Určite nie je prehnané označiť za historické
toto opatrenie, ktorým ústava vyslovuje právo
pracujúceho človeka na kontrolu všetkého
hospodárskeho podnikania. Význam tohto ústavného
opatrenia je mnohostranný. Ľudová demokracia
sa takto zabezpečuje proti tomu, aby schopnosti občanov
nezostaly nevyužité. Každý pracujúci
človek uplatní svoje schopnosti, svoje skúsenosti
a svoju iniciatívu pri vedení podnikov. Je to jedna
z ciest k vychovaniu a získaniu nových odborníkov,
pochádzajúcich priamo z ľudu a oddaných
preto ľudovej demokracii.
Podniky nebudú viesť už len technickí
a byrokratickí odborníci, ale na vedení týchto
podnikov sa zúčastnia zástupcovia všetkých
pracujúcich. Za mnohé zlepšenia vo výrobe
môžeme ďakovať len iniciatívnym návrhom
robotníkov, ktorí sami ukázali, ako treba
prácu zlepšiť a zjednodušiť.
Tým, že zamestnanci sú zastúpení
vo vedení podniku, bude táto iniciatíva ešte
väčšia. Zamestnanci budú mať sami
záujem na plnej zamestnanosti závodu, na jeho prosperite,
na lacnote, kvalite a tým aj ľahšej predajnosti
jeho výrobkov. Zamestnanci sami budú kontrolovať,
či hospodárstvo slúži ľudu. Sami
a z vlastnej iniciatívy znemožnia akúkoľvek
sabotáž výroby. Sami sa budú starať
o to, aby si zabezpečili vysokú životnú
úroveň zvýšením výroby
a zlepšením kvality výrobkov. Tento paragraf
našej novej ústavy je uskutočnením ideálov,
za ktoré už desaťročia bojuje odborové
hnutie na celom svete.
Je prirodzené, že z týchto práv vyplývajú
pre občianstvo i povinnosti. § 32 našej novej
ústavy ukladá každému občanovi
povinnosť pracovať podľa svojich schopností
a prispievať na prospech celku. Práca je v našom
štáte najväčšou občianskou
cťou. Pre pracujúcich máme v našom štáte
stále zvyšovanie životnej úrovne, sociálne
zákony a najvyššie uznanie. Pre živly, ktoré
by chcely parazitárne žiť na úkor iných,
ktoré sa poctivej práce štítia a nepoctivé
zárobky vyhľadávajú, máme iba
najhlbšie opovrženie a pracovné tábory.
Vieme, že sa do nich dostanú iba vývrheľovia
spoločnosti. Pracujúci, ktorí sa vyhlásením
novej ústavy dožili uskutočnenia svojich požiadaviek,
budú považovať povinnosť pracovať za
prirodzenú. Vieme všetci veľmi dobre, že
blahobyt ľudu musíme vystavať z našej práce.
Pracujúci ľud svoju občiansku povinnosť
pochopil a tiež ju svedomite koná. Svedectvom oddanosti
k vláde bolo úspešné uskutočnenie
národnej smeny víťazstva. S podobným
nadšením nastupuje ľud v protiplánovaní,
ktoré už dnes ukazuje významné výsledky.
Nová, ľudovodemokratická ústava určite
prispeje i k ďalšiemu zvýšeniu pracovného
úsilia a ešte pevnejšie spojí ľud
s jeho vládou. Nová ústava upevní
jednotu všetkých pokrokových a demokratických
síl národa a zapojí ich do urýchlenej
výstavby republiky. V budovateľskej jednote všetkých
ľudí dobrej vôle je záruka pokojného
a úspešného napredovania k socializmu. (Potlesk.)
Podpredseda Polák: Ku slovu je prihlásený
pán posl. dr. Kokeš.
Posl. dr. Kokeš: Slavné Ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Národ český i národ slovenský
prožívají historické a přitom
radostné dny. Dochází totiž k uskutečněni
toho, zač celé generace před námi
bojovaly a přinášely oběti. Dochází
k zajištění práv a vybojovaných
vymožeností novou ústavou Československé
republiky.
Pro poslance Ústavodárného Národního
shromáždění je místě velikým
uspokojením, že dochází ke splnění
slibů daných v roce 1946 našemu bídu,
že bude vypracována nová ústava lidové
demokratické Československé republiky. Než
byla ústava předložena plenu Ústavodárného
Národního shromáždění,
náš lid o ní diskutoval. Veřejná
diskuse ukázala, jak důležitým bodem
programu práce Ústavodárného Národního
shromáždění byla ústava a jak
náš lid toužebně očekával
návrh nové ústavy. Dočkal se a přesvědčil,
že ústava opravdu bude základním zákonem
jeho práv a zárukou všech vymožeností
dosažených dlouhými a někdy velmi ostrými
boji. Nyní má říci poslední
slovo Ústavodárné Národní shromáždění
a páni poslanci a paní poslankyně mají
právo vyjádřiti svá stanoviska k návrhu
nové ústavy. Používám proto této
příležitosti a přicházím
i se svým dílem.
