Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Zákonnými platidly na celém státním
území jsou bankovky vydávané Národní
bankou Československou a drobná platidla vydávaná
státem. Drobnými platidly jsou mince a drobné
peníze papírové (§ 3).
(2) Platidla znějí na československé
koruny (Kčs).
(3) Koruna se dělí na 100 haléřů.
(1) Znění bankovek jest české nebo
slovenské a obsahuje mimo údaje částky
datum vydání, vytištěný podpis
banky a trestní pohrůžku, že se padělání
trestá podle zákona.
(2) Vydání a stažení jednotlivých
druhů bankovek vyhlásí podle oznámení
Národní banky Československé ministr
financí ve Sbírce zákonů a nařízení.
(3) Bankovky, jejichž stažení bylo vyhlášeno
podle předešlého odstavce, vyměňuje
Národní banka Československá ještě
po dobu dvou roků ode dne, kdy přestaly býti
zákonným platidlem.
(1) Mince znějí na 50, 20, 10, 5, 2 a 1 Kčs
a na 50, 20 a 10 haléřů. Na minci jest státní
znak s nápisem "Republika Československá",
označení hodnoty a letopočet ražby.
Místo mincí znějících na československé
koruny mohou býti vydány na účet státu
drobné peníze papírové ve znění
českém nebo slovenském.
(2) Vydání a stažení drobných
platidel (odstavec 1) vyhlásí ministr financí
ve Sbírce zákonů a nařízení.
Drobných platidel smí býti vydáno
nejvíce za 400 Kčs na hlavu. Do úhrnu vydaných
drobných platidel počítají se i drobná
platidla, která vykazuje Národní banka Československá
jako hotovost.
Na paměť událostí významu celostátního
možno raziti jednotlivé druhy mincí též
jako mince pamětní, v každém jednotlivém
případě však nejvíce dva miliony
kusů, Mince tyto jakož i dosud vydané pamětní
mince se nevčítají do úhrnné
přípustné hodnoty drobných platidel.
Nashromáždí-li se u Národní banky
Československé taková zásoba téhož
druhu mincí, že po dobu nejméně šest
měsíců dosahuje aspoň 10% takových
mincí pro oběh vůbec přijatých,
jest státní správa finanční
povinna vyměniti Národní bance Československé
na její žádost tuto pro oběh nepotřebnou
10% část mincí podle své volby a možnosti
buď za jiný druh jejich nebo za bankovky.
(1) Bankovky jest každý povinen přijímati
jako platidlo bez obmezení.
(2) Drobná platidla přijímají státní
a jiné veřejné pokladny a peněžní
ústavy bez obmezení. Jiné osoby nejsou povinny
přijímati více než 50 kusů téhož
druhu mincí a více než 100 kusů téhož
druhu drobných peněz papírových.
Haléřové platy, ať se konají
hotově nebo jinak, se zaokrouhlují tak, že
se zbytku 1 až 5 haléřů nedbá
a za 6 až 9 haléřů se platí celých
10 haléřů.
(1) Národní banka Československá jest
povinna vyměňovati podle svých zásob
platidla neopotřebovaná za platidla jiných
hodnot a platidla oběhem opotřebovaná za
platidla téže nebo jiné hodnoty.
(2) Poštovní úřady jsou povinny, pokud
tím vážně netrpí jejich služba,
v mezích hospodářské potřeby
vyměňovati drobná platidla neopotřebovaná
nebo oběhem opotřebovaná za jiné hodnoty.
(3) Státní a jiné veřejné pokladny
přijímají platidla oběhem opotřebovaná
jako zákonné platidlo, avšak nevydávají
je dále do oběhu.
Národní banka Československá jest
povinna nahrazovati platidla oběhem opotřebovaná,
znečištěná nebo neúmyslně
poškozená platidly neopotřebovanými.
