Energický boj proti tuberkulose a jejímu neblahému
vlivu na zdravotní a sociální úroveň
širokých vrstev lidových patří
ve všech kulturních státech mezi přední
úkoly veřejné správy zdravotní
a všech činitelů, kterým přísluší
péče o zdraví obyvatelstva.
Již od vzniku samostatné republiky Československé
byla boji proti tuberkulose věnována značná
pozornost a při cílevědomé práci
veřejné správy zdravotní, nositelů
sociálního pojištění, zemské
správy a dobrovolných korporací byla tuberkulosa
na území ČSR v letech 1919 - 1938 na stálém
sestupu. Úmrtnost na. tuberkulosu klesla v době
od roku 1919 do roku 1937 o plných 58% (z okrouhle 40.000
případů v r. 1919 na 17.000 v r. 1937) přes
to, že v r. 1918 nebyla vybudována ani potřebná
zařízení léčebná (sanatoria)
ani ochranná (protituberkulosní poradny). Boj proti
tuberkulose v ČSR v letech 1919 - 1938 jest proto charakterisován
zejména výstavbou moderních léčebných
ústavů a budováním sítě
poraden na celém území státu. Z uskutečněných
projektů je nutno především uvésti:
Státní ústav Šrobárův
v Dolním Smokovci, zemské plicní ústavy
v Košumberku, Cvikově, Kostelci n. Č. lesy,
v Jevíčku, Pasece a Šumperku,
ústavy nositelů sociálního pojištění
ve Vyšných Hágách, Horním Smokovci,
Květnici u Popradu, jakož i
spolková sanatoria v Prosečnici, Bukově u
Ústí n. Labem, Žamberku (v Praze - Motole ústav
pro luposní), v Žárech a v Jablunkově.
Tento úspěšný vývoj byl násilně
přerván událostmi podzimu roku 1938. Od té
doby počíná počet onemocnění
a úmrtí na tuberkulosu opět prudce stoupati
jako důsledek špatných vyživovacích
a ubytovacích poměrů, zhoršených
pracovních podmínek, fysického a duševního
strádání, tudíž vesměs
skutečností, způsobených německou
okupací. Proti celkové úmrtnosti na okleštěném
území Čech a Moravy v r. 1938 v počtu
celkem 8.271 případů, jeví se v r.
1942 vzestup na 11.754 a v r. 1944 na 13.900 případů.
Přesná statistická data za léta 1944
- 1945 nejsou dosud známa, avšak podle údajů
získaných nositeli nemocenského pojištění
a poradnami možno předpokládati, že počet
onemocnění a úmrtí na tuberkulosu
stoupl přibližně o 80%.
Rok 1946 poskytuje již poněkud lepší přehled,
pokud přihlížíme k poměrně
nejspolehlivěji vedeným statistikám, t. j.
k údajům poraden protituberkulosních Masarykovy
ligy proti tuberkulose a Ústředního zdravotního
úřadu hl. města Prahy.
Počet případů onemocnění
tuberkulosou udávaný těmito institucemi,
zahrnující případy z Čech,
Moravy a Slezska, je tento:
aktivní tuberkulosy celkem 113.402 (z toho 33.627 dětí),
inaktivní tuberkulosy celkem 176.556 (z toho 90.952 dětí).
Na Slovensku odhadují počet tuberkulosou nemocných
asi na 38.000.
Vzestup tuberkulosy v době okupace byl kromě příčin
shora uvedených způsoben též katastrofálním
nedostatkem lůžek pro léčení
osob tuberkulosních, protože řada sanatorií
umístěných v pohraničním území
odpadla vůbec, a ostatní byla buď plně
(Prosečnice) nebo částečně
zabrána okupanty pro jejich potřebu. Poměry
se zhoršily zejména ve dvou posledních letech
druhé světové války, kdy v důsledku
válečných událostí stále
stoupal počet německých přistěhovalců
z území válkou ohrožených a jejich
nároky na umístění v léčebných
ústavech býv. protektorátu byly energicky
uplatňovány.
