Interpelace uvádí, že ustanovení §
17, odst. 2 jednacího řádu pro okresní
národní výbory dává možnost
zasahovati při plenárních schůzích
ONV do debaty komukoliv z řad posluchačů
a že jest obava, že tohoto ustanovení bude zneužito
k obstrukčním účelům.
Při budování národních výborů
a vytýčení principů jejich organisačních
a jednacích řádů vycházelo
ministerstvo vnitra z těchto základních zásad:
a) Podle § 1, odst. 3 vládního nařízení
ze dne 5. května 1945, č. 4 ve znění
vládního nařízení ze dne 7.
srpna 1945, č. 44 o volbě a pravomoci národních
výborů podléhají národní
výbory kontrole lidu.
b) V kapitole V. košického vládního
programu charakterisují se národní výbory
jako orgány stojící pod neustálou
kontrolou lidu.
Tyto zásady vnášejí do soustavy našich
zastupitelských orgánů lidových nový
prvek v tom směru, že vliv lidu na jeho volené
zástupce neomezuje se jen na výkon volebního
aktu, nýbrž že tento vliv trvá po celé
funkční období. Tím se liší
národní výbory od dřívějších
zastupitelských orgánů.
Jednací řády usilují o to, sjednati
lidu vhodné a účinné prostředky
ke kontrole vyžadované cit. vládním
nařízením. Jest to především
zásadní veřejnost schůzí, dále
aktivní účast občanstva na pololetních
sjezdech a konečně i aktivní účast
občanstva na jednání plenárních
schůzí národních výborů.
Je ovšem podstatný rozdíl mezi orgány
menších správních jednotek, obcí
a okresů, v nichž je možný a nutný
úzký kontakt lidu s jeho zástupci, a mezi
orgány větších správních
jednotek, jako je země, nebo dokonce orgány celostátními.
Povaha agendy místních a okresních národních
výborů, dotýkající se běžných
zájmů občanstva, vyžaduje si dokonce
určité účinné a stálé
kontroly, která může pro výkon administrativy
přinášeti plodné podněty a zlepšiti
kvalitu úřadování. U orgánů
větších územních celků
nelze tento přímý kontakt plně uskutečniti
a také povaha záležitostí těmito
orgány obstarávaných nevyžaduje v takové
míře tohoto ustavičného kontaktu.
Jednací řád poskytuje dostatečně
možností, aby bylo zabráněno pokusům
zneužití účasti občanstva na
jednání národního výboru k
obstrukčním účelům. Jednací
řád poskytuje předsedovi právo i moc
pečovati o zachování klidu a pořádku
při jednání a o jeho nerušený
průběh; předseda může dáti
ze zasedací síně odstraniti posluchače,
kteří ruší průběh schůze,
ačkoliv byli napomenuti; podle § 21 může
předseda odníti slovo řečníku,
který byl dvakrát marně volán k pořádku
nebo upozorněn, aby mluvil k věci. Podle §
35 může předseda ukončiti schůzi,
nastanou-li okolnosti znemožňující nerušené
projednávání.
Jednací řád zabraňuje případnému
zneužívání tohoto ustanovení
také předpisem, že osoby z řad posluchačů
mohou se účastniti rozpravy jen tenkráte,
navrhne-li to některý člen národního
výboru.
Jednací řád umožňuje vedle účasti
posluchačů také ještě účast
odborníků, která však má jiný
význam a smysl nežli účast posluchačů,
sloužící kontrole občanstva nad národním
výborem. Pololetní sjezdy okresní jsou sice
rovněž účinným prostředkem
této kontroly, avšak již vzhledem k tomu, že
se konají jen dvakrát do roka, nemůže
se jimi plně vyjádřiti a uplatniti stálá
kontrola lidová, jakou požaduje košický
vládní program.
Interpelace uvádí, že je nedemokratické
ustanovení § 24 cit. jednacího řádu,
podle něhož se k platnosti usnesení vyžaduje
nadpoloviční většiny hlasů členů,
kteří hlasovali. § 24 jednacího řádu
vychází z předpokladu, že členové
okresního národního výboru, byvše
zvoleni lidem, jsou tomuto lidu odpovědni a jsou povinni
projevovati aktivně zájem o věci, o nichž
plenární schůze rozhoduje. Členové,
kteří by se z jakýchkoliv důvodů
zdráhali projeviti své stanovisko nebo neměli
by o nějakou věc zájem, nemají míti
vlivu na tvoření vůle plenární
schůze.
Smyslem a cílen ustanovení § 24 jest snaha
přiměti volené zástupce, aby hlasovali
a plnili tak povinnost, k níž byli volbou povoláni.
Jednací řád, jehož znění
vyplynulo z porad s odborníky a zástupci národních
výborů, poskytuje dostatečné možnosti
k tomu, aby všichni volení zástupcové
mohli projeviti svou skutečnou vůli, buď hlasováním
pro podaný návrh nebo hlasováním proti
podanému návrhu, nebo tím, že vyvolají
hlasování o vlastních, jimi podaných
návrzích. Mají tak možnost hlasováním
o podaném návrhu nebo podáním vlastního
návrhu a hlasováním o něm zabrániti,
aby nebyl odhlasován návrh, pro který se
vysloví nepoměrně malá část
členů národního výboru. Jednací
řád zaručuje jinak dostatečně,
aby usnesení schůze bylo projevem vůle většiny
tohoto sboru a je na členech, aby absencí nebo zdržením
se hlasování neponechávali menšině
možnost tuto vůli určovati.