Za necelé bankovky vyplácí náhradu
podle plošné výměry předloženého
zbytku, při čemž neposkytuje náhradu
za zbytek bankovky nedosahující 1/10 její
plochy. Za necelé drobné peníze papírové
poskytuje náhradu jen, pokud předložená
část činí aspoň polovinu plošné
výměry platidla, a to tak, že za část
nedosahující tří čtvrtin jeho
plošné výměry poskytne polovinu jmenovité
hodnoty a za větší část plnou
náhradu. Má právo vybírati za výměnu
celých platidel poškozených jinak než
oběhem poplatek rovnající se přibližně
výrobnímu nákladu.
(1) Národní banka Československá a
státní i jiné veřejné pokladny
jsou oprávněny odebírati padělaná
nebo porušená platidla na stvrzenku bez náhrady.
(2) O tom, jde-li o opotřebování oběhem
nebo o jiné poškození nebo o padělek,
rozhoduje u bankovek a u drobných peněz papírových
Národní banka Československá, u mincí
státní mincovna.
(1) Zakázáno jest:
a) shromažďovati bez hospodářské potřeby nebo nad její míru drobná platidla nezbytná pro obchod, zvláště mince,
b) poškozovati zákonná platidla,
c) odmítati bez zákonného důvodu zákonná platidla vůbec nebo vázati jejich přijetí na určité podmínky,
d) jakýmkoliv způsobem rozšiřovati nepravdivé
zprávy, jež mohou rušiti oběh zákonných
platidel.
(2) Kdo jedná úmyslně proti zákazům
uvedeným v předcházejícím odstavci,
bude potrestán, nejde-li o čin přísněji
trestný, soudem pro přestupek peněžitým
trestem od 50 Kčs do 20.000 Kčs nebo vězením
od dvaceti čtyř hodin do jednoho měsíce.
(1) Zakázáno jest vydávati náhražky
zákonných platidel, leč by k tomu dalo ve
výjimečných případech nezbytné
potřeby souhlas ministerstvo financí v dohodě
s Národní bankou Československou. Bez souhlasu
k vydání jest zakázáno náhražky
zákonných platidel jakýmkoliv způsobem
vyráběti.
(2) Náhražkami zákonných platidel jsou
jakékoliv známky, které mají místo
zákonných platidel plniti trvale nebo dočasně
některý jejich hospodářský
nebo právní účel.
(3) Kdo neprávem vyrobí nebo dá vyrobiti
náhražky zákonných platidel, kdo vědomě
vydá taková neprávem vyrobená náhradní
platidla pro oběh, je do oběhu uvádí,
v něm udržuje, jimi platí nebo je za platidlo
přijímá, bude potrestán, nejde-li
o čin přísněji trestný, soudem
za přestupek peněžitým trestem od 100
Kčs do 50.000 Kčs nebo vězením od
tří dnů do šesti měsíců.
(4) Kdo se dopustí přestupku podle předešlého
odstavce nebo podle § 12, odst. 1, ač již pro
takový přestupek byl pravoplatně odsouzen,
potrestá se, neuplynula-li od tohoto odsouzení tři
léta, tuhým vězením od jednoho do
šesti měsíců a peněžitým
trestem od 1.000 Kčs do 100.000 Kčs.
(5) V rozsudcích vysloví soud, že náhradní
platidla, veškerá razidla, štočky nebo
jiné pomůcky k jejich rozmnožování,
jakož i veškeren zisk z trestného činu
propadají ve prospěch státu, a to i tehdy,
není-li odsouzený jejich vlastníkem a bez
ohledu na vězící na nich práva osob
třetích nebo nároky osob třetích
k nim.
(6) Kdo náhradní platidla neprávem vydá,
je povinen hodnotu za ně přijatou odvésti
státní pokladně.
(7) O nároku na vydání hodnoty přijaté
vydavatelem za náhradní platidla rozhodne soud na
návrh finanční prokuratury v trestním
řízení proti vydavateli, a nelze-li tohoto
před soud postaviti, v trestním řízení
proti kterékoliv jiné osobě podle odstavce
3 trestně odpovědné. V tomto případě
nutno obeslati k hlavnímu líčení vydavatele
nebo jeho zákonného zástupce, po případě
právního nástupce vydavatelova. Osobám
těmto příslušejí práva
obžalovaného. Rozhodnutí se stane nálezem,
vydaným zároveň s rozsudkem. Do nálezu
toho přísluší stížnost k
soudu odvolacímu; jest ji podati do osmi dnů po
doručení nálezu u soudu první stolice.
(1) Kdo bez předchozího svolení ministerstva
financí vyrobí nebo dá vyrobiti k jakémukoliv
účelu předměty napodobující
úpravou zákonná platidla, bude potrestán,
nejde-li o čin přísněji trestný,
soudem pro přestupek peněžitým trestem
od 50 Kčs do 10.000 Kčs nebo vězením
od dvaceti čtyř hodin do čtrnácti
dnů.
(2) Ustanovení § 13, odst. 5 platí obdobně.
(1) Pokus trestných činů uvedených
v §§ 12 až 14 jest trestný.
(2) Přestupky uvedené v §§ 12 až
14 se promlčují uplynutím jednoho roku od
spáchání trestného činu.
(3) Peněžité tresty uložené podle
tohoto zákona plynou do státní pokladny.
Ministr financí může v případech,
kdy shromažďování drobných platidel
nabylo takového rozsahu, že se tím ohrožuje
řádný obchod, stanoviti po slyšení
Národní banky Československé vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
odchylku od ustanovení § 7, odst. 2, snížiti
jmenovitou hodnotu takových platidel a vzíti je
z oběhu za náhradu pod jejich jmenovitou hodnotou
nebo i bez náhrady,
Zrušuje se platnost, po případě použivatelnost
zákona ze dne 18. května 1938, č. 101 Sb.,
o soustavě drobných peněz, vládního
nařízení ze dne 29. srpna 1924, č.
189 Sb., o ochraně oběhu zákonných
platidel, kterým provádí se §§
4 a 6 zákona ze dne 14. prosince 1923, č. 7 Sb,
z. a n. z r. 1924, o ochraně československé
měny a oběhu zákonných platidel a
vládního nařízení ze dne 22.
října 1942, č372 Sb., o zaokrouhlování
haléřových platů.
Tento zákon nabývá účinnosti
patnáctého dne po vyhlášení;
provede jej ministr financi v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Československé měnové právo
postrádá dosud normy, která by jednotně
řešila právní úpravu všech
druhů platidel. Toho času platné předpisy
o československých platidlech jsou obsaženy
v několika normách. Předpisy o bankovkách
tvoří dosud součást zákona
č. 347/ 1920 Sb. o akciové bance cedulové
resp. vládního nařízení č.
44/1939 Sb. z. o Slovenské národní bance.
Vydávání státovek a mincí přenechává
§ 2. odst. 4 dekretu č. 91/1945 Sb. o obnovení
československé měny ministru financí,
jehož zároveň zmocňuje, aby vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
určil rozsah povinností přijímati
nová platidla u státních a jiných
veřejných pokladen a ve styku soukromém.
Vedle toho platí ještě některá
ustanovení zákona č. 101/1938 Sb. o soustavě
drobných peněz; většina předpisů
tohoto zákona není již praktickou. Trestních
ustanovení na ochranu oběhu zákonných
platidel toho času není; vládní nařízení
č. 157/1939 Sb., které bylo vydáno v době
nesvobody a do něhož byly obsahově recipovány
příslušné předpisy zákona
č. 7/1924 Sb. o ochraně československé
měny a oběhu zákonných platidel ve
znění novel, bylo se zřetelem k čl.
2, odst. 1 ústavního dekretu o obnovení právního
pořádku ve znění zákona č.
12/1946 Sb. vyloučeno z používání
jakožto předpis z oboru soudního práva
trestního.
