Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Vlastnictví majetku rodu Schwarzenbergů, větve
t. zv. primogenitury na Hluboké n. Vlt., pokud se tento
nachází v zemi České, přechází
v rozsahu stanoveném v odst. 2 ze zákona na zemi
Českou.
(2) Majetkem podle odst. 1 rozumí se nemovitý majetek
zemědělský, lesní, rybniční,
průmyslový, obchodní a živnostenský,
zapsaný knihovně na Josefa Adolfa knížete
ze Schwarzenbergů, Jana knížete ze Schwarzenbergů
a dr. Adolfa Schwarzenberga, v to počítaje všechny
budovy a zámky s jejich zařízením,
se všemi právy a závazky, dále živý
i mrtvý inventář se zásobami a konečně
veškeren provozní kapitál.
(3) Pro posouzení, které majetkové části
přecházejí podle odst. 1 a 2 na zemi Českou,
jest rozhodným stav ke dni 9. května 1945. Předmětem
převodu nejsou nemovitosti nabyté osobami třetími
podle zák. č. 215/19 Sb. z. a n. a zákonů
jej doplňujících. Zábor podle tohoto
zákona k předmětům v odst. 1 a 2 uvedeným,
pokud nebyly dosud převedeny na osoby třetí,
se ruší.
(4) Změny, provedené v majetku nebo jeho částech
po 9. květnu 1945 jsou neplatné, byly-li zemským
národním výborem v Praze proti nim nejpozději
do šesti měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona vzneseny námitky.
(1) Majetek v § 1 uvedený bude spravován jako
celek podle směrnic zemského národního
výboru v Praze.
(2) Části nemovitého majetku v § 1 uvedeného,
o nichž zemský národní výbor
v Praze uzná, že jich není pro celek zapotřebí,
mohou býti zemí Českou zcizeny nebo v dohodě
s ministerstvem zemědělství přiděleny
uchazečům podle platných přídělových
předpisů.
(3) Země Česká jest povinna pečovati
o historické památky, jichž vlastnictví
nabyla na základě tohoto zákona.
(1) Zaměstnancům na majetku v § 1 jmenovaném,
zůstávají zachovány jejich služební
a pracovní smlouvy se všemi nároky nabytými
podle dosavadních, pro ně platných služebních
předpisů.
(2) Veškerá zařízení ve prospěch
zaměstnanců, jako nadace, fondy a pod., přebírá
země Česká a spravuje a dotuje je dosavadním
způsobem z dosavadních zdrojů ve prospěch
převzatých zaměstnanců, jakož
i osob, požívajících starobní,
nemocenské, sirotčí nebo jiné důchody.
(3) Povinnost poskytovati z prostředků, plynoucích
z hospodaření na majetku v § 1 jmenovaném
starobní, nemocenské, vdovské, sirotčí
a jiné důchody, přechází dnem
účinnosti tohoto zákona na zemi Českou.
Vklad vlastnického práva, jakož i veškerých
jiných práv, podle ustanovení § 1 ve
prospěch země České provedou soudy
nebo úřady, u nichž se vedou veřejné
zápisy o nemovitém majetku nebo jiných právech
na žádost zemského národního
výboru v Praze.
(1) O výši a způsobu náhrady bude rozhodnuto
vládním nařízením.
(2) K úhradě této náhrady, po případě
k úhradě nákladů investičních
a provozních, může země Česká
vydati prostřednictvím Zemské banky v Praze
3% dluhopisy, umořitelné slosováním
nejdéle v 50 letech. K úmoru a zúročení
této půjčky může býti
použito prostředků zemského rozpočtu,
pokud nedostačí výnos převedeného
majetku.
(3) Náhrada nebude poskytnuta v případech
v nařízení uvedených.
Veškerá jednání a úkony k provedení
tohoto zákona jsou osvobozeny od daní, dávek
a poplatků.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Převodu podrobený majetek jihočeských
Schwarzenbergů představuje svojí rozlohou
tak ohromný komplex nemovitostí, že se všeobecně
pociťuje potřeba vyřešiti vlastnické
poměry k této majetkové podstatě způsobem,
který by odpovídal novému duchu hospodářské
a sociální struktury Československé
republiky. Nelze proto připustiti, aby vlastnictví
tak nesmírného nemovitého majetku zůstalo
i nadále soustředěno v rukách jednotlivce,
a to tím spíše, že postup správy
tohoto panství v minulosti není právě
nejlepší zárukou, že by majetek byl v
budoucnosti veden výlučně a jednoznačně
v duchu českém, když ani v osobách vlastníků
není beze všech pochyb prokázána naprostá
a ryzí česká jejich národnost. Dr.
Adolf Schwarzenberg byl při sčítání
lidu v r. 1930 - patrně svým zaměstnancem
- hlášen jako osoba nepřítomná,
národnosti německé. Ve sboru vedoucích
úředníků jeho panství byli
po celou dobu prvé republiky vynikající měrou
zastoupeni vždy také úředníci
národnosti německé, naposled mimo jiné
na př. dva u pěti ústředních
ředitelů.
Jest tudíž pravděpodobné, že i
při jakékoli nové pozemkové reformě
by muselo dojíti k zásahu do Schwarzenbergského
vlastnictví, což by bylo nezbytně spojeno s
roztržením a dalším dělením
tohoto majetku.
Vážné důvody veřejného
zájmu však mluví pro jeho zachování
jakožto nedílného celku, vzájemně
se doplňujících hospodářských
odvětví v průběhu staletí harmonicky
narostlých a pro udržení všech českých
zaměstnanců jako celku na tomto majetku, aby jich
mohlo býti použito při zachování
všech jejich nabytých práv jako odborného
a vyškoleného aparátu k dalšímu
zdárnému provozu všech odvětví
tohoto majetku.
Tento majetek, vytvořený dlouholetým vývojem,
byl svým tvůrcem účelně stmelen
v organický celek, v němž prvovýroba
jest doplňována výrobou odvozenou a kde všechna
výrobní odvětví se vzájemně
doplňují a jsou skloubena v harmonický a
tím soběstačný celek, jehož produktivita
jest podložena a podmíněna onou důmyslnou,
po staletí budovanou skladbou jednotlivých součástí
v dnešní majestátní celek.
Vyžaduje-li nyní duch doby, aby správa tohoto
majetku byla řízena jedině a výhradně
s hlediska potřeb našeho lidu, bude nutno učiniti
opatření, která by především
umožnila jednak zachování jeho produktivity
a jednak zachování dosavadní sociální
úrovně všech českých zaměstnanců
tohoto panství.
Splnění obou těchto základních
předpokladů, které jsou veřejným
zájmem, jest možné jedině tehdy, bude-li
majetek, jak osnovou navrhováno, převeden jako celek
na zemi Českou. Jakékoli dělení
a parcelování tohoto přirozeného a
vzájemně hospodářskými vztahy
skloubeného celku by přivodilo nezbytně jeho
hospodářské rozrušení a zapříčinilo
neproduktivitu a nerentabilitu rozdělených částí.
Jmenovitě by tyto důsledky nastaly, kdyby snad u
příležitosti chystané pozemkové
reformy mělo dojíti k rozparcelování
zemědělského majetku tohoto panství
a k pohlcení jeho lesního majetku státní
lesní správou. V tomto případě
by celý rozsáhlý průmyslový
sektor Schwarzenbergského panství - znárodnění
jednotlivě nepodléhající - hospodářsky
odumřel a zůstal spolu se všemi zámky
a historickými stavbami, o sobě přirozeně
neproduktivními, trvalým balastem státu.
Naproti tomu bude-li majetek ten převeden jako celek do
správy země české, jest splnění
sledovaného cíle v každém směru
zaručeno. Produktivita je tímto způsobem
zabezpečena a sociální vymoženosti zaměstnanců
nebudou při tom dotčeny. Navrhované řešení
skýtá ještě další výhodu,
že pokládá solidní základ k vybudování
majetkového substrátu země České,
která bude také nejlepším strážcem
tohoto majetku a garantem jeho národního i sociálního
poslání.
Zvláštní a neméně důležitý
význam tohoto převodu nutno však spatřovati
v tom, že by se tak zvětšil zdroj vlastních
příjmů země České a
základ pro její případné úvěrové
operace. Země Česká vlastní už
dnes na 3.000 ha zemědělského a lesního
majetku, účelně zapojeného do sociálních,
kulturních i hospodářských úkolů,
které jí jsou dány. Takto je zemi České
umožněno vydržování ústavů
pro choromyslné, polepšoven, donucovacích pracoven,
ústavů pro hluchoněmé, pomologického
ústavu a celé řady zemědělských
škol. Země Česká vydržuje dále
zemskou porodnici a nemocnici a hradí nedobytné
léčebné v nemocnicích Čech.
Těchto úkolů v zemi stále přibývá
a v budoucnosti ještě značně přibude,
proto je nezbytné, aby její pozemkový majetek,
z jehož výnosu se tyto výdaje do značné
míry hradí, byl podstatně zvětšen.
Už v nejbližší době bude země
Česká nucena rozšířit stav svých
ústavů pro plicně choré, dále
ozdravoven a ústavů pro péči o mládež.
K tomuto účelu musí nezbytně získat
vhodné budovy, parky a dvory. Na příděl
takových objektů s příslušnou
hospodářskou základnou lesní nebo
zemědělskou nebylo pamatováno při
prvé pozemkové reformě a není naň
pamatováno ani v zákoně o konfiskaci a rozdělení
majetku Němců, Maďarů, zrádců
a kolaborantů. Proto převedení majetku Schwarzenbergského
do vlastnictví země nutno posuzovat současně
jako nejvhodnější východisko ze situace,
která zemi staví do naprosté závislosti
na prostředcích ze státní pokladny.
Zámky a paláce Schwarzenbergova panství,
pokud nejsou výlučně historickými
památkami, jsou vhodnými objekty pro výše
zmíněné zemské ústavy. Zatím
co dosud byly s hlediska hospodářských a
sociálních zájmů státu zcela
nevyužity a tak majetek lesní a zemědělský
jen zatěžovaly, budou v rukách země
plně využity ku prospěchu státu a výtěžku
půdy, jež s nimi souvisí, bude moci býti
ve zvýšené míře použito
ke krytí provozu v těchto ústavech.
Má-li býti majetek zachován a provozován
jako celek a splněny i ostatní, osnovou sledované
cíle, není na druhé straně možné
kromě země České nalézti k
tomu účelu způsobilejšího provozovatele.
Tímto by se zejména nemohl státi ani stát,
ježto jde o činnost mnohostrannou, kterou by bylo
dlužno podříditi různým hospodářským
střediskům. Také nelze s ohledem na rozsáhlost
majetku svěřiti jeho správu jednotkám
neb korporacím nižšího druhu.
Předmětem převodu jest veškerý
nemovitý majetek hlubocké větve rodiny Schwarzenbergů
v Čechách, který tvoří nemovitosti
zapsané částečně ještě
na Adolfa Josefa Schwarberga, dále na Jana Schwarzenberga
a dr. Adolfa Schwarzenberga, a to majetek nalézající
se v zemi České a sloužící hospodářství
zemědělskému, lesnímu, rybničnímu,
průmyslovému, obchodnímu a živnostenskému
(tedy i firmy, pokud vlastníkem nebo spoluvlastníkem
jest některý zpředu jmenovaných),
se vším příslušenstvím,
t. j. s veškerými stavbami, budovami a zámky
na něm postavenými a jejich zařízením,
se živým a mrtvým inventářem,
se všemi právy a závazky. Jde o nemovitý
majetek v celkové výměře cca 55.000
ha.
Majetek tento byl podroben již prvé pozemkové
reformě a podle jejích výsledků byla
část jeho, zejména průmyslové
závody nesouvisející s hospodařením
na zabrané zemědělské a lesní
půdě, vyloučena ze záboru podle §
3 záborového zákona, část byla
propuštěna ze záboru podle § 11 záborového
zákona, další nemovitosti pak byly ponechány
majiteli podle § 20 přídělového
zákona a část podléhá dosud
záboru. Za okupace byl majetek schwarzenbergský
zabrán německou správou a nyní je
spravován národní správou podle dekretu
presidenta republiky ze dne 19. května 1945, č.
5 Sb. Jde tudíž o majetek, který by mohl býti
vrácen vlastníku podle ustanovení zákona
ze dne 16. května 1946, č. 128 za předpokladu,
že jsou tu věcné i osobní podmínky
a za dalšího předpokladu, že tím
nebudou ohroženy důležité zájmy
veřejné (§ 6 cit. zák.). Restituci by
bylo lze zabrániti sice pouhým správním
aktem, ježto však nutno učiniti opatření,
aby se předešlo tříštění
majetku a porušení nabytých práv zaměstnanců,
byla k tomu účelu volena forma zákona.
