K bodu 1: Vyhláška ministra sociální
péče ze dne 11. července 1947, o úpravě
pracovních a mzdových podmínek zemědělského
dělnictva, b. č. 744/1947 Ú. l. I, je výsledkem
podrobných porad se zástupci zaměstnaneckých
i zaměstnavatelských organisací, t. j. Ústřední
rady odborů a Jednotného svazu českých
zemědělců, jakož i se zástupci
ministerstva zemědělství. Všechny změny,
které tato úprava proti dříve platné
vyhlášce přinesla, byly provedeny nejen v zájmu
spravedlivějšího odměňování
pracovních výkonů, nýbrž i v
zájmu vzestupu výkonnosti zaměstnanců
a tím i zemědělské výroby.
Změny odpovídají požadavkům kladeným
podle praktických zkušeností a byla o nich
docílena naprostá dohoda.
Příplatky za obtížnou práci,
stanovené v § 21 vyhlášky, jsou přiznávány
pouze dělníkům na denní mzdu, tedy
nikoliv zaměstnancům stálým, jimiž
jsou ve smyslu vyhlášky deputátníci,
čeleď a statkoví řemeslníci.
Tyto příplatky byly zavedeny pro druhy prací,
jež dělnictvo pro jejich obtížnost nebo
nepříjemnost nerado koná. Přiznávání
příplatků odpovídá základním
zásadám mzdové politiky, podle nichž
má býti mzda úměrná výkonu
a povaze práce, stejně jako je tomu v jiných
výrobních nebo pracovních odvětvích.
Paušalování obtížnostních
příplatků by tedy bylo v rozporu s těmito
intencemi a rušil by se jimi zamýšlený
účinek.
Ustanovení §§ 34 a 35 o prémiích
byla převzata z dřívější
vyhlášky ministra ochrany práce a sociální
péče ze dne 27. dubna 1946 o úkolových
sazbách pro řepné práce, o přídavcích
pro podzimní sklizeň bramborů, o zvláštním
žňovém přídavku, o prémiových
odměnách a o příplatcích za
obtížné práce v zemědělství,
b. č. 1125/1946 Ú. l. I, protože se v praxi
osvědčila a nebyly proti nim uplatňovány
žádné námitky. Prémiování,
stejně jako rozšíření úkolové
práce, je jedním z úkolů dvouletého
plánu. Podle plánu má býti pokud možno
zaveden systém mezd výkonostních a počet
zaměstnanců pracujících v úkolu
má býti proti stavu z roku 1946 rozmnožen na
dvojnásobek.
K bodu 2: Proti vyhlášce, zejména proti
ustanovením paragrafů v interpelaci uvedeným,
nebyly dosud ani ministerstvu sociální péče
ani Ústřední radě odborů nebo
Jednotnému svazu českých zemědělců
podány stížnosti, ač na př. Jednotný
svaz českých zemědělců vyzval
svá okresní sdružení, aby mu sdělila,
která ustanovení vyhlášky snad v praxi
nevyhovují. Zástupci všech orgánů,
kteří se na vypracování vyhlášky
podíleli, byli shodného názoru, že záznamy
o vykonávané práci, jež mají
býti podkladem pro výměru obtížnostních
přídavků, neznamenají zvláštní
administrativní zatížení. Ministerstvo
sociální péče se ovšem neuzavírá
revisi vyhlášky, jestliže by se se strany zaměstnanců
nebo zaměstnavatelů jevila toho nutná potřeba.
K bodu 3: Od účinnosti vyhlášky
č. 744/1947 Ú. l. I uplynula teprve poměrně
krátká doba, takže bude nutno vyčkati
přiměřenou dobu, než bude možno
posouditi, jak se v praxi osvědčila. Ministerstvo
sociální péče je ochotno podati o
získaných zkušenostech ve vhodnou dobu zprávu
zemědělskému výboru ústavodárného
Národního shromáždění,
bude-li o to výborem požádáno.