Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
K úhradě mimořádných příplatků
vyplácených k zemědělským výkupním
cenám jako náhrada škod, utrpěných
suchem, se vyberou mimořádná jednorázová
dávka a mimořádná dávka z nadměrných
zisků.
Pro mimořádné dávky upravené
tímto zákonem platí, pokud není jinak
stanoveno, obdobně ustanovení zákona ze dne
15. května 1946, č. 134 Sb., o dávce z majetkového
přírůstku a o dávce z majetku, ustanovení
zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.
o přímých daních, ve znění
zákonů a nařízení jej měnících
a doplňujících, a ustanovení zákona
ze dne 26. června 1947, č. 109 Sb., o dani ze mzdy.
(1) Mimořádné jednorázové dávce
jsou podrobeny fysické osoby a neodevzdané (nerozdělené)
pozůstalosti, podléhající dani důchodové
nebo dani ze mzdy,
a) přesahuje-li jejich dani podrobený důchod
neb dani podrobená mzda, po případě
jejich součet, částku 240.000 Kčs
za kalendářní rok 1947, a to přirážkou
podle § 9, odstavec 1,
b) jsou-li vlastníky majetku přesahujícího
1,000.000 Kčs a mají-li současně dani
podrobený důchod nebo dani podrobenou mzdu, případně
jejich součet, nejméně 50.000 Kčs,
přirážkou podle § 9, odstavec 2.
(2) Společně s hlavou rodiny se zdaní též
příslušníci rodiny, k jejichž důchodu
(mzdě) se přihlíží při
výpočtu hranice důchodu (mzdy) uvedené
v odstavci 1.
Za majetek podle § 3, odst. 1, písm. b) se považuje
veškerý majetek, jehož celková hodnota
po srážce dluhů a břemen činí
k 31. prosinci 1947 (rozhodný den konečný)
více než 1,000.000 Kčs.
Do majetku podle § 4 započítávají
se také předměty z drahých kovů,
předměty umělecké, ozdobné
a přepychové (včetně starožitností),
jakož i sbírky všeho druhu, na př. sbírky
mincí, poštovních známek a pod. a všechny
jiné majetkové předměty a práva,
patřící k jinakému majetku a v §
8 zákona č. 134/1946 Sb. výslovně
neuvedené, byly-li nabyty v době od 16. listopadu
1945 do 31. prosince 1947.
(1) Majetek, získaný v době od 16. listopadu
1945 do 31. prosince 1947 darováním, mají-li
dary věnované týmž dárcem témuž
obdarovanému dohromady hodnotu vyšší než
20.000 Kčs, se zdaňuje u dárce; darováním
se tu rozumí také odbytné spočívající
na zákonné alimentační povinnosti
a všechna jiná věnování, jež
se mají při dědickém nápadu
po tom, kdo je dal, započítati do povinného
dílu.
(2) Při částečně bezplatném
převodu se část bezplatně nabytá
považuje za darování.
(1) Majetkové předměty a práva, získané
po 15. listopadu 1945 (31. prosinci 1945), se pro mimořádnou
jednorázovou dávku ocení cenou nabývací
(pořizovací), není-li jí, ocení
se cenou obecnou.
(2) Majetkové předměty a práva, nabyté
do 15. listopadu 1945, se ocení podle ustanovení
části III zákona č. 134/1946 Sb. a
oceňovacích směrnic na základě
těchto ustanovení vydaných s výjimkou
provozního majetku malých živností,
jichž celkový obrat nepřesáhl 2,500.000
Kčs za kalendářní rok 1947. Za provozní
majetek se považují stroje, inventář,
zařízení a dopravní prostředky,
nikoliv však na př. zásoby, pohledávky
atd. Provozní majetek se ocení 50%, hodnoty, kterou
by byly tyto předměty oceněny podle zásad
v tomto odstavci uvedených.
(3) Majetkové předměty a práva, získané
po 15. listopadu 1945 (31. prosinci 1945), některým
ze způsobů uvedených v § 35, odst. 1,
písm. a), c) nebo d) zákona č. 134/1946 Sb.,
se pro mimořádnou jednorázovou dávku
ocení tak, jako by rozhodného dne konečného
byly dosud ve vlastnictví zůstavitelově.
(1) Odčitatelnost daňových nedoplatků
rozšiřuje se u přímých daní
až na berní rok 1948, u daně z obratu až
na kalendářní rok 1947.
(2) Částky uvedené v § 61, odst. 3 a
4 zákona č, 134/1946 Sb. se neodčítají.
