829.

Odpověď

ministra sociální péče

na naléhavou interpelaci poslanců Smejkala, Bezděka,

Ant. Gottvalda a Sluky (tisk 814)

ve věci vyhlášky č. 744 ministerstva sociální péče ze dne 11. července 1947

o úpravě pracovních a mzdových podmínek v zemědělství.

K bodu 1: Vyhláška ministra sociální péče ze dne 11. července 1947, o úpravě pracovních a mzdových podmínek zemědělského dělnictva, b. č. 744/1947 Ú. l. I, je výsledkem podrobných porad se zástupci zaměstnaneckých i zaměstnavatelských organisací, t. j. Ústřední rady odborů a Jednotného svazu českých zemědělců, jakož i se zástupci ministerstva zemědělství. Všechny změny, které tato úprava proti dříve platné vyhlášce přinesla, byly provedeny nejen v zájmu spravedlivějšího odměňování pracovních výkonů, nýbrž i v zájmu vzestupu výkonnosti zaměstnanců a tím i zemědělské výroby. Změny odpovídají požadavkům kladeným podle praktických zkušeností a byla o nich docílena naprostá dohoda.

Příplatky za obtížnou práci, stanovené v § 21 vyhlášky, jsou přiznávány pouze dělníkům na denní mzdu, tedy nikoliv zaměstnancům stálým, jimiž jsou ve smyslu vyhlášky deputátníci, čeleď a statkoví řemeslníci. Tyto příplatky byly zavedeny pro druhy prací, jež dělnictvo pro jejich obtížnost nebo nepříjemnost nerado koná. Přiznávání příplatků odpovídá základním zásadám mzdové politiky, podle nichž má býti mzda úměrná výkonu a povaze práce, stejně jako je tomu v jiných výrobních nebo pracovních odvětvích. Paušalování obtížnostních příplatků by tedy bylo v rozporu s těmito intencemi a rušil by se jimi zamýšlený účinek.

Ustanovení §§ 34 a 35 o prémiích byla převzata z dřívější vyhlášky ministra ochrany práce a sociální péče ze dne 27. dubna 1946 o úkolových sazbách pro řepné práce, o přídavcích pro podzimní sklizeň bramborů, o zvláštním žňovém přídavku, o prémiových odměnách a o příplatcích za obtížné práce v zemědělství, b. č. 1125/1946 Ú. l. I, protože se v praxi osvědčila a nebyly proti nim uplatňovány žádné námitky. Prémiování, stejně jako rozšíření úkolové práce, je jedním z úkolů dvouletého plánu. Podle plánu má býti pokud možno zaveden systém mezd výkonostních a počet zaměstnanců pracujících v úkolu má býti proti stavu z roku 1946 rozmnožen na dvojnásobek.

K bodu 2: Proti vyhlášce, zejména proti ustanovením paragrafů v interpelaci uvedeným, nebyly dosud ani ministerstvu sociální péče ani Ústřední radě odborů nebo Jednotnému svazu českých zemědělců podány stížnosti, ač na př. Jednotný svaz českých zemědělců vyzval svá okresní sdružení, aby mu sdělila, která ustanovení vyhlášky snad v praxi nevyhovují. Zástupci všech orgánů, kteří se na vypracování vyhlášky podíleli, byli shodného názoru, že záznamy o vykonávané práci, jež mají býti podkladem pro výměru obtížnostních přídavků, neznamenají zvláštní administrativní zatížení. Ministerstvo sociální péče se ovšem neuzavírá revisi vyhlášky, jestliže by se se strany zaměstnanců nebo zaměstnavatelů jevila toho nutná potřeba.

K bodu 3: Od účinnosti vyhlášky č. 744/1947 Ú. l. I uplynula teprve poměrně krátká doba, takže bude nutno vyčkati přiměřenou dobu, než bude možno posouditi, jak se v praxi osvědčila. Ministerstvo sociální péče je ochotno podati o získaných zkušenostech ve vhodnou dobu zprávu zemědělskému výboru ústavodárného Národního shromáždění, bude-li o to výborem požádáno.

V Praze dne 3. října 1947.

Ministr sociální péče:

Dr. Zdeněk Nejedlý v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP