Podepsaní navrhují: Ústavodárné
Národní shromáždění rač
se usnésti na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zřizují se právnické osoby, "Studentský
majetek v Praze", "Studentský majetek v Brně",
"Studentský majetek v Olomouci", "Studentský
majetek v Bratislavě", "Studentský majetek
v Košicích" (v dalším jen studentský
majetek).
(1) Studentský majetek pečuje o sociální
a kulturní zájmy vysokoškolského studentstva
v sídle vysokých škol, uvedeném v jeho
názvu, a to zejména zakládáním
a provozováním podniků a zařízení
pro hromadné ubytování, stravování,
mimoškolské vzdělání a výchovu,
léčení a rekreaci vysokoškolského
studentstva.
(2) Studentský majetek může zakládati
a provozovati i jiné než v odstavci 1 dotčené
podniky a zařízení při zachování
předpisů, vztahujících se na zakládání
a provozování takovýchto podniků.
(3) Způsob provozování podniků
a zařízení dotčených v odstavci
1 buď zásadně nevýdělečný.
(1) Správa studentského majetku přísluší
představenstvu a řediteli nebo jeho náměstku,
který představenstvu předsedá.
(2) Ředitel vede běžné záležitosti
Studentského majetku. Není-li představenstva,
není-li schopno se usnášet nebo je-li nebezpečí
z prodlení, přísluší řediteli
(náměstku), aby učinil potřebná
opatření; o nich je povinen podati zprávu
představenstvu v nejbližší jeho schůzi.
(3) Ředitel vykonává usnesení
představenstva. Má-li za to, že usnesení
představenstva je na újmu zájmů Studentského
majetku, zastaví je a podá o tom ihned zprávu
představenstvu a ministerstvu sociální péče.
(4) Ředitel (náměstek) zastupuje
Studentský majetek navenek.
(5) Představenstvo a ředitel (náměstek)
spravují Studentský majetek s péčí
řádného hospodáře a odpovídají
za splnění svých povinností.
(6) Opatření představenstva, jímž
se stanoví rozpočet, schvaluje účetní
uzávěrka, zcizuje nebo zavazuje nemovité
jmění nebo které se děje mimo rámec
rozpočtu, vyžaduje schválení ministerstva
sociální péče.
(7) Pro účast na správě
jednotlivých podniků (zařízení)
studentského majetku, jakož i pro účast
na dozoru a kontrole hospodárnosti jejich provozu, mohou
být zřízeny orgány složené
z vysokoškolských studentů, kteří
užívají služeb příslušného
podniku (zařízení). Podrobnosti stanoví
řády, vydané ministrem sociální
péče na návrh představenstva Studentského
majetku.
(1) Představenstvo se skládá z
20 členů, z nichž 14 jmenuje a odvolává
ministr sociální péče, a to 7 členů
na návrh organisace vysokoškolského studentstva,
oblasti, v níž leží sídlo Studentského
majetku, 4 členy z řad vysokoškolských
učitelů, navržených vysokými
školami se sídlem v příslušné
zemi, a 3 členy na návrh Ústřední
rady odborů. Ostatních 6 členů představenstva
jmenují vždy po jednom ministři sociální
péče, školství a osvěty, financí,
zdravotnictví, výživy a techniky.
(2) Nepřítomné členy představenstva
zastupují s týmiž právy a povinnostmi
náhradníci, o jejichž jmenování
a odvolání platí obdobně předpisy
odstavce 1.
(3) Funkce člena představenstva je čestná;
členové představenstva a jejich náhradníci
mají jen nárok na náhradu skutečných
nákladů.
(1) Ředitel a jeho náměstek jsou
zaměstnanci Studentského majetku v soukromoprávním
služebním poměru. O jejich ustanovení
rozhoduje vláda na návrh ministra sociální
péče; výši jejich služebních
požitků schvaluje ministr sociální péče
v dohodě s ministrem financí a po slyšení
představenstva.
(2) Poměr ostatních zaměstnanců
Studentského majetku řídí se předpisy
stanovenými pro soukromé zaměstnance.
Hospodaření Studentského majetku podléhá
dozoru a kontrole nejvyššího účetního
kontrolního úřadu.
Zakládati a provozovati podniky a zařízení
uvedené v § 2, odst. 1, sloužící
výlučně nebo převážně
vysokoškolským studentům, mohou jiné
osoby jen se svolením ministerstva sociální
péče. Tím nejsou dotčena práva
nabytá před účinností tohoto
zákona.
(1) Studentský majetek v Praze, Studentský
majetek v Brně a Studentský majetek v Olomouci mohou
do jednoho roku ode dne, kdy tento zákon nabyl účinnosti,
uplatniti výkon vyvlastňovacího práva
v rozsahu stanoveném v § 365 obč. zák.
s omezením níže stanoveným.
(2) O vyvlastnění lze žádati
jen stran majetku,
a) který v den, kdy tento zákon nabyl účinnosti
zcela nebo převážně sloužil účelům
uvedeným v § 1, odst. 1, nebo
b) který je vlastnictvím spolků, jež
podle svých stanov sledují zcela nebo převážně
účely uvedené v § 1, odst. 1, nebo je
v posledních deseti letech před účinností
tohoto zákona sledovaly zcela nebo převážně
a to i tehdy, když jejich jmění těmto
účelům skutečně neslouží.
(3) Nelze žádati o vyvlastnění
majetku státu, zemí, okresů, obcí
a nadací.
(4) Jmění konfiskované podle dekretu
presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č.
108 Sb. o konfiskaci nepřátelského majetku
a Fondech národní obnovy, které kdykoliv
v době od 29. září 1938 do 5. května
1945 sloužilo obdobným účelům
(§ 1, odst. 1) německého nebo maďarského
studentstva, se přidělí příslušnému
Studentskému majetku podle ustanovení části
III. oddílu 2 dekretu.
(1) Studentský majetek dá vyvlastněnému
náhradu ve výši obecné ceny majetku
dne 5. května 1945 po odečtení hodnoty závazků,
které Studentský majetek převezme.
(2) Za jmění, vyvlastněné
podle § 8, odst. 2, č. 2, se však náhrada
neposkytne. Náhrada se též neposkytne za majetek,
který vyvlastněný získal subvencemi,
dary nebo jinak bezplatně, ačli tato bezplatná
věnování nebyla výslovně nebo
zřetelně učiněna k sledování
jiných účelů než těch,
které jsou uvedeny v § 2, odst. 1.
(3) Nedohodne-li se Studentský majetek s vyvlastněnými
jinak, zaplatí náhradu nejpozději dne 5.
května 1950.
Studentský majetek (§ 8) může odporovati
právním jednáním, která učinil
vlastník majetku, o jehož vyvlastnění
se žádá, v době po 5. květnu
1945 s úmyslem zmařiti přechod majetku na
Studentský majetek nebo s úmyslem dosáhnouti
příznivějších podmínek
náhrady za vyvlastněný majetek a to nejpozději
ve lhůtě stanovené v § 8, odst. 1. Jinak
platí přiměřené ustanovení
odpůrčího řádu, vydaného
zákonem ze dne 27. března 1931, č. 64 Sb.
(1) O vyvlastnění rozhodne urychleně
příslušný zemský národní
výbor na návrh Studentského majetku. Z jeho
rozhodnutí lze se odvolati k ministerstvu sociální
péče.
(2) Výši náhrady stanoví
v nesporném řízení okresní
soud v sídle Studentského majetku, v Praze okresní
soud civilní pro vnitřní Prahu, na návrh
Studentského majetku nebo osoby oprávněné
požadovati náhradu, jakmile rozhodnutí podle
odstavce 1 nabude právní moci.
(1) Majetek postátněný podle ustanovení
nařízení Slovenské národní
rady ze dne 25. července 1945, č. 80 Sb. SNR o postátnění
internátů, přechází na Studentský
majetek v Bratislavě, který vstupuje též
v závazky státu podle tohoto nařízení.
(2) V řízení upraveném
nařízením SNR č. 80/1945 Sb. n. SNR
přísluší Studentskému majetku
v Bratislavě postavení strany.
(3) O náhradě a její splatnosti
platí ustanovení § 9 obdobně.
Ministr financí se zmocňuje, aby poskytl státní
záruku na závazky Studentského majetku, které
Studentský majetek převezme za účelem
opatření prostředků na poskytnutí
náhrad podle § § 9 a 12; při tom nesmí
úhrnná výše státní záruky
za takové závazky všech právnických
osob uvedených v § 1 překročit částku
Kčs 10,000.000.
Listiny o právních jednáních, úřední
úkony a zápisy do veřejných knih a
rejstříků, potřebné k provedení
tohoto zákona, jsou osvobozeny od poplatků a dávek.
(1) Kdo vědomě poruší ustanovení
tohoto zákona, zejména kdo se dopustí pletich
způsobilých ohrozit výkon vyvlastňovacího
práva Studentského majetku, bude potrestán,
nejde-li o čin přísněji trestný,
okresním národním výborem pro správní
přestupek pokutou do Kčs 100.000,- nebo vězením
do jednoho měsíce. Pro případ nedobytnosti
pokuty se vyměří náhradní trest
vězení podle míry zavinění
do jednoho měsíce.
(2) Výnos pokut připadá státu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
sociální péče, financí, školství
a osvěty, zdravotnictví, výživy a techniky.
Ústřední svaz československého
studentstva podal již na podzim roku 1945 návrh dekretu
presidenta republiky na zřízení Studentského
majetku. Tento návrh sledoval snahu českých
i slovenských studentů po samosprávě
majetku, který v předchozích letech sloužil
převážně nebo úplně sociálním,
kulturním a zdravotním potřebám vysokoškolských
studentů. Později Ústřední
svaz československého studentstva podal znovu svůj
návrh ministerstvu školství a osvěty
a žádal uzákonění Studentského
majetku. Poslanci československé sociální
demokracie podali několikráte interpelaci v Prozatímním
Národním shromáždění na
ministra školství a osvěty ve věci tohoto
zákona a vždy se jim dostalo ujištění,
že zákon Národnímu shromáždění
bude předložen. Skutečně také
přípravy tohoto zákona dospěly do
stadia konečného, neboť připomínky
jednotlivých resortů byly předloženy
ministerstvu školství již koncem měsíce
dubna m. r. Bohužel, ministerstvo školství a
osvěty nepodalo dosud vládě republiky Československé
osnovu tohoto zákona k projednání a ani doposud
nezpracovalo došlé připomínky a nepřipravilo
konečné znění zákona. Proto
poslanci československé sociální demokracie
podávají ústavodárnému Národnímu
shromáždění návrh zákona
o Studentském majetku a žádají o urychlené
projednání. Tím chtějí dokázat,
že naše centrální úřady
nesmějí spoléhati na závislost Národního
shromáždění při projednávání
zákonů na nepružném a byrokratickém
aparátu těchto úřadů, ale že
poslanci Národního shromáždění
znají potřebu vysokoškolských studentů
a dovedou pro ně odhlasovati zákon, který
již skoro dva roky byrokratický aparát ministerstva
školství není schopen připraviti a Národnímu
shromáždění předložiti.
Poslanci československé sociální demokracie
sledovali vždy s porozuměním snahy naší
mladé inteligence o zlepšení sociálních,
kulturních a zdravotních podmínek vysokoškolských
studentů a dokázali to roku 1934, roku 1936 podáním
iniciativních návrhů soudruha poslance Antonína
Hampla a druhů v poslanecké sněmovně
republiky Československé na zákon o sloučení
studentských nadací. Vzhledem k tomu, že vláda
republiky Československé usnesením z 26.
července 1946 přikázala ministru školství,
aby v osnově zákona o státních studijních
podporách pamatoval na sloučení nadací
a využití jejich výtěžku, nepředkládáme
zároveň k návrhu zákona o Studentském
majetku návrh zákona o sloučení studentských
nadací, ačkoliv jsme si vědomi, že by
oba dva zákony měly na sebe navazovati a tvořiti
tak jednolitý celek.
