Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání.

587.

Odpověď

ministra vnitra a ministra financí

na interpelaci poslanců dr. Neumana, Tichoty a Hory (tisk 405)

ve věci provádění dekretu presidenta republiky čís. 53/1945 Sb.,

o odčinění křivd čs. veřejným zaměstnancům.

Vláda republiky československé majíc na zřeteli rozsáhlé úkoly, jež čekají veřejné zaměstnance při budovatelské práci v osvobozené vlasti, považovala za jeden z předních svých úkolů, aby škody a újmy, jež tito zaměstnanci utrpěli v době nesvobody na svých právech a nárocích ze služebního poměru, byly v intencích košického vládního programu v mezích možnosti a k spokojenosti zaměstnanců co nejdříve odčiněny.

Rozsah těchto škod i jejich příčiny jsou však, jak známo, velmi rozmanité, takže k jejich nápravě bylo třeba vydati několik zákonných i interních opatření. Při tom vláda měla samozřejmě zájem na tom, aby se dostalo v prvé řadě odškodnění zaměstnancům, kteří se stali obětí politické persekuce a byli tudíž zvláště potřební a ohleduplní.

Stalo se tak dekretem presidenta republiky č. 53/ 1945 Sb., o odčinění křivd čs. veřejným zaměstnancům.

Dekretu tohoto, jak z celé jeho konstrukce se podává, se mohou dovolávati jen oni veřejní zaměstnanci, proti nimž bylo v době nesvobody z politických příčin zakročeno (§§ 1 a 4 dekretu). Z tohoto hlediska dlužno také posuzovati i jednotlivé druhy škod, jak plyne z úvodní věty § 5 dekretu. Náleží-li tedy podle § 5, písm. f) dekretu ke škodám, jež dlužno podle něho odčiniti, též předčasné přeložení do výslužby z moci úřední, nelze tím rozuměti každé takové přeložení, nýbrž jen ono přeložení, jež je kvalifikováno zvláštními politickými znaky uvedenými v §§ 1 a 4 dekretu. Znaky tyto tvoří především politické chování zaměstnancovo nebo jiných osob blíže objasněné v § 4, odst. 1, dále osobní vlastnosti zaměstnancovy nebo jiných osob na něž se blíže poukazuje v § 4, odst. 2 (legionáři, židé, míšenci) a konečně souvislost s politickými poměry, jež je podle § 4, odst. 3 dána tím, že zaměstnanec byl "stihán" z důvodů v tomto ustanovení blíže uvedených (v rámci odvetných opatření, jako rukojmí a pod).

Předčasné přeložení do výslužby provedené z moci úřední v důsledku toho, že zaměstnanec dosáhl fysického věku stanoveného svého času všeobecně platnou normou do souboru škod ve smyslu § 5 dekretu tedy zřejmě nespadá, neboť při tomto pensionování na politickém postoji zaměstnancově vůbec nezáleželo a s hlediska této personální restrikce rozhodoval jedině fysický věk zaměstnance. Kdyby zákonodárce byl zamýšlel i škody plynoucí z restrikčních opatření (restrikce provdaných zaměstnankyň, 55 letých, likvidace čs. armády) zahrnouti pod pojem škod podle dekretu č. 53/1945 Sb., byl by musil nutně dáti výraz této okolnosti přímo v dekretu, což se však nestalo.

Že však nebylo úmyslem zákonodárce takto restringované zaměstnance odškodňovati podle dekretu č. 53/ 1945 Sb., toho dokladem jest skutečnost, že povolávání těchto osob do činné služby bylo zvláště upraveno, což se stalo dekrety presidenta republiky č. 68/1945 Sb., o reaktivaci veřejných zaměstnanců a č. 74/1945 Sb., o reaktivaci a o opětném ustanovení provdaných žen ve veřejné službě.

Vyloučením restringovaných zaměstnanců z dosahu dekretu č. 53/1945 Sb., není ovšem řečeno, že takto postižení zaměstnanci neutrpěli žádných škod a že nebudou účastni odškodnění. Vláda se již naopak touto otázkou zabývala ve svém personálním komitétu ministrů a uložila příslušným ministerstvům, aby po zjištění personálního okruhu osob, jež pro odškodnění z důvodů restrikčních přicházejí v úvahu, jakož i dosahu těchto škod, vypracovaly návrh příslušné zákonné úpravy.

Z uvedeného tedy plyne, že okolnosti v interpelaci uvedené jsou ministerstvům vnitra a financí dobře známy a že jsou již v běhu práce za účelem legislativního řešení této otázky.

V Praze dne 6. května 1947.

Ministr vnitra:
Ministr financí:
V. Nosek v. r.
Dr. Dolanský v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP