Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Nebyla-li dosud v obci předepsána
obecní dávka z nájemného na rok 1944,
může se obec usnésti, že pravoplatný
předpis této dávky na rok 1943 platí
bez vydání platebního rozkazu jako předpis
dávky, jemuž nelze odporovati, i na rok 1944, pokud
dávková povinnost v tomto roce trvá. Nebylo-li
v roce 1943 dávkové povinnosti, provede se na rok
1944 řádné vyměření
dávky.
(2) Usnesení podle odstavce 1 se veřejně
vyhlásí způsobem v obci obvyklým.
Nejsou-li sazby obecní dávky z nájemného
v pravidlech, platných v obci pro tuto dávku na
léta 1945 a 1946, odstupňovány podle výše
nájemného a nebyla-li dosud dávka na tato
léta předepsána, může se obec
usnésti na nových pravidlech na léta 1945
a 1946. Byla-li již dávka předepsána
podle dosavadních pravidel na rok 1945, mohou nová
pravidla upraviti vybírání dávky teprve
s účinností pro rok 1946. Nová pravidla
schvaluje ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem
financí.
Ustanovení §§ 1 a 2 platí obdobně
pro obecní poplatky, které se vybírají
na podkladě nájemného nebo nájemní
hodnoty.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a platí jen v zemích
České a Moravskoslezské; provede jej ministr
vnitra v dohodě s ministrem financí.
I. Jedním z oborů veřejné správy,
které za okupace byly velmi těžce postiženy,
je finanční hospodářství svazků
územní samo správy, v nichž okupanti
hospodařili především ve prospěch
svůj a svých válečných cílů
a které za tím účelem bezohledně
vykořisťovali.
Je samozřejmé, že mnohé svazky územní
samosprávy, resp. jejich orgány a zaměstnanci
snažili se brániti tomuto vykořisťování
a že se chápali každé příležitosti
a každého vhodného prostředku, aby tomu
zamezili. Jedním z takových prostředků
bylo oddalování předpisu a vybírání
samosprávných dávek a poplatků, jichž
výnos by byl připadl ze značné části
pro účely okupantského režimu. Tak se
na př. stalo, že některé obce, mezi
nimi hlavní město Praha, od roku 1944 nepředepisovaly
a nevybíraly obecní dávku z nájemného
a obecní poplatky, vybírané na podkladě
nájemného a nájemní hodnoty. Takovým
obcím, jejichž orgány jsou dnes přetíženy
nejrůznějšími úkoly při
přebudování naší veřejné
správy, musí býti všemožně
usnadněno dodatečné vyměření
uvedených dávek a poplatků, a to především
zjednodušením řízení.
Toto je účel, který sleduje § 1 předkládaného
návrhu zákona. Vzorem a zároveň důvodem
pro toto ustanovení je čl. 8 dekretu č. 99/1945
Sb., o úpravě přímých daní
za kalendářní roky 1942 až 1944 a o
úpravě poplatků a daní obchodových.
Základem pro vyměření dávky
z nájemného je totiž nájemné
(nájemní hodnota) jednotlivých nájemních
objektů, které je základem daně činžovní
a které se zjišťuje ze spisů berní
správy. Podle čl. 8 uvedeného dekretu platí
však předpis daně činžovní
za rok 1943 i na berní rok 1944 a teprve počínajíc
berním rokem 1945 provede se předpis daně
normálním způsobem (z výnosu nájemného
nebo nájemní hodnoty za kalendářní
rok 1944). Poněvadž obec je pravidly o dávce
z nájemného vázána na vyměření
základu daně činžovní, musila
by vyčkati, až berní správy upraví
nájemné (nájemní hodnotu) pro účely
vyměření daně na berní rok
1945. Spisový materiál bude obci k disposici teprve
v letošním roce (1946), kdy nutno již provésti
předpis dávky za rok 1945. Vydání
individuelních platebních rozkazů by znamenalo
takové pracovní zatížení obecních
orgánů, že by je nebylo dobře možno
při dnešních úkolech obcí zdolati.
Na rozdíl od čl. 8 dekretu č. 99/1945 Sb.
ponechává se úvaze obce, zda považuje
za nutné zvoliti způsob vyměření
dávky podle § 1 navrhovaného zákona.
Pokud pak jde o předpisy dávky z nájemného
na rok 1945, platí pro její vyměření
na tento rok ustanovení § 8 nařízení
č. 27/1945 Sb., o dalším zjednodušení
v oboru uzemní samosprávy.
II. Pravidla o vybírání dávky z nájemného,
platná v některých obcích, podrobují
nájemné (nájemní hodnotu) jednotné
percentuelní sazbě. Takovou sazbu dávky,
kterou na noze určovaly okupantské orgány
dosazené do obcí a která stejně zatěžuje
osoby sociálně slabé i vrstvy finančně
dobře situované, nutno považovati za asociální.
Obce se proto domáhají toho, aby směly sazby
dávky progresivně odstupňovati podle výše
nájemného, a to již s účinností
od počátku roku 1945. Vzhledem k zásadě,
vyplývající z § 43, odst. 3 první
finanční novely č. 329/1921 Sb., opatruje
se v § 2 předkládaného návrhu
zákonný podklad pro schválení nových
pravidel, která by platila již od počátku
roku 1945, resp. 1946. Poněvadž by šlo o opatření
výjimečná, pověřuje se schválením
nových pravidel ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem
financí, kterážto ministerstva by zároveň
přezkoumávala účelnost i nutnost vydání
nových výběrčích pravidel.
III. To, co bylo výše uvedeno o obecní dávce
z nájemného, platí obdobně i o obecních
poplatcích, vybíraných na podkladě
nájemného nebo nájemní hodnoty. Proto
se platnost navrhované úpravy rozšiřuje
i na tyto poplatky.
IV. Platnost navrhovaného zákona, který je
v podstatě doplněním, resp. změnou
§ 8 nař. č. 27/1945 Sb., použivatelného
jen v zemích českých, se z tohoto důvodu
omezuje rovněž jen na země české.