Předmětem interpelace dotčena je působnost
ministerstva vnitřního obchodu, které organisaci
sběru odpadkových surovin provádí,
takže dvě další interpelovaná ministerstva
jsou zúčastněna jen nepřímo.
Sběr odpadkových surovin se provádí
v zemích historických na základě vlád.
nař. č. 29 Sb. ze dne 21. prosince 1939 o hospodaření
odpadky. Uvedené vládní nařízení
ukládá všeobecnou povinnost sbírati,
uschovávati, odevzdávati, odebírati a zužitkovati
staré předměty a odpadkové hmoty,
kterých se pro další zužitkování
v domácnosti, podniku neb jiném zařízení
již nepoužívá a které mají
býti jako nepotřebné odstraněny.
Organisace sběru odpadků je upravena vyhláškou
ministerstva průmyslu, obchodu a živností ze
dne 12. února 1940, č. j. 10.385/40.
Na podkladě těchto předpisů přikročilo
ministerstvo vnitřního obchodu ihned po osvobození
k reorganisaci sběru odpadkových surovin a podařilo
se mu dosavadní organisaci zlepšiti, dobudovati a
rozšířiti i na pohraničí.
Sběrem odpadkových surovin zabývá
se v zemích historických celkem 627 obchodníků
a nejméně dvojnásobný počet
sběračů. Obchodníci obchodují
buď všemi druhy odpadků, tak zv. okresní
sběrny, jichž je t. č. 225, nebo se specialisují
na jeden druh odpadkových surovin (na př. obchod
starým papírem). Těchto je 211, ostatní
z počtu 627 jsou maloobchodníky. Do pohraničí
vyslalo ministerstvo vnitřního obchodu přes
100 odborníků, kteří jako obchodníci,
či dočasně jako národní správci,
se řádně starají o sběr.
Aby bylo patrno, jaké množství surovin sebrali
v roce 1946 toliko okresní sběrny, uvedeme několik
dat, pořízených z měsíčních
hlášení, zasílaných okresními
sběrnami ministerstvu vnitřního obchodu.
| Starého železa | 217,614000 kg, t. j. | 21.761 vag. |
| starých kovů | 15,467.000 kg, t. j. | 1.546 vag. |
| starého papíru | 29,399.000 kg, t. j. | 2.939 vag. |
| starých tkanin | 12,330430 kg, t j. | 1.233 vag. |
| kostí a rohoviny | 7,642.000 kg, t. j. | 764 vag. |
| staré gumy | 1,130.000 kg, t. j. | 113 vag. |
| skelných střepů | 3,874.000 kg, t. j. | 387 vag. |
atd.
Otázka sběru tanků, vraků a jiného
kořistního materiálu nemohla býti
dosud vyřízena, protože souvisí s dosud
nevyřešenou otázkou, zda má náš
stát právo tímto majetkem disponovati. Krom
toho neúměrný náklad s odvozem a úpravou
(řezání autogenem a p.) tohoto materiálu.
Též sběr plechovek z akce UNRRA je nevýnosný.
Předpokládá lisování plechovek,
které nemohlo býti provedeno pro nedostatek lisů.
Přes uvedené potíže bylo značné
množství plechovek dodáno hutím pro
výrobu ocele.
Hromadění železného šrotu v živnostech
je odůvodněno tím, že je rentabilní
teprve odvoz většího množství surovin,
nejméně 3 až 5 tun. Odvážeti menší
množství z podniku by bylo nákladné,
nehospodárné.
Předpokládaná spotřeba železného
šrotu pro splnění hospodářského
plánu v r. 1947 je 1,300.000 tun. Z domácího
sběru možno zatím krýti potřebu
jen v množství 450.000 tun železného šrotu.
Výkon ve sběru bude nutno zvýšiti přílivem
pracovních sil a dopravních prostředků.
Protože výroba železa je naprosto závislá
na dodávkách této suroviny, musí si
přirozeně scházející množství
surovin opatřiti dovozem.
Pokud se týče sběru textilních odpadků,
byl kromě normálního stálého
živnostenského sběru proveden na podzim loňského
roku sběr mimořádný, který
sice neměl očekávaný výsledek
pro ještě nedostatečnou souhru všech místních
organisačních, sběrných a dopravních
činitelů, vedl však k tomu, aby objevivší
se nedostatky byly odstraněny a připraven na širokém
podkladě nový mimořádný sběr
ve dnech 16. 3. až 6. 4. t. r., který slibuje dobrý
výsledek.
Sběr kostí se provádí běžně
a je velmi uspokojivý (na př. v měsíci
lednu letošního roku bylo sebráno 120 vagonů
kostí), takže průmysl ani nestačí
sebrané množství kostí zpracovati, protože
podnik, který měl u nás největší
kapacitu, byl v březnu r. 1945 zničen bombardováním.
Širší sběrová akce bude proto moci
býti organisována až po dokončení
neratovického závodu národního podniku
Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Praze, jehož
kapacita bude dosahovati 100 vagonů měsíčně.
Také sběr papíru a skelných střepů
stačí dnešní kapacitě průmyslu
a může ji i překročiti.
V současné době připravuje ministerstvo
vnitřního obchodu mimořádný
sběr lahví.
K jednotlivým otázkám interpelace se uvádí:
K otázce č. 1. - Ministerstvo vnitřního
obchodu připravilo jak osnovu zákona o hospodaření
sběrnými surovinami, tak osnovu vyhlášky
o organisaci sběru surovin, které probíhají
současně připomínkovým řízením
a jimiž bude sběr odpadků postaven na novou
právní základnu, zaručující
jeho plánovitou organisaci.
K otázce č. 2. - Do sběru surovin zapojují
se kromě mládeže též dospělé
osoby z řad tělovýchovných spolků,
Junáka, členů hasičských sborů,
Svazu brannosti a pod., leč řádně
organisovati sběr bez pomoci mládeže nelze.
Neboť právě sběr mládeže
podchytí drobný sběr, který ve skutečnosti
představuje velkou část celkového
sběru a jímž se umožňuje, hlavně
domácnostem odevzdati pohodlně sběrné
suroviny. Ministerstvo vnitřního obchodu dbá
při tom úzkostlivě, aby při sběru
byly dodržovány zdravotní předpisy.
Pokud je známo ze zpráv z ciziny, je ve všech
hospodářsky uspořádaných státech,
bohatších na suroviny než naše země,
prováděn sběr surovin též za
pomoci mládeže.
K otázce č. 3. - Urychlení odvozu sebraných
odpadků je věnována soustavná péče.
Potíže, které se vyskytovaly, byly způsobeny
jednak všeobecným nedostatkem pracovních sil
a malým zájmem o tento obor, jednak nedostatkem
dopravních prostředků. Situace však,
jak na pracovním trhu, tak také v množství
dopravních prostředků kolejových a
silničních se podstatně zlepšuje.
K otázce č. 4. - Ministerstvo vnitřního
obchodu uložilo ihned po osvobození a znovu u příležitosti
mimořádného sběru tkanin v březnu
letošního roku místním národním
výborům, aby opatřily pro vysbírané
suroviny vhodné prostory. Také v připravovaném
zákoně o hospodaření sběrnými
surovinami ukládá se národním výborům
povinnost opatřiti a udržovati vyhovující
skladiště pro přijímání
a uschovávání sběrných surovin.
Pokud tato opatření nebudou provedena, nelze od
přechodného soustřeďování
odpadků sebraných školní mládeží
(starého papíru, tkanin a vyvařených
kostí) upustiti, ježto by nastala porucha v celkovém
sběru, která by s ohledem k velké potřebě
sběrných surovin byla nežádoucí.
Na otázku č. 5 je odpověděno obsahem
odpovědi na otázku č. 4.
K otázce č. 6. - Ze všech předchozích
odpovědí je patrno, že sběr surovin
je organisován pomocí husté sítě
obchodníků s odpadky a sběračů
a děje se za spolupráce Odborné skupiny odpadkových
surovin při HSVZ v Praze, národních výborů,
okresních školních správ, školní
mládeže, tělovýchovných spolků
a svazů. Letošního roku byly přizvány
též ženy-hospodyně prostřednictvím
Rady čs. žen a Ústředí čs.
hospodyň k spolupráci v Náborovém
výboru pro sběr a zhodnocení sběrných
a živočišných průmyslových
surovin při ministerstvu vnitřního obchodu,
jehož účelem je připravovati, prováděti
a finančně podporovati veškeré akce
související se sběrem.
Budou přizvány další ÚRO, ÚRD,
ÚSO, ÚSČŘ, Svaz brannosti a jiné
celostátní organisace.
Ministerstvo vnitřního obchodu se také soustavně
stará o účinnou propagaci sběru a
záleží nyní na lidu samém a na
jeho zástupcích, zejména na národních
výborech, aby všechna organisační opatření
byla správně chápána a dodržována,
aby vytčeného cíle, t. j. dokonalého
využití všech domácích surovin,
bylo plně dosaženo.

