Znárodnění energetického hospodářství
podle dekretu č. 100/1945 Sb. postihlo značný
počet obcí, v jejichž vlastnictví byly
místní energetické podniky. Jde většinou
o podniky elektrárenské a z části
též o plynárny a podniky pro dálkové
topení parou.
Výnos těchto bývalých, nyní
znárodněných obecních podniků,
tvořil významnou složku příjmového
hospodářství dotyčných obcí
a přispíval podstatnou měrou k úhradě
jejich výdajů. Ztráta tak důležitého
příjmového zdroje působí proto
velmi zhoubně na finanční hospodářství
postižených obcí a stupňuje jejich finanční
nesnáze. Věc je tím povážlivější,
že uplynulo již 18 měsíců od vydání
znárodňovacího dekretu, aniž došlo
k praktickému vyřešení majetko-právních
otázek, které ze znárodnění
těchto podniků vyplynuly.
Nepříznivé důsledky nedotýkají
se jen přímo zúčastněných
obcí, nýbrž i obecního a okresního
hospodářství jako celku, neboť úbytek
příjmů ze znárodněných
obecních podniků energetických nutně
způsobuje, že postižené obce zvyšují
své požadavky na zemský a státní
příspěvek, poskytovaný nesoběstačným
obcím a okresům k úhradě rozpočtových
schodků, plynoucí z jejich nutné řádné
potřeby a tím se snižují tomuto účelu
sloužící zemské a státní
prostředky. Úprava finančních důsledků
znárodnění obecních energetických
podniků je tedy nezbytně nutná nejenom v
zájmu přímo interesovaných obcí,
nýbrž i s hlediska celkového krajně
napjatého hospodářství svazků
územní samosprávy, jemuž by se touto
uspokojivou úpravou dostalo žádoucí
úlevy.
Z těchto závažných důvodů
táží se podepsaní:
1. Je vláda ochotna uložiti účastněným
ministrům, aby se zabývali důsledky dekretu
č. 100/1945 a vyřešili majetko-právní
věci ku spokojenosti a prospěchu samosprávy?
2. Je pan ministr průmyslu ochoten v dohodě s pány
ministry vnitra a financí učiniti okamžitá
opatření:
a) Aby postiženým obcím byl ve smyslu §
11 dekretu č. 100/1945 Sb. vyměřen a počínajíc
rokem 1946 poskytován příspěvek v
takové výši, aby jim nahradil dosavadní
příjem ze znárodněných obecních
energetických podniků,
b) aby bylo provedeno se vším možným urychlením
řízení o náhradě za tyto podniky
podle § 8 cit. dekretu,
c) aby počínajíc r. 1946 byly převzaty
odpočivné a zaopatřovací požitky
pensionovaných zaměstnanců těchto
podniků, jakož i veškeré zápůjčky
a jiné závazky, uzavřené obcí
pro podnik,
d) aby byla sjednána náprava ve všech případech,
kdy při předání znárodněných
obecních podniků energetických národním
podnikům, příp. při delimitaci jejich
majetku, došlo k tvrdostem proti obci,
e) aby obecní dávka ze spotřeby elektrické
energie a plynu byla bezplatně vyměřována
národními energetickými podniky při
účtování ceny za odběr energie,
f) aby byly jednotně a účelně vyřešeny
všechny další důsledky znárodnění
obecních energetických podniků (úprava
poměru obcí k národním energetickým
podnikům, pokud se týká odběru, energie,
elektrifikace obcí dosud nezelektrisovaných, účast
MNV a ONV ve správě národních energetických
podniků a j.)?