K uvedené interpelaci se podotýká toto:
V neratovickém případě se prolínají
dvě právní otázky, podléhající
každá jinému právnímu předpisu:
1. První z nich je zavedení zatímní
společné správy obcí, které
v době nesvobody zanikly sloučením a pak
byly obnoveny dekretem č. 121/1945 Sb., o územní
organisaci správy, vykonávané národními
výbory (viz jeho § 27). Učinit takové
opatření bylo možno do roka od účinnosti
dekretu, t. j. nejpozději dne 27. listopadu 1946, a to
nejdéle na dobu jednoho roku ode dne jeho vyhlášení
v Úředním listě republiky Československé.
V daném případě bylo zmíněné
opatření vydáno dne 26. listopadu 1946, tedy
včas. Vyhlášeno bylo v Úředním
listě II ze dne 1. prosince 1946, č. 274, str. 5403,
takže jeho účinnost zanikne uplynutím
dne 1. prosince 1947, nedojde-li již dříve
k sloučení uvedených obcí.
2. Druhou otázkou je podřízení takto
spravovaného celku okresnímu národnímu
výboru. Z té skutečnosti, že dotčené
obce jsou spravovány jako jeden celek, plyne, že dohled
nad nimi může prakticky vykonávat jen jediný
okresní národní výbor. Jde-li o obce
z téhož správního okresu, nepůsobí
tato věc potíží. Jde-li však o
společnou správu obcí z různých
správních okresů, je třeba podřídit
tento komunální celek jednomu z obou dotčených
okresních národních výborů.
Právně to lze provésti trojím způsobem:
Do roka po účinnosti dekretu č. 121/1945
Sb. mohl tak učiniti ministr vnitra vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení,
avšak platnost takového opatření by
byla zanikla podle výslovného omezení (§
26) uplynutím dne 27. listopadu 1946. Další
možností, časově už neomezenou,
je cesta vládního usnesení podle § 7
vl. nař. č. 51/1936 Sb. Konečně je
zde možnost změnit hranice správních
okresů vládním nařízením
(§ 15, odst. 1 cit. dekr.).
1. Za okupace byla v obci Neratovicích, správní
okres Brandýs n. Labem, vybudována velikým
nákladem chemická továrna, jejíž
objekty však překročily hranice okresu do sousedních
obcí Libiše a Byškovic ve správním
okrese mělnickém. Z toho důvodu došlo
nařízením č. 9/1944 Sb. k vyloučení
Neratovic ze správního okresu brandýského
a k jejich začlenění do správního
okresu mělnického. Všechny tři jmenované
obce byly pak sloučeny v obec jedinou. Dekret č.
121/1945 Sb. zrušil toto nařízení.
O tom, že by tyto tři obce měly zůstat
pohromadě i nyní po obnovení svobody, nebylo
ani mezi obyvatelstvem ani mezi dotčenými národními
výbory vůbec sporu. Naopak horlivé usilování
místních činitelů po zavedení
společné správy tak řečených
Velkých Neratovic bylo právě podnětem
k tomu, že do dekretu č. 121/1945 Sb. bylo zařazeno
ustanovení § 27 o zatímní společné
správě obnovených obcí. Nynější
snahy o opětovné rozloučení tohoto
celku jsou z doby teprve nedávné a nejsou podloženy
věcnými motivy.
Tyto důvody vedly ministerstvo vnitra k vydání
opatření o společné správě
obcí Neratovic, Libiše a Byškovic.
Avšak už od počátku činilo potíže,
zda tento komunální celek má být až
do definitivního nového stanovení okresních
hranic zatímně podroben dozoru okresního
národního výboru brandýského
či mělnického, jež oba se o to ucházely.
Zatím zůstávalo při dosavadním
stavu, t. j. na dotčeném území vykonával
politickou správu okresní národní
výbor v Mělníce, jak bylo stanoveno někdejším
nařízením č. 9/1944 Sb. Po šetření,
provedeném u obyvatelstva dotčených obcí
i u obou okresních národních výborů,
vyslovil se zemský národní výbor ve
prospěch zachování tohoto faktického
stavu, pročež ministerstvo vnitra vyslovilo v řečeném
výnose, že tento celek zůstává
podřízen dohledu okresního národního
výboru v Mělníku.
V tom směru není dnešní faktický
stav ještě sankcionován. Tak se neratovický
případ druží k několika dalším,
kde rovněž zjistilo ministerstvo vnitra, že dohled
nad některými obcemi je fakticky vykonáván
okresním národním výborem sousedního
okresu, jak tomu bylo v době nesvobody. Po právní
stránce nic na věci nemění skutečnost,
že v těchto případech se dotčené
národní výbory na věci dohodly, kdežto
ohledně Neratovic takové dohody není.
Ministerstvo vnitra sdílí názor vyslovený
v interpelaci, že neshoda mezi stavem faktickým a
zákonným je z administrativních i právních
důvodů nežádoucí, a snaží
se o to, aby v tomto i v ostatních zmíněných
případech byly hranice správních okresů
co nejrychleji upraveny zákonnou cestou tak, jak toho vyžaduje
potřeba správy i obyvatelstva. Proto již zahájilo
legislativní řízení za účasti
dotčených národních výborů,
jímž mají být také hranice mezi
správními okresy brandýským a mělnickým
nově stanoveny vládním nařízením,
ať již ve prospěch Mělníka, či
Brandýsa nad Labem, ovšem tak, aby obce dnes společně
spravované zůstaly pohromadě, neboť
jejich rozloučení by přineslo nevítané
národohospodářské i administrativní
škody.