Veřejná správa zdravotní, zemské
národní výbory a nositelé nemocenského
pojištění snažili se proto ihned po revoluci
zvýšiti počet lůžek pro léčbu
počínající i pokročilé
tuberkulosy a odstraniti tak mnohoměsíční
čekání nemocných na ústavní
léčbu. K dosažení tohoto účelu
byly především převzaty a uvedeny v
činnost ústavy ztracené v.r. 1938 nebo v
době okupace. Kromě toho zřizují zemské
národní výbory v Praze a v Brně moderně
vybavené a odborně na výši sanatorií
stojící plicní oddělení při
všeobecných veřejných nemocnicích.
Ministerstvo zdravotnictví doplňuje též
síť poraden v pohraničí tak, aby se
dostalo potřebné preventivní (ochranné)
péče všem tuberkulosním osobám
a jejich ohroženým rodinám, které se
přestěhovaly do pohraničí v rámci
osidlovací akce. Pro děti ohrožené tuberkulosou
zřizuje ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím
Masarykovy ligy proti tuberkulose, která jest výkonným
orgánem ministerstva zdravotnictví při provádění
ochranné péče o tuberkulosní, speciální
dětské ozdravovny. Ministerstvo zdravotnictví
hodlá rovněž zříditi v nejbližší
době ústav pro počáteční
léčbu tuberkulosy mladistvých. Tyto osoby
ve věku od 14 do 18 let musí býti umísťovány
mezi dospělé, poněvadž naše republika
nemá pro ně zvláštního ústavu.
Nejen důvody léčebné, nýbrž
i otázka mravní a povahové výchovy
v závažné době puberty nutí ministerstvo
zdravotnictví vybudovat speciální léčebnu
pro mladistvé. Zatím jedná ministerstvo zdravotnictví
o adaptaci nevyužité budovy zámecké,
aby byl rychle zajištěn potřebný počet
lůžek, jehož naléhavou potřebu
pociťujeme hlavně nyní po válce.
Dnešní stav naší protituberkulosní
výzbroje jest:
1. Pro léčení zhojitelné plicní
tuberkulosy a pro isolaci případů nezhojitelných
je k disposici (včetně s ústavy nositelů
nemocenského pojištění) podle zjištění
k 1. IV. 1947
a) v Čechách:
2014 sanatorních lůžek pro dospělé,
2373 nemocničních lůžek pro dospělé,
1190 lůžek pro tuberkulosní děti,
270 lůžek pro děti ohrožené tuberkulosou,
5847 celkem
b) na Moravě a ve Slezsku:
1487 sanatorních lůžek pro dospělé,
1004 nemocničních lůžek pro dospělé,
305 lůžek pro tuberkulosní děti,
80 lůžek pro děti ohrožené tuberkulosou,
2876 celkem
c) na Slovensku:
1011 sanatorních lůžek pro dospělé,
871 nemocničních lůžek pro dospělé,
510 lůžek pro tuberkulosní děti,
240 lůžek pro děti ohrožené tuberkulosou.
2632 celkem
Kromě toho mají Čechy 292 lůžek
v plicních preventoriích pro dospělé.
2. Pro léčení kostní a kožní
tuberkulosy:
V Čechách - 264 lůžek
na Moravě a ve Slezsku - 260 lůžek
na Slovensku - 467 lůžek
celkem - 991 lůžek.
3. Počet protituberkulosních poraden:
V Čechách - 144
na Moravě a ve Slezsku - 46
na Slovensku - 71
celkem - 261.
Další rozmnožení lůžek pro
nemocné a dobudování sítě poraden
bude provedeno v rámci dvouletého plánu.
Úspěšný boj proti tuberkulose však
vyžaduje, aby vedle těchto zařízení,
která mají za účel umožniti řádné
léčení a včasné zachycení
nemocných osob, byla též prováděna
řada dílčích opatření
směřujících k zabránění
šíření nákazy tuberkulosou a
k sociálnímu podchycení osob tuberkulosních
a tuberkulosou ohrožených. Pro tato opatření
rázu ochranného (sociálně zdravotního)
není dosud zákonného podkladu, takže
jejich provádění je možno v zemích
českých opříti pouze o vlád.
nařízení č. 254/1941 Sb., o potírání
přenosných nemocí, ve znění
vládního nařízení č.
