| Obnova veřejných budov | 500,000.000 | |||||||||
| 1.300,000.000 | ||||||||||
| Stavby rozestavěné a nové | ||||||||||
| 1.870,000.000 | ||||||||||
| Celkem | ||||||||||
| 3.670,000.000 | ||||||||||
| *) | na | školství | 317,16 |
| " | zdravotnictví | 196,9 | |
| " | parlament | 35,0 | |
| " | ostatní obory | 120,94 | |
| 670,0 |
| **) | školství | 360,0 |
| zdravotnictví | 270,0 | |
| ostatní obory | 270,0 | |
| 900,0 |
| ***) | školství | 400,0 |
| zdravotnictví | 500,0 | |
| ostatní obory | 300,0 | |
| 1.200,0 |
| +) | pro účely sociální a propagační. |
| Udržování stát. silnic I. a II. třídy | 300,000.000 | ||||||||
| Obnova stát. silnic I. a II. třídy | 505,000.000 | ||||||||
| Obnova okresních (vicinálních silnic) | 518,000.000 | ||||||||
| Obnova stát. mostů I. a II. třídy | 962,000.000 | ||||||||
| Obnova nestátních mostů | 342,000.000 | ||||||||
| Rekonstrukce a stavby stát. silnic I. a II. třídy a mostů | 1.003,000.000 | ||||||||
| Rekonstrukce a stavby nestátních silnic | 350,000.000 | ||||||||
| Celkem | 3.980.000.000 | ||||||||
| Akce: | |||||||||
| Využití vodní síly | 1.167,000.000 | ||||||||
| Přehrady | 191,000.000 | ||||||||
| Splavnění řek | 390,000.000 | ||||||||
| Průplav L-D-O a prodloužení oderské cesty | 8,200.000 | ||||||||
| Technické meliorace a úprava nesplav. toků | 308,800.000 | ||||||||
| Vodovody a kanalisace | 485,000.000 | ||||||||
| Celkem | 2.550,000.000 | ||||||||
| Obor staveb | |||||||||
| Stavby pozemní | 3.170,000.000 | ||||||||
| 500,000.000 *) | |||||||||
| Stavby silniční a mostní | 3.980,000.000 | ||||||||
| Stavby vodohospodářské | 2.550,000.000 | ||||||||
| Celkem | 9.700,000.000 | ||||||||
| 500,000.000 *) | |||||||||
| 10.200,000.000 | |||||||||
*) Určeno pro nutné stavby v zájmu veřejném.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pro obnovu a výstavbu hospodářství
v republice Československé a tím i pro zvýšení
životní úrovně lidu se stanoví
pro léta 1947 a 1948 dvouletý hospodářský
plán (dále jen dvouletý plán) s těmito
základními úkoly:
a) v průmyslu překročiti koncem roku 1948
celkovou úroveň výroby z roku 1937 o 10%;
b) v zemědělství dosáhnouti koncem
roku 1948 úrovně výroby předválečné;
c) ve stavebnictví opatřiti potřebný
počet bytů, provésti velké stavby
pro průmysl a zemědělství, obnovovati
a doplňovati veřejné komunikace a zařízení,
zahrnujíc v to zařízení k účelům
zdravotním, provésti a zlepšiti vodohospodářské
stavby a zařízení asanační
a zajistiti provedení naléhavých staveb samosprávných;
d) v celkové dopravě dosáhnouti dopravního
výkonu z roku 1937;
e) přispěti k urychlenému vyrovnání
hospodářské úrovně Slovenska
s českými zeměmi, zejména dokonalejším
využitím jeho surovinových a energetických
zdrojů a pracovních sil, jakož i vytvořením
nových pracovních příležitostí
na Slovensku;
f) povznésti hospodářsky slabé kraje
českých zemí.
Při plnění těchto základních
úkolů se zvýší přiměřeně
celková výroba spotřebních statků.
Výroba bude stupňována tak, aby v roce 1948
činila zejména:
a) Ve výrobě báňské především:
| kamenného uhlí | 17,746.000 tun, |
| hnědého uhlí | 23,900.000 tun, |
| koksu | 3,910.000 tun, |
| železné rudy | 1,737.200 tun, |
| nafty | 8.2.000 tun. |
V roce 1947 se vytěží kamenného uhlí
16,374.000 tun, hnědého uhlí 21,822.000 tun
a vyrobí se 3,740.000 tun koksu.
b) Ve výrobě energie především:
| elektrického proudu | 7.400,000.000 | kWh, |
| svítiplynu | 420,000.000 | m3 |
V roce 1947 se vyrobí 6.365,000.000 kWh elektrického
proudu.
c) Ve výrobě hutnické především:
| surového železa | 1,460.000 tun, |
| surové oceli | 2,400.000 tun, |
| odlitků | 330.000 tun, |
| válcovaných výrobků | 1,650.000 tun. |
V roce 1947 se vyrobí surového železa 1,340.000
tun a surové oceli 2,200.000 tun.
d) V průmyslu železa a kovů především:
| železničních vozů nákladních, osobních a motorových v jednotkách nákladních | ||
| vozů | 15.240 | kusů, |
| tramvajových vozů motorových a vlečných | 143 | kusů, |
| lokomotiv | 290 | kusů, |
| traktorů | 9.000 | kusů, |
| nákladních a osobních automobilů a autobusů v jednotkách automobilů nákladních | 14.000 | kusů, |
| hospodářských strojů v hodnotě | 1.100,000.000 | Kčs, |
| a to zejména: | ||
| strojů pro obdělávání a přípravu půdy | 80.000 | kusů, |
| strojů secích a sázecích | 10.000 | kusů, |
| sklizňových strojů | 24.000 | kusů, |
| strojů na zpracování sklizně | 8.000 | kusů, |
| strojů na přípravu krmiv | 48.000 | kusů, |
| obráběcích strojů | 12.500 | kusů, |
| elektromotorů do 25 kW | 220.000 | kusů, |
| motocyklů | 50.000 | kusů, |
| jízdních kol | 220.000 | kusů, |
| šicích strojů | 100.000 | kusů, |
| rozhlasových přijimačů | 150.000 | kusů, |
| telefonních přístrojů | 75.000 | kusů, |
| žárovek | 15,000.000 | kusů, |
| kuchyňského nádobí | 9,500.000 | kg. |
V roce 1947 se vyrobí železničních vozů
nákladních, osobních a motorových
16.750 kusů v jednotkách nákladních
vozů, lokomotiv 230 kusů, traktorů 5.650
kusů, nákladních a osobních automobilů
a autobusů v jednotkách automobilů nákladních
10.330 kusů, hospodářských strojů
v hodnotě 1.000,000.000 Kčs, a to zejména
strojů pro obdělávání a přípravu
půdy 72.000 kusů, strojů secích a
sázecích 9.000 kusů, sklizňových
strojů 22.000 kusů, strojů na zpracování
sklizně 7.000 kusů a strojů na přípravu
krmiv 44.000 kusů.
e) Ve výrobě chemické především:
| synthetických pohonných látek z domácích surovin | o 69% více, než je dnešní stav výroby, |
| mazadel z minerálních olejů | o 130% více, než je dnešní stav výroby, |
| benzolu a jeho homologů | o 60% více, než je dnešní stav výroby, |
| fosforečných hnojiv | 380.000 tun, |
| dusíkatých hnojiv | 220.000 tun, |
| kyseliny sírové | 205.000 tun, |
| sody | 102.000 tun, |
| umělé stříže | 11.700 tun, |
| umělého hedvábí | 6.800 tun. |
V roce 1947 se vyrobí mazadel z minerálních
olejů o 103% více, než je dnešní
stav výroby, fosforečných hnojiv 380.000
tun a dusíkatých hnojiv 129.000 tun.
f) V průmyslu sklářském především:
| dutého skla | 126.420 | tun, |
| plochého skla | 15,990.000 | m2, |
| drobného skla | 12.520 | tun. |
V roce 1947 se vyrobí plochého skla 17,310.000 m2.