Návrh zákona o Studentském majetku podáváme
proto, že dosavadní opatření ministerstva
školství ze dne 3. července 1945, č.
j. A-49.389-45-VI-2, jímž se zřídila
Prozatímní správa studentského majetku
v Čechách a Prozatímní správa
studentského majetku v zemi Moravskoslezské a usnesení
vlády ze dne 30. listopadu 1945, které potvrdilo
opatření ministra školství a osvěty
ze 3. července 1945, nevyřešila vůbec
právní situaci a majetkoprávní problémy
se zřízením Správy studentského
majetku spojené. Nynější Prozatímní
správa studentského majetku jak v Čechách,
tak v zemi Moravskoslezské, zápasí neustále
s obtížemi, způsobenými jedině
neujasněným právním stavem a je neustále
napadána těmi, kteří sloučení
majetku nepřejí. Vysokoškolští
studenti bez ohledu politické příslušnosti
si přejí uzákonění Správy
studentského majetku a nevíme proto, co stojí
v cestě, že tento zákon nebyl doposud Národnímu
shromážděním předložen.
Nemůžeme totiž trpěti, aby vysokoškolský
student byl pro své ubytování, pro svoji
výživu, pro společenské prostředí,
v němž se připravuje ke zkouškám,
pro příležitost k rekreaci, pro své
rozptýlení a zábavu, pro péči
o své zdraví, buď jen objektem výdělku
různých soukromých ubytovatelů a stravovatelů
anebo odkázán na různé víceméně
dobročinné akce spolků a sdružení,
které k plnění těchto úkolů
často přistupovaly s úmyslem získati
studenta ne vždy žádoucím způsobem
ideově stranicko-politicky spoutati jej morálně.
S hlediska socialistické uvědomělé
lidské společnosti, s hlediska zájmu lidové
a demokratické republiky pak zvláště,
je nesmírně důležité, kdo a jak
mladému člověku pomůže projíti
životním stadiem, jímž jsou léta
vysokoškolského studia. Vysokoškolský
student je člověk mladý, který ve
většině případů na rozdíl
od středoškolského studentstva se odděluje
od rodinného života u svých rodičů,
aniž však při tom si ještě založil
vlastní rodinný život. Proto je nutno, má-li
se vysokoškolskému studentu dostati rychle slušného
a po každé stránce nezávadného
ubytování v prostředí skutečně
studijním a studentském, má-li se opatřiti
vydatné a levné stravování, podporovati
mimoškolní výchova a vzdělání,
rekreace a péče zdravotní, soustřediti
pod společnou správu všechny prostředky,
které k těmto účelům jsou již
pohotově.
Správa tohoto majetku má být podrobena nejen
studentům samým, ale za spolupráce a kontroly
celé společnosti, representované nejlépe
zástupci vysokoškolského učitelstva
a zástupci orgánů státní správy.
Prostředky k těmto účelům sloužící
je třeba definitivně vzíti z rukou, v nichž
svých cílů dosáhnouti dobře
nebo plně nemohou, ať již pro závady plynoucí
z roztříštěnosti a neorganisovanosti
anebo pro přílišnou a nežádoucí
interesovanost politicky-stranickou či náboženskou,
nebo pro těžkopádnou aparaturu správní,
či nakonec pro usměrnění převážně
výdělkové.
Jediným východiskem proto jest navržený
zákon, kterým se v duchu a zájmu potřeb
lidového a demokratického státu veškeré
jmění, které přichází
v úvahu, sloučí a stane se "Studentským
majetkem". Naše právo nabízí nám
tu pak pojem "právnické osoby" a nemá
smyslu určovati pak zvláště, zdali jde
o právnickou osobu typu nadání či
korporace.
Právnické osoby, které se zřizují
v sídle jednotlivých universit, podchytí
veškerý majetek, sloužící k shora
uvedeným účelům.
Stanoví poslání v § 1 uvedených
právnických osob a není nutné blíže
uváděti majetek, který by pod správu
Studentského majetku spadal, neboť stylisace paragrafu
jest naprosto jasná a pochyby vzniknouti nemohou.
Určuje organisaci správy Studentského majetku
a jest stylisován jak s ohledem na samosprávu studentskou,
tak na potřebnou záruku zdárného hospodaření.
Bylo použito obdobné analogie správy národních
podniků, při čemž jak ředitel,
tak představenstvo, mají možnost odvolání
k nadřízeným úřadům.
Jako dohlédací úřad navrhujeme pak
ministerstvo sociální péče, neboť
podle našeho názoru u tohoto ministerstva má
být soustředěna sociální péče
o veškeré obyvatelstvo republiky, neboť jedině
tak může býti sociální péče
v celostátním měřítku spravedlivě
a účinně prováděna.
Určuje složení představenstva a z navrhovaného
je patrno, že sledujeme zde skutečnou spolupráci
všech na správě tohoto zainteresovaných
činitelů. Studentům pak vyhražujeme
zastoupení dostatečné, neboť i zástupci
Revolučního odborového hnutí, jehož
studentské organisace jsou nebo budou kolektivními
členy, budou vlastně zástupci studentů.
Podobně i státní správě dáváme
zastoupení takové, které odpovídá
charakteru podniku a tím zaručujeme nejen spolupráci,
ale i kontrolu hospodaření Studentského majetku.
Aby ve Studentském majetku nevznikly nemorální
smlouvy se zaměstnanci, jakých jsme byli svědky
v některých dřívějších
studentských institucích (A. D.), stanovíme
zákonně, že platy vedoucích úředníků
musí býti schváleny ministerstvem sociální
péče a ostatní pak musí se říditi
platnými vyhláškami.
Hospodaření Studentského majetku podřizujeme
kontrole Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu proto, že tento úřad
má všechny odborné síly ke kontrole
takovéhoto podniku potřebné.
Abychom napříště zamezili spekulacím
jakéhokoliv druhu se sociálními, kulturními
a zdravotními potřebami vysokoškolských
studentů, žádáme, aby zákon o
Studentském majetku zajistil tomuto výlučné
právo a tuto péči a aby instituce, které
by zamýšlely podobnou péči prováděti,
mohly tak jedině se svolením ministerstva sociální
péče.
Ustanovení o vyvlastnění v zemích
České a Moravskoslezské byla sestavena podle
skutečného stavu a přihlíží
se i přidělení majetku konfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945, čís. 108 Sb. Při tom bylo přihlíženo
na majetek, který byl shromážděn za
převážné podpory státu v dřívějších
letech k podobným účelům anebo z peněz
samotných studentů. Omezení pro majetek státu,
zemí, okresů, obcí a nadací jest z
důvodů veřejného zájmu, při
čemž však žádáme, aby se nevztahovalo
na majetek církevních obročí.
Náhrada za vyvlastnění jest stanovena s ohledem
na povahu majetku, který fakticky sloužil sociálním
potřebám vysokoškolského studentstva,
a zejména s ohledem na to, že u mnohých institucí
jde o majetek získaný ze státních
a jiných veřejných podpor.
Stanoví odporovatelnost některých jednání.
Řízení. Rozhodnutí o vyvlastnění
budiž přenecháno zákonem příslušnému
zemskému národnímu výboru s možností
odvolání k ministerstvu sociální péče.
Výši náhrady stanoví příslušný
okresní soud.
Přechod majetku na Slovensku. Jelikož majetek sloužící
k výše uvedeným účelům
byl podle ustanovení Slovenské národní
rady z 25. července 1945, č. 80 Sb. SNR postátněn,
jest třeba ustanovení tohoto paragrafu zákonně
upraviti pro přechod tohoto majetku do Studentského
majetku.
Zmocňuje ministra financí k poskytnutí státní
záruky, která jest stanovena přiměřeně
podle skutečných odhadů.
Aby Studentský majetek nebyl zatěžován
poplatky z právních jednání, potřebných
k uskutečnění zákona a pod., navrhujeme,
aby byl zákonem osvobozen od takových poplatků
a dávek.
K zamezení jakýchkoliv pletich, které by
event. mohly vzniknouti při výkonu vyvlastňovacího
práva, jest nutné stanoviti i trestní odpovědnost.
Tento paragraf obsahuje obvyklé závěrečné
ustanovení.
Provedení tohoto zákona nevyžádá
si finančních nákladů.