(1) Mimořádná jednorázová dávka
činí v případě § 3, odst.
1, písm. a) 20% vyměřené daně
důchodové nebo daně ze mzdy, po případě
jejich součtu. U poplatníků daně důchodové
(daně ze mzdy) s důchodem (hrubou roční
mzdou) přes 240.000 Kčs až do 1,000.000 Kčs
se přirážka vypočte tak, aby z důchodu
(mzdy) po odečtení daně důchodové
(daně ze mzdy) a přirážky nezbylo méně,
než kolik zbude z důchodu (ze mzdy) 240.000 Kčs
po odečtení daně důchodové
(daně ze mzdy). U poplatníků daně
důchodové (daně ze mzdy) s důchodem
(mzdou) převyšujícím 1,000.000 Kčs
se přirážka vypočte tak, aby z důchodu
po odečtení daně důchodové
(daně ze mzdy) a přirážky nezbylo méně,
než kolik zbude z důchodu (mzdy) 1,000.000 Kčs
po odečtení daně důchodové
(daně ze mzdy) a přirážky na něj
(ni) připadající.
(2) Mimořádná jednorázová dávka
činí v případě § 3, odst.
1, písm. b) 2% až 20% z čistého majetku,
a to:
a) z čistého majetku od 1 do 2 milionů Kčs:
2 | 50.000 |
21/2 | 60.000 |
3 | 70.000 |
31/2 | 80.000 |
4 | 90.000 |
41/2 | 100.000 |
5 | 125.000 |
51/2 | 150.000 |
6 | 200.000 |
61/2 | 250.000 |
7 | 300.000 |
8 | 400.000 |
10 | 500.000 a více |
Nepřesahuje-li čistý majetek částku
2 milionů Kčs a základ daně důchodové,
daně ze mzdy, po případě součet
obou za kalendářní rok 1947 150.000 Kčs,
odpočítává se z čistého
majetku, který je základem přirážky
podle tohoto odstavce, na každé dítě,
které je příslušníkem rodiny,
75.000 Kčs.
b) od 2 do 20 milionů Kčs a výše podle
další tabulky:
41/2 | 5 | 61/2 | 8 | 10 | 50.000 |
5 | 51/2 | 7 | 81/2 | 101/2 | 75.000 |
51/2 | 6 | 71/2 | 9 | 11 | 100.000 |
6 | 61/2 | 8 | 91/2 | 12 | 150.000 |
61/2 | 71/2 | 91/2 | 111/2 | 131/2 | 200.000 |
71/2 | 9 | 11 | 13 | 15 | 250.000 |
81/2 | 10 | 12 | 14 | 161/2 | 300.000 |
10 | 12 | 14 | 16 | 17 | 400.000 |
12 | 14 | 16 | 18 | 20 | 500.000 a více |
(3) Sazba podle odstavce 2 se zvyšuje:
a) o 30% u poplatníků svobodných, rozloučených,
rozvedených nebo nežijících trvale s
manželem (manželkou) ve společné domácnosti
- jsou-li tyto osoby bezdětné;
b) o 15% u poplatníků ženatých, vdovců
a vdov - jsou-li tyto osoby bezdětné.
Za bezdětné se nepovažují osoby, které
vychovaly alespoň jedno dítě, t. j. měly
je v zaopatření alespoň do jeho 14. roku.
Omezení do 14. roku neplatí, jestliže se dítě
stalo přímou obětí národní,
politické nebo rasové persekuce.
(4) Jsou-li u téhož poplatníka splněny
podmínky pro uložení mimořádné
jednorázové dávky jak podle § 3, odst.
1, písm. a), tak podle § 3, odst. 1, písm.
b), vyměří se tato dávka součtem
obou přirážek.
Přiznání k mimořádné
jednorázové dávce jest podati do 14. února
1948.
Poplatník jest povinen zaplatiti mimořádnou
jednorázovou dávku, kterou si sám vypočetl
podle přiznání, do konce března 1948;
bylo-li povoleno podati přiznání ve lhůtě
po 31. březnu 1948, jest poplatník povinen zaplatiti
mimořádnou dávku nejdéle do konce
této prodloužené lhůty.
(1) Mimořádná jednorázová dávka
může býti placena
a) hotově,
b) vázanými vklady u československých
peněžních ústavů, a to pouze
poměrným dílem připadajícím
na vázané hodnoty v jeho majetku.
(2) Hotově musí býti placena přirážka
podle § 9, odst. 1 a ta část přirážky
podle § 9, odst. 2, která připadá na
volný majetek.
(3) Pro placení mimořádné jednorázové
dávky platí obdobně ustanovení §
68, odst. 4, 5 a 7 zákona č. 134/1946 Sb., s tím
rozdílem, že pro placení dávky hotově
(novými platidly), může býti úvěr
poskytnut jen v nových platidlech při platných
úrokových sazbách.
(1) Výnosu dávky bude použito takto:
a) plateb až do výše důchodu poplatníků
ve prospěch úhrady na mimořádné
příplatky zemědělcům;
b) zbytek bude odveden do Likvidačního fondu měnového.
(2) Částky, která připadne Likvidačnímu
fondu měnovému a která bude zaplacena v nové
měně, se použije pro účely §
14, odst. 1 dekretu presidenta republiky ze dne 19. října
1945, č. 91 Sb., o obnovení československé
měny.
Mimořádné dávce z nadměrných
zisků podléhají fysické osoby a neodevzdané
(nerozdělené) pozůstalosti.
(1) Nadměrným ziskem, podrobeným mimořádné
dávce, jsou majetkové přírůstky
za dobu od 16. listopadu 1945 (1. ledna 1946) rozhodný
den počáteční - do 31. prosince 1947
- rozhodný den konečný - pokud přesahují
částku 300.000 Kčs.
(2) Majetkový přírůstek se zjišťuje
srovnáním hodnoty majetku ke dni 16. listopadu 1945
(1. ledna 1946) a hodnoty majetku ke dni 31. prosince 1947. Takto
zjištěný majetkový přírůstek
jest základem mimořádné dávky
z nadměrných zisků.
(3) Za majetkový přírůstek se nepovažuje
majetek, nabytý dědictvím, věnem,
výbavou a darováním mezi rodiči a
dětmi, u darování však jen do výše
20.000 Kčs.
(1) Pro zjištění a ocenění konečného
majetku platí ustanovení části I a
II; pro zjištění počátečního
majetku platí tato ustanovení obdobně.
(2) Ustanovení § 6 platí tu obdobně.
Mimořádná dávka z nadměrných
zisků činí 100% ze základu podle §
15, zmenšeného o částky, uvedené
v § 37, odst. 3 zák. č. 134/1946 Sb.
Mimořádná dávka z nadměrných
zisků jest odčitatelná od základu
mimořádné dávky podle části
II.
Přiznání k mimořádné
dávce z nadměrných zisků jest podati
do 14. února 1948.
(1) Poplatník jest povinen zaplatiti mimořádnou
dávku z nadměrných zisků, kterou si
sám vypočte podle přiznání,
do konce března 1948. Bylo-li povoleno podati přiznání
ve lhůtě končící po 31. březnu
1948, jest poplatník povinen zaplatiti mimořádnou
dávku z nadměrných zisků nejdéle
do konce této prodloužené lhůty.
(2) Mimořádná dávka z nadměrných
zisků může býti placena pouze hotově.
(1) V každém sídle okresního soudu a
ve městech nad 3000 obyvatel se zřizují kontrolní
daňové komise, do nichž vysílají
po dvou členech krajské organisace politických
stran, zastoupených v ústavodárném
Národním shromáždění a
po jednom členu Ústřední rada odborů,
Jednotný svaz českých zemědělců,
Jednotný svaz slovenských rolníků
a krajské organisace ústředních svazů
hospodářské samosprávy, které
v obvodu působnosti kontrolní komise vyvíjejí
činnost.
(2) Členy komise oznámí přednostovi
příslušné berní správy
organisace, vyjmenované v odstavci 1.
(1) Kontrolním komisím přísluší:
a) přezkoušeti, zda všichni podle tohoto zákona
k tomu povinní poplatníci podali přiznání
k mimořádné jednorázové dávce
podle části II a mimořádné
dávce z nadměrných zisků podle části
III;
b) spolupůsobiti při přezkoušení
přiznání, podaných k těmto
dávkám a při stanovení daňových
základů na podkladě pomůcek.
(2) Kontrolní komise si mohou zříditi podle
potřeby v sídle každého místního
národního výboru poradní orgán.
(3) Členem kontrolní daňové komise
nemůže býti poplatník, podléhající
některé z mimořádných dávek
podle tohoto zákona.
Jednání komise bude zveřejněno tak,
že budou oznámeny osoby, o nichž v komisích
bude jednáno a výsledky tohoto jednání.
Předsedové a všichni členové
kontrolních daňových komisí jsou povinni
při jednání v komisi postupovati podle zákona,
nehledíc k osobě, nestranně a podle nejlepšího
vědomí a svědomí a zachovávati
o jednání v daňové komisi tajemství,
pokud to neodporuje ustanovení § 23 tohoto zákona.
