K bodu 1. Korunové pohledávky a závazky,
které trvaly dne 10. října 1938 a měly
buď bydlištěm nebo sídlem dlužníka
nebo věřitele, buď místem zavazené
nemovitosti vztah k pohraničnímu území
českých zemí, byly při okupaci převedeny
na pohledávky a závazky markové v poměru
1 K = 12 pf. Po opětném zavedení výhradní
korunové měny v pohraničním území
byla otázka markových pohledávek a závazků
vyřešena dekretem presidenta republiky č. 36/194
5 Sb., podle něhož jest markové závazky,
trvající mezi tuzemci dne 1. srpna 1945, plniti
v korunách v poměru 1 RM = 10 K.
Dvojí přepočet předválečného,
původně na koruny znějícího
závazku za těchto kursů způsobuje
zvýšení jmenovité hodnoty takového
závazku (100 K = 12 RM; 12 RM = 120 K). Tyto důsledky
byly při redakci dekretu č. 36/1945 Sb. známy,
přes to však nebylo tehdy shledáno hospodářsky
únosným vraceti se k poměru 1 K = 12 pf (t.
j. 1 RM = 8.33 K), který ovšem by byl odůvodněn
jen u starých, původně korunových
pohledávek a závazků. Hlavní kmen
obligačních poměrů, majících
vztah k pohraničnímu území, tvořily
novější pohledávky a závazky,
kontrahované již přímo v markách,
a to na ustálené, cenovým hladinám
v pohraničí a ve vnitrozemí odpovídající
základně 1 K = 10 pf; úprava provedená
dekretem č. 36/1945 Sb. vycházela z úvahy,
že výjimky z obecného přepočítacího
kursu 1 : 10 by nevítaně zkomplikovaly hospodářský
život a porušovaly by bilanční rovnováhu
hospodářských jednotek, která může
zůstati nedotčena přeměnou měny
pohledávek a závazků jen tehdy, je-li přepočítací
kurs jednotný pro veškeré složky bilančních
aktiv a pasiv.
Ze starých závazků, vzniklých původně
v korunách před okupací, přešly
do dnešní doby v podstatě jen závazky
dlouhodobé, zajištěné zástavním
právem na nemovitostech. Dvojí přepočet
způsobil zde sice zvýšení jmenovité
hodnoty závazku (resp. jeho dosud v korunách neuhrazeného
zbytku), nikoli však materielní zvýšení,
ježto reální kupní síla peněžité
částky vypůjčené před
válkou byla se zřetelem k tehdejší nižší
cenové a důchodové hladině větší
než je kupní síla částky, která
má býti dnes splacena. Přes zvýšení
jmenovité částky dluhu je tudíž
dnes břímě dlužníkovo fakticky
ulehčeno.
Věřitelé těchto hypotekárních
pohledávek jsou peněžní ústavy
v pohraničním území, zčásti
též nositelé veřejnoprávního
sociálního pojištění, kteří
měli část svých reserv uloženu
v zápůjčkách, zajištěných
na nemovitostech v pohraničním území.
Tito věřitelé neměli z nominálního
zhodnocení svých pohledávek prospěchu,
ježto peněžní ústavy byly povinny
rovněž v poměru 1 K = 12 pf zhodnotiti i svoje
pasiva, t. j. zejména vklady, a nositelé veřejnoprávního
sociálního pojištění zhodnotili
ve stejném poměru svoje pojistné dávky.
Nebylo možno přistoupiti k odčinění
kursové újmy dlužníků s kursovými
zisky věřitelů (vkladatelů), neboť
zisky vkladatelů nelze dnes již podchytiti; řada
vkladů původně korunových byla již
vybrána, anebo výběry a přívklady
v mezidobí tak modifikována, že kursový
zisk v saldu vkladu není již dobře rozeznatelný.
Úprava provedená dekretem č. 36/1945 Sb.
nemohla proto počítati s uvedením předválečných
pohledávek peněžních ústavů
v pohraničním území do původního
stavu k tíži věřitelů samých;
byla tu jednak obava, že nekrytý schodek, který
by tím vzešel, ohrožoval by uspokojení
věřitelových závazků, jednak
notorický nedostatek personálního vybavení
peněžních ústavů v pohraničním
území bránil provedení složitějších
vyrovnávacích akcí. Odčinění
důsledků přepočítacího
kursu 1 K = 12 pf, pokud by je neměl nésti dlužník,
jest v prvé řadě otázkou úhradovou.
