Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1947

4. zasedání

883.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.................. 1947

o jednorázových mimořádných přídavcích k důchodům z veřejnoprávního sociálního pojištění pro rok 1947.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

(1) K důchodům z invalidního a starobního, pensijního soukromých zaměstnanců, hornického pensijního a provisního pojištění, na něž má oprávněný nárok v prosinci 1947, se poskytnou pro rok 1947 tyto jednorázové přídavky:

k důchodu invalidnímu a starobnímu Kčs 1.200.-,
k důchodu vdovskému a vdoveckému Kčs 1.000.-,
k důchodu sirotčímu, rodičů a jiných pozůstalých Kčs 700.-,
k přídavku na děti (vychovávacímu příplatku) Kčs 300.-.

Přídavek se neposkytne k starobním odměnám z provisního pojištění.

(2) Přídavek podle odstavce 1 se zvyšuje u bezmocných v poměru, v němž je zvýšen důchod pro bezmocnost.

(3) Požívá-li oprávněná osoba několika důchodů uvedených v odstavci 1, poskytne se jí pouze přídavek nejvyšší. Přídavek podle tohoto zákona nepřísluší poživatelům odpočivných nebo zaopatřovacích platů z prostředků veřejných, leč by přídavek podle tohoto zákona byl vyšší než obdobný přídavek, který se jim poskytne k těmto platům z veřejných prostředků; dále nepřísluší zaměstnaným důchodcům, mají-li ze svého zaměstnání nárok na plný vánoční příspěvek v roce 1947.

§ 2.

(1) K důchodům z úrazového pojištění, na něž má oprávněný nárok v prosinci 1947, se poskytnou pro rok 1947 tyto jednorázové přídavky:

a) k důchodu zraněného se ztrátou schopnosti k výdělku 100% Kčs 1.200.-,
b) k důchodu zraněného s menší ztrátou schopnosti k výdělku, nejméně však se ztrátou schopnosti 50%, poměrná část částky Kčs 1.200.-, která odpovídá míře zmenšení schopnosti k výdělku,
c) k důchodu vdovskému a vdoveckému Kčs 1.000.-,
d) k důchodům ostatních oprávněných osob Kčs 700.-.

(2) Přídavek k důchodu zraněného, který má podle příslušných předpisů nárok na zvýšení důchodu (ošetřovné) pro bezmocnost, se zvyšuje o polovinu.

(3) Přídavek se neposkytne osobám, které mají nárok na jednorázový přídavek již z důchodového pojištění podle § 1, dále poživatelům odpočivných nebo zaopatřovacích platů z prostředků veřejných, leč by přídavek podle tohoto zákona byl vyšší než obdobný přídavek, který se jim poskytne k těmto platům z veřejných prostředků, jakož i zaměstnaným důchodcům, mají-li ze svého zaměstnání nárok na plný vánoční příspěvek v roce 1947 Požívá-li oprávněná osoba několika důchodů z úrazového pojištění, poskytne se jí pouze přídavek nejvyšší.

§ 3.

K důchodům vypláceným do ciziny se přídavek neposkytuje.

§ 4.

Neprávem přijaté přídavky jest nositel pojištění oprávněn sraziti si z běžného důchodu nebo z jiné dávky, na kterou má týž příjemce nárok.

§ 5.

Přídavky podle tohoto zákona jsou osvobozeny od daně ze mzdy.

§ 6.

Náklady spojené s výplatou přídavků podle tohoto zákona hradí nositelé pojištění ze svého.

§ 7.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1947; provede jej ministr sociální péče.

Důvodová zpráva.

Stejně jako v roce 1946 mají se i v letošním roce poskytnouti zvláštní jednorázové vánoční přídavky všem aktivním zaměstnancům soukromým i veřejným a všem příjemcům odpočivných a zaopatřovacích platů z prostředků veřejných. Obdobné opatření jest nutno ze sociálně politických důvodů učiniti též, pokud jde o poživatele důchodů z veřejnoprávního sociálního pojištění, a to tím spíše, že ani v tomto roce se nemohlo ještě přikročiti k všeobecné úpravě důchodů a jejich přizpůsobení dnešní cenové hladině.

Předkládanou osnovou má býti opatřen potřebný zákonný podklad pro toto sociálně politicky plně odůvodněné opatření.

Obsahově navazuje předkládaná osnova na zákony č. 157/1945 Sb. a č. 117/1947 Sb., kterými byla upravena výplata jednorázových přídavků k důchodům z veřejnoprávního sociálního pojištění za léta 1945 a 1946.

Proti roku 1946 se navrhuje podstatné zvýšení přídavků ke všem druhům důchodů, a to s ohledem na zamýšlenou výši přídavků k odpočivným a zaopatřovacím platům z prostředků veřejných a vánočních přídavků zaměstnanců.

Další zlepšení proti zákonu č. 117/1947 Sb. spočívá v tom, že se zavádí - na přání projevené z řad důchodců - zvýšení přídavků v případě bezmocnosti oprávněné osoby. V oboru úrazového pojištění na Slovensku má býti zvýšení důchodů zraněného pro bezmocnost zavedeno teprve připravovanou novelou slovenského úrazového zákona. Příslušné ustanovení osnovy jest proto formulováno tak, aby umožnilo dodatečnou výplatu zvýšených přídavků bezmocným, bude-li novela slovenského úrazového zákona míti navrhovanou zpětnou účinnost.

Shodně se zákonem č. 117/1947 Sb. byly do osnovy pojaty klausule zabezpečující, aby při souběhu nároků na přídavky z různých důvodů byl poskytován toliko přídavek jediný, při čemž se přihlíží i k přídavkům poskytovaným k odpočivným a zaopatřovacím platům z prostředků veřejných a k vánočnímu příspěvku náležejícímu zaměstnancům.

Stejně jako již v roce 1946 se přídavky podle osnovy poskytují i k důchodům z úrazového pojištění. Jest totiž poměrně značný počet osob, které jsou neschopné k výdělku pro úraz utrpěný v práci, které však požívají důchod toliko z úrazového pojištění. Nedalo by se proto sociálně politicky odůvodniti, aby se výplata přídavků k důchodům z úrazového pojištění zcela odpírala. Aby se však zabezpečila výplata přídavků toliko v případech skutečně potřebných, mají přídavky k důchodům zraněného podle osnovy náležeti pouze tehdy, činí-li ztráta schopnosti k výdělku nejméně 50%, t. j. toliko k důchodům těžce zraněných. K tomuto řešení vedla úvaha, že při menší neschopnosti k výdělku poživatel důchodu bude zpravidla zaměstnán a bude míti tudíž nárok na vánoční příspěvek ze svého zaměstnání, nebo bude míti jiný postačující zdroj výdělku. Kdyby i v těchto případech měl příslušeti přídavek k úrazovému důchodu, bylo by nutné pečlivě zkoumati, zda poživatel důchodu není zaměstnán nebo jinak výdělečně činný, což by vedlo ke zcela neúměrnému zatížení administrativy nositelů úrazového pojištění.

Celkový náklad na přídavky u nositelů důchodového pojištění činí podle výpočtu obsaženého v příloze okrouhle 590 mil. Kčs, z čehož připadá na české země 537 mil. Kčs a na Slovensko 53 mil. Kčs. Náklad na přídavky v oboru úrazového pojištění se odhaduje pro české země na částku 10,3 mil. Kčs a pro Slovensko na částku 2,7 mil. Kčs, t. j. úhrnem pro celý stát na částku 13 mil. Kčs. Celkový náklad na přídavky v oboru důchodového i úrazového pojištění činí pro celý stát okrouhle 603 mil. Kčs.

Pokud jde o úhradu, navrhuje se, aby náklad hradili stejně jako u obdobných přídavků pro rok 1946 nositelé pojištění ze svého. Pro stát nevyplývá tudíž z osnovy žádné zatížení. Se zřetelem k § 78 zákona č. 44/1947 Sb., o hornickém pensijním pojištění, se zvláště poznamenává, že dosavadní příznivé výsledky hospodaření nositelů hornického pensijního pojištění umožňují úhradu přídavků z dosažených úspor, takže ani zde nevzniká nové vyšší zatížení státu.

V Praze dne 18. listopadu 1947.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v r.

Ministr sociální péče:

Dr. Zdeněk Nejedlý v. r.

Příloha k důvodové zprávě.

Odhad nákladů na přídavky.

Čechy a Morava.

Pravděpodobný počet důchodů k 1. 12. 1947
Nositel pojištěníinvalidní a starobní vdovský (vdovec.)sirotčích a ostatních přídavků na děti Celkový náklad v mil. Kčs
Ústřední soc. pojišťovna 219.50058.00055.000 40.000371,9
Ústřední bratrská pokladna 37.00028.0006.500 10.40080,1
Všeobecný pensijní ústav 28.10022.2008.000 3.80062,6
Náhradní ústavy10.000 8.0002.5001.350 22,1
Celkem294.600116.200 72.00055.550536,7

Slovensko

Pravděpodobný počet důchodů k 1. 12. 1947
Nositel pojištěníinvalidní a starobní vdovský (vdovec.)sirotčích a ostatních přídavků na děti Celkový náklad v mil. Kčs
dělníků19.900 10.0007.8004.280 40,6
horníků2.260 2.8601.350750 6,8
soukromých zaměstnanců 2.4002.4501.050 7306,3
Celkem24.56015.310 10.2005.76053,7




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP