Dekretem presidenta republiky ze dne 17. srpna 1945, č.
53/1945 sb., o odčinění křivd československým
veřejným zaměstnancům, zajišťuje
se jim podle § 1 odškodnění, pokud byli
v době nesvobody poškozeni na svých právech
a nárocích ze služebního, resp. pensijního
poměru pro své politické chování
nebo pro své osobní vlastnosti anebo v souvislosti
s politickými poměry.
Za německé okupace, zvláště po
r. 1940, byli v naznačeném smyslu poškozeni
četní zaměstnanci kromě jiného
také tím, že byli předčasně
přeloženi do výslužby a tak na svých
služebních i odpočivných platech citelně
zkráceni, neboť byli připraveni i o výhodu
zlepšení platové úpravy, pokud se týče
zlepšení pensijní základny, jež
vešlo v platnost dnem 1. ledna 1944.
Tito zaměstnanci podali si přihlášku
o odškodnění, avšak úřady
odmítají jim je přiznati, opírajíce
se o interní výnos, vydaný ministerstvem
vnitra v dohodě s ministerstvem financí dne 30.
října 1945, č. j. B-3399-27/9-45-IV/1, který
je v příkrém rozporu nejen se zásadami
dekretu presidenta republiky č. 53/1945 Sb., ale i se samotnými
vysvětlivkami ministerstva vnitra k tomuto dekretu.
Uvedený výnos totiž praví, že za
zaměstnance předčasně přeložené
do výslužby z moci úřední ve
smyslu § 5, písm. F) dekretu č. 53/1945 lze
považovati toliko zaměstnance, kteří
byli přeloženi do výslužby, aniž
dovršili věkovou hranici platnou pro nucené
přeložení do výslužby z moci úřední
podle § 21, odst. 2, písm. a) vlád. nař.
č. 379/1938 sb., pokud se týče ve znění
nařízení ze dne 30. prosince 1940, t. j.
nařízení Reichsprotektora.
Výnos odpírá tedy nárok na odškodnění
těm zaměstnancům, kteří byli
pensionováni mezi 55.-60. rokem věku (u žen
mezi 50.-60. rokem věku) i když nedosáhli ještě
nároku na plné výslužné.
Podle československého právního řádu,
ustáleného před dobou nesvobody, mohl býti
veřejný zaměstnanec přeložen
do trvalé výslužby - nebyl-li snad kvalifikován
jako méně způsobilý či nezpůsobilý
nebo nebyl-li trvale neschopen své služební
místo řádně zastávati - jen
tehdy, když překročil 60. rok věku a
dosáhl zákonitého nároku na plné
výslužné.
Vládní nařízení č. 379/1938
jakož i nařízení Reichsprotektora z
30. XII. 1940 byla vydána za doby nesvobody; podle ústavního
dekretu z 3. VIII. 1944 o obnovení právního
pořádku, jakož i podle vysvětlivek ministerstva
vnitra se předpokládá, že rozhodnutí
podle oněch nařízení vydaná,
budou zrušena nebo prohlášena za nicotná.
Dekret presidenta republiky číslo 53/1945 Sb. připouští,
aby o odškodnění zaměstnanců
bylo rozhodnuto již předem, jsou-li jinak bezpečně
splněny veškeré předpoklady, uvedené
v § 1.
Vládní nařízení č. 379/1938
samo nepoškodilo veřejné zaměstnance
tak příliš, protože zavedlo nucené
přeložení do výslužby až při
překročení 60. roku věku, v němž
většina zaměstnanců dosahovala již
zpravidla nároku na plné výslužné.
Naproti tomu nařízení Reichsprotektora postihlo
těžce mnoho zaměstnanců, když snížilo
tuto věkovou hranici na 55. rok věku. Okupanti ovšem
nepoužili tohoto imperativního nařízení
všeobecně, nýbrž jen u zaměstnanců,
kteří jim byli pro své protiněmecké
smýšlení a jednání nepohodlní.
Tím právě vznikly křiklavé
rozdíly, když tito nepohodlní zaměstnanci
museli odejíti do výslužby bez nároku
na plné výslužné a na platové
zlepšení od 1. ledna 1944, zatím co ti, kteří
si dovedli získati přízeň okupantů
nekontrolovatelným přisluhováním za
zavřenými dveřmi, nebyli do výslužby
posíláni, ač 55. rok věku překročili
a tak dodnes v činné službě zůstali
a požívají všech výhod další
činné služby, zvláště i
úpravy platové od 1. ledna 1944 zavedené.
Přiznává-li nyní ministerstvo vnitra
svým výnosem ze dne 30. X. 1945 právní
platnost persekučnímu nařízení
Reichsprotektora z 30. XII. 1940 a vykládá podle
něho zúženě pojem předčasného
přeložení do výslužby, vědomě
pokračuje v příkořích, beztak
již v hojné míře na oněch národně
spolehlivých zaměstnancích okupační
mocí napáchaných.
Není třeba podotýkati, že takovéto
stanovisko ministerstva vnitra a financí podlamuje důvěru
v spravedlnost a v právní řád našeho
státu.
Vznáším proto na pány ministry vnitra
a financí zdvořilý dotaz, jsou-li jim tyto
skutečnosti známy a jsou-li ochotni neudržitelný
výnos ministerstva vnitra z 30. X. 1945, příčící
se nejen spravedlivé tendenci dekretu presidenta republiky
č. 53/1945 Sb., ale i právnímu řádu
čs. státu, odvolati či změniti a zavésti
ve věci odčinění křivd dotyčným
veřejným zaměstnancům spravedlivou
praxí.