V poslední době, bez vědomí širší
veřejnosti provádí se akce zrušení
všech t. zv. velkých národních správ
na. velkých zemědělských podnicích,
na nichž hospodařili dosud národní správci
ustanovení zemskými národními výbory.
Má dojiti ke zrušení dosavadních národních
správ a přechodnou správu tohoto majetku
má prováděti Národní pozemkový
fond. Zmínky zasluhuje také skutečnost, že
mezi velkými zemědělskými konfiskáty
je i dosti případů sporných. Jsou
tam dokonce i takové objekty, kde Nejvyšší
správní soud konfiskaci zrušil. Z těchto
velkých pozemkových majetků má býti
utvořena půdní reserva pro budoucí
příděl. Jde asi o 900 národních
správ a celková výměra půdy
obnáší podle odhadu asi 250 tisíc ha
zemědělské půdy. Na těchto
objektech má nyní hospodařiti ředitelství
státních lesů a statků na účet
Národního pozemkového fondu. Tímto
způsobem přešly by do držení a
správy ředitelství státních
lesů a statků další veliké výměry
zemědělské a lesní půdy. S
ohledem na skutečnost, že podnik SLS hospodaří
se ztrátou 5.00-600 Kčs na. každý hektar
půdy jím obhospodařované, přesto,
že požívá výhody malozemědělských
cen i jiné výhody, nepokládáme tento
způsob hospodaření za účelný
a hospodárný. Tím spíše, když
s dosavadní správou prováděnou Národním
pozemkovým fondem byly celkem dobré zkušenosti
a jeho hospodářství povětšině
nebyla ztrátová. Z celého postupu vzniká
domněnka, že touto cestou jsou tvořeny předpoklady
pro eventuelní kolektivní hospodaření.
Dále nutno podotknouti, že nový způsob
hospodaření na státní půdě,
jak se o něm vpředu hovoří, je v rozporu
s účelem Národního pozemkového.
fondu, jehož očekávaný zisk má
býti určen na zvelebení zemědělství.
Prakticky vzato, za tohoto stavu věci by se také
stalo, že velká část problematických
splátek osídlenců by plynula na úhradu
schodků v hospodaření nového druhu
státních velkostatků.
Všemi těmi opatřeními budí se
nepokoj mezi zemědělci i poplatníky ostatními
a jest nutno veřejnost urychleně uklidniti jasným
prohlášením odpovědných činitelů.
Táží se proto podepsaní pana ministra
zemědělství:
1. jaké jsou další plány ministerstva zemědělství s půdou velkých zemědělských konfiskátů,
2. proč není tato půda přidělena všechna drobným uchazečům a proč je dále zvětšován pozemkový majetek státu přesto, že hospodaření státních statků je tak těžce pasivní,
3. z jakých prostředků budou nahrazeny škody majitelům protiprávně konfiskovaných majetků zemědělských,
4. jaká je skutečná výměra půdy konfiskované a kolik z ní bylo přiděleno drobným zemědělcům,
5. zda a kdy hodlá ministerstvo zemědělství
přiděliti konfiskované lesy svazkům
územní samosprávy a zda tyto příděly
budou v takové míře, aby se daly hospodárně
spravovati?