Podle vyhlášky ministra ochrany práce a sociální
péče ze dne 13. června 1945 Sb. č.
64 nabyl zákon ze dne 28. prosince 1887 rak. ř.
z. č. 1 o úrazovém pojištění
dělnickém ve znění vyhlášky
Sb. č. 195/1944 pro zemědělské a lesní
podniky účinnosti v plném rozsahu dnem 1.
ledna 1945.
Pojištění se vztahuje mimo zaměstnance
také na hospodáře, jejich manželky,
příslušníky rodin, výměnkáře
atd. Zákon má na mysli ochranu zdraví pracujícího
venkovského lidu a pokud zahrnuje novou vyhláškou
všechny podnikové úrazy, nikoliv jen úrazy
u strojů, je nutno jej přivítat.
V praxi se však shledáváme s mnohými
těžkostmi a tvrdostmi, jakož i s vysokými
pojistnými příspěvky, často
také s těžkopádností při
vyřizování úrazového případu,
což všechno nepřispívá k zpopularisování
zmíněného sociálního zařízení.
Časté jsou stížnosti na zdlouhavost
při vyřizování úrazových
případů. Stává se také,
že při dosavadní nedostatečné
znalosti zákona nesplní se někdy včas
předpis a pojišťovna postupuje stroze, aniž
uváží, jak to psychologicky působí.
Příspěvková kvota je zbytečně
vysoká vzhledem k tomu, že se na př. v zemi
České vybralo za rok 1945 na příspěvcích
99 mil. Kčs a na úrazech se zaplatilo jen 12 mil.
Kčs. Špatně působí skutečnost,
že zemědělci vůbec nebyli u jednání
o tomto pojištění a dodnes nikde zastoupeni
nejsou, ačkoliv se jedná o 153 mil. Kčs,
které zaplatí zemědělci. Stejně
je oprávněný požadavek, aby toto pojištění
jako vůbec pojištění zemědělců
bylo vedeno odděleně.
Vzhledem k uvedenému táže se podepsaný
pana mistra:
1. zda je ochoten dát příkaz, aby odškodňování
se dělo pokud možno rychle a než vejde zákon
dostatečně ve známost, aby se nepostupovalo
se strany pojišťovny skutečně tvrdě,
2. zda je ochoten projevit souhlas s tím, aby se pojištění
zemědělců vedlo zcela samostatně a
odděleně,
3. zda je ochoten jednat o snížení příspěvků.
Rok 1945 nám ukazuje, že snížení
možné je. Ať se počítá pouze
s minimální výší a do té
doby, než vyzkoušíme průměrný
náklad na úrazy, ať se za případný
schodek zaručí stát. Po konečném
zjištění mohou být pojistné příspěvky
upraveny na definitivní výši,
4. zda je ochoten jednat o zastoupení zemědělců
v zastupitelských orgánech úrazových
pojišťoven, kde dosud zastoupeni nejsou,
5. zda je ochoten jednat o zastoupení zemědělců
v rozhodčích soudech úrazových pojišťoven,
6. zda je ochoten souhlasit, aby při vybírání
příspěvků sloužila tabulka, která
by umožňovala platit příspěvek
podle skutečné výměry, a to proto,
poněvadž v praxi musí i nájemce jednoho
aru platit celou částku, to jest Kčs 32.