290/1944 Sb. Uvedená vládní nařízení
týkají se všech infekčních chorob
a jsou pro boj proti tuberkulose příliš povšechná
a velmi neúplná. Při tom jejich předpisy
nevztahují se na Slovensko, kde v důsledku toho
není žádného zákonného
podkladu pro rozvinutí ochranných (isolačních)
opatření.
Ministerstvo zdravotnictví předkládá
proto osnovu tohoto zákona, aby byl získán
zákonný podklad pro provádění
všech potřebných ochranných opatření.
Ke všeobecnému odůvodnění svého
návrhu uvádí ministerstvo zdravotnictví
zejména:
Má-li moderní a účelný boj
proti tuberkulose vésti ke zdárným výsledkům,
musí vycházeti z těchto zásadních
hledisek:
1. Tuberkulosa je především choroba infekční
a proto každý nemocný člověk,
který vyměšuje tuberkulosní zárodky,
je stálým nebezpečím pro své
okolí,
2. včasné rozpoznání choroby
v jejím počátku dává nejvíce
naděje na skutečné vyléčení,
3. dlouhotrvající průběh tuberkulosního
onemocnění má téměř
vždy za následek těžké hospodářské
poškození nemocného (nemožnost výdělečné
práce, předčasná invalidita, vysoké
léčebné náklady u osob nemocensky
nepojištěných a pod.) a jeho rodiny,
4. proto jest tuberkulosa též významnou chorobou
sociální, a vedle potřebných opatření
zdravotnických je nutno prováděti souběžně
též potřebná opatření
sociální.
Snížiti počet onemocnění a úmrtí
tuberkulosou na úroveň hodnou kulturního
národa (v Anglii, Dánsku, Norsku, Švédsku
a Holandsku činila úmrtnost před druhou světovou
válkou 70 - 80 případů na 100.000
obyvatel, v ČSR v r. 1937 112 případů
na 100.000 obyvatel), bude možno pouze tehdy,
a) budou-li zjištěni pokud možno všichni
nositelé nákazy,
b) zabrání-li se přenášení
nákazy na zdravé osoby, které žijí
s nemocnými v úzkém styku,
c) bude-li onemocnění zachyceno v samém počátku
a bude-li zajištěna vhodná léčba,
d) bude-li současně zajištěno zlepšení
sociálních poměrů postižené
rodiny.
Navrhovaná osnova vychází z těchto
zásadních předpokladů a snaží
se
ad a) povinným hlášením (§§
1 až 3) a systematickými prohlídkami některých
skupin obyvatelstva [§ 7, písm. a) až c)] zjistiti
jednak nositele nákazy, jednak počáteční
formy tuberkulosy, a převedením zjištěných
osob do péče poraden (§§ 1 a 4) zajistiti
včasné provedení potřebných
ochranných opatření,
ad b) předpisy o ochranném očkování
[§ 7, písm. d) ], o isolaci (§§ 9 a 10)
a zákazu povolání (§ 11) u nebezpečných
nositelů nákazy znemožniti její přenášení
na ohrožené osoby,
ad c) převzetím nákladů na léčení
nemocných osob a ošetřovacích nákladů
při nucené nebo dobrovolné isolaci (§
18, odst. 1 a 2) státem umožniti těmto nemocným
dostatečně dlouhou ústavní léčbu,
aniž by úhradou léčebných nákladů
byla ohrožena sociální úroveň
rodiny,
ad d) náhradou ušlého výdělku
(§ 19) a podpůrnou péčí (§
16) zajistiti nemocnému a jeho ohrožené rodině
úhradu nezbytných životních potřeb.