Chci se dotknouti několika problémů, které
nová ústava buď výslovně řeší,
anebo o nichž není v nové ústavě
ani zmínky a tím jsou ve skutečnosti tyto
problémy rovněž řešeny. Skutečnost,
že nová ústava neobsahuje některé
paragrafy první ústavy, jest vykládat tak,
že nastává změna proti dřívějším
poměrům a že věc se jíž
posuzuje jinak než dosud.
Prvním takovýmto problémem, o němž
chci hovořiti, jsou paní poslankyně a páni
poslanci Národního shromáždění.
Myslím, že právě této věcí
by si měli povšimnouti hlavně členové
Národního shromáždění
a uvědomiti si dosah změn. Podle mého přesvědčení
jsou tyto změny nutné a opravdu demokratické.
Jde totiž o práva a povinnosti členů
Národního shromáždění
vůči státu, národu a o odpovědnost
vůči voličům. V buržoasních
demokraciích platí totiž názor, že
lid je sice zdrojem státní mocí, ale smí
mluviti do věcí veřejných jen v době
voleb a po volbách je vázán svým rozhodnutím
i pokud jde o osobu poslance. Poslanec zákonodárného
sboru se uchází v době voleb o hlas voliče
a používá k tomu všech prostředků.
Přitom je přesvědčen, že to stojí
za to nějaký ten týden voliči nadbíhati,
ovlivňovati ho, slibovati mu vše možné,
když ví, že po volbách bude svým
pánem, že ho lid nebude moci odvolati, že se
bude moci event. i prodávati tomu, kdo dá víc.
Podle názoru vyznavačů buržoasní
demokracie je sice poslanec volen lidem, ale nesmí přijímati
od nikoho rozkazů a je prý vázán jen
svým přesvědčením a svědomím.
Nakolik ovšem tito pánové mají své
přesvědčení neovlivněné
těmi, kdož je i platí, a nakolik mají
vůbec svědomí, je otázkou. Víme,
že i v Ústavodárném Národním
shromáždění seděli pánové
a paní, kteří nechtěli pochopit, že
jsou odpovědni lidu, že lid má právo
volati je k odpovědnosti a dožadovati se, aby dodrželi
sliby, které dali voličům před volbami.
Vzpomínám jen návštěv rolnických
deputací v Ústavodárném Národním
shromáždění, proti kterým nakonec
tito zástupcové lidu chtěli volati Sbor národní
bezpečnosti. Své stanovisko opírali o ustanovení
ústavy první republiky, kde stálo, že
poslanec nesmí přijímati od nikoho příkazů,
a vyvozovali z toho, že nikdo - ani voliči, ani politická
strana, za kterou kandidovali - jim nesmí dávati
příkazů a že poslanec je jen sám
sobě odpověden. Tím se stávalo a stává
v buržoasní demokracii, že poslanci se obracejí
k lidu jen v době předvolební a licitují
o přízeň voličstva se všemi možnými
i nemožnými sliby, vědouce předem, že
nikdo nikdy je nebude volati k odpovědnosti a nikomu se
nebudou pro nedodržení slibu zodpovídati. Kapitalisté
a držitelé hospodářské moci využívali
této zásady k tomu, aby za své peníze
si dali zvolit poslance na nejdemagogičtější
hesla jen proto, aby pak pomocí těchto poslanců
měli zajištěnu moc i v zákonodárných
sborech. Naproti tomu zástupci lidu, kteří
poctivě a upřímně bojovali za práva
lidu, byli nejhrubším způsobem odstraňováni
z politického života.
Bylo proto samozřejmo, že toto nesprávné
a nedemokratické po jímání funkce
a práv poslance nová ústava neobsahuje, neboť
v lidově demokratické republice i nejvyšší
lidový zástupce musí býti po celou
dobu své funkce odpověden těm, kdož
jej zvolili, má právo a dokonce povinnost od nich
přijímati příkazy a má povinnost
dodržeti sliby, které dal. Lid, který poslance
zvolil, má právo kontrolovat svého zástupce,
dávat mu příkazy a kdykoli jej odvolat, jestliže
zjistí, že poslanec se zpronevěřil cílům,
k jejichž uskutečňování byl zvolen.
