Veřejné územní svazky stávají
se tedy zřizováním práva stavby hlavním
a důležitým regulátorem bytové
politiky, a to jest snad se zřetelem na veřejný
zájem nejdůležitější a rozhodující.
Zřizování práva stavby není
však ani v žádném příkrém
rozporu se zájmem soukromým, hlavně pak pokud
jde o zájemníky hospodářsky slabé.
Ti totiž mohou se odhodlati mnohem snáze ke stavbě
rodinného domku, neboť mohou započíti
se stavbou již při tom peněžním
základu, který musí jinak normálně
věnovati na zakoupení drahé stavební
parcely, což právě v obcích městských
stavbu nejvíce zdražuje. A to padá ovšem
v úvahu i při stavbě nájemných
domů družstevních.
Otázka zajištění půdy k účelům
stavebním zřizováním práva
stavby sama o sobě ovšem palčivou otázku
moderního hygienického bydlení vyřešiti
nemůže. Jest to však otázka základní
a zásadní a proto ji zde tedy vyzvedáme.
Úprava zákonného opatření o
zajištění půdy k účelům
stavebním zřizováním práva
stavby pokladnu státu ani obcí nemůže
v žádném směru zatížiti.
K účelu tomuto není zapotřebí
kromě vydání potřebných ustanovení
zákonných žádného nového
zařízení administrativně-správního.
Nevyžaduje ani jiných věcných nákladů.
Otázku, zda má býti půda vyvlastňována
ve prospěch obcí k účelům zřizování
práva stavby za náhradu, či bez náhrady,
ponecháváme zatím neřešenu, neboť,
to není otázka zásadní, ale praktická
a náklad, který by obec musela za vyvlastněnou
půdu držiteli poskytnouti, byl by vždy uhražen
z výnosu nájemného ze zřízeného
práva stavby.
Otázkou a propagací zřizování
práva stavby zabýval se u nás až doposud
jedině spolek pro právo stavby v Praze. Spolek vešel
svého času v život právě za účinné
pomoci bývalého ministra sociální
péče Ing. Nečase. Otázkou touto zabývala
se pak také anketa, která byla zahájena v
ministerstvu sociální péče dne 10.
února 1937. Spolku se podařilo získati část
pozemků ke zřízení práva stavby
pro své členy na pozemcích zemského
statku v Ruzyni. Tím mělo býti tehdy přikročeno
k aplikaci zákona u nás v širším
měřítku. Okupace však počátek
tento úplně skoro zabrzdila a další
pokračování v započaté akci
znemožnila.
Navrhovanou změnou má býti stanoven přesně
pojem práva stavby, dále to, že právo
toto má povahu věci nemovité a jest tedy
předmětem zápisu v pozemkové knize.
Dále to, že také stavba zřízená
podle práva tohoto má takovouto povahu, není
však odpojitelná od práva samotného.
Zcizením práva stavby zcizuje se tedy stavba, zatížením
stavby, zatěžuje se právo stavby.
Jinak při návrhu tomto přihlíženo
bylo také i k dikci již obsahují §§
241, 242 a 243 navrh. vydání obč. zák.
Při úpravě této bylo přihlíženo
k tomu, aby kostelům a t. zv. mrtvé ruce bylo přímo
uloženo povinností právo stavby zřizovati.
Aby ale zřizování práva stavby nebylo
snad žádáno lehkomyslně, jest zde pojato
ustanovení o tom, že žadatelé musí
prokázati schopnost obmýšlenou stavbu provésti.
To prokáží tím, že mají
jednak vlastního kapitálu, jednak zásadního
příslibu úvěrů nutných
k provedení obmýšlené stavby.
Zde obsaženo jest již důležité novum,
spočívající v tom, že obce, budou-li
o to požádány takovýmito zájemci,
mají již povinnost navrhnouti okresnímu národnímu
výboru, aby on provedl vyvlastnění pozemků
určených k zastavovacím účelům.
Ustanovením tímto stává se tedy obec
základním činitelem pro zřizování
práva stavby vůbec.
Opatřením tímto docílí se také
jednoduchosti řízení. Agenda obce nebude
tím nikterak zvlášť zatížena.
Ostatně náklady na agendu tuto uhradí si
obec z nájemného, vybíraného ze zřízeného
práva stavby
Dikce tato má za účel odlišiti obce
městské a obce větší od obcí
malých. V obcích malých není snad
účelno brániti tomu, aby si stavebník
opatřil pozemek koupí. Zde totiž lichva a pozemky
stavební nepřichází vůbec v
úvahu.
Ustanovení toto nepotřebuje zvláštního
uvedení.