Ministerstvo zdravotnictví je si plně vědomo
toho, že navrženou osnovou neřeší
všechny problémy boje proti tuberkulose, a mluví
proto v názvu zákona pouze "o některých
ochranných opatřeních proti tuberkulose"
a ponechává řešení zejména
otázek sociálních dalším zákonným
úpravám. V úvahu přichází
zejména řešení otázky přeškolování
osob tuberkulosních a jejich znovuzařazení
do výrobního procesu, která je u nás
i v cizině teprve ve stadiu pokusných studií,
dále řešení bytové otázky
u tuberkulosních rodin, k němuž bude možno
přikročiti teprve až pomine dnešní
všeobecná bytová tíseň, a konečně
některá nadlepšení pro tuberkulosní
nemocné v rámci národního pojištění,
nutná vzhledem k dlouhotrvajícímu průběhu
choroby a nutnosti podchytiti úspěch léčby
též úpravou životních podmínek
nemocného a ohrožených členů
jeho rodiny. Teprve po vyřešení všech
těchto otázek bude možno považovati boj
proti tuberkulose v ČSR za plně vyhovující.
Schválení předmětné osnovy
bude však znamenati podstatné zlepšení
a umožní rozvinutí boje proti tuberkulose na
pevných právních základech.
Přesto, že některá ustanovení
tohoto zákona znamenají určité zásahy
do osobní svobody jednotlivých občanů,
považuje je ministerstvo zdravotnictví za nezbytně
nutné, poněvadž mají především
za účel zachrániti zdraví osob ohrožených
nemocným a zameziti další šíření
tuberkulosy. Tato nepříznivá opatření
jsou však plně vyvážena výhodami,
které tato osnova zákona tuberkulosním osobám
přináší. Až dosud provádění
isolace a často i vlastní léčení
nakažlivých nemocných naráželo
mnohdy na odpor pacientů a jejich rodin hlavně z
obavy nebo vědomí, že jejich vlastní
finanční prostředky buď nestačí
na celou dobu potřebného léčení
nebo, stačí-li, že bude poškozena celá
rodina, která se pak musí ve všem uskrovňovati
až nad možnou míru. Tímto způsobem
trpěli nejvíce lidé nemocensky a sociálně
nepojištění, hlavně drobní živnostníci
a zemědělci, kteří při obvykle
dlouhém průběhu choroby byli zpravidla značně
finančně vyčerpáni. Jest tedy třeba
jak z důvodů veřejně zdravotních,
tak i z důvodů sociálních, aby nařízení,
jimž se nakažlivý nemocný bude musit podřídit,
byla vyvážena možností poskytnouti mu
potřebné sociální a hospodářské
zabezpečení. Snahou státní správy
zdravotní bude, aby účelu tohoto zákona
bylo vždy dosaženo především cestou
smírnou, a to opětovaným poučováním
a přesvědčováním postižených
osob i výchovou širší veřejnosti.
Donucovací prostředky budou použity pouze u
osob naprosto renitentních nebo při prokázané
zlé vůli. Zárukou mírného postupu
je zejména ta okolnost, že veškerá šetření
a ochranná opatření budou navrhovati a prováděti
poradny, jejichž odborně školený personál
je si plně vědom svého sociálně
výchovného poslání.
Náklady, spojené s prováděním
tohoto zákona lze pro nejbližší dobu odhadnouti
na částku asi 160 milionů Kčs ročně,
z níž částka 104 mil. Kčs připadá
na Čechy a zemi Moravskoslezskou, částka
56 mil. Kčs na Slovensko. Částka tato bude
se však postupně snižovati zejména očekávaným
poklesem onemocnění a úmrtí tuberkulosou.
Tento pokles vznikne jednak včasným zachycováním
a léčením počátečních
forem tuberkulosy, jež podle tohoto zákona rovněž
podléhají hlášení, jednak systematicky
prováděnou isolací zdrojů nákazy
a ohrožených dětí, jíž se
bude zabraňovati vzniku nových tuberkulosních
onemocnění. Kromě toho ministerstvo zdravotnictví
počítá (prozatím pokusmo) s ochranným
protituberkulosním očkováním podle
osvědčených metod, které byly propracovány
během posledních 10 let zejména v Americe,
Anglii, Dánsku, Norsku a Švédsku, kde toto
očkování nejen zabránilo během
války zvýšení nemocnosti a úmrtnosti
tuberkulosou, ba dokonce (v Dánsku) ji podstatně
snížilo. Rovněž rozvoj kolapsové
a operativní léčby plicní tuberkulosy,
která dnes zaujímá přední místo
v léčbě tuberkulosy vůbec, zaručuje
podstatný pokles nemocnosti a úmrtnosti touto chorobou.
Značný význam pro pokles nákladů
s prováděním tohoto zákona spojených
bude míti i uzákonění národního
pojištění nemocenského, invalidního
a starobního, které rozšířením
pojištění na vrstvy dosud nepojištěné
převezme značnou část nákladů
na léčení nakažlivých forem tuberkulosy
(§ 18, odst. 2) a zvýšením invalidních
důchodů odstraní značnou část
nákladů, které prozatím bude nutno
věnovati na sociální podchycení práce
neschopných osob tuberkulosních a jejich rodin (§
16). Jako trvalý náklad zatěžující
státní pokladnu zůstane po čase pouze
náklad na nucenou isolaci nakažlivých nemocných
(§ 18, odst. 1) a dětí jimi ohrožených
(§ 10), náklad na úhradu ušlého
výdělku při zákazu zaměstnání
(§ 19), náklady na ochranné očkování
a prohlídky ohrožených vrstev obyvatelstva
(§ 7) a částečné podpory sociální
podle § 16. Náklad na toto příští
trvalé zatížení státní
pokladny lze odhadnouti částkou asi 50 - 60 milionů
Kčs ročně.
Z částky 160 mil. Kčs ročně,
kterou si pravděpodobně provádění
tohoto zákona během nejbližších
2 - 3 let vyžádá, připadá přibližně:
a) na nucenou isolaci dospělých podle § 18, odst. 1,
částka - 24,000.000 Kčs
b) na nucenou isolaci dětí podle § 10,
částka - 6,000.000 Kčs
c) na úhradu léčebných nákladů ve v. v. nemocnicích a jiných léčebných ústavech (§ 18, odst. 2),
částka - 60,000.000 Kčs
d) na podpůrné akce podle § 16,
částka - 50,000.000 Kčs
e) na náklady ušlého výdělku podle § 19,
částka - 10,000.000 Kčs
f) na přeškolování tuberkulosních (§ 15),
částka - 5,000.000 Kčs
g) na hromadné vyšetřování ohrožených vrstev obyvatelstva [§ 7, odst. 1,. písm. a) až c)],
částka - 3,000.000 Kčs
h) na ochranné očkování proti tuberkulose [§ 7, odst. 1, písm. d)],
částka - 2,000.000 Kčs.
K plnění těchto úkolů byla
již v rozpočtu pro rok 1947 zařazena částečná
úhrada, a to:
1..v kap. 22, tit. 1, § 6 b, pol. 101, částka
- 16,000.000 Kčs
2. v kap. 22, tit. 1, § 6 b, pol. 193, částka
- 20,000.000 Kčs
3. v kap. 28 UNRRA, tit. 22, § 2, pol. 428, částka
- 68,000.000 Kčs
4. v kap. 28 UNRRA, tit. 22, § 2, pol. 428, kvota pro Slovensko,
částka - 40,000 000 Kčs
celkem - 144,000.000 Kčs.
Kromě toho z rozpočtů zemských národních
výborů v Praze a v Brně byla z titulu nedobytného
léčebného za tuberkulosní osoby uhražována
částka ročně asi 20,000.000 Kčs.
Provádění tohoto zákona vyžádá
si tudíž pouze takových výdajů,
které fakticky byly pro rok 1947 rozpočtově
zajištěny buď v řádném rozpočtu
ministerstva zdravotnictví a v rozpočtu země
České a Moravskoslezské (nepřihlížeje
k výdajům, které k tomu účelu
vynakládá Slovensko) nebo v mimořádném
úvěru akce UNRRA. Ježto pro rok 1948 se nepočítá
ještě s plným prováděním
tohoto zákona, lze potřebu pro tento rok odhadnout
částkou 110,000.000 Kčs. Do rozpočtu
pro rok 1948 zařazeny byly již v kap. 22, tit. 1,
§ 6 b pol. 101, tyto částky:
a) pro Čechy a zemi Moravskoslezskou, částka
- 40,000.000 Kčs
b) pro Slovensko, částka - 26,000.000 Kčs.