Proto poslanec Národního shromáždění
podle nové ústavy bude posuzován jako člen
zastupitelského sboru, který je lidem volen, lidem
kontrolován a lidu odpovědný, jak stanoví
čl. 4. Poslanec Národního shromáždění
nebude zastupovat sám sebe, ale je zástupcem lidu
a má proto povinnost učit se od lidu a naopak učit
lid, brát od lidu příkazy a tyto příkazy
plnit. Jestliže jeho svědomí nebo přesvědčení
se dostane do konfliktu s těmito příkazy
a s přáním lidu, je povinností poslance,
aby se vzdal práva lid zastupovat, a lid má své
neomezitelné právo poslance odvolat. Podle tohoto
pojetí musí v politickém propadlišti
zmizet všichni, kdož nechtějí lid slyšet
a řídit se jeho potřebami a vůlí.
To se ovšem netýká jen jednotlivých
členů Národního shromáždění,
nýbrž celého Národního shromáždění
jako kolektiva. Národní shromáždění
je nejvyšším orgánem zákonodárné
moci a je proto i jeho povinností, aby se usnášelo
na takových zákonech, které budou sloužit
lidu, budou naplněny duchem lidové demokracie a
budou zpevňovat naše lidově demokratické
zřízení. K Národnímu shromáždění
hledí náš lid jako k nejvyššímu
sboru vyrostlému z vůle lidu a hodnotí práci
tohoto sboru. Je samozřejmé v lidové demokracii,
že práce Národního shromáždění
musí být v souladu s tužbami a vůlí
našeho lidu a nesmí se dostat nikdy do rozporu s ní.
A jestliže dnes veškerý lid naší
republiky rukama i hlavou buduje svůj stát, musí
i Národní shromáždění
být sněmem budovatelů. Chceme - a věřím,
že se to podaří - z Národního
shromáždění vytvořit parlament
opravdu výkonný, který bude držet krok
s tempem výstavby celého státu. Nesmí
se nikdy stát brzdou, ale naopak musí být
motorem, který bude pomáhat, aby se lidově
demokratická republika co nejdříve stala
socialistickou. Z toho důvodu nepatří do
Národního shromáždění
rozbíječi, sabotážníci, sluhové
kapitalistů a nepřátelé republiky.
Je samozřejmé, že právě tito
lidé budou nejvíce odsuzovat nové pojímání
odpovědnosti poslanců lidu a budou se je snažit
zvrátit.
Druhým problémem, kterého se chci dotknout,
je poměr mezi lidem a vládou, jakož i poměr
mezi Národním shromážděním
a vládu podle nové ústavy. V nedávné
minulosti, paní a panové, jsme byli svědky
toho, jak se reakce snažila vytvořit z Národního
shromáždění svoji baštu a dosáhnout
toho, aby Národní shromáždění,
složené ze zástupců stran Národní
fronty, stálo v ostrém boj i proti vládě,
složené rovněž ze zástupců
Národní fronty. Reakce se totiž snažila
uplatnit zásady platné v buržoasní demokracii
na naši lidovou demokracii a pomocí toho dosáhnout
odstranění lidové demokracie. V buržoasních
demokraciích totiž, i když formálně
na papíře je lid uznáván jako zdroj
státní moci, dochází vždy k tomu,
že vládu ovládají a řídí
kapitalisté, a stává se proto pravidlem,
že vláda stojí v rozporu s lidem. V Národním
shromáždění pak za vládou sloužící
kapitalismu proti lidu stojí koupení poslanci anebo
poslanci - příslušníci vládnoucí
kapitalistické třídy. Je proto samozřejmé,
že poslanci, kteří zůstali lidu věrni
a hájí jeho zájmy, dostanou se do konfliktu
nejenom se svými kolegy v Národním shromáždění,
ale i s vládou. To se však nesmí a nemůže
stát v lidově demokratické republice, kde
lid, Národní shromáždění,
vláda i všechny ostatní orgány tvoří
jeden vzájemně se doplňující
a podporující celek. Proto je nemyslitelné,
aby se v lidové demokracii zástupci lidu dostali
do konfliktu s lidem samým, ať už jsou poslanci
nebo členy vlády. Proto vychází nová
ústava z tohoto pojetí, a i když to výslovně
v ústavě není uvedeno, vyplývá
z povahy věci samé, že mezi Národním
shromážděním a vládou, oběma
to orgány lidu, bude nejužší a nejtěsnější
spolupráce a vzájemná důvěra.
To ovšem neznamená, že by vláda neměla
být odpovědna Národnímu shromáždění.
Národní shromáždění je
nejvyšším orgánem moci zákonodárné,
který má právo nejen zákony dávat,
nýbrž dávat k nim i závazný výklad,
kontrolovat provádění zákonů
a dbát toho, aby zákony nebyly porušovány
vládou a jinými výkonnými orgány.
Tak jako lid má právo kontrolovat a odvolat poslance,
který by se zpronevěřil úkolům
lidem mu uloženým, tak je také lidu prostřednictvím
Národního shromáždění
zaručeno právo kontrolovat a odvolat vládu
anebo jednotlivé členy vlády. V lidově
demokratické republice Československé bude
však toto právo rozšířeno o velkou
vymoženost, že totiž bez schválení
Národního shromáždění
nemůže nová vláda vystřídat
starou. Tím je také pamatováno na to, že
k moci se nemůže dostat proti vůli Národního
shromáždění žádná
úřednická vláda, neboť každá
vláda jmenovaná presidentem republiky se musí
představit Národnímu shromáždění,
předložit svůj program a žádat
Národní shromáždění o
důvěru. Je jen správné a opravdu demokratické,
aby v lidové demokracii si vždy a za všech okolností
vládl lid svými zástupci, které si
vyslal, a aby nebyla nikdy svěřována vládní
moc byrokratům. Zástupci lidu musí tudíž
nésti odpovědnost nejenom v dobách klidných,
ale i v dobách pohnutých, neboť proto je lid
zvolil, že od nich očekával splnění
úkolů na ně vložených.
S touto otázkou souvisí úzce i problém
další, to je poměr mezi lidem a soudy, jakož
i mezi soudy a Národním shromážděním.
Již veřejná diskuse ukázala, že
jde podle návrhu nové ústavy o věc
dalekosáhlou, úplně novou, která s
jedné strany je přijímána se sympatiemi
a s nadšením, s druhé strany však, a to
hlavně u zastánců buržoasní demokracie,
se skepsí. V buržoasní demokracii totiž,
jak jsem již uvedl, je lid jen volebním materiálem,
který se velmi často dostane do rozporu s vládou,
protože vláda neslouží lidu. Aby v lidu
byla vzbuzena alespoň iluse, že je na světě
spravedlnost a že je možné se jí dovolat,
předstírá se lidu, že soudy jsou naprosto
nezávislé, že před soudy jsou si všichni
občané rovni a že soud ochrání
občana proti zvůli vlády a vládnoucí
kapitalistické třídy. Díváme-li
se však podrobně na tento celý problém,
vidíme, že kapitalisté si vydávali své
zákony podle svých potřeb a třídních
zájmů a tyto zákony nechali provádět
a vykládat soudcům, ale přitom soudce se
směl držet jen zákona, který byl zkonstruován
tak, aby chránil kapitalisty. Tím se stalo, že
nezávislost soudcovská byla jenom zástěrkou
k oklamání lidu a že justice byla výhradně
třídní. Ze soudců pak se snažila
buržoasní demokracie vytvořit kastu oddělenou
od lidu, která by se nesměla zúčastňovat
politického života a která by byla jen věrně
poslušná svých kapitalistických pánů.
Proto byla ražena zásada, že jedině soudce
smí vykládati zákony. Lidová demokracie
se však staví na stanovisko jiné, opravdu demokratické:
pakliže si lid dává zákony, má
právo, aby zákony uváděl ve skutek
a jich používal a má také právo,
aby zákony závazně vykládal. Zákony
si dává v Národním shromáždění
a Slovenské národní radě, zákony
provádí vládou, ministry, povereníky,
národními výbory a jinými orgány.
Zákony vykládá soudy, národními
výbory i jinými orgány a na nejvyšším
místě předsednictvem Národního
shromáždění.
Nová ústava tím odstraňuje příčinu
k rozporům, ke kterým vedlo pojímání
funkce soudů jako instituce chránící
lid proti vládě a výkonným orgánům.
Dochází k zapojení i soudů do lidově
demokratického zřízení, jako jedné
z velmi důležitých složek, která
společně s Národním shromážděním,
národními výbory a vládou bude budovat
republiku a upevňovat lidově demokratické
zřízení. Pakliže nová ústava
zaručuje zavedení soudců z lidu, přímých
zástupců lidu, pak je to veliký krok vpřed.
Budou tím překonány všechny překážky,
které stály v cestě tomu, aby se náš
lid díval na soudy jako instituci prospěšnou
lidské společnosti a stojící opravdu
ve službách lidové demokracie. Soudcům
z povolání pak dává možnost,
aby mohli dokázati, že jsou věrnými
pomocníky lidové demokracie a že budou nadále
všechny zákony vykládat v duchu lidově
demokratického zřízení, jak je k tomu
zaváže přísaha.
