A nyní mi dovolte několik slov k mimořádné
jednorázové dávce a k zdanění
milionářů. Nesporně je správné,
aby v době, kdy náš stát byl postižen
velikou živelní katastrofou, se to risiko a ztráta
přenesla na všecky, kdož mohou ze svých
prostředků na tuto úhradu přispět.
My se již nikdy nevrátíme do té doby,
kdy se krise řešily tím způsobem, že
se vyhazovali lidé ze zaměstnání,
že jsme měli statisíce, snad asi 900.000 lidí
nezaměstnaných a že ti, kdož měli
veliké majetky, veliké kapitály - banky a
továrníci, majitelé přírodních
zřídel, dolů atd. - nepřispívali
na to ani haléřem, nýbrž si vyprodávali
sklady a čekali, až se krise přežene,
a mezitím trpěly právě ty statisíce
lidí pracujících. Budeme trvat na tom, aby
tato doba se již nikdy nevrátila, a zvláště
my to nemusíme dvakrát zdůrazňovat,
poněvadž sociální demokracie hlásá
již 70 let tytéž zásady jako dnes. Máme
proti osnově námitky, jež jsme uplatnili ve
výboru, kde jsme řadu svých návrhů
také prosadili. Prosadili jsme na př., aby byly
postiženy nejenom osoby fysické, nýbrž
aby byly zdanění podrobeny také akciové
společnosti, komanditní akciové společnosti
a společnosti s ručením obmezeným
a aby byly zdaněny právě tak jako jednotlivci.
Spravedlnosti bylo učiněno zadost a myslím,
že je to naprosto správné.
My jsme také myslili na řadu osob, které
byly za války postiženy, a podařilo se nám
prosadit v § 3 vynětí těch částek,
které byly vyplaceny z důvodu odčinění
křivd podle dekretu presidenta republiky ze dne 17. 8.
1943, č. 53 Sb. Velmi často se mluvilo o odčinění
křivd, ale mohu vám říci, že
obvykle, když dojde ke skutkům, musíme to být
my, kteří hájíme lidi, kteří
byli zvláště těžce postiženi
nacismem.
Napravili jsme také velikou chybu tím, že jsme
zachránili pracovníky duševní před
tím, aby výsledky jejich často celoživotní
práce byly posuzovány nikoliv jako za jeden rok.
To, že mohou odečíst 50%, je úspěch
a tím jsme také dali důkaz, že když
se nám předhazuje a vyčítá
materialismus, je to neoprávněné.
My v prvé řadě myslíme na pracovníky,
ať jsou jakéhokoliv druhu, ať jsou to pracovníci
rukou anebo pracovníci duševní. Naše strana
sleduje také zájem soukromých podnikatelů
a prokázala to tím, že navrhla a prosadila
v § 7, odst. 1, že při oceňování
majetku pro mimořádnou jednorázovou dávku
byla připuštěna amortisace za opotřebení
a znehodnocení majetkových předmětů,
získaných po 15. listopadu 1945.
Máme také námitky proti způsobu, jakým
byla tato osnova předkládána. Podnikání
bylo zneklidněno a musíme si uvědomit, že
hospodářství je velmi jemný organismus.
V roce 1945 jsme učinili jedno radikální
a šťastné opatření, totiž
blokování veškerého oběživa.
Bylo to opatření kruté, ještě
dnes se na to naříká, ale co se stalo v důsledku
toho? Že se dosáhlo důvěry v měnu,
že se velmi často prodávalo zboží,
které bylo ve skladech i bez oprávnění,
na př. železo, že se vyprodávaly sklady
a že se mohlo klidněji pracovat. Byla tady důvěra
k penězům a byla důvěra, že za
peníze si podnikatel bude moci koupit nové zboží.
Ale tato důvěra, jak víte, byla velmi otřesena.
Lidé, kteří nedovedou odhadnout, jakým
způsobem dochází ke krisím v hospodářství
a k inflacím, se domnívali, že naše měna
je otřesena. Není důvodu, proč bychom
si to zapírali. Lidé se báli o peníze,
sbírali kovové peníze, ukládali své
peníze do hodnot, do zboží; zboží
se věřilo víc než penězům.
A republika, jestliže chce skutečně poctivě
dojít k tomu, aby blahobyt našeho národa vzrůstal,
musí mít klid; ten klid musí být především
v hospodářství. Náš národ
nenávidí diktaturu, naše veliká zkušenost
za dobu nacismu nám zprotivila veškerý nátlak
a každou diktaturu tak, že jakmile zde vznikne nějaký
velký tlak, v tom okamžiku se celý národ
naježí a postaví proti každému,
i kdyby měl úmysly sebelepší. A proto
my máme takovouto zásadu a linii. Žádáme,
aby si lidé především byli vědomi
toho, že nikdo neohrožuje jejich osobní svobodu,
že ji bude respektovat, že tady bude náležitá
tolerance i pokud se týče politického přesvědčení,
že bude v našem státě opravdová
demokracie. A budou-li si lidé skutečně vědomi
toho, že zde nebude nikoho, kdo by je ohrožoval, pak
také nastane v našem hospodářství
a v našem státě klid. To říkám
na adresu těch, kterých se to týká.
Chcete-li prosadit své názory, přijďte
s nimi včas, abychom je mohli posoudit, nepřicházejte
s tím tak, aby to veřejnost a i poslanci považovali
za diktaturu, přijďte s rozumnou spoluprací
a můžete se potom přesvědčit,
že všichni budeme mít porozumění
pro potřeby státu a že nikdo nebude hájit
ty lidi, kteří se obohacují na úkor
ostatních a na úkor pracujícího lidu.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Janouš. Dávám mu slovo.
Posl. Janouš: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Účel a cíl těchto dvou osnov, které
dnes projednáváme, vzbudily zaslouženou pozornost
celé široké veřejnosti, jednak proto,
že mají sloužit k úhradě škod
zemědělcům, a za druhé proto, že
se při tom dotýkáme určitého
přesunu majetkového, čili že zdaňujeme
ty, kteří mají, ve prospěch těch,
kteří byli postiženi. Chtěl bych se
především dotknouti otázky pomoci zemědělcům.
Naši zemědělci utrpěli velké
katastrofální škody a potřebují
všestrannou pomoc. Tu jim dnes tímto způsobem
dáváme. Chci to zdůraznit proto, poněvadž
až dosud v žádném státě
na světě nebylo zvykem takto postiženým
pomáhat. Když již někdo vyhořel
nebo se dostavila nějaká živelní katastrofa,
byli lidé vždycky odkázáni pouze na
t. zv. veřejnou pomoc v tom smyslu, že se pro ně
dělaly sbírky a různé akce. A tentokráte
v lidově demokratické republice dostávají
pomoc přímo ze zákona. To je veliký
a zásadní rozdíl, jak postupuje systém
lidově demokratické republiky proti systému
na západě.
Chtěl bych se dotknouti otázky, zdali zemědělcům
stačí pomoc peněžní. Pan kol.
Ješ zde tuto otázku nadhodil a citoval zahraničního
specialistu. No, já, paní a pánové,
myslím, že otázka je trochu jiná. Je
možno pomáhati také jinými způsoby.
Máte dnes v Lidové demokracii článek,
jak pomáhá Argentina. Ovšem v Argentině
je situace obrácená. Zemědělci v Argentině
nenalézají odbyt a sahá se tam k tomu způsobu
jako dříve, že se pálí zásoby
a říká se tomu také pomoc zemědělcům;
my jsme už od roku 1930 byli svědky takovéto
pomoci zemědělcům v celé řadě
ostatních států světa. Proto jsem
hrdý na to, že jsem příslušníkem
českého národa, že jsem občanem
státu, který pomáhá zemědělcům
nebo jiným postiženým osobám obráceně,
který pomáhá zemědělcům
cestou zákonnou a dává jim aspoň to,
co jim poskytnout můžeme. A co jim dneska poskytujeme,
je nejenom peněžní pomoc, ale také pomoc
v krmivech, kde stát dá 21/2
miliardy Kčs na to, aby cena dovážených
krmiv se vyrovnala s cenou domácí. Ale, vážení
pánové a paní, je zase jiná otázka.
Kdyby byla jenom tato pomoc, byla by rovněž nedostatečná.
Stát se stará i o dovoz osiv, i o dovoz strojů,
prostě pomáháme zemědělcům
všestranně. Ale kdyby nebylo této peněžní
výpomoci, pak bychom byli svědky toho, že by
po této strašné katastrofě pro zemědělce
vzrůstalo jejich zadlužení, že by se jim
jejich majetková podstata ztrácela, a to právě
podstata těch malých zemědělců,
a byli bychom svědky toho, že by ve vrstvách
zemědělských vzrůstaly insolvence
a exekuce. A myslím, že právě tímto
způsobem dáváme dnes nejpádnější
odpověď těm, kteří se domnívají,
že u nás není žádného rozdílu
mezi novou a starou zemědělskou politikou. Ano,
je rozdíl, a to podstatný rozdíl, a právě
projednávané osnovy jsou toho nejlepším
důkazem.
Nechci se tu dotýkat otázky osobní ani otázky
politické v tom smyslu, že bych chtěl právě
vyzdvihovat zásluhy ministerstva zemědělství,
ale myslím, že ministerstvo zemědělství
má na těchto osnovách svoji zásluhu,
a že je zásluhou především ministerstva
zemědělství, že tyto věci děláme
takovýmto velkorysým způsobem.
Na druhé straně, paní a pánové,
bych se chtěl dotknout otázky, jak o tomto problému
zemědělské výroby píší
některé časopisy. Nebudu polemisovat se širokou
frontou všech časopisů, ať jsou mluvčím
té anebo oné politické strany. Vezmu pouze
náš nadstranický orgán "Svobodné
noviny", které ve svém článku,
tuším v úterý dne 28. října,
přinesly článek zahrocený proti zemědělcům.
V tomto článku se vypichuje, že zemědělci
se naučili šmelinařit, že neodevzdávají
a že prodávají za přemrštěné
ceny a tudíž že už si sami tímto
způsobem realisují přídavky jinou
formou. Toto psaní "Svobodných novin"
s tohoto místa odmítám. Odmítám
je proto, poněvadž skutečnost je úplně
jiná. Můžete si vzít denní tisk
kterékoliv jiné strany, nebo "Zemědělské
noviny", orgán Jednotného svazu českých
zemědělců, a zjistíte, že máme
celou řadu jednotlivců, kteří překročili
stanoveny kontingent ne o 10 nebo 20%, nýbrž také
o 50 až o 100%. Zjistíte si, že máme řadu
obcí, ve kterých zemědělci splnili
na 100%, 120%, 150% svoji dodávkovou povinnost. Tudíž
jádro našich zemědělců je poctivými
a pracovitými lidmi a nemá nikdo práva, aby
je nazýval šmelináři. Je pravda, že
v každém stavu se najde několik jednotlivců,
kteří šmelinaří, a našli
se i mezi zemědělci. Ale podíváme-li
se, kam tito jednotlivci patří majetkově
a po případě také politicky, uvidíme,
že jsou to především zemědělci,
kteří vlastní nadměrný počet
hektarů půdy, zemědělci, kteří
využívají práce cizích pracovních
sil, a že těch několik jednotlivců,
kteří dělají právě této
vrstvě t. zv. velkostatkářů špatnou
čest, nám dává důvod k tomu,
abychom zdůrazňovali další požadavek
širokých zemědělských vrstev,
aby byla upravena spravedlivě držba půdy. Za
pomoc jim poskytnutou se zemědělci jistě
odvděčí další poctivou prací,
jako to dělali až dosud, a myslím, že
není naprosto možné souhlasit s vývody
kol. Jaroše, který tady skreslil čísla
o neobdělané půdě. V tom ohromném
díle, které děláme v osidlování
našeho pohraničí, osvědčili se
zemědělci co nejlépe a není možno
je činit odpovědnými za to, že zůstalo
40.000 ha půdy neobděláno - a nikoliv 120.000
ha půdy, ať si pan kolega přečte řeč
ministra Ďuriše ve sněmovně, ve
které sděloval výměru neobdělané
půdy. (Hlas: Není to správné!)
Prosím, máte-li o tom pochyby, pane kolego, máte
možnost si zjistit, kolik té výměry
skutečně je. Já jsem si ji zjišťoval
a zjišťoval jsem příčiny proč
ta půda není obdělána, a došel
jsem k témuž číslu, ke kterému
došlo ministerstvo zemědělství.
A teď, paní a pánové, přejdu
k druhé otázce, otázce přesunu národního
důchodu, čili lidově: kdo to má zaplatit.
My přesuneme část národního
důchodu z těch vrstev, které mají,
na ty vrstvy, které byly postiženy. Pan. kol. dr.
Linczényi, který zde mluvil za slovenskou
stranu demokratickou, prohlásil, že prý u nás,
i kdybychom je hledali s lampášem, to znamená
s lucernou v ruce v pravé poledne, těch 35.000 milionářů
nenajdeme.
Paní a pánové! Já jsem se pokusil
ty milionáře najít, a doplním to číslicemi.
Můžete s tím, pane kolego, potom polemisovat;
polemiky se nebojím, číslice jsou správné.
Tak především, abychom začali od Prahy:
máme tak zv. velké domovní majetky. Velmi
dobře se pamatuji, paní a pánové,
že v roce 1933, 1931, 1932, 1935, také už v roce
1929 se prodával metr stavebního pozemku v Praze
na Příkopech a na Václavském náměstí
za 35.000 Kč a obvyklá cena za čtvereční
sáh stavebního pozemku v Praze bývala 77.000
až 80.000 Kč. Když spočítám
jenom tu plochu pod pražskými domy a pod domy v ostatních
našich velkých městech a cenu domů na
těchto stavebních pozemcích, najdu vám
z řad tak zv. domácích pánů
milionářů hned několik tisíc.
A pokud vím - a tu zkušenost mají také
široké vrstvy nájemníků - ještě
ani jeden domácí pán v Praze nespáchal
sebevraždu proto, že neměl být z čeho
živ, a ještě ani jeden neumřel hladem.
Prostě máme těch velkých domovních
majetků podle statistiky a podle ocenění
předválečného v Čechách
a v zemi Moravskoslezské celkem 3.450, na Slovensku asi
690.
Paní a pánové! Když odpočítáme
15% z tohoto počtu majitelů domů, velkých
domů, které mají podle přihlášky
k dávce z majetku z roku 1946 milionové hodnoty,
zůstává nám stále ještě
3.500 majitelů domů, kteří mají
větší hodnotu než milion korun, a to podle
předválečného stavu svého majetku.
Prosím, půjdeme dále. Podle statistiky Státního
statistického úřadu měli jsme v roce
1930 velkých zemědělských majetků:
v zemi České a Moravskoslezské od 50 do 100
hektarů půdy celkem 4.382, od 100 do 200 ha celkem
1.978, od 200 do 500 ha půdy 966, a přes 500 ha
půdy jich bylo 815. Údaje ze Slovenska, bohužel,
nemám po ruce, nemohu jimi posloužit. Když budeme
počítat s tím, že 10% těchto
majetků bylo v pohraničí, a dále s
tím, že 10% jich mohlo být vyvlastněno
proto, poněvadž páni majitelé se dopustili
vlastizrady a kolaborantství, pak nám zůstává
dalších 6500 majitelů velkostatků nad
50 ha půdy, které mají cenu nejméně
1 milionu korun.
Potvrdil mi to včera kol. Torn v rozpočtovém
výboru, když prohlásil, že majetek rolníka
v řepařské oblasti, který má
35 ha půdy nutno považovat za majetek milionářský,
poněvadž takovou hodnotu také má. U
těchto čísel mám nad veškerou
pochybnost zjištěno dalších 6.500 milionářů.
Teď, prosím, paní a pánové, máme
další kategorii majetků, které je možno
počítat za milionářské. To
jsou průmyslové podniky. Podle statistiky Státního
statistického úřadu číslo 21,
řada A, máme k 1. srpnu 1947 celkem 16.887 průmyslových
podniků. Z tohoto jest znárodněných
podniků 2.794, čili zůstává
nám v soukromých rukou 14.093 průmyslových
podniků. Nechci tvrdit, že všechny tyto tak zvané
průmyslové podniky jsou vysloveně majetkem
milionářským. Jsem velmi liberální
a nemám obavu o milionáře; to předem
podtrhuji. A poněvadž jsem liberální,
dovolil jsem si odpočítat z tohoto čísla
30% těch podniků, jež nedosahují milionové
ceny. Po této redukci dostáváme dalších
9.766 průmyslových podniků. Kdybychom mohli
vzít jako pomůcku do rukou přiznání
k dani z obratu a přiznání k dávce
majetku, jak je podáváno berním úřadům,
pak bychom zjistili, že milionářských
majetků je daleko víc a že tyto průmyslové
podniky mají obraty, které dosahují několik
desítek milionů korun za daňový kvartál,
t. j. 1/4 roku.
Půjde dále. Uvedu vám další milionáře,
velkoobchodníky. Máme dnes podle statistiky přibližně
10.500 velkoobchodů. A že se pánům velkoobchodníkům
nevede špatně, o tom bych mohl posloužit další
statistikou, takovou, která dokazuje, jak počet
velkoobchodníků od r. 1938 vzrostl. Kdyby se jim
tak špatně vedlo, jistě by se chudáci
velkoobchodníci do tohoto stavu nehrnuli. Tak velkoobchodů
papírem jest o 180% více, než jich bylo v roce
1938. V textilu jich máme o 120% více. Tak vidíte,
jak se pánům velkoobchodníkům s textilem
špatně daří! U kůže jich
máme oproti roku 1938 o 120% více. U masa a v obchodu
dobytkem jich máme o 150% více. A tak průměrně,
kdybychom vzali 16 velkoobchodních skupin, přišli
bychom k číslu, že velkoobchodů je o
100% více proti roku 1938. To, prosím, beru za základ
jen to, co jsem si vypočítal, 10.500 velkoobchodů.
A zase budu liberální. Odpočítám
velkoobchody, které nemají cenu jednoho milionu
korun. Odpočítám-li 20%, zůstane mi
číslo 8.500 velkoobchodů.
Paní a pánové, spočítám-li
milionáře jen z oborů, které jsem
tady vyjmenoval, dostávám číslici
28.266 milionářů. A teď bych mohl dodat,
že máme ještě řemeslné podniky.
Nechci tvrdit, že majitelé řemeslných
podniků jsou milionáři, ale zase bychom našli
v těch desetitisících řemeslných
podniků několik tisíc takových, které
zaměstnávají až 20 osob a mají
milionový majetek. Sama osnova, kterou dnes projednáváme,
na tyto malé milionáře pamatuje tím
způsobem, že se tam mluví o tvrdostech, které
by postihly malé lidi. Proto je nevyčísluji.
Máme ještě další skupinu svobodných
povolání: doktoři, advokáti atd. Ani
tu se nepokouším hledat desetitisíce milionářů,
ale jistě několik tisíc jich ve svobodných
povoláních také je.
Nakonec je tady další početná skupina
- šmelináři, kde jsou zisky několika
set procent. Skutečně bychom jich našli zase
několik desetitisíc. Ovšem tyto šmelináře
je velmi těžko postihnout. V tom s pány kolegy
souhlasím. Ale kdybychom si dali práci a postavili
se skutečně všichni za správné
provádění zákona o boji proti šmelině,
pak bychom ty šmelináře také postihli
a postihli bychom tam celou řadu dalších milionářů.
Paní a pánové, když už jsem u té
skupiny milionářů, pak přestávám
věřit, čemu nás učila bible,
že Mojžíš rozbil zlaté tele, poněvadž
musím říci, že tomu zlatému teleti
se u nás stále ještě lidé klanějí
a ještě je uctívají. Jinak nemohu nazvat
tu starost o ubohé milionáře, jak se projevila
při projednávání a celé přípravě
těchto dvou osnov.
Nechci dělat osobní politiku a nebudu tady vypočítávat
jako kol. Sajal, kolikrát jsem v rozpočtovém
výboru dával ten nebo onen návrh - to je
dělání osobní politiky - ale chtěl
bych říci, že včera, když se projednávala
otázka milionářů, jsme i o tyto milionáře
projevili určitou starost jako o celek, poněvadž
jsme jim odpočítávali část
majetku, který dávkou nepostihujeme, a to těm,
kteří nejsou pojištěni. Postavil jsem
se proti tomu, aby mezi milionáře, kteří
prý mohou být postiženi tím, že
jim majetek těmito dávkami odčerpáme,
aby mezi tyto milionáře, kteří prý
mohou přijít na chudinskou podporu, jak to bylo
v rozpočtovém výboru řečeno,
se počítaly osoby, kterým je 30 nebo 35 let.
