Příjmy:
a) Poplatky podle § 61 přídělového
zákona ve výši 10% trhové ceny při
schvalování zcizení a dělení
a 1/4% celkového pachtovného
při schvalování propachtování
zabrané půdy,
b) peněžité tresty a pokuty, uložené
podle záborového zákona za překročení
ustanovení tohoto zákona,
c) srážky z přejímací ceny při
souborech zabraného majetku přes 1000 ha celkové
výměry (§§ 42, 42a, 42b náhradového
zákona),
d) přirážka 15%, vybíraná podle
§ 75, odst. 4 náhradového zákona a vypočítaná
podle § 77, odst. 1 téhož zákona,
e) úrokové výnosy ze základního
jmění fondu, jakož i z hotovostí, a
úroky z poskytovaných úvěrů.
Vydání:
Z příjmů fondu jest určeno základní
jmění, poplatky podle § 61 přídělového
zákona a polovina srážek podle §§
42 42a a 42b náhradového zákona k účelům
úvěrovým a druhá polovina latifundijních
srážek a veškeré přirážky
podle § 75 odst. 4 náhradového zákona
pro účely sociální.
Ze zdrojů určených k účelům
úvěrovým možno použíti základního
jmění a poplatků podle § 61 přídělového
zákona k poskytování držebnostního
úvěru (na zaplacení přídělové
ceny půdy budov a jiných zařízení
na přidělené půdě), srážky
a přirážky podle § 75 odst. 4 náhradového
zákona k poskytování úvěrů
provozovacích. Jinak nahrazuje Fond případné
schodky Fondu pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků, nejsou-li uhrazeny případnými
přebytky z náhradního fondu.
Státní kolonisační fond jest spravován
a zastupován ministerstvem zemědělství.
Účetní službu prováděla
od r. 1923 do r. 1939 Zemská banka v Praze za smluvenou
odměnu. Od 1. ledna 1940 provádí účetní
službu samostatná fondová účtárna
ministerstva zemědělství. Prostředky
fondu se ukládají, pokud jich není použito
k předepsaným úkolům, za úrok
u Zemské banky pro Čechy, účetní
uzávěrku kontroluje nejvyšší kontrolní
úřad.
C. Fond čsl. legionářů pro pozemkovou
reformu, zřízený podle §§ 3
a 18 zákona úvěrového (č. 166/1920
Sb.) ve znění vyhlášky ministerstva
zemědělství č. 145/1935 Sb., jest
fondem výlučně určeným pro
vymezenou kategorii právních subjektů, jimž
poskytuje vyšší výhody. Fond byl konstituován
stanovami vydanými vyhláškami stát.
pozemkového úřadu č. 68/1921 Sb. a
č. 7/1931 Sb. Z fondu jest poskytována úvěrová
pomoc čsl. legionářům a pozůstalým
po nich, pokud může býti určena pro
jejich hospodaření na přidělené
půdě.
Základ fondu tvoří dotace 1 mil. Kčs,
věnovaná kanceláří čsl.
legií při ministerstvu národní obrany,
a zápůjky, poskytované státním
kolonisačním fondem.
Správu fondu a účetní službu
vede ministerstvo zemědělství. Zápůjčky
se povolují na návrh kuratoria fondu.
D. Finančním orgánem první pozemkové
reformy jest dále náhradová banka, zřízená
podle §§ 4 a násl. úvěrového
zákona a §§ 64 a násl. náhradového
zákona a v jejich rámci vydaných vládních
nařízení č. 360/1922 Sb. a 361/1922
Sb.
Instituce náhradové banky je založena na podkladě
převzetí části dluhů pozemkového
úřadu (ministerstva zemědělství)
za současného postoupení náhradových
pohledávek (viz níže). Nemá tedy náhradová
banka žádného vlastního jmění
základního a provádí svou činnost
jako správce těchto dluhů a pohledávek.
Teprve průběhem doby nabyla, resp. nabývá
vlastního svého jmění a stává
se tak skutečným ústavem s povahou úvěrové
banky.
Službu náhradové banky vykonává
podle vládního nařízení č.
361/1922 Sb. Poštovní spořitelna v Praze, která
pro tuto službu užívá označení
"Poštovní spořitelna-Náhradová
banka pro pozemkovou reformu". Svou činnost vykonává
Poštovní spořitelna odděleně
od své ostatní činnosti, nepoužívajíc
pro účely náhradové služby ani
vlastních, ani svěřených peněžních
prostředků kromě těch, které
jí poskytne ministerstvo zemědělství.
Aktiva náhradové banky tvoří náhradové
pohledávky, které jí pozemkový úřad
(ministerstvo zemědělství) přikázal
podle ustanovení IV. části náhradového
zákona. Náhradovou pohledávku tvoří
ona část hyperochy, kterou ministerstvo zemědělství
po provedeném rozvrhu náhrady za převzatou
půdu náhradové bance přikáže.
Jest to pohledávka bývalého vlastníka
zabrané půdy proti státu, která se
úrokuje 4% a umořuje 1/2%
ročně. Tato pohledávka jest se strany vlastníka
zabrané půdy nevypověditelná, stát
může ji však vypověděti čtvrtletně
předem a zaplatiti buď hotově nebo umořitelnými
dílčími dluhopisy ve stejné jmenovité
hodnotě a se stejnou úrokovou mírou (výkupní
listy).
Náhradová pohledávka se zapisuje do náhradové
knihy. Podíly spoluvlastníků a spoluoprávněnců
se vypočtou a zapíší do náhradové
knihy pro každého spoluvlastníka zvláště.
Předpisy, jimiž byli dřívější
spoluvlastníci vázáni při nakládání
svými podíly, trvají dále a poznamenávají
se v náhradové knize.
Podle § 6, odst. 1 náhradového zákona
mohou býti zapsány do náhradové knihy
a náhradové bance tudíž přikázány
též pohledávky bývalých knihovních
věřitelů a oprávněnců.
Pohledávky ústavů a fondů, které
smí poskytovati hypoteční úvěr
pouze na sirotčí jistotu, jsou vázány
nevypověditelností se strany věřitele
po dobu 5 let (§ 69 náhradového zákona).
Náhradovou knihou jest kniha účtů
náhradové banky. Vedle ní vede se sbírka
listin a seznamy osobní a věcné.
Náhradová kniha se vede tak, aby z jejich účtů
byla patrna skutečná výše náhradové
pohledávky, její úrokování
a splácení. Účty jsou veřejné
v tom smyslu, že náhradová banka jest povinna
na požádání osoby, která osvědčí
právní zájem, vydati úřední
výpis z účtu. Pro každou náhradovou
pohledávku a každého náhradového
věřitele se zřídí samostatný
účet. V účtu náhradové
knihy se zapisují:
a) náhradoví věřitelé, změny
a omezení v jejich osobách, a jde-li o majetek vázaný,
též údaje o tom, dále osoby, jež
jsou oprávněny bráti důchod z náhradové
pohledávky všeobecně, jakož i jméno
osoby dočasně oprávněné,
b) náhradové pohledávky podle § 4, odst.
2 úvěrového zákona s veškerým
příslušenstvím, údaji o jejich
splatnosti a vypověditelnosti, dále veškeré
změny a omezení, týkající se
náhradových pohledávek, kromě pravidelných
nemovitostních splátek, které se nevyznačují,
c) zástavní práva a břemena, nabytá
na náhradové pohledávce a jejích úrocích,
jakož i omezení a změny, vztahující
se na osobu věřitelů nebo jejich pohledávky.
Práva nabytá na pohledávce, dále změny,
týkající se osoby věřitelovy,
nebo práv na pohledávce nabytých, jsou účinny
vůči státu jen, jsou-li zapsány v
náhradové knize.
Takové zápisy mohou býti vykonány
jen podle veřejných listin nebo takových,
na nichž podpisy osob, jichž práva se omezují,
zatěžují nebo zrušují, jsou soudem
nebo notářem ověřeny.
Do náhradové knihy se zapisují i výpovědi,
a to jak výpověď se strany státu, tak
i výpovědi hypotečních věřitelů,
jejichž pohledávka rovněž může
býti zapsána. Po zaplacení nebo umoření
se náhradová pohledávka vymaže.
Listiny, tvořící podklad zápisu v
náhradové knize, zakládá náhradová
banka v prvopisu nebo ověřeném spisu ve sbírce
listin. Podání, která dojdou náhradové
bance a týkají se pohledávek a práv,
zapsaných v náhradové knize, jsou zapisována
do deníku banky v pořadí, v němž
časově dojdou. Toto pořadí jest také
rozhodné pro zápisy do náhradové knihy.
Odepře-li náhradová banka výkon zápisu,
poznamená tuto okolnost v náhradové knize
v pořadí podání.
Z výše uvedeného jest patrno, že náhradová
kniha jest svým zařízením podobna
pozemkové knize. Proto v těch případech,
kde předpisy pro náhradovou knihu nejsou upraveny,
používá se analogie zákonných
ustanovení o pozemkové knize.
Z výše uvedeného přehledu fondů
první pozemkové reformy a z výsledků
jejich hospodaření plyne, že jest účelné,
aby tohoto již osvědčeného zařízení
bylo použito i při provádění
revise. Proto osnova ponechává finanční
uspořádání zásadně beze
změny. To znamená, že i při revisi budou
základním pilířem celé akce
náhradový fond, a pokud jde o činnost úvěrovou,
státní kolonisační fond.
Aby hospodaření fondů mohlo po dobu provádění
revise probíhati klidně a fondy nebyly po případě
nuceny plniti již nyní své závazky z
minulé doby, stanoví se, že vrácení
zálohy 150 mil. Kčs podle § 79 náhradového
zákona z přebytků fondů pozemkové
reformy bude moci finanční správa požadovati
až po skončení revise. Stejně se má
státi i při plnění ostatních
povinností vůči finanční správě,
pokud nedojde ke kompensaci z důvodů § 40 náhradového
zákona.
Ačkoliv fondy pozemkové reformy vykazují
značné čisté jmění,
nejde při povaze tohoto jmění o prostředky
mobilní, neboť jejich jmění se skládá
převážně z pohledávek. Největší
pohledávkou náhradového fondu jest dluh státu
za převzaté státní lesy a statky.
Na státní správě nelze pak požadovati
okamžité uhrazení této pohledávky.
Nejsou-li tedy pohledávky náhradového fondu
likvidní, jest nezbytně třeba, aby vzhledem
k úkolům, které se fondu podle § 10,
odst. 1 ukládají, mohl disponovati pro počátek
revisní akce mobilními finančními
prostředky. Proto se výslovně stanoví,
že finanční správa uvolní postupně
podle potřeby do náhradového fondu zálohu
150,000.000 Kčs.
Zákon č. 323/1921 Sb. upravil majetkové dávky
podle zákona č. 309/1920 Sb. u majetku zabraného
takto:
a) připustil poměrný odpis dávek,
byl-li majetek oceněn pro účely dávek
výše než činila náhradová
cena, a došlo-li k převzetí do 10 let,
b) došlo-li před převzetím k převodu
s osoby dávkou povinné na osobu jinou za úplatu,
připustil snížení jen tehdy, byla-li
i tato úplata nižší než hodnota majetku
pro účely dávek,
c) připustil možnost přípočtu
a odpočtu u přejímací ceny pro posouzení,
zda jest či není nárok na odpis podle bodu
a) tehdy, zhoršil-li se převzatý majetek po
1. lednu 1919, nebo byl-li v přejímací ceně
vzat zřetel k investicím provedeným po 24.
dubnu 1919.
Použití citovaného zákona č.
323/1921 Sb. beze změny též pro dnešní
majetkové dávky jest možné pouze u dávky
z majetku. Pro dávku z majetkového přírůstku
se nehodí proto, že její konstrukce jest od
první přírůstkové dávky
odchylná. Přírůstek se tudíž
nezjišťuje z rozdílu hodnot na počátku
a na konci rozhodného období, nýbrž
tím, že se ocení konkretní přírůstky
a porovnají s konkretními úbytky.
U vlastníka pozemkového majetku podléhajícího
revisi podle navrhované osnovy mohlo dojíti prakticky
k těmto přírůstkům, zásadně
podléhajícím dávce podle zákona
č. 134/1946 Sb.:
1. Vlastník získal nemovitosti v rozhodné
době (t. j. v době od 1. ledna 1939 do 15. listopadu
1945) přídělem podle přídělového
zákona nebo koupí, šlo-li o půdu ze
záboru propuštěnou podle § 11 záborového
zákona, po případě o půdu ponechanou
původnímu vlastníku podle § 20 přídělového
zákona, při čemž celková výměra
celého závodu činí více než
50 ha. Náhrada za tyto t. zv. zbytkové statky bude
podle § 7, odst. 3 osnovy vypočtena podle § 52
přídělového zákona. Náhrada
bude podle toho vypočtena penízem, který
odpovídá tomu, co bylo vynaloženo vlastníkem
nebo jeho předchůdcem. Jde-li o půdu přidělenou,
rovná se náhrada přídělové
ceně. Při zjištění náhrady
se hledí k nutným a užitečným
nákladům podle stavu v den převzetí,
na druhé straně se však též přihlíží
k nastalému zhoršení. Bylo by učiniti
opatření v tom smyslu, že nárok na poměrné
snížení dávky nastává
tehdy, byla-li náhrada za zabraný majetek, který
jest přírůstkem, nebo poměrná
její část, připadající
na majetek, který jest přírůstkem,
nižší než částka, jakou byl
tento majetek oceněn jako přírůstek
pro účely dávky z majetkového přírůstku.