A nakonec mi, prosím, dovolte, abych pří
této příležitosti upozornil na jednu,
myslím, že nejvýznačnější
skutečnost. Skutečnost, kterou si uvědomuje
lid, ale kterou si nechce uvědomit měšťáctvo
a část inteligence, která je v zajetí
všech možných učení minulosti.
Když pročteme ústavu a zamyslíme se
nad všemi vymoženostmi, které ústava zaručuje,
a porovnáme-li dnešní skutečný
život u nás s tím, co bylo před 100
lety, pak nás každého musí napadnouti
otázka: co způsobilo, že v nové ústavě
lidově demokratické Československé
republiky je dokonce zaručeno právo na práci,
jsou zaručeny osobní svobody, o kterých lidstvo
před 100 lety jen snilo, a dokonce je pamatováno
na sociální, zdravotnická, kulturní
opatření, která v mnohých státech
a národech jsou dosud jenom programem, a mnohde daleká
budoucnost je bude teprve uskutečňovat?
Kdo není slepý a hodnotí věci objektivně,
musí uznat, že příčinou všeho
toho, co lidstvo vede nahoru a co přivedlo i naše
národy k lidové demokracii a nyní k nové
ústavě, je marxismus. Učení jedněmi
tak milované a druhými tak nenáviděné
a pronásledované, učení o svobodě
národů i jednotlivců bylo a je studnicí,
z které čerpá lidstvo sílu i naději
k boj i o lepší a krásnější
lidskou společnost. Přiznejme si v tomto okamžiku,
že kdyby nebylo marxismu a milionů obětí
přinesených pro tuto myšlenku, nebylo by Svazu
sovětských socialistických republik, nebylo
by ani Československé republiky a neměli
bychom to štěstí v Ústavodárném
Národním shromáždění odhlasovati
ústavu lidové demokracie. Učení Marxe,
Lenina a Stalina děkujeme za to, že národ český
i slovenský jsou dnes národy svobodnými,
stojícími v prvé řadě pokrokových
národů, toužících po míru
a štěstí pro všechny. Jsem přesvědčen,
že toto učení, které nás přivedlo
k lidové demokracii, povede také, a to v nedaleké
budoucnosti, k socialistické Československé
republice. (Potlesk.)
Podpredseda Polák: Ďalším prihláseným
rečníkom je pán posl. dr. Vojtěch
Erban. Dávam mu slovo.
Posl. dr. Vojtěch Erban: Slavné Ústavodárné
Národní shromáždění, pane
místopředsedo, paní a pánové!
Skutečnost, že lid je pánem národního
hospodářství své země, je zřetelně
vyjádřena kapitolou osmou návrhu ústavní
listiny, neboť toto hospodářství je
lidem ovládáno, lidu slouží a jím
bude uvědoměle rozvíjeno a budováno.
Jednotný hospodářský plán,
zaručený ústavou, stává se
takto generální směrnicí pro vytvoření
silného mírového i branného potenciálu
republiky. Jestliže tedy § 32 návrhu ústavy
představuje práci jako povinnost k celku, je takto
jen skromně vyjádřen hluboký přerod
od kapitalistické soustavy, v níž práce
byla zbožím, k lidové demokracii, kde se stala
právem a povinností. Je to konec vykořisťovatelského
údobí, kdy vlastník výrobních
prostředků nebo zdrojů surovin kupoval cizí
práci, za jejíž pomoci rozmnožoval své
vlastnictví a zjednával si osobní, rodinný
nebo skupinový zisk a prospěch.
Není zajisté náhodou, že § 34 v
patrné souvislosti s § 32 formuluje i obranu státu
jako povinnost k celku, jako povinnost bránit stát
a jeho lidově demokratické zřízení.
Konstatuje zároveň, že tato povinnost k obraně
je vrcholnou ctí občana republiky. Avšak kromě
této blízké souvislosti práce a obrany,
kdy obojí je povinností a ctí a tedy i právem
občana, vidíme podstatnou souvislost těchto
dvou paragrafů s osmou kapitolou ústavy o hospodářském
zřízení. Práce pro lidovou demokracii
a její obrana spočívá na zcela jiných
základech nežli práce a obrana v kapitalistickém
státě. Jako práce člověka přestala
být zbožím, nabízeným a kupovaným
na trhu, tak občan ve zbrani přestal být
nástrojem, jehož hlavním účelem
bylo chránit toho, kdo v míru kupoval jeho práci,
nebo se jí zbavoval v okamžiku, kdy jí nepotřeboval.