Ustanovení tato jsou nutna, neboť nelze pro dobu přítomnou
ani pro budoucnost přesně určiti, který
pozemek je pozemkem stavebním. A žádnou obecnou
definicí, žádnou kasvistikou se pojem pozemek
stavební přesně nevystihne. Jsou ale tak
pružná, že obec má vždy a v každém
čase možnost určiti, který pozemek má
býti podle směru stavebního rozvoje považován
za stavební a dle toho se i zaříditi.
Obavy, že by snad ustanovení tato v budoucnosti brzdila
poskytování pozemkového úvěru
nepadá ani v úvahu. Zdravé úvěrnictví
dbá vždy toho, aby poskytovaný úvěr
byl dostatečně zajištěn hodnotou pozemku,
která připadá v úvahu právě
podle odhadu, jímž se řídí odhad
v exekučním řízení.
Námitka, že by snad opatření tato zatěžovala
neúměrně agendu soudů, obecních
i okresních národních výborů
ustupuje do pozadí před tím, že jimi
bude účelně čeleno každému
pokusu o zašantročení pozemků stavebních
a zatížení jich pro budoucnost tak, aby event.
řízení vyvlastňovací mohlo
tím být nějak zatíženo.
Ustanovení o tom, že proti povolovacímu usnesení
možno podati námitky směřuje k tomu,
aby povolení takové nebylo dáváno
lehkomyslně.
Ustanovení tato mají za účel, aby
řízení o zahájení vyvlastňování
bylo co možno urychleno a netrpělo zbytečnými
průtahy.
Opatření toto jest samozřejmé a směřuje
k tomu, aby rozhodování o tak důležité
otázce netrpělo ani místními vlivy
a bylo náležitě odborně kontrolováno.
Opatření toto samo o sobě samozřejmě
je zesíleno ještě tím, že ukládá
vlastníkovi pozemku či jeho uživateli, aby
ve vlastním zájmu dbali toho, aby o vyvlastňovacím
řízení byli včas a řádně
informováni.
Ustanovení toto toliko zdůrazňuje nutnost
stručnosti a rychlosti řízení.
Obsahuje samozřejmě opatření nutná
při každém zastavovacím řízení
vůbec. Dovětek o tom, že k soukromovlastnickým
námitkám těch, jichž pohledávky
anebo reálná břemena zatěžují
vyvlastňovaný předmět nebude přihlíženo,
jest nutný, aby námitkami takovými řízení
nebylo zbytečně protahováno.
Ustanovení toto vyjadřuje jen správnou zásadu
veřejného zájmu, že zájem širší
předchází vždy zájmu užšímu.
Okresní úřad vyšle buď znalce vlastního,
anebo pověří znalce místního.
Jím se zajišťuje objektivita postupu při
tomto řízení.
Nevyžaduje zvláštního výkladu.
To, že pro odhad mají platiti zásady platné
pro odhad zemědělské půdy v řízení
exekučním, vyplynulo z úvahy o otázce
jak určiti pro futuro hodnotu vyvlastňovaného
pozemku. A tu způsob tento jest nejvhodnější.
Nezkracuje vlastníka, ale nepřipouští
ani odhad nadbytečně vysoký. Že cena
spekulační nemůže při tom padati
v úvahu jest samozřejmé.
Ustanovení toto související s ustanovením
paragrafu předcházejícího má
v sobě obsaženu jistou tvrdost, neboť při
jistém přetížení hypotekárními
závazky mohou vyjíti někteří
věřitelé zkrátka. Dnes, kdy zemědělská
půda jest takřka oddlužena, šlo by však
o případy zcela výjimečné.
Po vyhlášení zákona nebude jich vůbec,
neboť úvěrová politika bude již
k nim přihlížeti. Toto ustanovení je
třeba z důvodů asanačních.
Náhrada hodnoty vyvlastňovaného pozemku obec
vlastně zvlášť nezatíží.
Obec si v pádu potřeby úhradu opatří
dlouhodobou umořitelnou výpůjčkou
a doba 80ti roků stačí k tomu, aby půjčku
uhradila a výnos úplaty na zřízení
práva stavby také.
Že jiných závazků, nežli povinnost
úhrady hodnoty stanovené vyvlastňovacím
výměrem obec na sebe již přijímati
nemá, plyne již ze samé podstaty věci
jako záležitosti veřejného zájmu.
Z toho plyne i to, že obec složí úhradu
u soudu, který rozvrhem uspokojí navrhovatele.
Doba 30ti roků nebude dobou pravidelnou, hodí se
ale pro stavby nouzové. Naproti tomu doba 80ti roků
jest vystačující. Za tuto dobu jest stavba
již vlastně plně amortisována.
To, že obec zřizuje právo stavby smlouvou plyne
z povahy práva stavby, které podle našich právních
zvyklostí i nadále má míti povahu
reálného zatížení váznoucího
na pozemku a to vznikem svým z obsahu smlouvy. Obec smlouvou
stanoví také i určité povinnosti event.
závazky v rámci tohoto zákona, které
však do zákona pojati netřeba. Za to jeví
se účelné, aby vzory smluv vydala vláda
nařízením.
Do smlouvy třeba pak pojati také, kdy má
býti se stavbou započato jak má býti
provedena a kdy má býti zakončena pod následky
sankce, jakož i jaká úplata má býti
ze zřízeného práva stavby obci placena.
Sem třeba vložiti i ustanovení o tom, zda obec
v pádě zcizení práva stavby nevyhradí
si nárok, aby zřízené právo
stavby bylo event. přivedeno na ní samu (právo
překupu), jakož i dohodu o event. obnově smlouvy
na další období 80 let.
Že právo stavby nemá býti zásadně
omezováno rozvazovací výjimkou, to plyne
ze žádoucí jistoty stavebníkovi a těch,
kdož poskytnou na stavbu potřebný úvěr.
Naproti tomu jest ale žádoucno, aby obec měla
postačující prostředky k tomu, donutit
stavebníka, aby se stavbou včas započal a
včas ji i provedl, jakož i aby řádně
a včas platil nájemné (stavební plat).
Podmínky zániku práva stavby podle ustanovení
těchto určí obec smlouvou.
Právo stavby vzniká právě zápisem
do pozemkové knihy. Zřízeno může
býti jak pro osobu fysickou, tak i právnickou, pokud
ony jsou způsobilými subjekty práv.
O zápisu a zřízení samostatné
knihovní vložky platí běžná
ustanovení knihovního řádu.
Dikce paragrafu tohoto měla ve svém znění
možnost dvojího výkladu. Tento dvojí
výklad jest podle navrhované novely vlastně
odstraněn navrhovaným ustanovením §
1, podle něhož stavba zřízená
na základě tohoto práva se spravuje také
ustanoveními o věcech nemovitých, takže
právo stavby a stavba tvoří jednotný
a nedílný celek, sdílející
týž osud. Tím budou sporné nároky
na otázku stavby jako příslušenství
práva stavby vyskytující se v literatuře
odstraněny a bude tím vytvořena schůdná
cesta pro jednotnou judikaturu, což bylo žádoucí.
Tím, že již § 1, právo stavby i stavbu
podle něho zřízenou třeba považovati
za věc nemovitou, získaná byla také
pevná opora pro ustanovení § 24 o otázce
zástavního práva a bude tím také
bezpečně vyřešen problém hypotekárního
úvěru na tyto stavby.
Dojde-li k výmazu práva stavby před uplynutím
času, na který je zřízeno, tu v účinnost
uvedena budou právě ustanovení smlouvy o
tom, za jakých podmínek obec zřízené
právo stavby může zrušiti. V nejkrajnějším
případě, kdyby obec neměla jiného
uchazeče pro zřízené právo
stavby, ale jí zrušené, musela by buď
dočasně anebo trvale právo toto převést
na sebe, ovšem i se všemi nároky oprávněných
a na něm zapsaných zástavních věřitelů.
Subjekt práva stavby splynul by toliko se subjektem vlastníka
pozemku.
Bude věcí stavební a sociální
politiky obcí, jak řešiti smlouvou otázku
náhrady za stavební dílo při zániku
práva stavby po uplynutí smluvní doby.
Návrh osnovy obč. zák. § 257 připouští,
není-li výše náhrady stanovena již
napřed polovinou hodnoty, kterou té doby stavba
má. Navrhovatelé této novelisace podržují
však toliko čtvrtinu hodnoty vycházejíce
při tom z úvahy, že za dobu 80 roků
byla stavba stejně již amortisována. Konečně
bude snad účelno, aby obce smlouvou jednak uspořádaly
otázku dalšího obnovení smlouvy, jednak
snad převzetím staveb nájemních budov
po zániku práva stavby tvořily svůj
vlastní bytový fond. Tato druhá eventualita
může snad padati hlavně v úvahu.
Ustanovení tato nevyžadují zvláštního
odůvodnění.
Tím, že právo stavby a stavba podle něho
zřízená mají býti považovány
za nemovitosti vede logicky k tomu, že exekuce na právo
stavby provádí se důsledně podle ustanovení
exekučního řádu o vedení exekuce
na nemovitosti. Bude pak často nejúčinnější
exekuce vnucenou správou řízenou obcí
samotnou.
Není třeba důvodů.
Pro ustanovení tato i ustanovení obsažená
v §§ 8 a 16 platí jinak ustanovení knihovního
řádu. To platí i o § 31.
Jde o ustanovení poplatková a jest to záležitost
finanční správy státu.