Pro posouzení, které majetkové části
a která příslušenství jsou zde
zahrnuta, jest rozhodným stav ke dni 9. května 1945.
Z převodu jsou vyňaty nemovitosti, jichž dříve
nabyly osoby třetí podle zákona záborového
nebo zákonů jej doplňujících,
u nichž však není dosud proveden knihovní
pořádek. Tam, kde zábor byl sice již
vysloven, avšak nemovitost nebyla dosud převedena
na nového nabyvatele, prohlašuje osnova zábor
ve prospěch státu za zrušený.
Movitý majetek dosavadních vlastníků,
který netvoří příslušenství
nemovitostí nahoře uvedených, jako na př.
osobní věci majitele, osobní konta, osobní
cenné papíry, vklady a pod., zůstává
tímto zákonem nedotčen.
Převod se netýká nemovitého majetku,
který se nachází na Moravě nebo jinde
než v Čechách.
Veškerý jmenovaný majetek tvoří
nedílný celek a pro jeho správu vydá
zemský národní výbor v Praze podrobné
směrnice. Části nemovitého majetku,
o nichž zemský národní výbor
v Praze uzná, že jich není pro celek zapotřebí,
mohou býti buď zemí Českou přímo
zcizeny, nebo v dohodě s ministerstvem zemědělství
použity k provedení drobného přídělu
uchazečům kvalifikovaným podle dekretu presidenta
republiky ze dne 21. VI. 1945, č. 12 Sb. a ze dne 20. července
1945, č. 28 Sb.
Odpadá nutnost ponechávati zemi České
jako veřejnoprávnímu činiteli v platnosti
podmínky, plynoucí z prvé pozemkové
reformy a uložené soukromoprávnímu držiteli
k hájení veřejných zájmů.
Naproti tomu jest žádoucí, aby pozemky, jichž
je nezbytně třeba k podpoře stavebního
ruchu a provedení komunikací a jiných veřejných
staveb, jakož i části majetku, které
jsou postradatelné pro nedílné hospodaření
na celku, byly použity ať již cestou přídělu
či přímým prodejem k uspokojení
uchazečů z řad činitelů veřejnoprávních
i kvalifikovaných osob fysických.
K ochraně historických památek, jimiž
majetek Schwarzenbergů oplývá, jest do osnovy
vloženo ustanovení odst. 3.
Osoby na převedeném nemovitém majetku zaměstnané,
budou převzaty zemí Českou do služeb
za stejných služebních a pracovních
podmínek, jako dosud měly, právě tak
i osoby požívající starobní,
nemocenské, sirotčí, vdovské nebo
jiné důchody. Veškerá zařízení
ve prospěch převzatých zaměstnanců,
jako nadace, fondy a pod. přebírá země
Česká a spravuje a dotuje je podle dosavadního
způsobu z vlastních prostředků. Právě
tak je země Česká zavázána
k poskytování všech důchodů uvedených
shora.
Zápis přechodu vlastnického práva
na zemi Českou provedou soudy, u nichž se vedou veřejné
knihy o majetku nahoře uvedeném, a to na žádost
zemského národního výboru v Praze.
Totéž platí o změnách, které
bude nutno provésti v rejstříku firemním,
patentním, v rejstříku ochranných
vzorků a jiných veřejných zápisech.
Za nemovitý majetek v § 1 uvedený bude zemí
Českou poskytnuta náhrada. K jejímu přesnému
vyčíslení, ježto toto si vyžádá
určitých příprav a určité
doby, je volena forma vládního nařízení.
Bylo by však na škodu věci, aby tím bylo
zdržováno převedení majetku na zemi
Českou, čímž by vznikla i nejistota
v řadách zaměstnanců a ve vedení
provozu, což by jistě nebylo na prospěch řádnému
hospodaření. Tam, kde by snad bylo nutno, aby některý
objekt byl převzat ze zvláštních důvodů
bez náhrady, jest zapotřebí již v zákoně
samotném pamatovat, ježto vyvlastnění
bez náhrady jest přípustné pouze zákonem.
Tomuto účelu slouží odst. 3. Určení
takových výjimečných objektů
jest ponecháno vládnímu nařízení.