Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

574.

Interpelace

poslanců dra Řehulky a dra Rozehnala

předsedovi vlády

ve věci porušování předpisů § 20, odst. 1 ústavní listiny č. 121/1920 Sb.

Dle článku 11. ústavního zákona č. 65/1946 Sb. o Ústavodárném Národním shromáždění vztahují se na členy ÚNS přiměřená ustanovení ústavní listiny a jiných zákonů o členech poslanecké sněmovny Národního shromáždění a o členech Prozatímního Národního shromáždění, pokud tento zákon nestanoví jinak.

V § 20 ústavní listiny č. 121/1920 Sb. se praví, že vykonal-li zaměstnanec ve státních službách, byv zvolen do Národního shromáždění, slib jako jeho člen, dává se, pokud je členem Národního shromáždění, na dovolenou.

Účelem tohoto donucujícího ustanovení ústavy jest, aby moc zákonodárná, na níž má poslanec účast a jíž se má plně věnovati, nevyužívala vlivu a nečinila nátlak na pravomoc správní a výkonnou. Některé administrativní úřady řídily se cit. předpisem ústavy a daly zvolené členy ÚNS hned po jejich poslaneckém slibu na dovolenou. Jiné zase, jako třeba ministerstvo zemědělství v případě poslance ing. dra Štěpána Bendy, učinily tak teprve až nastaly jisté okolnosti, jimiž se zatím v této interpelaci nechceme zabývati, uvádějíce pouze, že na základě usnesení zemědělské komise ZNV v Praze č. j. XII/1-521/109 a zaměstnanecké rady byl dne 24. 12. 1946 podán návrh na jeho povýšení k min. zemědělství, jež návrh nejen nevyřídilo, ale výnosem presidia ze dne 17. ledna 1947 č. j. P-7368-1-1947 dalo jej na dovolenou bez povýšení.

Je nám však známo, že někteří členové ÚNS až po složení poslaneckého slibu byli povoláni na vedoucí místa ústředních administrativních úřadů, kde fakticky úřadují. Že jde o skutečný výkon úřadu a zastávání úředního místa jde na jevo zejména z té okolnosti, že podepisují úřední výměry a správní akty, které by byly zmatečné (paakty), kdyby nebyly podepsány úředníkem, nýbrž pouze nějakým poradcem.

Toho času jest ovšem možno, aby člen ÚNS byl ustanoven placeným státním zaměstnancem (čl. 11, věta 2 úst zákona č. 65/1946 Sb. a § 20 odst. 3. ústavní listiny). Leč i v tomto případě platí dále předpis § 20 odst. 1. ústavní listiny, poněvadž i takový státní zaměstnanec se dává tím okamžikem, kdy byl jako takový ustanoven, na dovolenou.

Není tu rozhodné, zda jde o zaměstnance pragmatikálního nebo smluvního. V obojím případě jde o placeného státního zaměstnance.

Není proto ústavně přípustno, aby kterýkoliv člen zákonodárného sboru měl jakoukoliv aktivní ingerenci do moci výkonné.

Platí-li předpis ústavy pro většinu poslanců - státních zaměstnanců, na př. pro poslance ing. dra Štěpána Bendu - není nám známo, proč neplatí pro několik poslanců dosud aktivně činných v ústředních administrativních úřadech.

Tážeme se proto pana předsedy vlády:

1. zda hodlá zjistiti, kdo z členů ÚNS jest dosud aktivně činný jako pragmatikální nebo smluvní státní zaměstnanec u administrativního úřadu a proč dosud nebyl dán na dovolenou,

2. zda je ochoten zaříditi, aby i vůči členům ÚNS ad 1. uvedeným bylo použito ustanovení § 20, odst. 1. ústavní listiny č. 121/1920 Sb.,

3. zda je nám v této věci ochoten podati podrobnou zprávu.

V Praze dne 7. května 1947.

Dr. Řehulka, dr. Rozehnal,

inž. Synek, Plesl, Horák, Matýsek, Konvalina, Fránek, J. Klimek, Fusek, Desenský, Brukner, inž. Janáček, Soukup, Plojhar, dr. Ducháček, dr. Chudoba, Polomský, Hořínek, Nermuť, Kaďůrek, Štambachr.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP