Silně průmyslový šluknovský výběžek
s průmyslovými středisky Varnsdorfem, Rumburkem,
Šluknovem, Mikulášovicemi atd. býval již
v dobách bývalé rakouskouherské monarchie
i za první republiky spojen s hospodářským
střediskem severočeského kraje i sídlem
úřadů Libercem a s hospodářsky
a průmyslově vyspělým Frýdlantskem,
Jabloneckem a Tanvaldskem nejkratší železniční
komunikací přes Žitavu. Železniční
trať z Liberce přes Hrádek nad Nisou a Žitavu
do Varnsdorfu byla i za první republiky majetkem německých
říšských drah, byla dobře provozně
vybavená a sloužila pro účely přímé
osobní dopravy, byť třeba i v uzavřených
vozech, pokud projížděly říšskoněmecké
území. Tato trať je nyní v důsledku
státněpolitických změn v úseku
Liberec-Hrádek n. N. majetkem Československé
republiky, ale v Hrádku n. N. je dřívější
přímá doprava stále přerušena,
takže k přepravě z Liberce do Varnsdorfu je
nutno používati trati oklikou přes Jablonné-Cvikov-Röhrsdorf,
respektive Jablonné-Česká Lípa, neboť
úsek přes Cvikov má nedostatečnou
konstrukci železničního svršku a jezdí
po něm jen 3 páry vlaků denně.
Osobní i nákladní doprava touto značnou
oklikou znamená jízdu 4 - 5.30 hodin (přes
Cvikov 10 hodin) místo 1.10 až 1.20 hod. při
přímé jízdě z Liberce přes
Žitavu a jízdné 3. tř. osobního
vlaku činí přes Cvikov 65 Kčs, přes
Čes. Lípu 98 Kčs a přes Žitavu
43 Kčs. Vozové zásilky ze Šluknovska
na Liberecko vyžadují přepravní doby
2 - 3 dnů a při transitu přes Žitavu
by se dostaly na místo během jednoho dne. Tím
by bylo umožněno docílení dvoj- i trojnásobného
oběhu přistavovaných vozů nehledě
k úsporám v přepravních nákladech.
Dovozné za vagon dřevěného nábytku
(5.000 kg) činí přes Cvikov 1.270 Kčs,
přes Čes. Lípu by mělo činiti
vzhledem ke skutečně projeté trati 1.550
Kčs a přes Žitavu by činilo jen 790
Kčs, což nyní znamená zdražení
dopravy o 60, resp. 96%, oč se také zvýší
cena výrobků.
Podobně vzdálenost z Frýdlantska (Heřmanice)
při přímém peažním spojení
přes Žitavu činí jen 32 km, zatím
co přes Liberec a Cvikov 123 km.
Protože v rámci budovatelského programu vlády
má dosáhnouti doprava úrovně z r.
1937, má býti doprava co nejvíce zrychlena,
snižovány ceny, uspořeno na jízdném
i dovozném, nač upozornila již také
příslušné činitele Obchodní
a živnostenská komora v Liberci, dotazuje se podepsaný:
1. Byla již zahájena jednání o peažní
dopravu z Hrádku nad Nisou přes Žitavu do Varnsdorfu
s odbočkou z Heřmanic u Frýdlantu?
2. Jestliže nebylo doposud možno v tomto směru
jednati, mohou příslušná ministerstva
tato jednání zahájiti tak, aby bylo možno
obnoviti tuto peažní dopravu jako tomu bylo za první
republiky.
3. Je možno jednati i o uvolnění automobilové
dopravy po silnici z Hrádku nad Nisou přes Žitavu
do Varnsdorfu?