2. Vlastník provedl na majetku, uvedeném pod č.
1, v rozhodné době investice, jež jsou přírůstkem,
na př. přistavěl obytné nebo hospodářské
budovy, vybudoval sklepy, postavil ohrazení, vydláždil
dvůr a pod. Zásadně by mělo býti
hleděno při stanovení náhrady pouze
k těm investicím, jež byly přiznány
pro účely majetkových dávek ve stanovené
lhůtě (tedy s vyloučením případů
t. zv. účinné lítosti). O předpokladech
odpisu dávky platilo by pak obdobně totéž
jak sub 1.
3. Vlastník přikoupil nebo jinak získal mrtvý
nebo živý inventář. Mělo by platiti
obdobně totéž co jest uvedeno pod č.
2.
Na žádný z těchto případů
by se zákon č. 323/1921 Sb. nehodil. Proto platí
pro účely majetkových dávek podle
zákona č. 134/1946 Sb. pouze nově upravená
ustanovení §§ 1 až 4 zákona č.
323/1921 Sb.
Vzhledem k celostátní povaze pozemkové reformy
zůstává i správa fondů pozemkové
reformy u ministerstva zemědělství, a to
s působností pro celé státní
území, při čemž se pro Slovensko
zřídí zvláštní účty.
Za tím účelem bude třeba rozděliti
celostátní účtování
na díl připadající na země
české a na díl odpovídající
Slovensku. Stane se tak podle stavu ke dni 31. prosince 1938 tím
způsobem, že se zjistí veškeré
účty týkající se nesporně
pozemkové reformy prováděné na Slovensku.
U položek, které nebude možno teritoriálně
děliti, použije se jako početní pomůcky
poměru nesporných položek slovenských
k nesporným položkám celého státního
území.
Fond pro zaopatření zaměstnanců velkostatků,
zřízený podle ustanovení § 73
náhradového zákona a podle vládního
nařízení č. 29/1923 Sb., má
funkci ryze sociální. Jmění jeho je
určeno k vyplácení zaopatřovacích
požitků osob podléhajících pensijní
povinnosti podle zákona č. 89/1920 Sb., které
byly ve služebním poměru na zabraném
velkém majetku pozemkovém před 1. srpnem
1914, dále osob, jimž vlastníci zabraného
majetku nebo náhradní ústavy poskytovali
dne 4. března 1920 zaopatřovací požitky
z důvodů služební činnosti na
tomto majetku, pokud u nich provedením pozemkové
reformy přestala nebo nezačala výplata zaopatřovacích
požitků, aniž mohla podle náhradového
zákona býti opatřena pro ně potřebná
úhrada z přejímací ceny za převzatou
půdu.
Základní jmění fondu tvoří
státní dotace 5 mil. Kčs, zařazená
do státního rozpočtu na rok 1921 pro ministerstvo
sociální péče. Jmění
to se zvětšuje z tak zv. hektarového příspěvku,
který platí vlastníci zabrané půdy
z této, pokud je zabrána a pokud převyšuje
250 ha. K těmto příjmům přistupuje
důchod z vlastního hospodaření fondu
se základním jměním a reservami. Dále
může tvořiti příjem fondu dotace
z přebytků náhradového fondu, event.
úhrada schodku ze státního kolonisačního
fondu, kdyby neměl náhradový fond přebytků.
Fond jest právnickou osobou.
Rovněž tento fond bude třeba rozděliti
zřízením účtu pro Slovensko,
na který se převede uhrazovací kapitál,
jehož výše se stanoví podle poměrů
nároků důchodců slovenských
k nárokům důchodců českých.
Postavení zaměstnanců na velkém majetku
pozemkovém se řeší přiměřeně
podle ustanovení zákona č. 16/1947 Sb. Nevzejdou
proto již Fondu pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků nové úkoly, takže lze z
důvodů úspornosti upustit od nového
konstituování kuratoria, které v době
okupace fakticky zaniklo. Proto se působnost kuratoria
a práva dozoru na fond přenášejí
na ministerstvo zemědělství.
Úprava poměrů Poštovní spořitelny
- Náhradové banky pro pozemkovou reformu (správní
výbor, dozorčí orgán) bude provedena
vládním nařízením. Fond československých
legionářů pro pozemkovou reformu náleží
dnes již spíše do kompetence ministerstva národní
obrany - kanceláře československých
legií, jemuž přísluší péče
nad touto kategorií účastníků
prvního odboje. Vyhrazuje se proto úprava poměrů
tohoto fondu vládnímu nařízení.
Z přehledu fondů první pozemkové reformy
(viz důvodovou zprávu k § 10) jest zřejmo,
že fondy tyto se navzájem prolínají
a že byly odděleně konstituovány pouze
vzhledem k účelům, pro než jejich prostředky
jsou určeny. Poněvadž tyto fondy, které
nejsou samostatnými právnickými osobami,
s výjimkou Fondu pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků, nýbrž pouze odděleně
vedeným a účtovaným účelovým
státním jměním, svoji funkci v zásadě
splnily a jen z části budou aktivovány důsledkem
revise pozemkové reformy (zejména náhradový
fond a náhradová banka), bude administrativně
i finančně účelným soustřediti
všechna aktiva i pasiva těchto fondů ve společný
fond pozemkové reformy (s výjimkou Fondu pro zaopatření
zaměstnanců velkostatků a fondu čs.
legionářů pro pozemkovou reformu). Tím
se též umožní soustředění
úvěrové služby pro všechny kategorie
přídělců.
Z těchto důvodů provede ministerstvo zemědělství
za souhlasu ministerstva financí a nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
na Slovensku po vyjádření pověřenectva
zemědělství a pozemkové reformy a
pověřenectva financí, likvidaci náhradového
fondu a státního fondu kolonisačního,
a to na celém státním území,
a převede práva a závazky těchto fondů,
po případě i náhradové banky
pro pozemkovou reformu, na jediný fond pozemkové
reformy.
Administrativní řízení, pokud jde
o
a) provádění knihovního pořádku
na pozemkovém majetku zabraném podle záborového
zákona (§§ 26 a násl. náhradového
zákona),
b) péči o hospodaření přídělců
na půdě přidělené podle přídělového
zákona (§§ 23 a 50 přídělového
zákona),
c) schvalování právních disposic s
přidělenou půdou podle přídělového
zákona a malého přídělového
zákona,
se usnadňuje tím, že ministerstvo zemědělství
se zmocňuje k tomu, aby ve vhodnou dobu přeneslo
výše uvedenou působnost v zemích českých
na Národní pozemkový fond při ministerstvu
zemědělství, jemuž přísluší
táž, po případě obdobná
příslušnost co do zemědělského
majetku, zkonfiskovaného podle dekretu č. 12/1945
Sb. (§§ 23 a 24 zákona ze dne 8. května
1947, č. 90 Sb. o provedení knihovního pořádku
stran konfiskovaného nepřátelského
majetku a o úpravě některých právních
poměrů vztahujících se na přidělený
majetek). Na Slovensku lze těmito úkoly pověřiti
pověřenectvo zemědělství a
pozemkové reformy.
Přiměřeným použitím zákona
o provedení knihovního pořádku stran
konfiskovaného majetku i na majetek z prvé pozemkové
reformy se podstatně zjednoduší dokončení
knihovacích prací na této půdě,
které se takto budou moci odpoutati od přísných
předpisů platného knihovního práva.
Zejména v pohraničí bude moci býti
knihování půdy z první pozemkové
reformy vhodně napojeno na provádění
knihovního pořádku na půdě
zkonfiskované.
Aby nebylo pochybností o tom, že i na poměry
vzniklé prováděním revise pozemkové
reformy se vztahují poplatková ustanovení
a zejména poplatkové výhody zákona
přídělového a zákona náhradového,
přejímají se příslušná
poplatková ustanovení cit. zákonů.
U majetku, který je předmětem revise, nutno
zabrániti právním disposicím, jimiž
by mohl býti účel revise mařen (dělení
nebo odprodeje souborů podléhajících
záboru, zbytkových statků nad 50 ha, jejich
knihovní zatížení a pod.). Proto se
váže pravoplatnost všech právních
jednání, s výjimkou zcizení na případ
smrti, na schválení ministerstva zemědělství,
na Slovensku pověřenectva zemědělství
a pozemkové reformy, které při tom postupuje
podle směrnic ministerstva zemědělství.
