Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Pokud není dále stanoveno jinak,
nesmí nikdo v pekárnách pracovati v době
od 22. hodiny do 6. hodiny.
(2) Pekárnami podle odstavce 1 se rozumějí
zejména též průmyslové a řemeslné
pekárny včetně mlýnských a
družstevních pekáren a pekárenská
oddělení, přičleněná
k jiným závodům, soukromým nebo veřejným
ústavům.
(1) Zákaz podle § 1 se nevztahuje na přípravné
práce.
(2) Přípravnými pracemi podle
odstavce 1 se rozumějí topení v pecích
a práce nutné k přípravě těsta
včetně jeho odvažování (řezů)
k výrobě bílého pečiva.
(3) S přípravnými pracemi smí
se započíti při výrobě bílého
pečiva nejdříve ve 3 hodiny a při
výrobě chleba nejdříve o půlnoci.
(4) Ministr sociální péče
může vyhláškou v Úředním
listě, na Slovensku též v Úředním
věstníku, stanoviti nejvyšší přípustný
počet zaměstnanců, kteří smějí
býti zaměstnáni přípravnými
pracemi v době od půlnoci, po případě
od 3. hodiny, do 6. hodiny.
(5) Přípravnými pracemi v době
noční (odstavec 4) nesmějí býti
zaměstnáváni zaměstnanci mužského
pohlaví mladší 18 roků a ženy.
(1) Vyžaduje-li to veřejný zájem,
může ministr sociální péče
v dohodě s ministrem výživy po slyšení
zúčastněných zájmových
organisací zaměstnanců a zaměstnavatelů
povoliti pro celé skupiny pekáren nebo pro jednotlivé
pekárny s více než 50 zaměstnanci na
přechodnou dobu výjimky ze zákazu podle §
1.
(2) Okresní úřad ochrany práce
může po slyšení zúčastněných
zájmových organisací zaměstnanců
a zaměstnavatelů povoliti pro jednotlivé
pekárny na přechodnou dobu výjimky ze zákazu
podle § 1:
a) jde-li o nutnou opravu provozního zařízení,
kterou v dovolené pracovní době nelze provésti
bez přerušení pravidelné výroby,
nebo o poruchu v pravidelné výrobě, způsobenou
takovou opravou, nebo
b) vyžaduje-li to veřejný zájem, pokud
jde o pekárny s nejvýše 50 zaměstnanci,
nebo
c) jde-li o pekárny, které pracují pro potřeby
vojenské správy.
(3) Byla-li povolena výjimka podle odstavců
1 nebo 2, stanoví se zároveň její
rozsah.
Za dovolené práce, konané v době od
22. hodiny do 6. hodiny, náleží zaměstnancům
příplatek za noční práci podle
příslušné mzdové (platové)
úpravy.
(1) Dozor na provádění ustanovení
tohoto zákona a předpisů podle něho
vydaných přísluší ministerstvu
sociální péče, které jej též
vykonává prostřednictvím okresních
úřadů ochrany práce. Místní
orgány sboru národní bezpečnosti poskytují
na jejich žádost pomoc při výkonu dozoru.
(2) Dozorčí osoby a orgány uvedené
v odstavci 1 jsou oprávněny v rozsahu nezbytně
nutném pro výkon dozoru (odstavec 1) provésti
kdykoliv prohlídku provozních místností
pekáren. Při tom jsou povinny dbáti ustanovení
§§ 8 až 10 ústavního zákona
ze dne 9. dubna 1920, č. 293 Sb., o ochraně svobody
osobní, domovní a tajemství listovního,
jakož i zachovati mlčenlivost o všech skutečnostech,
o kterých se dověděly při své
činnosti, zejména o obchodním a výrobním
tajemství, a zdržeti se jakéhokoliv zneužití
takových tajemství. Povinnost mlčenlivosti
nezaniká skončením činnosti nebo vystoupením
ze služebního poměru.
(3) Provozovatel pekárny je povinen učiniti
opatření, aby dozorčí osoby a orgány
uvedené v odstavci 1 mohly kdykoliv bez průtahu
vstoupiti do provozních místností pekáren.
(1) Kdo koná práci nebo zaměstnává
jiné osoby v rozporu s ustanoveními §§
1, 2 nebo § 3, odst. 3 nebo s předpisy, které
budou vydány podle § 2, odst. 4, nebo kdo brání
nebo ztěžuje dozorčím osobám
a orgánům uvedeným v § 5, odst. 1 výkon
dozoru v pekárnách nebo kdo jedná proti ustanovení
§ 5, odst. 3, bude potrestán, nejde-li o čin
přísněji trestný, okresním
úřadem ochrany práce pořádkovou
pokutou od 3.000 Kčs do 10.000 Kčs; byl-li čin
spáchán opětovně, bude pachatel potrestán
okresním národním výborem na návrh
okresního úřadu ochrany práce pro
správní přestupek pokutou od 10.000 Kčs
do 100.000 Kčs nebo vězením do 3 měsíců
nebo oběma těmito tresty. Porušení povinností
uložených dozorčím osobám a orgánům
uvedeným v § 5, odst. 2 trestají bez újmy
stíhání a trestů disciplinárních
nebo soudních okresní národní výbory
správními tresty, a to pokutou do 100.000 Kčs
nebo vězením do 3 měsíců nebo
oběma těmito tresty.
(2) Byla-li jako správní trest uložena
pokuta, buď zároveň pro případ
její nedobytnosti vyměřen náhradní
trest vězení podle míry zavinění
v mezích sazby trestu na svobodě na čin stanovené.
(3) Okresní národní výbor
odejme provozovateli pekárny na návrh okresního
úřadu ochrany práce živnostenské
oprávnění na dobu nejvýše jednoho
roku, byl-li dvakrát nebo vícekráte potrestán
podle ustanovení odstavce 1.
Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na
vojenské pekárny.
Tento zákon nabývá účinnosti
sedmým dnem po vyhlášení; provede jej
ministr sociální péče v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.
Úprava pracovní doby v pekárnách chleba
a pečiva, především odstranění
noční práce, není požadavkem
novým. Pekařské dělnictvo vyvíjelo
v tomto směru pozoruhodné úsilí již
léta před vydáním zákona č.
91/1918 Sb. o osmihodinné době pracovní.
Důvody pro zvláštní úpravu pracovní
doby v pekárnách byly a jsou četné,
závažné a naléhavé.
Citovaným zákonem o osmihodinné době
pracovní byla utvořena zcela nová situace
právní a faktická, ze které se při
vypracování předkládané osnovy
vychází.
Smysl nové úpravy tkví v tom, odstraniti,
co jest na újmu zaměstnance v pekárnách
a dbáti při tom potřeby konsumenta i opodstatněného
zájmu provozovatelova.
Právní stav podle zákona o osmihodinné
době pracovní jest tento:
Podle § 8 jest noční práce, t. j. práce
od 22. do 5. hodiny, v zásadě zakázána.
Pracovati v noci je dovoleno pouze:
1. v podnicích nepřetržitě provozovaných,
v nichž se nesmí výroba zastaviti z technických
důvodů (odst. 1.),
2. v jiných podnicích pouze v případech,
ve kterých toho vyžaduje veřejný zájem
nebo pravidelná potřeba obecenstva (odst. 2),
3. přechodně za účelem opravy závodních
zařízení při nastalých poruchách
(odst. 3).
Případy zmíněné shora pod č.
2 byly taxativně vypočteny v čl. IV. nařízení
ministra sociální péče ve srozumění
se zúčastněnými ministry z 11. ledna
1919, č. 11 Sb.
Jinak je noční práce zakázána
bez zřetele na její povahu. Jest tedy také
zakázáno konati i jakékoli práce pomocné
nebo přípravné.
Zákaz noční práce nemůže
býti vyloučen ani dohodou zaměstnavatele
se zaměstnanci, neboť § 8 zákona č.
91/1918 Sb. je normou kogentní, nikoli dispositivní
(Boh. 8113/29 A).
V důsledku zcela zvláštní povahy výrobního
procesu při pečení chleba a pečiva
a soutěžení provozovatelů o včasnější
dodávku vytvořil se však v průběhu
let od vydání zákona č. 91/1918 Sb.
faktický stav, který je v rozporu s vylíčeným
právním stavem.