Jednací řád komisí, jakož i znění
slibu členů komise vyhlásí ministr
financí v Úředním listě.
(1) Pro mimořádnou jednorázovou dávku
podle části II a mimořádnou dávku
z nadměrných zisků podle části
III platí trestní ustanovení zákona
č. 134/1946 Sb. a v případech zmíněným
zákonem neupravených obdobně trestní
ustanovení zákona o přímých
daních, ve znění zákonů a nařízení
jej měnících a doplňujících,
s výjimkou ustanovení § 213, odst. 2 a s odchylkami
dále uvedenými.
(2) Lhůty, v nichž má obviněný
právo podati vyjádření ke skutkové
podstatě (§ 74, odst. 3 zák. č. 134/1946
Sb.), návrh na doplnění vyšetřování
a obranu (§ 219, odst. 2. a § 215, odst. 1, lit. e)
zák. o př. daních) se zkracují na
lhůty 8denní.
(3) Upuštění od trestního řízení
(§ 205 zák. o př. d.) pro mimořádnou
jednorázovou dávku a mimořádnou dávku
z nadměrných zisků lze povoliti jen se souhlasem
ministra financí.
Dávky podle tohoto zákona nejsou (s výjimkou
ustanovení § 18) odčitatelny při jejich
vyměření, ani při vyměřování
jiných daní a dávek.
Ministr financí se zmocňuje, aby z důvodů
zvláštního zřetele hodných povoloval
výjimky z ustanovení tohoto zákona a aby
k provedení tohoto zákona učinil potřebná
opatření, zabraňující daňovému
úniku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provede jej ministr financí
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Mimořádná sucha, která postihla naši
zemi, měla nepříznivý vliv na zemědělskou
produkci a způsobila vysoké škody na národním
produktu. Tyto škody odhadují se na mnoho miliard.
Lze míti za to, že i za nedostatečné
statistiky, neboť v různých krajích
byla různá úroda, činí tyto
škody přibližně 11 až 15 miliard
Kčs. Aby zemědělcům, kteří
mají proto menší důchod, byla umožněna
úhrada jejich životních potřeb, navrhla
vláda ve své 100, schůzi ze dne 2. září
1947 pro tyto zemědělce pomoc ve formě příplatků
k výkupním cenám zemědělských
produktů. Částka, které bude zapotřebí,
činí cca 6.500 milionů Kčs. Poskytnutí
těchto příplatků zemědělcům
znamená další zvýšení státních
výdajů, zvýšení, na něž
není úhrada v rozpočtu, zvýšení,
které by rozpočtový schodek na rok 1947 zvětšovalo.
Je proto třeba nalézti úhradu, která
by tuto novou potřebu vyrovnala tak, aby nebylo nutno ji
krýti úvěrovými operacemi, jež
by ve své konečné fázi znamenaly zvýšení
státního dluhu z důvodů spotřebního
vydání, čímž by národní
hospodářství mohlo pak trpěti inflačním
tlakem.
Vhodná úhrada jest dána odčerpáním
části národního důchodu formou
daní. Nejvhodnější forma se jeví
ve zdanění vysokých důchodů,
hlavně těch, které jsou zabezpečeny
majetkem, a ve zdanění zbytné potřeby.
Toto odčerpání části národního
důchodu nemá však ohroziti životní
úroveň širokých vrstev národa.
Do kategorie opatření, jimiž je postihována
spotřeba zbytných statků, patří
zvýšení cen lihu, zvýšení
daně z vína a zavedení daně přepychové.
Očekává se, že tato opatření
zvýší výnos státních příjmů,
a to zvýšení cen lihu vzhledem k nedostatku
brambor a tím menší možnosti výroby
lihu - v roce 1948 o 250 až 350 milionů, v roce 1947
vzhledem ke zdanění zásob o částku
140 milionů. Zvýšení daně z vína
zvýší výnos státních příjmů
na rok 1948 pravděpodobně o 200 milionů,
na rok 1947 vzhledem k době účinnosti zákona
a zdanění zásob o 20 milionů. Daň
přepychová může zvýšiti
státní příjmy v roce 1948 vzhledem
k menšímu počtu předmětů
o 450 až 550 milionů. Na rok 1947, bude-li vybírána
od 1. listopadu 1947 a vzhledem ke zdanění zásob,
nejvýše o 100 milionů. Vzhledem k tomu lze
očekávati vyšší výnos roku
1948 okolo 1.000 milionů, roku 1947 o 260 milionů
z daňového zatížení zaměřeného
ke spotřebě.