Nové zatížení státního
hospodářství nebylo by však v tomto
případě možno obhájiti vzhledem
k tomu, že dlužníci, domáhající
se odčinění, nejsou ve skutečnosti
materielně poškozeni, nýbrž poklesem kupní
síly peněžní jednotky zvýhodněni,
byť ne v té míře jako dlužníci
ve vnitrozemí, nepostižení měnovými
přeměnami svého závazku; kromě
toho u většiny dlužníků, jimž
se závazek nominálně zvýšil,
stojí proti této újmě na druhé
straně opačné účinky přepočítacího
kursu 1 K = 12 pf, zejména zhodnocení činží
nebo pachtů ze zavazené nemovitosti, provedené
ve stejném kursu, dále v témže kursu
provedená výměna hotovostí korunových
na markové, bydlil-li dlužník v pohraničním
území, případně i kursový
zisk na vkladech u peněžních ústavů.
Jest ovšem pochopitelné, že přes tyto
skutečnosti je zmíněná disparita mezi
dlužníky ve vnitrozemí a dlužníky
v pohraničním území pociťována
postiženými jako neospravedlněná nerovnost.
Ministerstvo financí uvažuje proto možnosti řešení
pro skupinu hypotekárních závazků
osob české národnosti, kde se důsledky
dvojího měnového přepočtu projevily
mimořádnou tvrdostí, a vynasnaží
se sjednati předpoklady pro včasnou zákonodárnou
úpravu této otázky.
K bodu 2. Po obsazení pohraničního
území Německou říší
byly vypláceny německými úřady
veřejným pensistům setrvavším
v pohraničním území nejprve zálohy
na jejich odpočivné (zaopatřovací)
platy, a to bez rozdílu národnosti v poměru
1 Kč = 12 pf.
Definitivní přejímání těchto
pensistů bylo provedeno německým nařízením
ze dne 19. října 1939, říš. zák.
I, str. 2059, a nařízením býv. protektorátní
vlády ze dne 21. prosince 1939, č. 69/1940 Sb. Podle
těchto nařízení převzala Německá
říše s účinnosti od 1. října
1938 odpočivné (zaopatřovací) platy
jen těch osob, které nejen že nabyly německého
státního občanství a neměly
dne 21. října 1939 také práv státních
příslušníků t. zv. Protektorátu,
ale i nabyly německé národnostní příslušnosti
(čl. I, § 1 příl. k vlád. nař.
č. 69/1940 Sb.).
Pensisty české národnosti, i když snad
nabyli na základě opce německého státního
občanství, Německá říše
nepřevzala. Odpočivné (zaopatřovací)
platy těchto osob převzal podle § 1 vládního
nařízení č. 69/1940 Sb. t. zv. Protektorát,
a to rovněž od 1. října 1938.
Odpočivné (zaopatřovací) platy, které
byly zálohově vypláceny od 1. října
1938 až do dne definitivního převzetí,
měly se súčtovati na vrub platů příslušejících
vůči t. zv. Protektorátu nebo vůči
Německé říši s definitivního
převzetí, provedeného ke dni 1. října
1938 a měly býti mezi těmito stranami vzájemně
vyrovnány. K tomu za okupace již nedošlo.
Teprve po osvobození republiky byly některými
percipienty podány přihlášky na súčtování
plateb, konaných zálohově v pohraničním
území německými úřady
do doby, nežli odpočivné (zaopatřovací)
platy byly podle vládního nařízení
č. 69/1940 Sb. zpět převzaty našimi
úřady. Při této příležitosti
stanovilo ministerstvo financí výnosem ze dne 7.
června 1946, č. j. 116.934/46-IX/5, že dotčené
platby mají býti súčtovány
v témže poměru, ve kterém tyto platby
byly svého času v pohraničním území
s německé strany konány, t. j. v poměru
1 K = 12 pf. Tímto způsobem byla věc dostatečně
vyřešena pro pensisty české národnosti.
U osob německé národnosti, po případě
u osob, které se k německé národnosti
přihlásily, a které - jak již výše
uvedeno - jedině byly převzaty Německou říší,
takové opatření zatím nepřichází
v úvahu, poněvadž všem příjemcům
národnosti německé byla výplata jejich
služebních, jakož i odpočivných
(zaopatřovacích) platů po 5. květnu
1945 ihned zastavena výnosem ministerstva financí
z 18. května 1945, č. j. 386/45-IV/1. U těchto
osob bude přicházeti v úvahu různá
úprava podle toho, jak se tyto osoby posuzují podle
ústavního dekretu ze dne 2. srpna 1945, č.
33/1945 Sb., o úpravě československého
státního občanství osob národnosti
německé a maďarské. Jde-li o osoby české,
slovenské nebo jiné slovanské národnosti,
které se přihlásily za Němce, jsouce
donuceny nátlakem nebo okolnostmi zvláštního
zřetele hodnými, vztahuje se na ně ustanovení
§ 1, odst. 4 cit. dekretu a neposuzují se pak jako
Němci a Maďaři, schválí-li ovšem
ministerstvo vnitra osvědčení o národní
spolehlivosti, vydané jim příslušným
okresním národním výborem (okresní
správní komisí). Se zřetelem k tomu
je možno těmto osobám vypláceti od 1.
června 1945 (t. j. po dni zastavení výplaty
těchto platů německými úřady)
normálně odpočivné (zaopatřovací)
platy.
Súčtování plateb konaných před
tímto dnem německými úřady
jest vyhrazeno dodatečné úpravě, v
jejímž rámci bude možno výhody
poskytované v době okupace pensistům, vypláceným
německými úřady, odejmouti.
Pro osoby, pro které platí §§ 2 a 3 ústavního
dekretu č. 33/1945 Sb., zůstává v
platnosti vpředu citovaný výnos ministerstva
financí ze dne 18. května 1945, č. 386/45-IV/1,
o zastavení výplaty odpočivných (zaopatřovacích)
platů. Podle usnesení vlády ze dne 6. září
1946 mohou býti příslušnými ústředními
úřady v dohodě s ministerstvem vnitra a ministerstvem
financí povoleny v případech hodných
zvláštního zřetele osobám, jimž
se zachovává československé státní
občanství, súčtovatelné zálohy
na jejich odpočivné (zaopatřovací)
platy a rodinným příslušníkům,
po případě pozůstalým, kteří
jsou československými státními občany,
jsou české, slovenské nebo jiné slovanské
národnosti a jsou státně a národně
spolehliví, může býti vyplácen
zálohově příspěvek na výživu
(výnos ministerstva financí ze dne 26. září
1946, č. j. 227.698/46-IX/1). Definitivní úpravu
právních poměrů těchto osob
bude třeba provésti zvláštním
legislativním opatřením, kterým bude
rovněž možno postihnouti výhody, jichž
se těmto osobám v době nesvobody dostalo,
pokud ovšem jejich pensijní nároky nezaniknou
podle naznačeného opatření vůbec.
Z předneseného plyne, že pensisté české
národnosti, kteří zůstali v pohraničí,
dostávali odpočivné (zaopatřovací)
platy v poměru 1 K = 12 pf jen po přechodnou dobu,
pokud nebyli převzati t. zv. Protektorátem. Po celou
dobu nesvobody byly v uvedeném poměru vypláceny
odpočivné (zaopatřovací) platy příjemcům
národnosti německé a příjemcům,
kteří se k této národnosti přihlásili.
U těchto osob bude třeba věc řešiti
tak, že se odpočivné (zaopatřovací)
platy v této době vyplacené přepočtou
zpět na koruny v poměru 1 Kčs = 10 pf. Při
opačném řešení, při kterém
by příjemcům české národnosti
bydlícím tehdy v pohraničí byly odpočivné
(zaopatřovací) platy dodatečně propočteny
v poměru 1 K = 12 pf a při kterém by jim
byl vyplacen z toho vyplývající rozdíl,
vznikla by totiž disparita mezi českými pensisty,
kteří bydlili v t. zv. Protektorátu, a pensisty,
kteří zůstali v pohraničí,
a to v neprospěch prvně jmenovaných.