Dnešní zákonná úprava platidel je tedy jednak neúplná, neboť vedle nedostatku trestní ochrany nerušeného oběhu platidel má i jiné mezery, jednak je nejednotná a pro svou roztříštěnost ztěžuje spolehlivou orientaci v této právní látce. Předkládaná osnova zákona o platidlech československé měny shrnuje platné předpisy o veškerých druzích platidel a přizpůsobuje je novým poměrům. Osnova tato souvisí těsně se zároveň předkládanou osnovou zákona o Národní bance Československé a jest jejím nezbytným doplňkem, neboť do posléze zmíněné osnovy nebyly - na rozdíl
od dosavadního zákona o akciové bance cedulové
- pojaty předpisy o bankovkách.
Pojem platidel zahrnuje kromě drobných platidel,
vydávaných státem, také bankovky,
vydávané Národní bankou Československou,
tudíž všechny druhy peněz, znějících
na československou měnu. Veškeré tyto
peníze jsou zákonnými platidly, t. j. propůjčuje
se jim právní normou soluční moc,
která jim zjednává oběživost
a je oporou jejich hodnoty. Trestní ochrana zákona
č. 269/1919 Sb. se vztahuje i na bankovky; výslovného
zákonného konstatování, že padělání
nebo porušení bankovek se trestá podle cit.
zákona č. 269/ 1919 Sb., jak je obsahoval §
19 zákona č. 347/ 1920 Sb., není zapotřebí.
Forma vyhlášení vydání a stažení
jednotlivých druhů bankovek se proti dosavadnímu
právu (§ 23 zákona č. 347/1920 Sb.)
zjednodušuje.
Ze soustavy drobných mincí, stanovené zákonem
č. 101/1938 Sb., vypouští se v osnově
mince pětihaléřová, dnes již
zcela nepraktická. Určiti složení kovu,
z něhož se mají raziti jednotlivé druhy
mincí, jakož i určiti zevní úpravu
mincí se ponechává ministru financí;
úprava těchto otázek přímo
v zákonu se neosvědčila, ježto nedopouštěla
pružné přizpůsobování
daným poměrům.
Vydávání drobných peněz papírových
je omezeno pouze na papírové drobné, zastupující
mince. Tím se jasně vymezují dvě oblasti
oběživa: drobného, nepružného,
na účet státu vydávaného bez
rozdílu, zda jde o kov či papír, proti papírovému
oběživu, representovanému bankovkami Národní
banky Československé. Pokračuje se tu na
cestě, nastoupené již vyhláškou
ministra financí č. 92/1945 Sb., o nových
platidlech československé měny, podle níž
nová korunová platidla po 1000, 500 a 100 Kčs,
označená v textu platidel jako státovky,
se považují za bankovky Národní banky
Československé a jsou bankou jako takové
vykazovány.
Drobné peníze, nepostradatelné pro drobné
platy a při větších platech jako peníze
doplňkové, musí býti svým úhrnným
množstvím přiměřeny potřebě
oběhu. Prostředkem, který má zajistiti
přiměřenost zásobení hospodářství
drobnými platidly a tím i jejich neutrálnost
vůči hodnotě peněžní jednotky,
je stanovení kontingentu různých forem. Osnova
setrvává při vžitém již
způsobu kontingentu relativního, t. j, stanovení
nejvyššího oběhu drobných připadajícího
na hlavu obyvatelstva. Tento nejvýše přípustný
oběh drobných platidel činil podle §
13, odst. 1 zákona č. 101/ 1938 Sb, 160 Kč
na hlavu obyvatelstva a byl v § 1 vládního
nařízení č. 202/1938 Sb. zvýšen
na 300 Kč; v osnově se určuje částkou
400 Kčs se zřetelem na zvýšenou hladinu
hospodářských čísel.
Nejvýše přípustná emise pamětních
mincí se v osnově určuje počtem kusů
a nikoli jako dosud v § 6 zákona č. 101/1938
Sb. jmenovitou hodnotou. Tato hodnota zůstává
pro oběh drobných mincí vzhledem k povaze
pamětních mincí prakticky bez významu;
proto se také nevčítá do kontingentu
drobných.