Zbývající částka 44.000.000
Kčs bude hražena z prostředků UNRRA
(kap. 28 UNRRA, tit. 22, § 2, pol. 428 - překročení
povolené vládním usnesením ze dne
3. června 1947).
Provádění navrhovaného zákona
nebude míti za následek zvýšení
pracovního výkonu veřejné správy,
ježto zákon bude prováděn prostřednictvím
ústavů národního zdraví (zákon
č. 49/ 1947 Sb.).
Vzhledem k tomu, že jde o dalekosáhlou nápravu
škod, které okupace na zdraví našeho lidu
způsobila, a vzhledem k tomu, že jde o náklady,
které se postupně budou snižovati, nelze tuto
částku považovati za neúnosnou, a to
tím spíše, že náklad tento uchrání
zdraví i životy desetitisícům ohrožených
dětí a tím umožní jejich příští
platné začlenění do výrobního
procesu.
Vzhledem k předpokládanému dlouholetému
nedostatku pracovních sil, jest okolnost tato zvlášť
významná.
Hlášení podle tohoto zákona jsou podrobeny
všechny formy aktivní tuberkulosy, t. j. takové,
která vykazuje zřejmé známky, že
onemocnění trvá, je na postupu, nebo naopak
na ústupu. Hlášení nepodléhají
formy zhojené. Prováděcími předpisy
budou přesně vymezeny klinické nálezy
podléhající hlášení.
Povinnost hlášení se ukládá pouze
ošetřujícímu nebo ústavnímu
lékaři, protože prozrazení choroby nepovolaným
činitelům by mohlo případně
míti pro nemocného těžké sociální
důsledky. Lhůta pro hlášení se
stanoví na 7 dní, protože tu není zpravidla
nebezpečí z prodlení jako u jiných
přenosných nemocí a ježto během
této doby je již možno posouditi, zda jde o tuberkulosu
vůbec a především o tuberkulosu nakažlivou.
Pokud se týče odstavce 3, zamýšlí
toto ustanovení zabránit přenášení
nákazy i ve styku se zvířaty. Je totiž
možno, že i veterinář ve své praxi
může náhodně objevit zdroj infekce u
člověka, který má tuberkulosu aniž
o ní ví, nebo ji léčí, který
však je ve styku se zvířaty a mohl by tak způsobiti
infekci u zvířete nebo u jeho produktu (mléko,
maso a pod.). Naopak, ovšem v míře daleko menší,
může být přenesena nákaza z tuberkulosního
zvířete i na člověka. V zájmu
ochrany zdraví před tuberkulosou musí zákon
pamatovati i na tyto možnosti a toto ustanovení umožní
i veterináři, jako osobě zdravotnické
s kvalifikací obdobnou kvalifikaci lékařské,
aby hlášením případu upozornil
na event. zdroj nákazy.
Ustanovení § 3 umožní poradně evidenční
a kontrolní činnost. Při trvalém přesídlení
nemocného do obvodu jiné poradny budou veškeré
záznamy, které má poradna o nemocném
a jeho rodině, odevzdány touto poradnou, v jejímž
obvodu dosud nemocný bydlil, poradně příslušné
podle nového bydliště. Ustanovení odstavce
2 umožní nutnou kontrolu nakažlivého nemocného
i při přechodné změně místa
pobytu, pokud trvá delší dobu (1 nebo více
měsíců). V takovém případě
bude na přechodné bydliště nemocného
upozorněna příslušná poradna,
která se přesvědčí, zda nemocný
dodržuje dané pokyny. Toto opatření
je nutné v zájmu ochrany osob, hlavně dětí,
k nimž se nemocný přechodně přestěhoval.
Poradny byly i v době, kdy byly budovány a spravovány
Masarykovou ligou proti tuberkulose, výkonnými orgány
veřejné správy zdravotní při
provádění ochranné péče
o osoby tuberkulosní a tuberkulosou ohrožené.
Úkoly, jimiž je zákon pověřuje,
již po řadu let úspěšně
konají. Síť poraden má býti v
době nejbližších dvou let rozšířena
o dalších asi 65 ze svého dnešního
počtu 261. Ustanovení § 6 zajišťují
zákonný podklad pro opatření, která
poradny již nyní fakticky provádějí.
Prohlídky uvedené pod písm. a) a b) jsou
již prováděny ve spolupráci se školními
úřady jako prohlídky dobrovolné. Jest
však nutno míti v zákoně oporu pro jejich
povinné provádění tam, kde se ukáže
potřeba. Účelem těchto prohlídek
je zachytiti u dětí a mladistvých všechna
počínající onemocnění.
Prohlídky jsou současně důležitým
činitelem při pátrání po dosud
nezjištěných zdrojích nákazy,
které způsobily čerstvá onemocnění.
Z prohlídek uvedených pod písm. c) jsou již
dnes prováděny v dohodě s ministerstvem školství
prohlídky učitelů. Dále jsou již
prováděny prohlídky zaměstnanců
v dětských ústavech a zaměstnanců
některých potravinářských závodů
(mlékáren). Ustanovení § 7, písm.
c) dává možnost rozšířiti
prohlídky i na jiné skupiny obyvatelstva (na př.
holiče, číšníky a pod.), kde
toho bude potřeba vyžadovati. Účelem
prohlídek je opět jednak včasné zachycení
počátečních forem, jednak zjištění
dosud nehlášených forem nakažlivých.
Ochranné očkování [písm. d)]
jest u nás prováděno dosud v malém
rozsahu, ale v řadě jiných států
je již zcela obvyklé. Ve Francii jsou kromě
dětí z tuberkulosních rodin povinně
očkováni na př. všichni studující
lékařství, ve Švédsku všichni
branci, v Dánsku dospělé osoby bez rozdílu
věku, které dosud neprodělaly tuberkulosní
nákazy. Také v Norsku, Španělsku, Portugalsku
a ve státech Severní a jižní Ameriky
je prováděno ochranné očkování
proti tuberkulose i u dospělých ve značné
míře a s velkým úspěchem.
Aby bylo zamezeno event. šíření tuberkulosy
ze zvířat, nemocných tuberkulosou, vydal
odbor veterinární ministerstva zdravotnictví
zvláštní směrnice, v nichž je tato
otázka řešena (směrnice pro ozdravění
chovů skotu ze 4. VI. 1947, č. j. Vet-3819/47-V/6).
Není třeba zvláštního vysvětlení.
Nařízená isolační opatření
mají za účel brániti přenášení
nákazy z nemocného na zdravé příslušníky
jeho rodiny. Poradna se snaží vždy především
zaříditi isolaci nemocného v domácnosti.
Protože většina tuberkulosních osob žije
ve špatných bytových poměrech, je isolace
v bytě v četných případech
neproveditelná. Podle šetření, které
provedly poradny v Čechách v roce 1945, bydlí
téměř 50% nemocných nakažlivou
tuberkulosou se svými zpravidla vícečlennými
rodinami v jedné místnosti, dalších
30% má k disposici 2 místnosti a toliko 20% má
byt o větším počtu místností.
Jedinou ochranou pro dosud neinfikované členy rodiny
je tedy ve značném počtu případů
buď ústavní isolace nemocného nebo náhradní
přemístění dětí. Rovněž
při provádění ochranného očkování
bude nutné dočasné přemístění
dětí na přechodnou dobu asi 2 měsíců,
neboť v této době je očkované
dítě zvláště náchylné
k onemocnění tuberkulosou a proto je v každém
případě nutno zameziti jakýkoliv jejich
styk s osobou onemocnělou na tuberkulosu.
Zákaz zaměstnání bude nutno vysloviti
u těch nemocných, kteří při
výkonu svého zaměstnání přicházejí
do styku s velkým počtem osob (na př. lékaři,
zvláště zubní, duchovní, holiči,
číšníci, zaměstnanci v prodejnách
a pod.). Dále bude zakázán výkon povolání
osobám nemocným nakažlivou tuberkulosou zaměstnaným
při zpracování a distribuci potravin, jakož
i porodním asistentkám, učitelům,
profesorům, zaměstnancům dětských
ústavů a pod., ježto jsou ve styku s osobami
zvláště náchylnými k nemoci.
Jmenované osoby bude nutno převésti do jiného
zaměstnání, ve kterém nebudou svému
okolí nebezpečny. Jejich přemístění
a případné přeškolení
bude prováděno v součinnosti s úřady
ochrany práce. Po dobu nezaměstnanosti nebo přeškolování
bude těmto osobám poskytnuta náhrada ušlého
výdělku (§ 19).
Je nutno, aby osoby, které hodlají nastoupiti zaměstnání
nebo zahájiti činnost, při níž
by mohly šířiti nákazu, prokázaly,
že netrpí nakažlivou tuberkulosou. K tomu slouží
potvrzení poradny vydané podle § 12.
Vysvětlení podává všeobecná
část.
Úkony běžné desinfekce jsou taková
opatření, která může snadno prováděti
kterákoliv laická osoba. Potřebný
desinfekční materiál dodá poradna.
Závěrečnou desinfekci provede místní
národní výbor obecním desinfektorem.
O vybudování potřebného množství
plicních oddělení při v. v. nemocnicích
pečují zemské národní výbory
v Praze a v Brně za finanční účasti
ministerstva zdravotnictví. Pro zřízení
takových oddělení jsou používány
jednak infekční pavilony, které nejsou plně
obsazeny, jednak některé nemocnice s malou frekvencí
a kromě toho se adaptují k tomu účelu
některé okresní chorobince, po případě
jiné vhodné ústavy a budovy.
Úspěšný boj proti tuberkulose je značně
bržděn ve svých výsledcích neutěšenou
sociální situací, ve které jest značný
počet tuberkulosních rodin, v nichž živitel
rodiny byl pro svou chorobu uznán invalidním. Vzhledem
k tomu, že se zpravidla jedná o osoby poměrně
mladé, které vykazují malý počet
příspěvkových týdnů
v sociálním pojištění, pohybují
se jejich invalidní renty (spolu se státním
příspěvkem podle zákona č.
156/1946 Sb.) na výši mezi 800 - 1.200 Kčs
měsíčně. Při známé
vysoké porodnosti v tuberkulosních rodinách
žije z tohoto důchodu, který stačí
stěží k existenčnímu zajištění
jednotlivce, v celé řadě případů
4 i více osob. O rozsahu neutěšených
hospodářských poměrů, které
se vyskytují v tuberkulosních rodinách, svědčí
jasně ta okolnost, že pouze v Čechách
bylo nutno od 1. I. 1945 do 1. V. 1947 uděliti buď
pravidelnou nebo jednorázovou podporu 9.550 rodinám.
Finanční náklad, který si tyto podpory
vyžádaly, činil během této doby
24,500.000 Kčs. Obdobné poměry jsou na Moravě,
kde bylo na podporách během posledních dvou
let vyplaceno téměř 18,000.000 Kčs.
Tyto podpory jsou vypláceny z dotací, které
ministerstvo zdravotnictví poskytuje od prosince 1944 Zemským
sborům Masarykovy ligy proti tuberkulose v Praze a v Brně,
které byly pověřeny prováděním
této státní podpůrné akce nazvané
"Pomoc tuberkulosním". V akci bude nutno pokračovati
nadále alespoň do doby, než v rámci
připravovaných zákonných úprav
v oboru národního pojištění bude
možno sociálně podchytiti tuberkulosní
rodiny (případným připojištěním
podle vzorů obdobných z ciziny), nebo než soustavným
přeškolováním invalidních, avšak
lehčí práce schopných tuberkulosních
osob, bude možno získati pro ně nová
zaměstnání a tím zvýšiti
jejich sociální úroveň.
Tato ustanovení odpovídají v podstatě
ustanovením §§ 19 až 31 (náhrada
nákladů) zákona č. ..../1947 Sb.,
o potírání přenosných nemocí.
Zachování úřední mlčenlivosti
při onemocnění tuberkulosou se ukládá
z toho důvodu, že všeobecná známost
onemocnění by mohla způsobiti postiženému
nejrůznější nepříjemnosti
při jeho styku s okolím.
Není třeba zvláštního vysvětlení.