Zvláštní povaha tohoto výrobního
procesu záleží v tom, že těsto,
než jest způsobilé k dalšímu zpracování,
musí určitý čas a to bezprostředně
před pečením, kvasit a že je nezbytné
připravit pro okamžik, kdy je již dostatečně
vykvašené, pece, t. j. náležitě
je vytopit. Tyto t. zv. přípravné práce
vyžadují 2 - 3 hodin, v průmyslových
pekárnách chleba vyžaduje příprava
pecí 6 hodin.
Tyto skutečnosti, dříve také příliš
včasná otevírací hodina v obchodu
a konkurenční honička, vedly k tomu, že
se před prvou světovou válkou začínalo
v pekárnách péci již ve večerních
hodinách a že se ani zákonem o osmihodinné
době pracovní nepodařilo odstraniti alespoň
noční práci u válu.
Noční práce v pekárnách působí
na zaměstnance nepříznivě především
po stránce zdravotní.
Je nutno předeslati, že se také sama noční
práce v pekárnách ve srovnání
s noční prací v jiných oborech lidské
činnosti, vyznačuje odlišnou povahou. Je zaměstnancovým
údělem noc co noc, kdežto jinde naň
připadá jen čas od času, při
střídání směn nebo déletrvající
přestávce určené k rekreaci (v podnicích
nepřetržitě provozovaných, u drah, pošt
a pod.).
Vysoké procento pekařských dělníků
zaměstnaných v noci má zdeformované
nohy a trpí plicními chorobami. Zhoubně působí
namáhává práce, obtížné
prostředí, nedostatek nočního spánku
a odpočinku a jiné okolnosti.
Noční práce a tělesné i duševní
vyčerpání zabraňuje pekařskému
dělnictvu věnovati se v obvyklé míře
rodině, dalšímu vzdělání
a přiměřené zábavě.
Zdravotně a sociálně nepříznivé
poměry mají za následek útěk
dělnictva z pekáren a odstrašují mladistvé
od vstupu do řemesla, takže pozorujeme kritický
počet učňů v živnosti pekařské.
V Praze bývalo na 600 učňů, dnes je
jich asi 190.
Předpisů zákona o osmihodinné době
pracovní nebylo v pekárnách od počátku
dbáno s přílišnou úzkostlivostí.
V praxi se uplatňovalo mínění, že
se zákaz noční práce nevztahuje na
t. zv. práce přípravné. Později
docházelo následkem konkurenčního
zápasu mezi provozovateli, vedeného ovšem na
úkor zaměstnanců, k porušování
zákona i pokud jde o začátek vlastní
pekařské práce, t. j. práce u válu.
Někdy se to přičítalo na vrub málo
účinným trestním předpisům
a málo účinnému dozoru.
V r. 1927 byl vydán tehdejším ministerstvem
sociální péče prováděcí
výnos k §§ 7 a 8 zákona o osmihodinné
době pracovní, č. 2580/III/D/27 ze dne 9.
května 1927, který je jednak projevem snahy vyrovnat
se se zvláštní povahou výrobního
procesu při pečení chleba a pečiva
a strohostí zákona a odstranit z toho plynoucí
rozpory mezi právním a faktickým stavem,
jednak ale i ústupkem konkurenčnímu závodění
provozovatelů pekáren (vydání výnosu
byla příznivá i okamžitá politická
situace). Výnos dovoloval noční práci
u válu již od 4 hodin a na práce, které
nutně předcházejí výrobě
nebo po ní následují, vztáhl ustanovení
§ 7 cit. zákona.
Hojná judikatura nejvyššího správního
soudu (nálezy 7034/28, 7876/29, 8113/29, 8336/30 Boh. A
a nález 10.331/33) zjistila nezákonnost cit. výnosu
a jeho vady formální i materiální
(nedostatek publicity, mylnou aplikací zákona, §
7 je v zákoně zařaděn mezi předpisy,
které se týkají práce přes
čas a nikoli práce noční, o níž
ustanovují §§ 8 a 9 cit. zákona, a další).
Beze zřetele k tomu chybí však uvedenému
výnosu s hlediska dnes obecně platného i
materielní podklad k § 8, odst. 2 cit. zákona:
Nad zájmem konsumenstva, který nijak neutrpí,
jak bude dále uvedeno, převažuje veřejný
zájem na ochraně zdraví, sociální
a kulturní potřeby zaměstnanců zaměstnaných
při výrobě a pravidelná potřeba
obecenstva bude za nové úpravy také zcela
uspokojena.
Nové řešení úpravy pracovní
doby v pekárnách chleba a pečiva spočívá
v tom, že s prací u válu může býti
započato až o 6. hodině, s přípravnými
pracemi při pečení bílého pečiva
ve 3 hodiny, při pečení chleba o půlnoci.
Přípravnými pracemi je zaměstnáno
velmi malé procento dělníků. Ještě
v pekárně, ve které pracuje 10 zaměstnanců,
stačí zdolati přípravné práce
jediný dělník. Tito zaměstnanci mohou
však býti dostatečně ochráněni
příslušnými zákonnými
ustanoveními. Nepřípustnost noční
práce v pekárnách byla již uzákoněna
ve většině států evropských
a v četných státech mimoevropských.
Uzákoněním osnovy lze docíliti:
1. Nezbytné ochrany zdraví a uspokojení základních
sociálních a kulturních potřeb osob
zaměstnaných při výrobě chleba
a pečiva.
2. Odstranění rozporu mezi zákonem a faktickým
stavem.
3. Odvrácení nedostatku osob zaměstnaných
při výrobě, jejich útěku z
povolání a nechuti učiti se mu.
4. Tím odvrácení poruch v hladkém
zásobování občanstva.
Novou úpravou není nijak dotčena potřeba
občanstva. Občanstvo bude míti čerstvé
pečivo i chléb již od 7. event. od 7 1/2
hodin. To dotvrzuje dnešní praxe, která je
výsledkem dohody mezi provozovateli a zaměstnanci
a která se v celku kryje s obsahem osnovy pokud jde o začátek
práce u válu a prací přípravných.
Neutrpí ani zájem provozovatele, neboť se konsum
nezmenší. Vyloučí se jen sociálně
neúčelná soutěž mezi provozovateli,
která šla na úkor zaměstnanců
pekáren.
K jednotlivým ustanovením se poznamenává:
Odst. 1 stanoví zákaz noční práce
v pekárnách. Zákaz se vztahuje na jakékoliv
práce (tedy i na práce nikoliv pekařské,
na př. oprava pecí a pod.) a nejen na zaměstnance,
nýbrž i na provozovatele živnosti a jeho rodinné
příslušníky. Na rozdíl od ustanovení
§ 8 zák. č. 91/1918 Sb. určuje se k
souhlasnému návrhu příslušných
zájmových organisací zaměstnanců
a zaměstnavatelů noční práce
na dobu od 22. hod. večerní do 6. hod. ranní.
Odstavec 2 vymezuje pojem pekárny a to podle vzoru §
1, bod 2 vyhlášky ze dne 27. září
1945 o úpravě pracovních a mzdových
podmínek pekařského dělnictva (Úř.
l. č. 111/45). Výpočet je demonstrativní.
Zákaz noční práce neplatí pro
vojenské pekárny (§ 7 osnovy).
Ze zákazu noční práce jest připuštěna
výjimka pro práce přípravné.
Definici těchto prací stanoví odstavec 2.
Přípravné práce mohou býti
konány již od 3. hod. ranní, po případě
- pokud jde o výrobu chleba - již od půlnoci.
Dřívější zahájení
přípravných prací by bylo trestné
podle § 6 osnovy. Počátek je pro přípravné
práce určen tak, aby se jednak nezahajovaly bez
potřeby příliš včasně
a byl dopřán té části zaměstnanectva,
která je při nich zaměstnána, co nejdelší
noční klid, jednak zase tak, aby byly zahájeny
dosti brzo se zřetelem k samostatnému účelu
povolené výjimky, t. j. dokončení
výrobního procesu v době, která dostačuje,
aby se výrobek dostal konsumentu v otevírací
hodinu (o 1/2 8. hod.). S přípravou
těsta pro pečení chleba je v četných
případech nutno začít již o půlnoci.
To se týká zvlášť průmyslových
pekáren. Přípravnými pracemi nesmějí
býti zaměstnáváni všichni zaměstnanci
závodu. Jak bylo výše řečeno,
postačí při 10 zaměstnancích
zpravidla 1 pro všechny přípravné práce,
t. j. topení, příprava těsta a řezy,
v závodech s 15 zaměstnanci zpravidla 2 atd. Nebylo
by účelným stanoviti přípustný
počet přímo v zákoně, zejména
také proto, že nejsou vyloučeny pozdější
změny počtu.
Podle § 9, odst. 1 zákona o osmihodinné době
pracovní mohou se bráti k noční práci,
t. j. práci v době od 22 do 5 hod. (§ 8, odst.
1 cit. zákona) pouze zaměstnanci mužského
pohlaví starší 16 let. Ženy nesmí
se při noční práci zaměstnávati.
Podniky a závody, v nichž mohou býti zaměstnávány
ženy starší 18 let za podmínek, uvedených
v § 9, odst. 2 a 3 cit. zák., jsou určeny v
nař. č. 11/1919 Sb. (čl. V.). Mezi těmito
podniky nejsou uvedeny pekárny. Osnova přejímá
tento právní stav s odchylkou, že zvyšuje
horní hranici u mužů z 16 let na 18 let. Tato
změna odpovídá moderním předpisům
v jiných státech a je postupně zaváděna
i do našeho zákonodárství.
Jak bylo uvedeno výše, sleduje zákaz noční
práce v pekárnách zdravotní a sociální
zájmy pekařských dělníků.
Tyto zájmy musí ovšem ustoupiti, vyžaduje-li
veřejný zájem noční práci
v pekárnách. Tomu tak bylo na příklad
v době, kdy bylo nutno zásobiti cizí armády
v době porevoluční chlebem a pečivem
a kdy pekárny nestačily vyrobiti v denní
době potřebné množství chleba
a pečiva. Takovéto případy budou sice
pouze výjimečné a časově omezené,
je však přesto nutno na ně pamatovati. Povoliti
takové výjimky přísluší
ministru sociální péče, jde-li o celé
skupiny pekáren (t. j. o pekárny v určitém
územním obvodu nebo o pekárny určitého
druhu) nebo sice o jednotlivé závody, pokud zaměstnávají
více než 50 zaměstnanců. Ježto
výjimky v posléze uvedených případech
mohou míti vliv na zásobování a na
soutěžní poměry mezi podniky, jest třeba,
aby ministerstvu výživy byla dána v těchto
případech možnost spolurozhodování.
Okresnímu úřadu ochrany práce přísluší
povoliti výjimky v případech, kdy jde o nutnou
opravu provozních zařízení nebo o
poruchu ve výrobě, způsobenou takovou opravou,
nebo vyžaduje-li veřejný zájem, aby
v určitých závodech, které zaměstnávají
méně než 50 zaměstnanců, bylo
pracováno po přechodnou dobu i v noci a konečně,
jde-li o pekárny, které pracují pro potřeby
vojenské.
Odst. 3 zmocňuje ministra sociální péče
po př. okresní úřady ochrany práce,
aby zároveň s povolením výjimky stanovili
rozsah prací, které se výjimečně
povolují v noci. Překročení takto
stanoveného rozsahu bylo by trestné podle §
6 osnovy.
Podle § 4, č. 1, písm. b) vyhlášky
ze dne 27. září 1945 (Úř. l.
č. 111/45) platí se za noční práci,
stanovenou v § 3, odst. 2, příplatek 50%. Podle
osnovy je noční práce dovolena jen, jde-li
o práce přípravné (§ 2, odst.
2 osnovy) nebo, byla-li výjimečně povolena
podle § 3. V posléze uvedeném případě
přísluší příplatek za
noční práci oněm zaměstnancům,
pracujícím v pekárně v noci, na něž
se nevztahuje cit. vyhláška, pokud jim mzdová
nebo platová úprava pro ně platná
přiznává příplatek za noční
práci. Ustanovení § 4 pamatuje na tyto případy
a čelí pochybnostem, které v praxi vznikly
o tom, zda příplatek za noční práci
přísluší za práce, povolené
výjimečně, jakož i pochybnostem, které
by snad mohly vzejíti pokud jde o přípravné
práce.
Dozor na zachovávání předpisů
osnovy přísluší výlučně
ministerstvu sociální péče, které
jej provádí příslušnými
orgány okresních úřadů ochrany
práce. Ustanovení o policejní asistenci jest
vzhledem k více než 25letým zkušenostem
živnostenských inspektorátů nutné
a bylo přijato i v jiných státech. Dozorčím
orgánům musí býti umožněn
přístup do provozních místností
pekařských závodů nejen v noci, nýbrž
i v době denní. Podle dosud platných předpisů
(§ 8 zák. 117/1883 ř. z.) musí býti
inspektorům dovolen vstup do všech pracovních
místností (i do příbytků dělnických)
v každém živnostenském podniku jeho dohledu
podrobeném (tedy živnost. pekáren) každé
doby, avšak v noci jen, když se v podniku pracuje. Toto
ustanovení znemožňovalo noční
prohlídku v pekárnách potud, že poskytovalo
provozovatelům pekáren možnost beztrestně
zmařiti noční prohlídku zabráněním
vstupu dozorčím orgánům. Pokud se
dozorčím orgánům nepodařilo
prokázati, že se v pekárně v noci pracovalo,
což zpravidla bez vpuštění do provozních
místností nebylo možné, nemohl býti
provozovatel trestán pro zmaření prohlídky,
neboť jeho tvrzení, že se v noci v podniku nepracovalo
a že tudíž nebyl povinen dovoliti dozorcům
vstup do pekárny, nebylo zpravidla možno vyvrátiti,
ačkoli indicie toto tvrzení činily často
nepravděpodobným. Inspektorům budou dány
potřebné pokyny, aby prohlídky byly konány
v noci jen tam, kde je důvodné podezření
z přestupků předpisů osnovy. Osnova
dovoluje konati prohlídky i v době denní.
Zejména v době práce po 6. hodině
ranní lze prohlídkou provozních místností
zjistiti, do jaké míry byl zachován předpis
o zákazu noční práce, po příp.
zda nebylo zneužito výjimky povolené podle
§ 3. Ustanovení odst. 2, věta 2 a 4, bylo převzato
z §§ 6 a 7 dekretu č. 109/1945 Sb., o řízení
výroby.
K odstavci 3: V praksi se vyskytovaly velmi často případy,
že dozorčím orgánům byl v noci
zabraňován přístup do pekáren
tím, že zvonkové zařízení
do pekařské provozovny nefungovalo. Bylo proto již
dříve ukládáno provozovatelům
pekařských živností, aby udržovali
na svůj naklad potřebné signalisační
zařízení, jež by umožnilo, aby
dozorčí orgánové byli vpuštěni
do domů, v nichž jsou pekařské provozovny.
Tyto příkazy byly také z největší
části respektovány, ať již šlo
o elektrické či pouze mechanické zvonky.
Zúčastněné zájmové organisace
zaměstnanců i zaměstnavatelů trvají
souhlasně na požadavku, aby bylo vyloučeno
přímo v zákoně ukládání
nepatrných peněžitých pokut, které
nejen nebyly s to zjednati nápravu, nýbrž byly
často i předmětem posměchu, neboť
překročování zákazu noční
práce jevilo se i po zakalkulování těchto
pokut do režie závodu výnosným. Vyhovujíc
tomuto požadavku stanoví osnova dolní hranici
peněžitých pokut, i když je dosud podobný
postup v našem zákonodárství neobvyklý.
Rovněž možnost odnětí živnostenského
oprávnění odpovídá úpravě
přijaté v cizím zákonodárství.
Vojenské pekárny nejsou podrobeny předpisům
osnovy a noční práce v nich je upravena podle
předpisů vydaných ministerstvem národní
obrany.
Předpisy osnovy platí na území celého
státu.