Toto ustanovení obmezuje vydávání
mincí i v rámci kontingentu na výši
skutečně potřebnou.
Novým stanovením rozsahu povinnosti přijímati
bankovky a drobná platidla mění se dosud
platné předpisy § 2, odst. 4 dekretu č.
91/1945 Sb. a oddílu II vyhlášky ministra financí
č. 92/1945 Sb.
Zaokrouhlování haléřových platů
se upravuje jednotně s ohledem na to, že ze soustavy
drobných mincí byla vypuštěna mince
pětihaléřová. Zaokrouhlování
na 10 haléřů bylo zavedeno za doby nesvobody
vládním nařízením č.
372/1942 Sb.; na Slovensku zůstalo v platnosti ustanovení
§ 10 zákona č. 101/1938 Sb., upravující
zaokrouhlování na 5 haléřů.
Předpisy o samočinné regulaci drobných
mincí poskytnutím možnosti výměny
jedněch druhů za jiné a předpisy o
péči o čistotu oběhu odpovídají
s některými modifikacemi dosavadním ustanovením
§§ 8 a 9 zákona č. 101/ 1938 Sb, a pokud
jde o bankovky, § 22 zákona č. 347/1920 Sb.
Oddíl III osnovy recipuje v podstatě předpisy
o ochraně oběhu zákonných platidel,
jak byly formulovány v hlavě druhé a částečně
třetí zákona č. 7/1924 Sb. o ochraně
československé měny a oběhu zákonných
platidel. Za okupace byl tento zákon i se svými
novelami, pokud šlo o jeho část, týkající
se devisového hospodářství, nahrazen
devisovým řádem č. 155/1939 Sb.; ježto
však mnohá ustanovení tohoto zákona
byla společná jak pro věci devisové,
tak pro věci ochrany oběhu platidel, a nebylo možno
je odděliti, byl zákon č. 7/1924 Sb, s novelami
formálně zrušen cit. okupační
normou celý. Předpisy, týkající
se oběhu platidel, byly pak převzaty beze změny
do vládního nařízení č.
157/1939 Sb., do něhož zahrnuta byla i recepce prováděcího
nařízení č. 189/1924 Sb.
Jak bylo již zmíněno ve všeobecné
části této zprávy, je vládní
nařízení č. 157/1939 Sb, nepouživatelné;
avšak i zákon č. 7/1924 Sb, s novelami (který
dotud byl základem devisového práva na Slovensku)
byl výslovně zrušen ustanovením §
49 nového československého devisového
zákona č. 92/1946 Sb.
Osnova oživuje tedy ve svém oddílu III předpisy,
které již od roku 1924 byly trvalou součástí
československého měnového práva.
Osnova přidržuje se svého vzoru s menšími
změnami, sledujícími přesnější
vystižení původní zákonodárcovy
intence; významnějším je doplněk
dřívějších předpisů,
vysvětlující dříve neupravenou
otázku, za jakých okolností jsou náhražky
zákonných platidel vyráběny a vydávány
do oběhu "neprávem" (§ 13, odst.
1 osnovy). Obdobně doplněn byl dosavadní
předpis o vyrábění předmětů
napodobujících úpravou zákonná
platidla (§ 14 osnovy).
Tímto ustanovením se má čeliti thesauraci
drobných, jak ji vidíme na př. dnes, kdy
drobné mince nejsou téměř v oběhu,
přes to, že se stále razí mince nové.
Nelze žádati, aby se mince razily tak dlouho, až
se budou hromadně vraceti na trvalo z oběhu; brání
tomu jak kontingent, tak i důvody hospodářské,
poněvadž ražební výdaje nadpočetných
mincí zatěžují trvale státní
pokladnu. Finanční správa se musí
brániti sama tomu, aby bylo dáváno do oběhu
více platidel, než kolik hospodářský
život potřebuje. Očekává se,
že obava z možné ztráty náhlým
stažením thesaurovaných platidel přece
jen odstraní nešvar, kterému jiným způsobem
těžko lze čeliti.