Celá oblast nezadatelných občanských
práv nové ústavy je vymožeností
dějinného pokroku, je výsledkem zápasů
a práce mnoha pokolení, je odkazem obětí
několika revolucí. Za zítřejší
veliký svátek českého a slovenského
lidu se bojovalo celé lidské věky, a proto
si v těchto historických okamžicích
schvalování nové ústavy celý
národ dobře uvědomuje, že přejímáme
na sebe všichni svatou povinnost zachovat společnou
prací a brannou pohotovostí všecku tu krásu
a velikost svobody a rovnosti občanů tohoto státu
a předat je pro štěstí a slávu
pokolením budoucím.
Paní a pánové, lid, jehož budovatelské
a vpravdě vlastenecké úsilí položilo
po hrozné válce a utrpení pevné základy
pro lepší zítřek národa, lid,
který přes závratné hospodářské
škody, napáchané nacismem a fašismem,
přes jeden bilion 350 miliard osobních a věcných
škod kráčí statečně vpřed,
český a slovenský lid, v minulosti tolik
vykořisťovaný a ponižovaný, který
25. února 1948 při posledním měření
třídních sil v dějinách našeho
národa si zajistil bez jediného násilí
už definitivně své vedoucí místo
v tomto státě, pracující lid, který
věří své lidové vládě
a který v krásném a ušlechtilém
budovatelském díle mohutným proudem živelného
lidového hnutí protiplánů v továrnách,
dílnách, v zemědělství a v
úřadech zajišťuje hospodářský
vzestup republiky, dělník, rolník, živnostník
a pracující inteligent vidí v novém
našem řádě, zakotveném v ústavě,
otevřenou cestu k socialismu. (Potlesk.) Nová
ústava je výsledkem jeho práce, je výsledkem
jeho bojů, je jeho vítězstvím a je
také jeho ústavou!
Boj českého a slovenského národa je
odvěkým bojem za ideu a v tomto boji vybojovaná
sociální práva pracujícího
člověka jsou významnou etapou. Zítřejší
slavný a historický den nevymizí nikdy z
dějin národů Čechů a Slováků,
neboť 9. května 1948 bude uzákoněna
republice ústava, ze které vyrůstá
moc státu z práce a svobody všech pracujících,
ústava, která zaručuje svobody a práva
občana hospodářskou a politickou svobodou
celého národa.
Vítáme novou ústavu, neboť jsme přesvědčeni,
že jí radostně vítá všechen
lid, který půjde cestou této ústavy
k socialistickému řádu a zajistí v
duchu ústavy společným úsilím,
že v tomto státě bude vždy a všude
platit jenom vůle lidu, vůle lidu v hospodářství,
v práci, v zákonech, vůle lidu v armádě,
ve Sboru národní bezpečnosti, ve škole,
ve společnosti, vůle lidu ve vládě
i v budoucnosti národa. Pracující lid vítá
radostně naši novou ústavu a soustředí
v jejím duchu všechny kladné a tvořivé
síly k zápasu za socialismus, k rozkvětu,
rozvoji a blahu každého poctivého občana
a celého státu, ve kterém společnou
a usilovnou prací lidu, svornou a věrnou vládou
lidu budeme všichni skutečně svobodni a společně
šťastni. (Potlesk.)
Podpredseda Polák: Ďalším rečníkom
je p. posl. Kaďůrek. Dávam mu slovo.
Posl. Kaďůrek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Jsem prostý venkovský člověk a nemohu
tedy soutěžit svou řečí o základním
zákonu naší republiky s odbornými projevy
řady pánů řečníků,
jejichž právnické nebo jiné vysoké
školení jim to dovoluje. Jsem však jedním
z pracujícího lidu našeho venkova a jedním
z volených zástupců českého
dělného lidu zemědělského a
chtěl bych tedy jeho prostou řečí
promluvit a jeho očima se dívat na vrcholné
dílo tohoto Ústavodárného Národního
shromáždění.
Český zemědělec mnohem dříve
než ostatní vrstvy našeho obyvatelstva byl v
boji nejprve za svobodu a pak za vlastnictví k půdě,
aby mohl dobře svou prací uživit sebe a svou
rodinu. Ústava činí i ústavně-právně
skutkem dávný někdejší sen českého
zemědělce, když prohlašuje zásadu,
že půda patří těm, kdo na ní
pracují a hospodaří. O to bojovali naší
předkové a o to jsme bojovali také my. Tento
boj byl dobojován teprve nyní a jeho výsledek
je vtělen do ústavy. Jako pro ostatní naše
spoluobčany, je tato ústava i pro českého
a slovenského zemědělce základní
listinou, obsahující zásady pro budoucí
život zemědělského stavu. Osud podstatné
části národa, to jest zemědělského
lidu, se bude utvářet v budoucnosti na tomto základě.
Co český a slovenský zemědělec
vidí však nejpřevratnějšího
v této době, je to, že myšlení
o sociálních otázkách a poměrech
se přestalo omezovat na obyvatele měst a že
se stejně uvažuje o sociálních poměrech
našeho venkova. Je to dnes naprosto samozřejmě
i náš pracující venkovský zemědělský
lid, který se stal předmětem sociálního
uvažování. My zemědělci jsme
si dobře vědomi, že ani zaručené
vlastnictví pracujících k půdě
by samo o sobě nestačilo, aby vyřešilo
naléhavý sociální problém venkova,
který je v tom, aby pracující zemědělec
měl úměrný důchod za svoji
celoroční práci, která nezná,
protože nemůže znát, pracovní dobu,
kterou musíme konat v každé nepohodě
a jejíž výsledky mohou být a bývají
ohroženy, ano i zničeny třeba jedinou nahodilou
přírodní nesnází. Proto my
zemědělci zvláště vítáme
ustanovení § 159 ústavy, ve kterém se
praví, že "stát řídí
za účasti rolnictva zemědělskou politiku
tak, aby se postupně zvyšovala výrobně-technická
úroveň vesnice a vyrovnával sociální
a kulturní rozdíl mezi městem a venkovem".
Zde bere na sebe stát v ústavě vůči
nám zemědělcům veliký závazek,
který je o to těžší, oč
nesnadnější jsou otázky našeho
zemědělství u srovnání s mnohými
jinými státy. Jsme si dobře vědomí
nesnadnosti a tíživosti tohoto závazku, a jestliže
je to veliký slib se strany státu nám zemědělcům,
má stát a všechno ostatní obyvatelstvo
zase od nás slib, že budeme pilně a svědomitě
pracovat na opatření výživy pro národ
a že budeme všemožně přispívat
k tomu, aby se dílo, které má na mysli §
159 ústavy, co nejdříve podařilo.
Práce na vesnici přes veškerý pokrok,
který zaznamenala, zůstala výrobně-technicky
pozadu za prací průmyslovou, a kdybychom nechali
stav tak, jak je, znamenalo by to tvořit příkrý
sociální a kulturní rozdíl mezí
venkovem a městem. Venkov, tento nejcennější
reservoir národní síly a populace, by nutně
usychal. Proto je ustanovení § 159, které zdůrazňuje
potřebu zvýšení technické úrovně
zemědělské výroby, velmi důležité
a neváhám říci, že má
význam celonárodní, protože znamená
více mléka a másla pro naše děti,
chleba a ostatních výrobků pro všechny
ostatní obyvatele.
Co dále potěší každého zemědělce,
je to, že stát ve shodě s principem lidové
demokracie se zavazuje dělat tuto svoji zemědělskou
politiku za účasti rolnictva, kterému se
tak dostává v ústavě práva
spolurozhodovat i o svých odborně-výrobních
záležitostech.
Každý ví, že tábor zemědělců,
kteří jsou stoupenci čs. lidové strany,
je veliký a že tento tábor nezklamal ani v
práci, ani v politice a zůstává a
zůstane i natrvalo věren myšlenkám křesťansko-sociálním,
abychom vybudovali národní společnost sociálně
spravedlivě, abychom setřeli sociální
rozdíly a každé ruce, která je ochotna
pracovat, abychom umožnili získat prací uspokojivou
životní úroveň. Ruku v ruce s dělníky
i lidmi mozkem pracujícími půjde český
a slovenský zemědělec v práci vstříc
lepší a šťastnější budoucnosti,
která je závislá na dvou věcech: na
co největším množství práce,
která dává národu materiální
životní úroveň, a na úrovni mravů
a ducha, která dává národu a všem
jeho členům nakonec pravé štěstí
a spokojenost. (Potlesk.)
Podpredseda Polák: Ďalej je prihlásený
pán posl. Zupka. Prosím, aby sa ujal slova.
Posl. Zupka: Slávne Ústavodarné Národné
shromaždenie!
V týchto radostných chvíľach, keď
hovoríme o tom základnom zákone, z ktorého
budú odvodené všetky ostatné zákony,
riadiace náš život v tomto štáte,
nemôžeme sa vyhnúť tomu, aby sme aspoň
úchytkom neporovnali politický vývin po prvej
a po druhej svetovej vojne.
Spoločným znakom situácie r. 1918 i po našom
oslobodení r. 1945 bolo úsilie českého
a slovenského národa plo vystavaní nového,
spravodlivejšieho spoločenského poriadku, za
ktorý bojovali v oboch svetových vojnách
bojovníci národného oslobodzovacieho boja
doma i v zahraničí. Po každom prevrate rátala
však reakcia s opadom revolučnej vlny.
Po prvej svetovej vojne sa táto kalkulácia mocipánov
včerajška osvedčila ako správna. Po
r. 1920 sa mohli kapitalisti spokojne usmievať. Nebezpečenstvo,
že budú pozbavení moci, že moc prevezme
ľud, pre nich pominulo. Veľmi dobre vedeli, že
formálne-politická demokracia, vyjadrená
ústavou z r. 1920, musí zostať bez každej
vnútornej náplne dovtedy, kým nie je ucelená
demokraciou hospodárskou.
Nechceme a nemôžeme tvrdiť, že ústava
prvej republiky neznamenala nič pozitívneho. Ona
dala právny výraz nášmu národnému
a štátnemu oslobodeniu zpod jarma Rakúsko-Uhorska.
Znamenala nesporný pokrok proti právnemu stavu z
čias pred prvou svetovou vojnou. Pritom všetkom však
nevyhovovala a nemohla vyhovovať požiadavkám
ľudu. Dala síce volebné právo každému,
ale ponechala možnosť, aby si tí, čo mali
v rukách hospodársku moc, zachovali svoje politické
a hospodárske mocenské postavenie. Zabezpečila
pre kapitalistov plnú podnikateľskú slobodu,
čo znamenalo slobodu utláčať a vykorisťovať
pracujúce vrstvy národa a budovať svoj osobný
blahobyt na biede a nedostatku druhých.
Po druhej svetovej vojne sa však reakcia prepočítala.
Český a slovenský národ získal
nové skúsenosti z mníchovskej zrady, prešiel
tvrdou školou fašistickej okupácie a národne
oslobodzovacieho boja. Pracujúce vrstvy Československa
sa nedal druhý raz tak oklamať. Prevzaly svoj osud
do vlastných rúk. Tentoraz sa neuspokojily s demokraciou
formálnou a dožadoval sa silnej a sjednotenej demokracie
skutočnej, zahrnujúcej celý náš
verejný život.
Je už dostatočne zhodnotený význam znárodnenia,
význam politickej samosprávy a všetkých
revolučných zmien, ktoré prináša
nová ústava. Pokusy reakcie prekaziť tieto
ďalekosiahle hospodárske a politické reformy
a ich vtelenie do ústavy rozbily sa o jednotnú silu
pracujúcich, prejavenú tak presvedčivo vo
februári tohto roku. Tieto udalosti zaručily, že
ústava, ktorej uvedenie do života hamovali neprajníci
ľudu, že táto ľudovo demokratická
ústava bude našou platnou ústavou.
Tak, ako po každej inej stránke, je naša ústava
aj po stránke sociálnych opatrení jednou
z najpokrovejších na svete. Už v svojom treťom
základnom článku prehlasuje skutočnú
rovnosť človeka. Označuje prácu v prospech
celku a účasť na obrane štátu za
obecnú povinnosť. Podobné ustanovenia majú,
pravdaže, aj iné ústavy. Naša ústava
oproti iným zabezpečuje v druhom a treťom odseku
toho istého článku, že spomenuté
ustanovenie o rovnosti občanov bude mať živú
náplň a že sa nestane iba prázdnym heslom.
Štát v týchto odsekoch zaručuje občanom
bez rozdielu pohlavia slobodu osobnosti a prejavu. Okrem toho
sa štát postará o to, aby sa každému
dostalo rovnakých možností a rovnakých
príležitostí.
