Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

524.

Odpověď

ministra vnitra

na interpelaci poslanců dra V. Erbana a dra Jelínka (tisk 440)

ve věci nezákonného zavedení společné správy pro obce Neratovice, Libiš a Byškovice a začlenění sloučené obce do správního okresu Mělník.

K uvedené interpelaci se podotýká toto:

I. Po stránce právní.

V neratovickém případě se prolínají dvě právní otázky, podléhající každá jinému právnímu předpisu:

1. První z nich je zavedení zatímní společné správy obcí, které v době nesvobody zanikly sloučením a pak byly obnoveny dekretem č. 121/1945 Sb., o územní organisaci správy, vykonávané národními výbory (viz jeho § 27). Učinit takové opatření bylo možno do roka od účinnosti dekretu, t. j. nejpozději dne 27. listopadu 1946, a to nejdéle na dobu jednoho roku ode dne jeho vyhlášení v Úředním listě republiky Československé. V daném případě bylo zmíněné opatření vydáno dne 26. listopadu 1946, tedy včas. Vyhlášeno bylo v Úředním listě II ze dne 1. prosince 1946, č. 274, str. 5403, takže jeho účinnost zanikne uplynutím dne 1. prosince 1947, nedojde-li již dříve k sloučení uvedených obcí.

2. Druhou otázkou je podřízení takto spravovaného celku okresnímu národnímu výboru. Z té skutečnosti, že dotčené obce jsou spravovány jako jeden celek, plyne, že dohled nad nimi může prakticky vykonávat jen jediný okresní národní výbor. Jde-li o obce z téhož správního okresu, nepůsobí tato věc potíží. Jde-li však o společnou správu obcí z různých správních okresů, je třeba podřídit tento komunální celek jednomu z obou dotčených okresních národních výborů. Právně to lze provésti trojím způsobem: Do roka po účinnosti dekretu č. 121/1945 Sb. mohl tak učiniti ministr vnitra vyhláškou ve Sbírce zákonů a nařízení, avšak platnost takového opatření by byla zanikla podle výslovného omezení (§ 26) uplynutím dne 27. listopadu 1946. Další možností, časově už neomezenou, je cesta vládního usnesení podle § 7 vl. nař. č. 51/1936 Sb. Konečně je zde možnost změnit hranice správních okresů vládním nařízením (§ 15, odst. 1 cit. dekr.).

II. Po stránce skutkové.

1. Za okupace byla v obci Neratovicích, správní okres Brandýs n. Labem, vybudována velikým nákladem chemická továrna, jejíž objekty však překročily hranice okresu do sousedních obcí Libiše a Byškovic ve správním okrese mělnickém. Z toho důvodu došlo nařízením č. 9/1944 Sb. k vyloučení Neratovic ze správního okresu brandýského a k jejich začlenění do správního okresu mělnického. Všechny tři jmenované obce byly pak sloučeny v obec jedinou. Dekret č. 121/1945 Sb. zrušil toto nařízení.

O tom, že by tyto tři obce měly zůstat pohromadě i nyní po obnovení svobody, nebylo ani mezi obyvatelstvem ani mezi dotčenými národními výbory vůbec sporu. Naopak horlivé usilování místních činitelů po zavedení společné správy tak řečených Velkých Neratovic bylo právě podnětem k tomu, že do dekretu č. 121/1945 Sb. bylo zařazeno ustanovení § 27 o zatímní společné správě obnovených obcí. Nynější snahy o opětovné rozloučení tohoto celku jsou z doby teprve nedávné a nejsou podloženy věcnými motivy.

Tyto důvody vedly ministerstvo vnitra k vydání opatření o společné správě obcí Neratovic, Libiše a Byškovic.

Avšak už od počátku činilo potíže, zda tento komunální celek má být až do definitivního nového stanovení okresních hranic zatímně podroben dozoru okresního národního výboru brandýského či mělnického, jež oba se o to ucházely. Zatím zůstávalo při dosavadním stavu, t. j. na dotčeném území vykonával politickou správu okresní národní výbor v Mělníce, jak bylo stanoveno někdejším nařízením č. 9/1944 Sb. Po šetření, provedeném u obyvatelstva dotčených obcí i u obou okresních národních výborů, vyslovil se zemský národní výbor ve prospěch zachování tohoto faktického stavu, pročež ministerstvo vnitra vyslovilo v řečeném výnose, že tento celek zůstává podřízen dohledu okresního národního výboru v Mělníku.

V tom směru není dnešní faktický stav ještě sankcionován. Tak se neratovický případ druží k několika dalším, kde rovněž zjistilo ministerstvo vnitra, že dohled nad některými obcemi je fakticky vykonáván okresním národním výborem sousedního okresu, jak tomu bylo v době nesvobody. Po právní stránce nic na věci nemění skutečnost, že v těchto případech se dotčené národní výbory na věci dohodly, kdežto ohledně Neratovic takové dohody není.

Ministerstvo vnitra sdílí názor vyslovený v interpelaci, že neshoda mezi stavem faktickým a zákonným je z administrativních i právních důvodů nežádoucí, a snaží se o to, aby v tomto i v ostatních zmíněných případech byly hranice správních okresů co nejrychleji upraveny zákonnou cestou tak, jak toho vyžaduje potřeba správy i obyvatelstva. Proto již zahájilo legislativní řízení za účasti dotčených národních výborů, jímž mají být také hranice mezi správními okresy brandýským a mělnickým nově stanoveny vládním nařízením, ať již ve prospěch Mělníka, či Brandýsa nad Labem, ovšem tak, aby obce dnes společně spravované zůstaly pohromadě, neboť jejich rozloučení by přineslo nevítané národohospodářské i administrativní škody.

V Praze dne 8. dubna 1947.

Ministr vnitra:

Václav Nosek v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP