Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Peněžité závazky znějící
na říšské marky, pokud trvají
v den, kdy tento zákon nabude účinnosti,
mezi tuzemci na Slovensku navzájem nebo mezi tuzemcem v
zemi České nebo Moravskoslezské na jedné
straně a mezi tuzemcem na Slovensku na straně druhé,
je dlužník povinen splniti v československých
korunách v poměru 1 říšská
marka = 10 Kčs.
(2) Tuzemci ve smyslu odstavce 1 se rozumějí
osoby fysické nebo právnické, které
mají v den, kdy tento zákon nabude účinnosti,
bydliště nebo sídlo na území
Československé republiky. Stejně platí
o filiálkách, závodech a representacích
cizozemských podniků, mají-li sídlo
na tomto území.
Bez zřetele na ustanovení § 1, odst. 1 je dlužník
povinen splniti v československých korunách
v poměru 1 říšská marka = 10
Kčs peněžité závazky znějící
na říšské marky, které trvají
v den, kdy tento zákon nabude účinnosti:
1. je-li věřitelem některá pokladna
československého státu nebo veřejnoprávní
korporace nebo jejich fond, ústav, podnik nebo jiné
zařízení na území Slovenska,
ačli nejde o závazky z cenných papírů
cizozemských, nebo
2. pocházejí-li z vkladů na vkladní
knížky u peněžních ústavů
nebo peněžních podniků na území
Slovenska, počítajíc v to filiálky
cizozemských ústavů a podniků na tomto
území, nebo
3. jsou-li zajištěny zástavním právem
na nemovitosti ležící na území
Slovenska.
O plnění peněžitých závazků
z pojistných smluv jakéhokoliv druhu, znějících
na říšské marky, budou dána ustanovení
zvláštní; až do jich vydání
je dlužník oprávněn plniti v československých
korunách v poměru 1 říšská
marka = 10 Kčs.
(1) Předchozími ustanoveními zůstávají
nedotčena ustanovení dekretu presidenta republiky
ze dne 2. srpna 1945, č. 36 Sb., o plnění
závazků znějících na říšské
marky, a ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne
19. října 1945, č. 91 Sb., o obnovení
československé měny.
(2) Rovněž zůstávají
nedotčena obmezení stanovená platnými
předpisy co do nakládání s nepřátelským
majetkem a co do placení závazků vůči
osobám státně nespolehlivým.
Ministr financí se zmocňuje, aby vyhláškou
v Úředním listu, na Slovensku též
v Úředním věstníku, upravil
způsob náhrady za platidla markové měny,
pokud obíhala na území Slovenska.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
spravedlnosti a financí.
Po provedení měnové rozluky českých
zemí a Slovenska, nastavší zavedením
samostatné slovenské měny (vl. nař.
č. 45/1939 Sl. z.), byly až do 1. října
1940 vyrovnávány peněžité závazky
mezi českými zeměmi a Slovenskem v poměru
1 K = 1 Ks. Změna nastala po revalvaci koruny v zemích
českých, přivoděné nuceným
celním zapojením těchto zemí do celního
a mezinárodně-platebního styku Německé
říše (vl. nař. č. 321/1940 Sb.).
Závazky vzniklé po 1. říjnu 1940 byly
vyrovnány v poměru 1 RM = 10 K = 11.628 Ks (obráceně
100 Ks = 8.60 RM = 86 K). K zachování dosavadních
cenových relací bylo jako opatření
cenové politiky zavedeno na podkladě vl. nař.
č. 150/1939 Sb. t. zv. cenové vyrovnávání
v tom smyslu, že při clearingových platech
pro Slovensko zaplatil dlužník ze zemí českých
zvláštní příplatek, věřiteli
ze zemí českých byl pak poskytován
doplatek. Výše příplatků a doplatků
byla často měněna, příplatek
v zemích českých se pak již od 1. října
1944 nevybíral a doplatek se neposkytoval z vývozních
obchodů uzavřených po 1. listopadu 1943.
Na Slovensku byl vyrovnávací systém příplatků
a doplatků zaveden v červenci 1945 zároveň
s úpravou platebního styku mezi Slovenskem a českými
zeměmi a trval do jeho uvolnění, t. j. do
31. října 1945 (srv. vyhlášky pověřence
financí č. 108/1945 a č. 5/1946 Sb. n. SNR).
Faktickou cestou, zejména tlakem v povolovacím řízení
dovozním a vývozním v době okupace,
bylo dosaženo toho, že se za války obchody mezi
českými zeměmi a Slovenskem fakturovaly téměř
výhradně v říšských markách
a jen výjimečně v slovenských korunách.