Tretí odsek tretieho článku našej ústavy
zabezpečuje občanom tohto štátu právo
na prácu.
V druhom odseku § 26 hovorí ústava jasne, akým
spôsobom chce štát zabezpečiť stálu
zamestnanosť a čo hodlá podniknúť
proti nezamestnanosti. Riadená organizácia práce
podľa plánovaného hospodárstva, ktorá
nám umožňuje znárodnenie veľkých
hospodárskych podnikov, je tým opatrením,
ktoré umožňuje zabezpečiť plnú
zamestnanosť všetkým pracujúcim v našom
štáte. Je to ustanovenie namierené proti tomu
tragickému zjavu, na ktorý sa ešte všetci
tak živo pamätáme z čias poslednej hospodárskej
krízy, to je namierené proti nezamestnanosti.
Zdraví, usilovní a po práci dychtiaci ľudia
sa túlali po uliciach zúfalí z toho, že
aj keď majú zdravé ruky a chuť do práce,
nemôžu zabezpečiť kus chleba svojej rodine.
Z takých to nezamestnaných regrutovali kapitalisti
robotníkov za mzdy, ktoré nepostačovaly na
život dôstojný človeka. Sedemkorunová
denná mzda za 10-12hodinovú namáhavú
prácu nebola na slovenských veľkostatkoch žiadnou
zvláštnosťou. Ani mzda vo fabrikách nebývala
omnoho inakšia.
Aj platy intelektuálov boly biedne. Tie reakčné
kruhy, ktoré sa nedávno stavaly do svetla ochrancov
štátnych zamestnancov, vydaly za prvej republiky vládne
nariadenie, podľa ktorého niektorí štátni
zamestnanci nedostali prvé tri mesiace svojho účinkovania
nijaký plat a ďalší rok pracovali za žobrácku
almužnu, napr. úradníci s vysokoškolským
vzdelaním za 540 Kčs.
Kapitalizmus vedel zaplatiť iba niekoľko ľudí,
ktorí mu pomáhali okrádať a vykorisťovať
iných, alebo niekoľkých odborníkov,
ktorých práve bezpodmienečne potreboval.
Výška mzdy a platov je v kapitalizme výslednicou
boja medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Neriadi
sa podľa zásluhy pracujúceho, ale iba podľa
konjuktúry alebo podľa slabosti alebo sily robotníckych
záujmových organizácií.
V novej ústave s právom na prácu tesne súvisí
právo na spravodlivú odmenu za vykonanú prácu,
o ktorej hovorí § 27 našej ústavy, ktorý
formuluje základ našej mzdovej politiky. Zásadou
tejto mzdovej politiky je, že ju riadi sociálna správa
v dohode a spolupráci s jednotnou odborovou organizáciou
a že ju riadi tak, aby sa životná úroveň
pracujúceho ľudu zvyšovala podľa výsledkov
plánovaného hospodárstva. Mzdy budú
stanovené zásadne podľa zásluhy. Pri
určení výšky mzdy je teda nezávažné,
či je pracujúci ženatý alebo slobodný,
či má deti alebo nie. Na výšku mzdy
bude mať vplyv len kvantita a kvalita jeho práce.
To neznamená, že sociálnu mzdu zamietame. Podľa
zásad našej mzdovej politiky nechceme však, aby
sociálnu mzdu platil zamestnávateľ. Chceme,
aby sociálna mzda, poťažne sociálne príspevky
boly zvláštnou príjmovou položkou pracujúceho
človeka, a aby ju vyplácaly sociálne ustanovizne.
Len tak dosiahneme, aby mzda bola spravodlivá. Nová
ústava kladie teda základ takej mzdovej politiky,
ktorou vedľa iných, sociálne-politických
opatrení, dosiahneme spravodlivé rozdelenie národného
dôchodku medzi všetkých pracujúcich tohto
štátu.
Zrovnoprávnenie žien bolo by tiež iba formulkou
formálnej demokracie, keby z neho nevyvodila dôsledky
aj mzdová politika nášho štátu.
Tieto dôsledky zrovnoprávnenia žien na poli
mzdovej politiky vyvodzuj e naša ústava vo 4. odseku
§ 27, keď určuje rovnaké mzdové
nároky mužov i žien za prácu pri rovnakých
podmienkach. Právo na prácu je vhodne doplnené
ustanovením 3. a 4. odseku § 26 o tom, že ženy
majú nárok na zvláštnu úpravu
pracovných podmienok vzhľadom k tehotenstvu, materstvu
a materskej starostlivosti o dieťa.
Ústava prikazuje, že treba zákonom stanoviť
zvláštne pracovné podmienky pre mládež
a že treba pri jej pracovnom zaradení prizerať
k potrebám jej telesného a duševného
rozvoja. Náš nový učňovský
zákon bude už robený v duchu tohto ustanovenia
ústavy. Pomocou neho sa postaráme o učňovský
dorast a vychováme si kvalifikované pracovné
sily pre náš priemysel.
Ústava vyslovuje tiež právo pracujúceho
na platenú dovolenku a starostlivosť o zotavenie pracujúcich.
Takto teda, sto rokov po zrušení poddanstva, niekoľko
desaťročí po tom, čo slovenský
ľud prosil v piesni slnko, aby už zapadlo, aby už
bol koniec dňa a koniec roboty, oslobodzuje sa pracujúci
človek od zvyškov otrockého pomeru k práci
nielen tým, že má nárok na spravodlivú
odmenu a na spoluriadenie závodov a celého hospodárskeho
života, ale í tým, že má právo
na odpočinok. Zákonitá úprava pracovnej
doby znamenala právo na každodenný odpočinok
po práci, § 28 našej ústavy povyšuje
na ústavné právo i právo na každoročnú
dovolenku. Všetci občania majú podľa ústavy
právo na ochranu zdravia. Liečenie, lekárska
pomoc a ošetrenie v ústavoch sa stáva takto
právom každého občana bez rozdielu.
V súvislosti so sociálnymi právami, ktoré
zaručuje ústava, musíme spomenúť
aj jej § 29, ktorý uzákoňuje výhody
národného poistenia. Jeho výhody a obrovský
význam boly už na tomto mieste zhodnotené.
Teraz, keď je národné poistenie súčiastkou
ústavy, môžeme radostne konštatovať,
že sa v tomto štáte už nikdy nestane, aby
človek, ktorý po celý život usilovne
pracoval, bol v starobe, chorobe alebo invalidite odkázaný
na žobrácku palicu a pomoc bližných. §
29 ustanovuje tiež, že v záujme ochrany života
a zdravia treba vydávať a dodržiavať predpisy
o bezpečnostných opatreniach na pracoviskách.
Sociálna administratíva, ktorá vznikne uskutočňovaním
týchto častí ústavy a zákonov,
ktoré z nich vyplývajú, bude na Slovensku
sústredená v rukách patričného
slovenského orgánu. Taktiež po stránke
zákonodarnej prislúcha slovenskému zákonodarnému
orgánu, t. j. Slovenskej národnej rade, vydávať
také sociálne zákony, ktoré majú
špeciálne slovenský význam a ktoré
teda nebudú upravované zákonom celoštátnym.
Iba úchytkom som tu vystihol niekoľko sociálnych
otázok, ktoré upravuje ústava. Sú
to sociálne práva, za ktoré bojuje robotníctvo
už storočia, kvôli ktorým sa organizovaly
odborové hnutia; sú to sociálne práva,
ktoré sú ešte dnes v mnohých civilizovaných
a kultúrnych krajinách iba vytúženým
snom pracujúcich vrstiev.
Sociálne práva, o ktorých sme hovorili, vyžadujú
ako prirodzený doplnok aj právo pracujúceho
človeka na uplatnenie a zabezpečenie týchto
svojich práv. Ústava vo svojom § 25 vyhlasuje
právo zamestnancov sdružovať sa v jednotnej odborovej
organizácii a dáva im takto možnosť presadzovať
a brániť svoje záujmy jej prostredníctvom.
Druhý a tretí odsek § 24 zaručuje jednotnej
odborovej organizácii účasť na kontrole
hospodárstva a pri riešení všetkých
otázok, týkajúcich sa záujmov pracujúceho
ľudu. V jednotlivých závodoch a úradoch
zastupuje záujmy zamestnancov jednotná odborová
organizácia a jej orgány.