Interpelace uvádí, že v § 27 o schůzích
rady a v § 30 o schůzích plena jsou ustanovení,
že předseda hlasuje jako poslední a že
při rovnosti hlasů je přijat ten návrh,
pro který hlasuje předseda, což odporuje demokratickým
zásadám, neboť by jeho hlas prakticky platil
za dva hlasy.
Předseda okresního národního výboru
nezaujímá postavení okresního hejtmana,
který měl právo jménem úřadu
samostatně rozhodovati a činiti opatření
ve všech věcech, které nebyly vyhrazeny voleným
sborům. Byl to úředník, který
z moci svého úřadu předsedal okresnímu
zastupitelstvu. Předseda okresního národního
výboru je však voleným členem tohoto
sboru jako jiní členové a má proto
zásadně stejná práva jako ostatní
členové, zvláště též
hlasovací právo. Kdyby předseda okresního
národního výboru nehlasoval a měl
se omeziti toliko na dirimování v případě
rovnosti hlasů, znamenalo by to ve skutečnosti,
že by byl jednak sám zkrácen vůči
ostatním členům národního výboru,
jednak, že by jeho volební skupina byla prakticky
zmenšena o jedem hlas. Proto předseda okresního
národního výboru hlasuje. Jednací
řád v § 30 stanoví ovšem také,
že předseda hlasuje až jako poslední.
Při řešení otázky, jak má
býti postupováno, nastane-li rovnost hlasů,
třeba především míti na paměti,
že k tomuto případu dochází jen
velmi zřídka, takže jde o nepatrný počet
případů. Pro takové případy
nabízel se v podstatě trojí druh řešení:
a) Předseda nehlasuje a toliko dirimuje při rovnosti
hlasů. To, jak již uvedeno, znamenalo by nejen jeho
vlastní zkrácení, ale i nespravedlivé
zkrácení předsedovy volební skupiny
o jeden hlas.
b) Při rovnosti hlasů považuje se návrh
za zamítnutý. Tento způsob řešení
dává většinu v každém případě
oposici proti návrhu a činí z oposiční
poloviny většinu, která rozhoduje o nepřijetí
návrhu. Z tohoto důvodu není ani tento způsob
zcela demokratický a pro mechaničnost řešení
nebyl pojat do jednacího řádu.
c) Vzhledem k tomu, že prvé řešení
jevilo se nedemokratickým, protože zkracovalo neprávem
práva předsedy jako člena i předsedovu
volební skupinu, a druhé řešení
dávalo neodůvodněně a zcela mechanicky
pro všechny případy přednost a výhody
skupině členů, hlasujících
proti návrhu, bylo hledáno řešení
jiné. Toto řešení vycházelo z
kvalitního rozložení mezi oběma co do
počtu rovnými skupinami členů okresního
národního výboru, aby tak bylo možno
vyhnouti se nevhodnému a neodůvodněnému
preferování jedné z těchto skupin.
Vycházelo se při tom z úvahy, že předseda
okresního národního výboru representuje
národní výbor před veřejností
a že mu přísluší větší
míra odpovědnosti nežli ostatním členům
okresního národního výboru. Kromě
toho bylo přihlíženo k tomu, že předseda
má důvěru většiny národního
výboru a že tuto většinu také representuje.
Proto byla nalezena ve větší váze předsedova
hlasu ona skutečnost, která usnadnila a umožnila
řešení otázky, jak kvalitně rozlišiti
dvě co do počtu rovné skupiny hlasů
členů. Z těchto příčin
nestanovil jednací řád apriorně a
mechanicky, že v případě rovnosti hlasů
je návrh považovati za zamítnutý nebo
za přijatý, nýbrž pokusil se vyřešiti
tuto otázku tím, že stanovil, že v případě
rovnosti hlasů je návrh považovati za přijatý,
hlasoval-li proň předseda.
K tomu se připomíná, že když byl
po vydání jednacího řádu pro
ONV projednáván návrh prozatímního
jednacího řádu pro statutární
města, vyslovili se zástupci statutárních
měst, ač byli na tuto věc zvlášť
upozorněni, pro tuto zásadu.
Text jednacích řádů vyplynul z podrobného
připomínkového řízení
a porad s národními výbory. Ministerstvo
vnitra sleduje, jak se jednotlivá jeho ustanovení
osvědčují a zkušeností, které
budou při tom získány, použije při
zpracování definitivních osnov jednacích
řádů a jejich zásad. Ukáže-li
se, že se některá z ustanovení prozatímních
jednacích řádů neosvědčila
a že ztěžují dělnost národních
výborů, budou při vypracování
tohoto definitivního textu osnov nahrazena ustanoveními
vhodnějšími.
Z uvedených důvodů nejeví se zatím
vhodným měniti dotčené ustanovení
jednacích řádů pro okresní
národní výbory.