V září r. 1945 byla čs. Zbrojovkou
v Brně založena Intrasped, společnost pro mezinárodní
dopravu s r. o.
Úředním listem č. 13/46, vyhl. 212,
byly znárodněny Zbrojovka Brno a. s. a s ní
i Intrasped, jehož kmenový kapitál Kčs
3,300.000.-, kromě Kčs 200.000.-, patřil
Zbrojovce.
Souhlas k založení společnosti a k získání
živnostenského oprávnění byly
docíleny m. j. potvrzením zakladatelů, že
zřízení nového mezinárodního
spedičního podniku nebude nikterak oslabovat činnost
našich speditérů, nýbrž na ni navazovati,
náhradou za cizí, zejména vyřazené,
nebo ochromené německé firmy. Tak na příklad
se tvrdilo v původní zprávě k návrhu
společenské smlouvy, že úkolem společnosti
je prováděti ony nákladně-dopravní
a spediční úkoly, které byly dosud
doménou ciziny, vklíniti se tam, kde by mohl býti
vypuzen cizí živel, nebo tam, kde dosud zela mezera
v dopravě. Společnost slibovala býti ochránkyní
čs. spedičních zájmů v cizině
a zdrojem spedičně. dopravních informací
pro čs. průmysl, obchod a zasilatelství.
Jakmile však firma obdržela živnostenský
list, obrátila veškeré úsilí
k tomu, aby dosáhla monopolu v mezinárodní
spedici a tím vyřadila všechny dosavadní
zavedené firmy.
Když ztroskotaly snahy po znárodnění
a sloučení.veškerých větších
podniků mezinárodně-zasilatelských,
byla zahájena za významné podpory Ústředního
svazu průmyslu a generálního ředitelství
znárodněného kovoprůmyslu široce
založená akce, aby národní podnik Intrasped
byl přeměněn na akciovou společnost
s kapitálovou účastí všeho znárodněného
průmyslu, aby tato společnost převzala největší
zasilatelské konfiskáty (Schenker, Baumann a Kreutzinger,
Luft, Streich a company) a dopravní oddělení
Úřadu pro hospodářskou pomoc a obnovu.
Akciový kapitál Kčs 20,000.000.- má
býti rozdělen takto:
kovoprůmysl | 16% | dřevo | 4% |
hutě | 10% | papír | 4% |
chemie | 10% | cukr | 10% |
textil | 10% | tuk | 5% |
kůže a guma | 10% | čokoláda | 2% |
keramika | 4% | pivo | 1% |
doly | 4% | mlýny | 1% |
sklo | 4% | družstva | 5% |
Při tom mají býti znárodněné
podniky vázány přednostně používat
služeb Intraspedu, pokud tento nebude dražší,
než jiné spediční firmy.
Současně předložila společnost
svoji bilanci, podle které prodělala za uplynulý*
rok, který byl rokem největší konjuktury
v mezinárodní spedici; přes Kčs 3,000.000.-,
tedy celý svůj kmenový kapitál. Část
tohoto schodku má býti zaplacena znárodněným
průmyslem ve shora uvedeném poměru kapitálové
účasti.
Zdůrazňujeme, že by nebylo námitek proti
tomu, aby nová firma Intrasped, národní podnik,
dokázala co umí a provozovala své zasilatelské
obchody na podkladě volné soutěže, za
týchž podmínek jako ostatní spediční
podniky a jako jejich rovnocenný partner, avšak kapitálová
účast znárodněného průmyslu,
stejně jako závazek přednostně používat
služeb Intraspedu, pokud nabídne stejné sazby
za týchž podmínek jako jiné firmy, znamenají
suchou cestou zavedený monopol, jehož oficiální
zřízení se ukázalo nedávno
naprosto politicky neúnosné. Intrasped by měl
hned tři možnosti, jak bezpečně udržeti
své monopolní postavení a získat všechny
transporty národních podniků.
1. Především má býti placen přímo
kapitálovou účastí znárodněných
podniků, může míti vždy schodek
a může tudíž dát nabídku
vždy levnější, než kterýkoliv
jiný špeditér, který nepracuje se ztrátou.
2. Znárodněné podniky, které by používaly
služeb Intraspedu méně, než odpovídá
percentuálnímu rozdělení jejich kapitálové
účasti, doplácely by na ostatní vždy
svým kapitálovým podílem na schodku
společnosti i když by jejích služeb sebe
méně používaly. To by byl další
důvod k tomu, aby zadávala Intraspedu všechny
své transporty, poněvadž čím
více by jich bylo, tím by jednotlivé z nich
doplácely méně, po případě
by více vydělávaly na úkor ostatních.
3. Další okolnost, která by zabezpečovala
monopol společnosti spočívá v tom,
že by si znárodněný průmysl od
ostatních špeditérů vyžadoval pouze
tak zvané krycí oferty, o kterých by informoval
Intrasped. Pak by společnosti stačilo přizpůsobiti
se vždy nejlevnější nabídce.
Je nasnadě, že by ostatní zasilatelé
za těchto okolností nabídky vůbec
nepodávali, čímž by znárodněný
průmysl byl odkázán zcela na libovůli
Intraspedu. Je tedy jasné, že jde o monopol, třebas
tak zv. suchou cestou.
Protestujeme proti tomu, aby znárodněný průmysl,
který je majetkem všech našich spoluobčanů
a s jehož zdarem stojíme a padáme, sanoval
- byť i jen částečně - dosavadní
společnost Intrasped, která za jeden rok své
působnosti prodělala celé své kmenové
jmění.
Stejně tak nesouhlasíme, aby takováto sanace
byla zajišťována i do budoucna kapitálem
národních podniků, když jsme svědky
toho, že národní podniky zápasí
s vlastními finančními potížemi,
nemají dost provozního kapitálu a požadují
připojení konfiskátů zcela, nebo zčásti
zdarma na úkor měnové reformy. Dokonce byl
vznesen požadavek, aby za účelem upsání
akciového kapitálu Kčs 20,000.000.- nové
společnosti byly ministerstvem financí uvolněny
vázané vklady národních podniků,
zatím co dosavadní prakse v uvolňování
peněz těm nejpotřebnějším
byla ještě více omezena.
Není možno budovat monopolní mezinárodní
zasilatelství v cizině, protože to prostě
zahraniční partneři našeho obchodu respektovati
nebudou, a naopak by mohli využíti toho, že mají
proti sobě pouze jednu firmu, která by na nich byla
závislá.
Podobně nelze zaručiti, že budování
vlastních filiálek v cizině by znamenalo
úsporu devis. Naopak během nejbližších
let, kdy úzkostlivě každý výdaj
do ciziny střežíme, museli bychom celý
provozní kapitál hromadně budovaných
filiálek předem v devisách do ciziny přesunout.
Celá akce má ještě několik zajímavých
momentů. Tvrdí se na příklad, že
dnes nemáme u nás mezinárodní dopravce
s dostatečně velkými styky. Není ovšem
pochybnosti o tom, že takových podniků máme
celou řadu, tyto mají vybudované bezvadné
aparáty, disponují sítí vlastních
filiálek u nás a za hranicemi a na základě
svých desítiletých zkušeností,
své tradice a svých konexí, zejména
v zahraničí, skýtají nepopíratelně
daleko jistější, přesnější
a odbornější spediční obsluhu
celému našemu hospodářství a
tedy i našemu znárodněnému průmyslu,
než podnik nový, který právě
vzhledem k tomu, že není veden odborně a nemá
dostatek zkušených a znalých pracovníků,
končil prvý rok svého hospodářství
- právě v době největší
konjunktury mezinárodní spedice - s naprosto nevysvětlitelným
schodkem.
Zatím co doposud znárodněný průmysl
platí spediterům pozadu, až po provedeném
úkolu, takže vlastně každý zasilatel
poskytuje svým zákazníkům bezplatný
úvěr, má býti tomu u nové společnosti
právě naopak. Znárodněný průmysl
bude napříště platiti předem
ve formě milionových uvěřených
podílů. Je dostatečně známo,
že spedice je podnikání dosti riskantní
a že peníze v ní uložené nepožívají
právě sirotčí jistoty. Dokazuje to
sama nejlépe prvá bilance Intraspedu. Není
také pravdivé tvrzení, že nová
společnost bude moci zabrániti průmyslové
špionáži, pokud budou zásilky přepravovány
cizími železnicemi a loďmi, pokud budou nakládány,
uskladňovány a překládány jinými,
než československými zaměstnanci, pokud
budou doprovázeny snadno kontrolovatelnými nákladními
listy a konossamenty atd.
S hlediska hospodářské politiky je pozoruhodné,
že nám tu znárodněný průmysl
buduje arci státní, ale přece jen nový
kapitalismus, před kterým jsme v znárodnění
hledali záchranu. K přetvoření společnosti
Intrasped dějí se důvěrné přípravy
bez účasti v prvé řadě pro
spedici příslušného ministerstva vnitřního
obchodu, bez přizvání obchodních komor,
dopravní skupiny zasilatelství a skladování,
Ústředního svazu dopravy a bez účasti
všech, kdo by mohli míti nějaké námitky.
To se děje v době, kdy se volá po veřejné
kontrole hospodaření národních podniků
a kdy se skládají tak velké naděje
v parlamentní kontrolní a úspornou komisi.
Podepsaní se proto táží vlády
republiky Československé:
1. Zda hodlá trpěti, aby tímto neoficiálním
monopolem v mezinárodní spedici byla porušena
zákonem o dvouletém plánu stanovená
rovnost podnikání znárodněného,
družstevního a soukromého.
2. Zda hodlá připustiti byť i jen částečně
sanování dosavadního Intraspedu, společnost
s r. o., znárodněným průmyslem.
3. Zda hodlá dopustiti, aby národním podnikům,
vázaným kapitálovou účastí
a přednostním závazkem na používání
služeb jediné spediční firmy, byly způsobovány
další veliké hospodářské
ztráty tím, že by nemohly využíti
výhod volné soutěže mezinárodních
spedičních podniků.
4. Zda hodlá zabrániti, aby pro účely
Intraspedu bylo použito vázaných vkladů
na úkor československé měny, nebo
jiných peněz, kterých se národnímu
průmyslu všeobecně nedostává.
5. Zda hodlá zabrániti, aby znárodněné
podnikání zřizováním vlastních
monopolních organisací nákupních,
prodejních, spedičních a podobně ubíjelo
veškeré ostatní podnikání.