Ústavodárné národní shromáždění republiky Československé 1947.

3. zasedání

816.

Odpověď vlády

na naléhavou interpelaci posl. Oty Hory a druhů

ve věci mimořádného ozbrojování závodních stráží a jiných osob v závodech (tisk 674).

"Vláda, odpovídajíc na naléhavou interpelaci poslance Oty Hory a druhů ve věci mimořádného ozbrojení závodních stráží a jiných osob v závodech (č. t. ÚNS 674), sděluje k jednotlivým otázkám toto:

Ad 1. a 2.

Vláda zjistila, že v případě uvedeném v interpelaci jde o akci nákupu 10.000 pistolí pro závodní stráže, objednaných s vědomím ministerstev vnitra a národní obrany. Dotazy o objednávkách zbraní pro osoby, které vzhledem k výkonu svého povolání nebo svých funkcí mají býti opatřeny zbraní, nelze považovati za nepřípustné, a to ani tehdy, je-li dotaz označen - zřejmě v důsledku příliš úzkostlivého názoru na přesný výkon kancelářské služby - jako důvěrný.

Ad 3.

Pokud jde o zbrojní pasy pro civilní osoby, postupují správní úřady při jejich vydávání, a to již od úpravy, nařízené ministerstvem vnitra v roce 1945, velmi přísně. Platnost zbrojních pasů je dosud podle výnosu ministerstva vnitra ze dne 28. listopadu 1945, č. 2410-21/11-25-45-V/4, stanovena všeobecně nikoli na tři roky jako v normálních dobách, nýbrž jen na jeden rok. Tato krátká doba poskytuje také správním úřadům možnost přezkoumávati za spolupůsobení stanic sboru národní bezpečnosti, zda podmínky k vydání zbrojního pasu u jednotlivých žadatelů ještě trvají.

Pro opatření, kterým by byla nařizována všeobecná revise vydaných zbrojních pasů, není zákonného podkladu. Dosavadní právní předpisy (§ 42 zbroj. pat.) připouští jen zcela výjimečně určitá opatření (dočasný zákaz držeti a nositi zbraně a střelivo, zrušení udělených povolení k držbě a nošení zbraní, odevzdání zbraní do úřední úschovy) a to tenkrát, když si takových opatření vyžaduje obnovení veřejného pořádku, klidu a bezpečnosti v určitém obvodě. Přitom přísluší nyní zemskému národnímu výboru, aby posoudil, zda takové opatření je nutné.

Ad 4.

Je samozřejmé, že úřady zakročují v každém zjištěném případě ihned přísně proti neoprávněným držitelům zbraní.

Ad 5.

Z odpovědi na dotazy ad 1. a 2. plyne, že není důvodu k tomu, aby se vyvodily nějaké důsledky.

Ad 6.

Vládě není známo, že by zbrojní pasy vydávaly jiné úřady než ty, které jsou k tomu podle zákona oprávněny.

Ad 7., 8. a 9.

Vzhledem k tomu, že úkoly závodních stráží jsou přesně vymezeny (ochrana podniku, jeho provozu, střežení pracovních oddílů trestaneckých) a že je pro zdárné plnění těchto úkolů nutno závodní stráže řádně vybaviti, nelze podle názoru vlády dovozovat, že by v interpelaci uvedená akce Ústřední rady odborů byla snad namířena proti jiným vrstvám obyvatelstva. Ministerstvo vnitra uložilo však v dohodě s ministerstvem národní obrany všem okresním národním výborům, aby se zřetelem na nynější již konsolidované bezpečnostní poměry a provedený odsun Němců opětně přezkoumaly nutnost dalšího držení povolených zbraní závodními strážemi, a aby tam, kde se toho nebude jeviti další potřeba, navrhly odnětí až dosud vydaných povolení a zařídily odevzdání vojenských zbraní vojenské správě.

Ad 10.

Vláda je si vědoma toho, že závodní stráže jsou značným zatížením pro národní podniky. Hodlá proto při provádění národní mobilisace pracovních sil omeziti počet závodních stráží na nejnižší nutnou míru a jejich členy zařaditi do produktivní práce."

V Praze dne 9. září 1947.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP