Okresní národní výbor v Českém
Brodě předložil 5. února 1946 zemskému
národnímu výboru v Praze s odkazem na usnesení
rady ze dne 4. února 1946 několik návrhů
na rozhodnutí podle § 3, odst. 2 dekretu čís.
12/1945 Sb. o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa. Zemský
národní výbor však po přezkoumání
průkazního materiálu nerozhodl ve všech
případech kladně. O jednání
a obsahu usnesení rady okresního národního
výboru ze dne 4. února 1946 vznikly později
spory, zda někteří členové
hlasovali pro návrh na konfiskaci či pro vyšetření
trestních případů zemským národním
výborem. Kromě toho v červenci 1946 bylo
podáno jedním členem rady trestní
oznámení na neznámého pachatele, pokud
jde o správnost zápisu o schůzi rady. Na
dotyčného člena bylo opět podáno
trestní oznámení pro zločin křivého
obvinění podle § 209 tr. z. Výsledek
trestních řízení není dosud
znám. Platností usnesení ze dne 4. února
1946 zabývala se opětně rada okresního
národního výboru a ve schůzi konané
dne 26. února 1947 se usnesla na stanovisku, že jednala
správně a kdyby opět případy
projednávala, usnesla by se podle svého nejlepšího
svědomí znovu předložiti návrhy
zemskému národnímu výboru k prozkoumání,
aby rozhodl, zda osoby, o něž šlo, spadají
pod ustanovení dekretu čís. 12/1945 Sb. Předseda
okresního národního výboru při
tom zároveň prohlásil, že zemskému
národnímu výboru byl předložen
návrh usnesený a neporušený. Usnesením
ze dne 26. února 1947 jest tudíž obsah sporného
usnesení ze dne 4. února 1946 a podaných
návrhů nyní objasněn.
K námitce týkající se platnosti rozhodnutí
zemského národního výboru sluší
podotknouti, že v případě Jaroslava
Nováka zemský národní výbor
své původní rozhodnutí o konfiskaci
zrušil v obnoveném řízení výměrem
ze dne 21. února 1947 vzhledem k novým průkazům
pozměnivším v podstatě skutkový
stav, na němž bylo založeno dřívější
rozhodnutí. O obnově konfiskačního
řízení u Jiřího Černého
nemohlo býti zemským národnímu výborem
rozhodnuto, ježto výsledek trestního řízení
o podaném trestním oznámení není
dosud znám a zvláštní okolnosti, jako
v případě Novákově, zjištěny
nebyly. K parcelaci zde však nedošlo a vlastnické
dekrety nebyly vydány.
Při posuzování stížnosti na postup
některých složek okresního národního
výboru v případě reálného
rozdělení statku Novákových s hlediska
předpisů o národních výborech
nelze opomenouti ustanovení § 31 jednacího
řádu pro radu a § 32 jednacího řádu
pro plenární schůze okresního národního
výboru. Podle těchto ustanovení jsou členové
okresního národního výboru ve věcech
náležejících do působnosti okresního
národního výboru a členové
rady ve věcech náležejících do
působnosti rady oprávněni vznášeti
dotazy a stížnosti na jednotlivé složky
okresního národního výboru, pokud
se týče na jednotlivé členy rady.
Tato ustanovení zaručují lidové správě
samotné nejširší pravomoc pro uplatnění
vlastní kontrolní funkce a pro vlastní vyřizování
takovýchto případů. Bude tedy záležeti
i v interpelovaném případě na samotných
členech okresního národního výboru,
zda těchto ustanovení použijí.
Po vydání výměru zemského národního
výboru o konfiskaci ideálního spoluvlastnického
podílu Jaroslava Nováka dožadovala se místní
rolnická komise jakožto autonomní orgán
přídělců urychleného přidělení
zkonfiskované půdy. V případech, kdy
konfiskaci propadl ideální spoluvlastnický
podíl, musí přirozeně dojíti
k reálnému rozdělení, ježto jinak
by nemohlo býti vůbec přikročeno k
přidělování části zkonfiskované.
Byl-li dán celý majetek pod národní
správu, jsou právní jednání
knihovních vlastníků podle § 20 dekretu
č. 5/1945 Sb. o národních správách
neplatná a disposiční oprávnění
přecházejí na národní správce.
Nelze tudíž spatřovati závadu v tom,
bylo-li v případě reálného
rozdělení statku Novákových jednáno
s národním správcem. Ministerstvu zemědělství,
kterému byl předložen přídělový
plán, bylo však již tehdy známo, že
proti rozhodnutí o konfiskaci byly vzneseny určité
námitky a proto přídělový plán
schválilo jen pod rozvazovací podmínkou,
že konfiskace zůstane v platnosti. Z toho důvodu
i vydané dekrety jsou vázány touto podmínkou.
Jak výše bylo podotknuto, zemský národní
výbor v tomto případě původní
své rozhodnutí o konfiskaci zrušil výměrem
ze dne 21. února 1947.
K případům zmíněným
v odst. III. interpelace nutno poukázati na ustanovení
§ 3, odst. 2, posl. věta dekretu č. 12/1945
Sb., podle něhož zemský národní
výbor má případy pochybné předložiti
k rozhodnutí ministerstvu zemědělství,
které rozhodne v dohodě s ministerstvem vnitra.
Ustanovení toto jednak stanoví povinnost zemského
národního výboru, aby případy
takové předkládal, jednak zakládá
kompetenci ministerstva zemědělství, aby
výhradně ono v dohodě s ministerstvem vnitra
v těchto případech rozhodovalo. Nelze proto
popírati kompetenci ministerstva zemědělství
a tím méně namítati, že by svémocně
zasahovalo do pravomoci zemského národního
výboru. Vzhledem k imperativně vyjádřené
vůli zákonodárcově, aby jednou pro
vždy česká a slovenská půda byla
zbavena nepřátel a zrádců republiky
a urychleně rozdělena mezi české a
slovenské rolníky a bezzemky, mohou zajisté
i průtahy v rozhodování znamenati, že
jde o případy pochybné, takže jest zde
dána ze zákona příslušnost ministerstva
zemědělství.
Ministerstvo zemědělství, jemuž zvláště
záleží na nejužší spolupráci
se všemi složkami lidové správy, jak ji
vyžaduje zdárné provádění
dekretu č. 12/1945 Sb., pečlivě zkoumá
a dbá při všech svých opatřeních
jak po stránce kompetenční tak i materielně
právní příslušných zákonných
ustanovení a proto nemůže výtky v tomto
směru vznesené uznati za opodstatněné.
Ministerstvo vnitra vyjadřuje se v případech
mu podle § 3, odst. 2, posl. věta, cit. dekretu zaslaných
toliko po stránce materielně právní
a nemůže míti již proto, jakož i
vzhledem k předchozímu stanovisku ministerstva zemědělství
důvodů k opatření ve smyslu požadavku
interpelace.
Jak výše bylo doloženo, nebyly shledány
po přezkoumání věci důvody
k nějakému opatření z podnětu
interpelace.