Tento zvýšený výnos již uvedených
daní kryje zvýšená vydání
na příplatky zemědělcům nejvýše
20%. Je proto třeba hledati další úhradu
ve zdanění vyšších důchodů.
Jejich zdanění je v souladu se zásadou zachování
životní úrovně širokých
vrstev národa, neboť dopad i vyššího
zdanění na veliké důchody nepřelévá
se do cen, nezvyšuje cenovou hladinu.
Z těchto důvodů navrhuje osnova jednak zdanění
vyšších důchodů, mezd a platů
zvláštní přirážkou, jednak
zdanění nadměrných zisků.
Zdanění vyšších důchodů
(mezd) se provádí mimořádnou jednorázovou
dávkou, která postihuje důchody (mzdy), které
v kalendářním roce 1947 přesahovaly
částku 240.000 Kčs. Mimořádná
jednorázová dávka je vlastně přirážkou
k dani důchodové nebo dani ze mzdy, při čemž
výška této přirážky je závislá
též na tom, jaký majetek poplatník daně
důchodové nebo daně ze mzdy má. Má-li
poplatník daně důchodové nebo daně
ze mzdy čisté jmění větší
než 1 milion, vybírá se přirážka
teprve tehdy, je-li důchod nebo mzda, případně
součet obou, vyšší než 50.000 Kčs.
Má tedy přirážka dva stupně,
které se vybírají, jsou-li zde dány
podmínky. Poplatník daně důchodové
nebo daně ze mzdy, který nemá čisté
jmění větší než 1 milion,
zaplatí jen jeden stupeň přirážky,
t. j. 20% přirážku k dani důchodové
nebo dani ze mzdy tehdy, byl-li jeho důchod nebo mzda za
rok 1947 větší než 240.000 Kčs.
Poplatník, který má jmění větší
než 1 milion, zaplatí jednak přirážku,
rovnající se 20%ní dani důchodové
- měl-li důchod větší než
240.000 Kčs jednak další přirážku,
vypočítanou podle jeho majetku s přihlédnutím
k jeho důchodu. Sazby a znaky jsou patrny z tabulky sazebníku.
Pro zjištění, zda poplatník podléhá
přirážce, je rozhodný důchod
nebo mzda za kalendářní rok 1947 s přihlédnutím
k čistému jmění, které poplatník
má k 31. prosinci 1947. Majetek se oceňuje podle
zásad zákona o dávce z majetku č.
134/1946 Sb. Poplatníci budou povinni podati zvláštní
přiznání a mimořádnou jednorázovou
dávku zaplatiti podle přiznání ještě
před vyměřením. Osnova zákona
pamatuje zvláštním ustanovením na zvýhodnění
živnostenského majetku.
Mimořádná dávka z nadměrných
zisků postihne všecky osoby fysické a neodevzdané
pozůstalosti, které měly přírůstek
na majetku za dobu od 16. listopadu 1945 do 31. prosince 1947
větší než 300.000 Kčs. Majetkový
přírůstek se zjišťuje srovnáním
hodnoty majetku ke dni 1. listopadu 1945 a hodnoty majetku ke
dni 31. prosince 1947. Pro ocenění a zjištění
čistého jmění k rozhodnému
dni počátečnímu a k rozhodnému
dni konečnému platí obdobně ustanovení
zákona o dávce z majetku č. 134/1946 Sb.,
jakož i ustanovení mimořádné
jednorázové dávky. Nadměrné
zisky budou odčerpány 100%ty. Mimořádnou
dávku z nadměrných zisků bude poplatník
povinen zaplatiti podle přiznání ještě
před vyměřením.
Osnova pamatuje na zmíněné tvrdosti zákona
klausulí v § 9, pokud se týče mimořádné
jednorázové dávky.
Osnova navrhuje zavedení kontrolních daňových
komisí, které mohou býti vydatnou podporou
finanční správy při zjišťování,
zda všichni poplatníci podali přiznání
a zda toto přiznání je úplné
a správné. Jednání komise jest jen
z části veřejné. Jednací řád
i znění slibu členů komise vyhlásí
ministr financí v Úředním listě.
V závěrečných ustanoveních
jsou uvedeny trestní sankce, které navazují
na ustanovení zákona o majetkových dávkách
č. 134/1946 Sb., který platí podpůrně,
jak je tomu rovněž i s ustanovením zákona
o přímých daních.