Dosud zůstává nevyrovnán poměrně
značný počet markových závazků,
t. j. pohledávek z výměny zboží
za okupace a je sporné, mají-li se tyto závazky
plnit v poměru 1 RM = 10 Kčs, či v poměru
1 RM = 11.628 Kčs, který v době sjednání
obchodu platil jako kurs clearingový. Poněvadž
zastavením cenového vyrovnávání
odpadl instrument, kterým bylo možno odstranit nebo
aspoň zmírnit důsledky kursové disparity
české a slovenské koruny, a poněvadž
by se těžko vystačilo s obecnými ustanoveními
občanského práva o plnění peněžitých
závazků, zejména proto, že říšská
marka není předmětem peněžního
trhu a nemá tedy mezinárodní kurs, je třeba
řešit věc normativně, aby se předešly
spory a právní nejistota.
Osnova volila řešení obdobné úpravě
provedené pro země české dekretem
presidenta republiky č. 36/1945 Sb., o plnění
závazků znějících na říšské
marky; přitom ovšem nebyla převzata ustanovení
jeho §§ 2 a 4, která nemají vzhledem k
odlišným poměrům na Slovensku praktický
význam pro materii zde upravovanou.
Přepočítací kurs byl stanoven shodně
s ustanovením § 1, odst. 1 dekretu č. 36/1945
Sb. v poměru 1 říšská marka =
10 Kčs. Ve vztahu k bývalému clearingovému
kursu 1 RM =11.628 Ks to sice znamená určitou újmu
pro slovenského věřitele, který mohl
počítat s tím, že za každou účtovanou
říšskou marku dostane úhradu 11.628
Ks, resp. dnes 11.628 Kčs. Naproti tomu je tím do
určité míry zvýhodněn slovenský
dlužník, jemuž se úhrada markového
závazku poměrem 1 RM = 10 Kčs zlevňuje.
Dlužník v zemích českých získává
určitý prospěch odpadnutím příplatkové
povinnosti v cenovém vyrovnávání.
Poněvadž se však tento příplatek
již od 1. října 1944 nevybíral vůbec
(a před tím od 1. července 1944 jen sazbou
5%), bude okruh věřitelů takto zvýhodněných
zcela nepatrný, protože starší obchody,
při nichž se ještě musilo kalkulovat s
příplatkem, jsou patrně z největší
části již zlikvidovány. Věřitel
v českých zemích je při poměru
1 RM = 10 Kčs postižen ztrátou odpadnutím
doplatku, pokud ovšem na něj měl nárok.
Těchto případů bude pravděpodobně
rovněž málo, neboť při obchodech
sjednaných po 1. listopadu 1943 se nemohlo již s doplatkem
počítat.
Z toho je patrno, že stanovení poměru 1 RM
= 10 Kčs pro vyrovnání závazků
dosud neuhrazených nelze pokládat za zásah
hospodářsky neúnosný (zvláště
když se prakticky obmezuje ve vztahu k českým
zemím jen na pohledávky a závazky z výměny
zboží za války), naopak má po úpravě
provedené dekretem č. 36/1945 Sb. výhodu
jednotného poměru pro celé státní
území. Trvání na bývalém
clearingovém kursu by hospodářský
život nevítaným způsobem komplikovalo.
Podobnou zjednodušovací cestu volil též
dekret č. 36/1945 Sb., když nepřihlížel
k t. zv. Goeringovu kursu v pohraničí (1 K = 12
Rpf), ač prakticky zasáhl daleko hlouběji,
neboť postihl nejen závazky za zboží,
nýbrž i veškeré závazky kapitálové,
kdežto při vyrovnávání peněžitých
závazků mezi zeměmi českými
a Slovenskem půjde zásadně jen o závazky
z výměny zboží za války. Úprava
vyrovnávání závazků mezi subjekty
na Slovensku navzájem bude praktická jen co do několika
obcí u Petržalky, které byly v roce 1938 odtrženy
od Slovenska a včleněny do německého
území a kde byla během okupace říšská
marka zákonným platidlem. Půjde tu také
o jednoduché právní poměry.
Ustanovení tato byla převzata z § 1, odst.
2 a 3 a z § 3 dekretu č. 36/1945 Sb., § 2 ovšem
s místním obmezením na Slovensko, a jen pokud
jde o závazky trvající v den, kdy zákon
nabude účinnosti. V § 4, odst. 1 je z opatrnosti
citován též dekret č. 36/1945 a dekret
č. 91/1945 Sb.
Ustanovení toto se sice obsahově z rámce
osnovy vymyká; poněvadž však je třeba
upravit otázku markových platidel, pokud byla zákonným
platidlem na území Slovenska, připojeném
k Německé říši, obdobně
jak tomu bylo v § 4 vl. nař. č. 7/1945.Sb.
pro země České, a poněvadž by
nebylo úsporné upravit tuto otázku samostatným
zákonem, zvláště když jde o nepatrnou
část území Slovenska, bylo zmocnění
ministra financí k úpravě způsobu
náhrady za marková platidla pojato do této
osnovy. Vyhlášku vydá ministr financí
po vyjádření pověřence financí
(čl. II, odst. 1 a 4 dohody mezi vládou a Slovenskou
národní radou ze dne 28. června 1946).
Obsahuje obvyklou závěrečnou klausuli.
Provedení zákona si nevyžádá
žádných výdajů ze státní
pokladny.