Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé se usneslo na tomto zákoně:
Zákon ze dne 13. prosince 1945, č. 159 Sb., o zvláštním
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů se mění
a doplňuje takto:
1. V § 1, odst. 1 se mění znění
ustanovení písm. c) takto:
c) na každé dítě, na něž
přísluší výchovné,
při 1 dítěti | Kčs 1.800.-, |
na 2 děti | Kčs 4.200.-, |
na 3 děti | Kčs 7.200.-, |
na 4 děti | Kčs 10.800.-, |
na 5 dětí | Kčs 15.000.-, |
na 6 dětí | Kčs 19.800.-, |
na 7 dětí | Kčs 25.200.-, |
na osmé a každé další dítě
přísluší roční přídavek
ve výši Kčs 6000.-.
2. V § 2, odst. 1 se mění znění
ustanovení písm. D takto:
D) Na každé dítě, na něž
přísluší výchovné, platí
obdobně ustanovení § 1, odst. 1, písm.
c).
3. § 3, odst. 3 Zvláštní přídavky
podle § 1, odst. 1, písm. c) a podle § 2, odst.
1, písm, D, nejsou součástí pensijní
základny a nejsou podrobeny dani důchodové.
Nevyměřuje se z nich pojistné podle zákona
ze dne 15. října 1925, č. 221 Sb., o nemocenském
pojištění veřejných zaměstnanců,
ve znění předpisů jej měnících
a doplňujících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1947 a provedou jej všichni členové
vlády.
Předkládaná osnova novely zákona č.
159/1945 Sb., o zvláštním přídavku
státním a některým jiným veřejným
zaměstnancům, jakož i poživatelům
státních odpočivných (zaopatřovacích)
platů vychází z předpokladu, že
nezbytným důsledkem politiky cenové a mzdové,
projevující se v poměrně vysokých
nákladech na výživu rodiny, je potřeba
zvýšiti přídavky na děti takovým
způsobem, aby usnadňovaly sociální
postavení rodin, zejména pak rodin vícečlenných.
Zvláště rodiny s větším
počtem dětí, odkázané pouze
na jeden pracovní příjem, nemohou pro nedostatek
prostředků vybrati ani pravidelný příděl
potravin a nemohou uhraditi zcela své životní
potřeby. Početnější rodiny trpí
podvýživou a jest proto ohrožena dostatečná
výživa nejen dětí, nýbrž
i zdravá budoucnost národa a republiky. Souběžně
s návrhem na novelisaci zákona č. 159/45
Sb. jest předkládána osnova novelisace zákona
č. 154/45 Sb. o rodinných přídavcích
soukromých zaměstnanců ve stejném
rozsahu. Výše zvláštního přídavku
činila dosud měsíčně Kčs
150.- na každé dítě, na něž
přísluší výchovné. Z důvodů
sociálně i populačně politických
zavádí osnova výši přídavků
progresivně stoupající s počtem dětí.
Srovnání celkové výše přídavků
podle osnovy a podle dosavadního stavu při počtu
dětí od jednoho do deseti je uvedeno v tabulce č.
1:
150 | 150 | - | |
350 | 300 | 50 | |
600 | 450 | 150 | |
900 | 600 | 300 | |
1.250 | 750 | 500 | |
1.650 | 900 | 750 | |
2.100 | 1.050 | 1.050 | |
2.600 | 1.200 | 1.400 | |
3.100 | 1.350 | 1.750 | |
3.600 | 1.500 | 2.100 |
Podkladem pro odhad nákladů na výplatu zvláštního
přídavku na děti po provedené úpravě
jest statistické šetření o stavu počtu
státních zaměstnanců pragmatikálních
a smluvních, vížících systemisovaná
místa ve vlastní státní správě
a státních podnicích na celém státním
území ke dni 31. ledna 1946. Podle tohoto šetření
jest stav dětí uveden v tabulce č. 2.
96.249 | ||
134.104 | Kčs 80,462.400.- | |
52.368 | Kčs 62,841.600.- | |
18.648 | Kčs 33,566.400.- | |
7.860 | Kčs 18,864.000.- | |
5.850 | Kčs 24,570.000.- | |
Celkem | 315.079 | Kčs 220,304.400,- |
U zaměstnanců samosprávy činí
zvýšení zvláštního přídavku
na děti podle osnovy 100 milionů Kčs.
Výdaje spojené s provedením tohoto návrhu,
které činí celkem 320 milionů Kčs,
buďtež kryty z rozdílu mezi preliminovanými
osobními výdaji a faktickými osobními
výdaji, jenž přesahuje zmíněný
obnos 320 milionů Kčs.
Jest nutno podpořiti populaci a zajistiti nejen zdraví
dětí, nýbrž i národa a republiky.
Zvláštní přídavky na děti
se zavádí k výchovnému, které
jest součástí služebního platu
podle § 10 zákona č. 103/1926 Sb. Osnova jest
opatřením přechodným do vyřešení
nového platového práva státních
a veřejných zaměstnanců.
Článek I obsahuje změny a doplnění
zákona č. 159/1945 Sb. Jednotlivá ustanovení
jsou přizpůsobena původnímu textu
zákona. K jednotlivým ustanovením se poznamenává:
Pozměňuje se jen ustanovení písm.
c), pokud se týče dětí. Zvláštní
přídavek jest uveden v ročních částkách,
poněvadž všechny zvláštní
přídavky podle zák. č. 159/1945 Sb.
jsou uvedeny v ročních částkách.
Pokud jde o děti poživatelů státních
odpočivných (zaopatřovacích) platů,
vztahuje se zvýšení zvláštního
přídavku také na jejich děti, na něž
přísluší výchovné ve stejném
rozsahu, jako u zaměstnanců v činné
službě. Proto do ustanovení odst. 1, písm.
D jest převzato obdobné ustanovení §
1, odst. 1, písm. c).
Doplnění § 3 odstavcem 3 jest provedeno proto,
aby nebylo rozdílu mezi úpravou pro zaměstnance
veřejné a soukromé. Podle § 15, odst.
1 zákona č. 154/1945 Sb. o rodinných přídavcích
některých osob pojištěných pro
případ nemoci (t. j. soukromých zaměstnanců)
rodinné přídavky nejsou pracovním
výdělkem podle předpisů o veřejnoprávním
sociálním pojištění a jsou osvobozeny
od daní, poplatků a jiných veřejných
dávek.
Článek II obsahuje ustanovení prováděcí.
Ustanovením o účinnosti zákona dnem
1. ledna 1947 jest sledována stejná doba platnosti
s novelisací zákona č. 154/1945 Sb.