Já osobně musím prohlásit, že
jsem viděl málo milionářů,
kteří by pracovali. A protože si svoji pracovní
schopnost uchovávají na stará kolena, takže
se jim zachovává, i když jsou hodně
staří, proto jsem tam dal návrh, aby hranice
odpočitatelnosti byla posunuta nad 50 roků. Prohlašuji
ovšem, že to byl kompromisní návrh, poněvadž
jinak ta hranice odpočitatelnosti z položky za každý
rok fysického věku 10.000 Kčs by byla bývala
příliš vysoká, a shodli jsme se na tom
všichni v Národní frontě - a chtěl
bych na tomto místě také zdůraznit
- že skutečně včera se ta živelnost
a odolnost Národní fronty projevila v plné
míře. Hlasovali jsme velmi často všichni
společně - snad proti kol. Sajalovi a proto
si dnes stěžuje, že byl chudák několikrát
na lopatkách.
Ale než přejdu ještě k další
věci, chtěl bych zdůraznit, že projednávané
osnovy tak, jak byly přijaty, skutečně obsahují
některé nesrovnalosti a tvrdosti; ale právě
proto jsme tam nechali, kolego Sajale, zmocnění
vlády, aby tyto tvrdosti mohla napravit, a tam, kde nám
život ukáže, že se to neosvědčuje,
nebo že to je příliš tvrdé, byly
ty položky vyňaty. Osnovy jsou dílem lidí
a každé lidské dílo je nedokonalé,
každé možno opravovat, a tak je také možno
opravovat i tyto dvě osnovy, které projednáváme.
Chtěl bych ovšem říci několik
slov k otázce intervenčního fondu. Předem
prohlašuji, že tuto otázku jsem chtěl
nechat do rozpočtové debaty, poněvadž
stojíme před projednáváním
rozpočtu, ale protože bylo této otázky
vzpomenuto již několika řečníky,
vracím se k ní a aspoň částečně
ji chci osvětlit.
Paní a pánové, je třeba se podívat
trochu dozadu, není to tak dávná minulost
- bylo to v březnových dnech letošního
roku, kdy jsme to projednávali - a proto mám ještě
v dobré paměti důvody, které vedly
k utvoření intervenčního fondu. Nebudu
operovat s tím, že podobnou intervenční
politiku jako my dělají ostatní státy
na západě, a žádný z pánů
kolegů zde ve sněmovně nebude chtít
o těchto státech na západě tvrdit,
že jsou socialistické nebo bolševické.
Jsou to státy, ve kterých je režim demokracie,
demokracie parlamentní, na rozdíl od demokracie
lidové. Nebudu také uvádět číslice,
s kterými tyto státy intervenční politiku
dělají. Chci se dotknout jen té otázky,
k čemu intervenční fond byl určen.
Byl určen k tomu, abychom dosáhli snížení
cen základních životních potřeb,
a účel ten byl splněn, snížení
cen základních životních potřeb
bylo dosaženo. Jde jenom ovšem o otázku úhrady,
a tu bych chtěl říci, že jak v otázce
intervenčního fondu, tak v otázkách
dnes projednávaných osnov jsme se setkali s jedním
zjevem: že ten anebo onen kolega poslanec se domnívá,
že jenom on je mluvčím oboru, ze kterého
pochází, a že proto má za své
nejvyšší poslání, aby ve prospěch
tohoto oboru, ze kterého pochází, podal zlepšovací
návrhy. Kdybychom my sami při projednávání
intervenčního fondu nebyli vypustili celou řadu
položek, které původně ve vládním
návrhu o intervenčním fondu byly zahrnuty,
pak nemusel být intervenční fond tak vysoce
pasivní, jako je. Chci zde ovšem také osvětlit,
proč je tento intervenční fond pasivní.