g) V průmyslu kamene, zemin a keramiky především:
| cementu | 1,250.000 | tun, |
| cihel | 835,650.000 | kusů, |
| tašek | 133,000.000 | kusů, |
| vápna | 648.800 | tun. |
V roce 1947 se vyrobí cementu 1,050.000 tun, cihel 572,650.000
kusů, tašek 110,000.000 kusů a vápna
580.800 tun.
h) V průmyslu papírenském především:
| buničiny | 205.000 | tun, |
| papíru | 197.000 | tun, |
| lepenky | 59.200 | tun. |
i) V průmyslu dřeva především:
| řeziva jehličnatého a listnatého | 2,828.000 | m3, |
| překližek | 59.000 | m3, |
| surových pražců | 169.000 | m3, |
| dýh | 5,874.000 | m2. |
j) V průmyslu textilním a oděvním
především:
| bavlněné příze s přízí vigoňovou | 58,200.000 | kg, |
| česané příze | 4,370.000 | kg, |
| mykané příze | 15,620.000 | kg, |
| lněné příze | 9,400.000 | kg, |
| vlněných tkanin | 14,800.000 | kg příze, |
| bavlněných tkanin s tkaninami z umělého hedvábí | 50,200.000 | kg příze, |
| jutových tkanin | 17,000.000 | kg příze, |
| lněných tkanin | 9,500.000 | kg příze, |
| 41,500.000 kusů pleteného a stávkového zboží | 9,800.000 | kg, |
| punčoch a ponožek | 55,200.000 | párů. |
k) V průmyslu kožedělném a gumárenském
především:
| obuvi | 45,520.000 | párů, |
| obručí pro jízdní kola a motocykly | 3,275.000 | kusů, |
| obručí pro osobní a nákladní automobily | 650.000 | kusů. |
V průmyslu výživy zvláště
v těchto oborech:
l) V průmyslu cukrovarnickém především:
| rafinovaného cukru | 672.000 | tun, |
| melasy | 158.000 | tun. |
m) V průmyslu mlynářském především:
| mlýnských jedlých výrobků z pšenice a žita | 1,884.000 | tun. |
n) V průmyslu potravinářském především:
| umělých jedlých tuků | 70.000 | tun, |
| másla | 50.000 | tun. |
V roce 1947 se vyrobí 47.500 tun másla.
o) V průmyslu pivovarském a sladařském
především:
| sladu | 268.000 | tun, |
| piva | 8,600.000 | hl. |
p) V průmyslu lihovarnickém především:
| veškerého lihu | 650.000 | hl. |
(1) V zemědělství se učiní
taková opatření, aby při plánovaných
hektarových výnosech a plánované užitkovosti
domácích zvířat bylo vyrobeno:
| pšenice | 1,474.900 | tun | 1,484.600 | tun, |
| žita a soureže | 1,278.200 | tun | 1,187.100 | tun, |
| chlebového obilí celkem | 2,753.100 | tun | 2,671.700 | tun, |
| ječmene | 1,056.200 | tun | 1,122.500 | tun, |
| ovsa | 935.200 | tun | 1,034.000 | tun, |
| kukuřice | 283.100 | tun | 277.600 | tun, |
| luštěnin | 56.900 | tun | 55.300 | tun, |
| brambor | 9,144.100 | tun | 8,781.600 | tun, |
| cukrovky | 4,826.800 | tun | 4,719.200 | tun, |
| olejnin | 165.000 | tun | 165.000 | tun, |
| pícnin | 5,716.000 | tun | 5,953.900 | tun, |
| masa hovězího | 140.200 | tun | 160.400 | tun, |
| masa vepřového | 199.100 | tun | 266.300 | tun, |
| sádla | 40.100 | tun | 53.300 | tun, |
| mléka | 25,640.000 | hl | 32,359.000 | hl, |
| vajec | 1.025,000.000 | kusů | 1.172,100.000 | kusů |
(2) Budou učiněna opatření,
aby počet ovocných stromů byl zvýšen
o 15%.
Úkolem stavebnictví bude zejména:
a) obnoviti, po případě nově postaviti
125.000 bytových jednotek nákladem 14 miliard Kčs;
b) odstraniti škody na veřejných budovách
nákladem 1.300 milionů Kčs; dokončiti
a nově postaviti veřejné a jiné budovy
nákladem 2.370 milionů Kčs;
c) obnoviti, po případě dokončiti
rozestavěné státní i nestátní
silnice a mosty nákladem 3.980 milionů Kčs;
d) provésti vodní a vodohospodářské
stavby nákladem 2.550 milionů Kčs;
e) poříditi stavby pro průmysl nákladem
7.530 milionů Kčs;
f) poříditi stavby pro zemědělství
nákladem 1.540 milionů Kčs;
g) odstraňovati na železnicích stavební
škody, způsobené v souvislosti s válečnými
událostmi, a poříditi a obnoviti železniční
stavby nákladem 4.470 milionů Kčs;
h) pokračovati v rozestavěných stavbách
železničních, po případě
je dokončiti, nákladem 1.150 milionů Kčs;
i) provésti stavby pro dopravu silniční,
vodní, leteckou a poštovní nákladem
840 milionů Kčs.
K dosažení dopravního výkonu stanoveného
dvouletým plánem bude zapotřebí zejména:
1. V dopravě železniční:
a) zařaditi nových 300 lokomotiv, 250 motorových
vozidel kolejových, 17.090 nákladních a 700
osobních vozů a doplniti park městských
drah a malodrah novými 123 motorovými a 130 přívěsnými
vozy; připraviti seriovou výrobu speciálních
nákladních železničních vozů;
b) obnoviti a doplniti zabezpečovací a dorozumívací
zařízení drah nákladem 200 milionů
Kčs;
c) obnoviti a doplniti zařízení železničních
dílen nákladem 100 milionů Kčs;
d) doplniti dopravní zařízení košicko-bohumínské
dráhy tak, aby se zvýšila její výkonnost
o 50% proti roku 1937.
2. V dopravě silniční:
a) zařaditi nových 1.950 autobusů, 200 přívěsných
vozů pro dopravu osob, 2.400 nákladních automobilů
a 700 přívěsných vozů; připraviti
seriovou výrobu speciálních nákladních
automobilů;
b) vystavěti garáže a opravny motorových
vozidel nákladem 150 milionů Kčs.
3. V dopravě říční:
a) zařaditi 45 nových člunů a 4 remorkéry
a obnoviti plavební park, poškozený válečnými
událostmi;
b) dobudovati přístavy bratislavský a komárenský.
4. V dopravě letecké:
a) zařaditi dalších 50 dopravních letadel;
b) rozšířiti a upraviti letiště,
zejména v Praze-Ruzyni, Brně-Černovicích,
Bratislavě-Vajnorech a Popradě, doplniti jejich
zařízení a započíti se stavbou
letišť v Brně-Tuřanech a Bratislavě-Ivánce.
5. V dopravě poštovní:
a) obnoviti provozní zařízení poštovní
služby a obnoviti a rozšířiti telekomunikační
zařízení úhrnným nákladem
933 milionů Kčs;
b) doplniti dílenská zařízení
a stav poštovních motorových vozidel nákladem
140 milionů Kčs.
(1) V rámci dvouletého plánu se
provedou investice nákladem nejvýše 69,88 miliardy
Kčs.
(2) Z částky 69,88 miliardy Kčs
připadne:
| a) na průmysl a řemeslnou výrobu | 25,38 miliardy Kčs, |
| z toho na průmysl výživy | 2,75 miliardy Kčs, |
| b) na zemědělství | 5,21 miliardy Kčs, |
| c) na dopravu | 15,09 miliardy Kčs, |
| d) na opravu bytů zničených válkou a opatření nových bytů | 14,00 miliardy Kčs, |
| e) na pozemní, vodohospodářské, dopravní a jiné veřejné stavby | 10,20 miliardy Kčs. |
V těchto částkách jsou zahrnuty investice
v oboru státní správy, samosprávy
a státního, znárodněného i
soukromého podnikání.
(3) Investice, neobsažené ve dvouletém
plánu, mohou býti v letech 1947 a 1948 provedeny
jen, bude-li potřeba surovin a pracovních sil pro
ně kryta z místních zdrojů tak, že
nebudou tyto suroviny a pracovní síly odňaty
plnění úkolů, stanovených dvouletým
plánem.