Vzhledem k trvající reglementaci pozemkového
majetku nejde o nová omezení.
Tímto ustanovením má býti zamezeno
dvojí schvalování právních
jednání u zemědělského majetku,
který jinak podléhá všeobecným
předpisům, omezujícím volné
právní disposice s půdou.
Vyloučení pozemkového majetku právnických
osob v tomto ustanovení uvedených jest dáno
povahou těchto korporací a všeužitečným
účelem, který v zásadě tyto
osoby sledují. Družstvy míněna jsou
výdělková hospodářská
družstva zřizovaná podle zákona č.
70/1873 ř. z., na Slovensku podle obdobných předpisů
tam platných; pastvinářskými společenstvy
pak společenstva opírající se o zák.
čl. X/1913 o nedílných společných
pastvinách.
Pozemkový majetek, který se ke dni skončení
okupace nacházel ve vlastnictví Němců,
Maďarů. jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, byl
konfiskován podle dekretu č. 12/1945 Sb., po případě
i podle dekretu č. 108/1945 Sb., nebo podle nařízení
č. 104/1945 Sb. n. SNR ve znění nařízení
č. 64/1946 Sb. n. SNR. Vzhledem k tomu, že zmíněná
zákonná ustanovení vypořádala
se již i s takovými případy, na něž
by bylo možno použíti ustanovení této
revisní normy, bylo třeba výslovně
také stanoviti, že její ustanovení nevztahují
se na půdu konfiskovanou podle zmíněných
dekretů a nařízení.
Z majetku znárodněného podle dekretů
č. 100/1945 Sb. a č. 101/1945 Sb. byly vytvořeny
národní podniky, po případě
podniky družstevní, které se vyjímají
z ustanovení o revisi pozemkové reformy z obdobných
důvodů jako majetek uvedený pod písmenem
a).
Šlechtitelskými podniky podle tohoto ustanovení
se rozumějí podniky, jimž byla na Slovensku
podle zákona ze dne 17. března 1921, č. 128
Sb., a vládního nařízení ze
dne 2. června 1921, č. 208 Sb., uznána odrůda
za původní, v zemích České
a Moravskoslezské podniky, jimž byla podle vládního
nařízení ze dne 10. října 1940,
č. 69 Sb., povolena odrůda; dále jsou to
podniky, které byly za šlechtitelské uznány
podle § 1, odst. 2 zákona ze dne 2. července
1924, č. 165 Sb., o ochraně výroby rostlinné,
ve znění vládního nařízení
ze dne 6. dubna 1939, č. 113 Sb.
Z obdobných důvodů, které byly uvedeny
u odstavce 1, písm. c), mohou býti po vzájemné
dohodě příslušných ministrů
vyloučeny z revise též takové zemědělské
majetky, které slouží nebo jsou nutně
potřebny k řádnému provozu a rozvoji
podniků průmyslových.
Revise první pozemkové reformy navazuje v zásadě
na předpisy zákonů o první pozemkové
reformě, aby byla zachována jednotnost řízení,
které, jsouc dlouholetou praxí a z části
i judikaturou ustáleno, skýtá vhodný
právní nástroj k bezpečnému
provedení revisního řízení
a bude muset organicky navázati na řízení
dosavadní, zejména přejímací
a oceňovací. Při tom bude však nutno
přizpůsobiti toto řízení potřebě
rychlého provedení revise, přiměřeně
současným poměrům. Bude tomu tak na
příklad u ustanovení § 12, odst. 1 náhradového
zákona při šestiměsíční
lhůtě výpovědní, platné
pro osoby hospodařící na přejímaném
majetku zabraném (per analog. i na zbytkových statcích,
srov. § 6, odst. 1), kteroužto lhůtu nutno přizpůsobiti
účelům urychleného rozdělení
nemovitostí, určených pro příděl.
Aby tyto a jiné úpravy mohly býti provedeny,
stanoví se v tomto paragrafu, že vláda může
upraviti nejen správní lhůty (na př.
jejich zkrácení), ale i jiná ustanovení
upravující řízení podle zákona
záborového a zákonů jej doplňujících.
Zákon upravuje otázky týkající
se pozemkové držby; jest tedy povahy celostátní
a platí proto na celém státním území.
Jeho provedení spadá do působnosti ministerstva
zemědělství. Provedením tohoto zákona
nevzejdou státní pokladně žádná
nová vydání.