vrstev, nýbrž skutečně z vrstev pracujícího
lidu - má dnes podmínky - a to je zásluha
naší sociální politiky - takové,
že by mohlo takových 20.000 ročně uložit.
(Výkřiky. - Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Prosím, já netvrdím, že všichni,
ale říkám, že je to zásluha naší
sociální politiky, že je jich podstatně
víc než jich bývalo dříve. A
myslím, že si všichni můžeme přát,
aby jich bylo ještě více a že se k tomu
můžeme skutečně reálně
přiblížit. Nuže, jestliže někdo
z těchto pracujících lidí si ročně
ušetří 20.000 a dělá to třicet
let, pak při úrokové sazbě 3% má
jeden milion ušetřen. (Výkřik: Špatný
výpočet, pane kolego!) Dobrý výpočet,
pane kolego, račte si to přepočítat.
Přeji si, aby k takovým výsledkům
mohla dojít ta největší část
našich pracujících lidí, všichni,
kteří pilně pracují. Ale jistě
i v minulosti byla řada lidí, kteří
si takto majetek naspořili. Prosím, jestliže
to byl majetek poctivě vydělaný, tedy to
není nic nečestného a není také
třeba považovat takového člověka
proto za méněcenného člena lidské
společnosti proti tomu, kdo měl stejnou příležitost
a možnost, ale svůj výdělek utratil.
Prosím, aby bylo jasné, že tady nejde o ubohé
milionáře, jak to reprodukoval pan kol. Janouš.
Tady jde o to, abychom rozlišovali lidi, kteří
utráceli a utrácejí, a lidi, kteří
neutrácejí. Takový národní
podnik Škodovka v Mladé Boleslavi vznikl z klempířské
dílny člověka, který patrně
také nějakým způsobem své výdělky
- a nebyly to výdělky kapitalisty, byly to výdělky
řemeslníka - ukládal. Dnes z toho máme
národní podnik - zaplať Pánbůh.
Z takových počátků vznikaly také
naše jiné velké podniky.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Upozorňuji řečníka, že stanovená
lhůta 5 minut uplynula.
Posl. inž. dr. Ješ: Hned budu hotov. Nejde o
to, že by milionáři měli dostávat
chudinskou podporu, tak se nikdo nevyjádřil. A ve
věci nadměrných zisků pan kol. Janouš
je toho mínění, že to mělo být
názvem zákona. To je jenom otázka národohospodářské
terminologie. Jestliže nějaký podnik má
zisk, tedy z něho zaplatí daň výdělkovou
a podíl závodní radě, daň výdělková
dělá 60%, podíl závodní radě
10%, to je 70%. Zbude z toho to, co pro majitele tvoří
důchod. Z tohoto důchodu se zaplatí daň
důchodová a z něho také poplatník
žije. Co potom mu zbude, to přirůstá
k jeho majetku. Tedy, jestliže tím zákonem
zdaňujeme to, co mu zbylo, musíme tomu říkat
přírůstek na majetku, poněvadž
zisk je něco jiného. Jde pouze o správnou
terminologii.
Konečně řekl pan kol. Janouš
v souvislosti s intervenčním fondem, že intervenční
politiku dělají také státy s parlamentární
demokracií - nejen s lidovou demokracií. Já
jsem přesvědčen, že lidová demokracie
je také demokracií parlamentární a
že tyto dva pojmy nejsou v rozporu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Slovo k věcné poznámce dávám
panu posl. Janoušovi.
Posl. Janouš: Paní a pánové!
Budu reagovat pouze na dvě věci. Předem ovšem
velmi srdečně vítám klidnou diskusi
s p. kol. inž. Ješem a to, že se můžeme
jednou změřit na parlamentní tribuně
tím, že si to tak - lidově řečeno
- rozdáváme. Plně mu přiznávám,
že každý vycházíme z jiného
myšlení. Já vycházím z toho,
že v prvé řadě mají platit milionáři
a pan kol. Ješ vychází z myšlení
jiného. To jsou rozdíly mezi námi. (Různé
výkřiky. - Veselost.)
Ten, kdo na to má - to je zásada. Především
na to mají páni milionáři.
Teď k druhé věci, k otázce stanovení
hranice spravedlivého výdělku. Já
bych, paní a pánové, srdečně
souhlasil s tím, aby byla stanovena na těch 20.000
Kčs za rok. Potom bychom okamžitě museli tento
zákon předělat a postihnout ještě
to další, pod 300.000 Kčs, to znamená
260.000 Kčs daní. Ale já tu otázku
postavím jinak. Podle statistiky sociální
pojišťovny měli jsme kdysi u nás více
než milion dělníků, jejichž denní
mzda dosahovala 7 až 11 Kčs. Při 300 pracovních
dnů to dělá dohromady za celý rok
2.100 Kčs. Ptám se, jak si potom tito lidé
mohli ušetřit 20.000 Kčs za rok? (Potlesk.)
A ještě dnes podle statistiky sociální
pojišťovny máme, paní a pánové,
celkem 307.248 osob, které nemají výdělek
větší než 12.000 Kčs za rok. Prosím,
ptám se po druhé, z čeho si tyto osoby mají
těch 20.000 Kčs ročně ušetřit.
Je to naše slabina. Zvyšuje se životní úroveň,
ale pro široké vrstvy velmi pomalu.