Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání

813.

Návrh

poslanců Přeučila, Kobylky a druhů

na vydání zákona

o prodloužení platnosti dopravních koncesí.

Ústavodárné Národní shromáždění rač se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne...............................1947

o prodloužení platnosti dopravních koncesí.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Platnost dopravních koncesí, omezených časově § 7, zákona ze dne 12. dubna 1935 o dopravě motorovými vozidly a jich zdanění č. 77 Sb. se prodlužuje na neurčito.

§ 2.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení, provede jej ministr dopravy v dohodě se zúčastněnými ministry.

Důvodová zpráva.

Tento zákon se vydává s ohledem na připravovanou reglementaci silniční dopravy motorové. Zákon 77/35, norma, která t. č. upravuje poměry v silniční dopravě, nedostačuje, protože neodpovídá duchu dnešní doby. Generální sekretariát Hospodářské rady vypracoval podklad pro jeho novelisaci ve formě zásad, jimiž má býti příští zákonná úprava ovládána.

Zásady reglementace vycházejí ze současného stavu faktického i právního a ministr dopravy dal výslovně svůj souhlas s tím, aby byly podkladem pro zákonnou úpravu.

Připravovaný zákon o reglementaci silniční dopravy nemůže z technických důvodů vyjíti do konce roku 1947. V této lhůtě však vyprší platnost koncesí, které v dopravě výjimkou jsou udělovány na neurčitou dobu (15 let) většině dopravních podniků. V pravidelné hromadné dopravě osob uplatňuje podnik ČSD ve všech případech přednostní právo na provozování dopravy dosud prováděné řádnými koncesionáři. Tímto způsobem by byly porušeny předpoklady, na kterých byly vybudovány zásady vypracované generálním sekretariátem Hospodářské rady pro reglementaci silniční dopravy a zmařena tak déle než rok trvající jednání o úpravu poměrů v silniční dopravě. Předešlo by se cestou faktickou rozhodnutí zákonodárného sboru.

Hospodářsky znamenal by postup ČSD ohrožení dvouletého plánu v silniční dopravě, protože státní podnik nemá dostatek vozidel ani pro své stávající linky. Je pochybné, mohl-li by převzíti park soukromých autobusových dopravců, protože převážná většina z nich má i koncese pro nepravidelnou hromadnou dopravu osob a nebylo by možno je zbaviti jejich soukromého vlastnictví. Plynulo by z toho nebezpečí, že by tím byl zastaven provoz na řadě linek.

Mimo to je však v rámci dvouletého plánu proponováno uvésti do provozu 300 - 400 nových autobusových linek v krajích, které nemají vhodné dopravy. Tím, že by podnik ČSD chtěl převzíti provoz na soukromých linkách, kde uplatnil přednostní právo, ohrozil by možnost zřízení těchto nových, dvouletým plánem za velmi nutné uznaných linek. Projednávání žádostí o obnovu dosavadních koncesí zatěžuje t. č. velikou měrou koncesní úřady i ministerstvo dopravy. Tato práce je zbytečná vzhledem k zásadám připravovaného zákona o reglementaci silniční dopravy, podle kterého mají býti napříště dopravní koncese doživotní.

V Praze dne 18. září 1947.

Přeučil, Kobylka,

Křepela, ing. dr. Ješ, Hora, Šmejcová, dr. Novotný, Uhlířová, dr. Hřebík, Zeminová, Lesák, Děd, Šulík, Parez, dr. Jan Stránský. dr. Kácl, dr. Hobza, Žáčková-Batková, Jirásek, Rychtera, Torn, dr. Horáková.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP