Parlament byl už po dvakráte přinucen projednati
státní rozpočet v tak krátké
lhůtě, že nebylo možno při nejlepší
vůli a nejpoctivější snaze poslanců
prostě lidsky možné prozkoumati rozpočet
tak, jak by to bylo nutně třeba v zájmu řádného
hospodaření státními prostředky
a jak by to také odpovídalo vážnosti
demokratického parlamentu. Jestliže bylo možno
najíti odůvodnění pro stanovení
nepřiměřené lhůty k projednání
rozpočtu na rok 1946, nebyly už příčiny
ke stanovení nemožně krátké lhůty
k projednání rozpočtu na rok 1947. Proto
byl rozpočet na rok 1947 ve stanovené krátké
lhůtě projednán a schválen jen s podmínkou,
že bude zřízena parlamentní kontrolní
a úsporná komise, která schválený
rozpočet znovu přezkoumá a navrhne úspory
všude tam, kde byly státní výdaje
v rozpočtu stanoveny nad míru nezbytně nutnou.
Na tento nedostatek projednávání státního
rozpočtu v minulém roce bylo už několikráte
poukázáno, a to zejména z toho důvodu,
aby ministr financí a vláda mohli v čas učiniti
příslušná opatření k časnému
sestavení rozpočtu na rok 1948 a jeho předložení
ÚNS v době, která by poskytla dostatečnou
lhůtu k projednání v rozpočtovém
výboru.
Na půdě parlamentu bylo dále také
už několikráte zdůrazněno, že
je zapotřebí, aby nejenom ústavodárné
Národní shromáždění, ale
i československá veřejnost byly pravidelně
a včas informovány o průběhu státního
hospodaření a bylo požadováno, aby ministerstvo
financí uveřejňovalo pravidelně každý
měsíc výkazy o výsledcích státního
hospodaření.
Podepsaní se proto táží pana ministra
financí:
1. Je pan ministr financí ochoten zaříditi
postup příprav prací na rozpočtu pro
rok 1948 tak, aby vláda mohla předložiti rozpočet
ústavodárnému Národnímu shromáždění
k projednání nejpozději do konce měsíce
září t. r.?
2. Je pan ministr financí ochoten učiniti opatření,
aby měsíční výkazy o výsledcích
státního hospodaření byly pravidelně
uveřejňovány vždy nejpozději
do 15. každého následujícího
měsíce?

