Otázka nezaopatřenosti dětí státních
a jiných veřejných zaměstnanců
pro účely výchovného a otázka
snížení daně důchodové
pro mnohočlenné rodiny jsou upraveny samostatnými,
na sobě nezávislými předpisy, takže
každou z uvedených otázek třeba posuzovati
zvláště.
Nezaopatřenost dětí veřejných
zaměstnanců pro účely výchovného
jest upravena dosud použivatelným ustanovením
§ 1 vládního nařízení
č. 388/1941 Sb., po případě, pokud
jde o vojenské a četnické gážisty,
věcně shodným ustanovením § 105
platového zákona ve znění zákona
č. 139/1946 Sb. Podle citovaných ustanovení
se za nezaopatřené pokládají děti,
jejichž vlastní hrubý příjem
(včetně naturálních příjmů)
nedosahuje alespoň 4.800 Kčs ročně.
Citované předpisy pojem vlastního hrubého
příjmu nijak neomezují a sluší
tedy pod tento pojem podřaditi veškeré příjmy
bez ohledu na to, z jakého pramene plynou, jen když
jsou to příjmy dítěte, o něž
jde. Za tohoto stavu věcí třeba za příjmy,
které mají vliv na nezaopatřenost dětí
veřejných zaměstnanců podle předpisů
o výchovném, považovati i měsíční
státní stipendia pro vysokoškolské studenty,
udělovaná podle příslušných
směrnic ministerstva školství a osvěty
a výnos ministerstva financí ze dne 10. července
1946, č. j. 154.564/1946-IX/1 je tedy ve shodě s
platným právním stavem. Případná
změna tohoto právního stavu mohla by se uskutečniti
toliko cestou zákonné novelisace vpředu uvedených
právních předpisů. Takovou novelisaci,
pokud by jí mělo býti vyhověno požadavku
v interpelaci uvedenému, nebylo by však lze považovati
za spravedlivou, uváží-li se, že by tím
vznikl neodůvodněný nepoměr mezi studenty
požívajícími státních
stipendií a studenty, kteří mají jiný
příjem, zejména pracovní důchod.
Neboť pak by studenti, požívající
státních stipendií byli s hlediska předpisů
o výchovném považováni za nezaopatřené
a stát by na ně kromě stipendií vyplácel
i výchovné, kdežto studenti s jiným
příjmem, zejména studenti, kteří
si svoji výživu opatřují vlastní
prací, by byli považováni za zaopatřené
a výchovné by na ně nepříslušelo,
takže stát by v těchto případech
nevyplácel ani stipendium, ani výchovné.
Naproti tomu hranice, při které nastává
dosud zaopatřenost pro účely výchovného,
t. j. částka 4.800 Kčs ročně,
neodpovídá již dnešním poměrům
a ministerstvo financí proto navrhuje v osnově zákona
o sjednocení některých předpisů
o platových a služebních poměrech státních
a jiných veřejných zaměstnanců,
kterou zároveň předkládá vládě,
zvýšení uvedené hranice na 7.200 Kčs
ročně s účinností od 1. prosince
1945 tak, aby v uvedeném směru bylo docíleno
souladu s předpisy zákona ze dne 13. prosince 1945,
č. 154 Sb., o rodinných přídavcích
některých osob pojištěných pro
případ nemoci.
Pokud interpelace vychází z předpokladu,
že stipendium se vyplácí toliko po dobu 9 měsíců,
že však výchovné se z tohoto titulu odnímá
za celý v úvahu přicházející
rok, třeba poznamenati, že dítě lze
s hlediska předpisů o výchovném považovati
za zaopatřené jen v tom časovém období,
ve kterém příjem způsobující
jeho zaopatřenost skutečně má. Částka
4.800 Kčs ročně, resp. nově navrhovaná
částka 7.200 Kčs ročně, není
stanovena pro ten který kalendářní,
po příp. studijní rok, nýbrž
vyjadřuje jen vztah uvedené částky
k časové relaci, takže, pokud příjem
trvá jenom po část roku, třeba jen
za onu část roku zkoumati, zda příjem
v tomto časovém úseku dosahuje nebo nedosahuje
poměrné části roční
částky rozhodné pro zaopatřenost.
Jestliže tedy stipendium není po dobu školních
prázdnin vypláceno, a není-li tu ani jiného
příjmu, způsobujícího zaopatřenost
dítěte, třeba dítě po dobu
školních prázdnin považovati za nezaopatřené.
Ministerstvo financí upozorňuje zároveň
na tuto okolnost všechny ústřední úřady,
jakož i všechny svoje podřízené
úřady.
Otázka snížení daně důchodové
pro mnohočlenné rodiny je upravena ustanovením
§ 20, zákona o přímých daních
ve znění zákona č. 161/1945 Sb., a
to nezávisle na předpisech upravujících
nárok na výchovné, takže pobírání
výchovného je samo o sobě pro snížení
daně důchodové pro mnohočlenné
rodiny nerozhodné. Pro snížení daně
důchodové pro mnohočlenné rodiny přicházejí
podle cit. ustanovení totiž v úvahu
1. příslušníci rodiny, za něž
se podle § 5, odst. 4 zákona o přímých
daních považují manželka, družka
a nezletilé děti (vnukové, pastorkové,
schovanci), žijí-li s hlavou rodiny ve společenství
domácnostním, i když mají vlastní
příjmy, které neplynou ze služebního
poměru;
2. zletilé děti, rodiče, prarodiče,
nevlastní rodiče, pěstouni, zeťové,
snachy, tchán a tchyně poplatníkovi, pokud
jsou v jeho zaopatření, jímž se rozumí
skutečnost, že uvedené osoby požívají
v domácnosti poplatníkově celého zaopatření,
to jest bytu, výživy a ošacení; o zaopatření
nelze však mluviti, platí-li uvedené osoby
za byt, výživu a ošacení přiměřenou
úplatu, nebo mají-li vlastní důchod
postačující k jich výživě,
aniž by z něho poplatníku platily za poskytované
zaopatření (vl. nař. č. 15/1937 Sb.,
k § 19, odst. 2).
Obdobně je upravena i otázka přirážky
pro rodiny s menšími břemeny (§ 19 zákona
o přímých daních ve znění
zákona č. 161/1945 Sb.) s tím rozdílem,
že okruh osob, které tuto přirážku
vylučují, je rozšířen ještě
o manžela (manželku), který (která) není
příslušníkem domácnosti, a nezletilé
děti a osoby uvedené vpředu pod č.
2, které sice nežijí v poplatníkově
domácnosti, dostávají však od poplatníka
pravidelné příspěvky převyšující
5% jeho důchodu, jestliže poplatníkův
důchod nezmenšený o tyto příspěvky
nepřesahuje 300.000 Kčs, a konečně
o nemajetné sourozence a osoby sešvakřené
s poplatníkem až do druhého stupně,
které poplatník vydržuje. Kromě toho
se nevyměřuje, po příp. nesráží
přirážka pro rodiny s menšími břemeny
u poplatníků s dani podrobeným důchodem
nepřevyšujícím 100.000 Kčs, kteří
vychovali dvě nebo více dětí.
Z předeslaného je patrno, že i když tomu
kterému zaměstnanci nepřísluší
výchovné na studující děti
z důvodu požívání státního
stipendia pro vysokoškolské studenty, může
mu přes to příslušeti snížení
daně důchodové pro mnohočlenné
rodiny, po případě nezvýší
se u něho daň důchodová, po případě
její srážka, o přirážku
pro rodiny s menšími břemeny, a to za předpokladů
vpředu uvedených, jež z důvodu jednotnosti
musí býti upraveny pro všechny případy
týmž způsobem. V této souvislosti sluší
však upozorniti, že příjemce služebních,
po případě odpočivných (zaopatřovacích)
platů je povinen plátci těchto platů
předložiti kolkuprosté potvrzení obecního
úřadu bydliště příjemcova
o stavu a počtu osob odůvodňujících
buď snížení daně pro mnohočlenné
rodiny nebo vyloučení přirážky
pro rodiny s menšími břemeny, a že dokud
příjemce tak neučiní, má plátce
srážeti daň s přirážkou
pro rodiny s menšími břemeny (§ 30, odst.
8 zákona o přímých daních ve
znění zákona č. 161/1945 Sb.). V praksi
se mohou tedy vyskytnouti případy, že plátce
sráží daň důchodovou s přirážkou
pro rodiny s menšími břemeny, ač tato
přirážka nepřichází podle
zákona v úvahu, po případě
jsou splněny okolnosti rozhodné pro snížení
daně pro mnohočlenné rodiny. Takové
případy jsou však zaviněny příjemcem
dotčených požitků samým, a to
nesplněním vpředu uvedené povinnosti
o prokázání stavu a počtu osob přicházejících
zde v úvahu, o jejichž existenci plátce jinak
nenabude vědomosti.
Z předeslaného jde na jevo, že postup ministerstva
financí v dané věci odpovídá
platným zákonným předpisům,
a že pro jejich změnu ve směru naznačeném
v interpelaci není spravedlivých důvodů.