Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) K doplňkům nejnižšího příjmu
(kongruy) duchovenstva církví a náboženských
společností kongruálních přísluší
počínajíc dnem 1. prosince 1945 zvláštní
roční přídavek. Tento přídavek
činí Kčs 3.000.- u svobodného a Kčs
5.400.- u ženatého. Mimo to náleží
přídavek na děti, na něž přísluší
výchovné. Tento přídavek činí
za dobu od 1. prosince 1945 do 31. prosince 1946 Kčs 1.800.-
na každé dítě a od 1. ledna 1947 činí
při 1 dítěti | Kčs 1.800.-, |
na 2 děti | Kčs 4.200.-, |
na 3 děti | Kčs 7.200.-, |
na 4 děti | Kčs 10.800.-, |
na 5 dětí | Kčs 15.000.-, |
na 6 dětí | Kčs 19.800.-, |
na 7 dětí | Kčs 25.200.-, |
a za každé další dítě vždy o Kčs 6.000.- ročně více. |
(2) Duchovní, jehož manželka je výdělečně
činná nebo požívá odpočivného
(zaopatřovacího) platu nebo důchodu z veřejnoprávního
sociálního pojištění, se posuzuje
jako duchovní svobodný.
Zvláštní přídavky podle §
1 jsou splatné měsíčně zároveň
s doplňkem kongruy a nejsou součástí
pensijní základny. Vyměřuje se z nich
pojistné podle předpisů o nemocenském
pojištění duchovních církví
a náboženských společností státem
uznaných (recipovaných); z přídavků
na děti však jen za dobu do 31. prosince 1946. Od
1. ledna 1947 nejsou přídavky na děti podrobeny
dani důchodové, po př. dani ze mzdy.
Církvím a náboženským společnostem
dotačním dostane se ze státní pokladny
doplatku dotace k tomu účelu, aby svým duchovním
mohly vypláceti zvláštní přídavky
obdobně podle ustanovení tohoto zákona, jsou-li
u nich splněny podmínky, za kterých by se
jim dostalo tohoto přídavku, kdyby byli duchovními
církví a náboženských společností
kongruálních. Též tyto přídavky
jsou osvobozeny od pojistného a od daně důchodové,
po př. daně ze mzdy v rozsahu, stanoveném
pro přídavky duchovních církví
a náboženských společností kongruálních.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. prosince 1945; provede jej ministr školství
a osvěty v dohodě s ministrem financí.
Duchovní církví a náboženských
společností kongruálních, kteří
působí na místech systemisovaných
se souhlasem státní správy kultové,
a na něž se vztahuje kongruový zákon
ze dne 25. června 1926, č. 122 Sb., resp. vládní
nařízení ze dne 17. července 1928,.
č. 124 Sb., byli až dosud účastni všech
platových úprav, kterými byla veřejným
zaměstnancům poskytována platová zlepšení.
V zemích České a Moravskoslezské byly
jim přiznány nejen drahotní přídavky
- posledně podle vládního nařízení
ze dne 1. dubna 1941, č. 126 Sb., a výchovné
podle vládního nařízení ze
dne 15. září 1941, č. 388 Sb., - nýbrž
byla pro ně provedena i úprava kongruy dekretem
presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č.
116 Sb., jimiž se jim dostalo platového zlepšení
obdobně jako státním zaměstnancům
podle vládního nařízení ze
dne 12. ledna 1944, č. 15 Sb., a dekretu presidenta republiky
ze dne 20. srpna 1945, č. 58 Sb.
I na Slovensku zůstal v platnosti právní
stav, vytvořený kongruovým zákonem
č. 122/1926 Sb., a duchovenstvu byly obdobně jako
tamním státním zaměstnancům
přiznány drahotní přídavky
podle zákona ze dne 2. července 1942, č.
129 Sl. z., ze dne 10. prosince 1942, č. 232 Sl. z., a
ze dne 28. října 1943, č. 139 Sl. z. Opětná
unifikace se zeměmi českými na poli kongruy
byla pro Slovensko zavedena zákonem ze dne 18. července
1946, č. 167 Sb., kterým byla na Slovensko rozšířena
platnost dekretu č. 116/1945 Sb. o.zvýšení
kongruy.
Platové zlepšení, jehož se dostalo poživatelům
státních odpočivných a zaopatřovacích
platů podle zákona ze dne 13. prosince 1945, č.
159 Sb., platícího pro celé území
ČSR, ve znění zákona ze dne 2. dubna
1947, č. 69 Sb., dostanou i poživatelé odpočivných
a zaopatřovacích platů z řad duchovenstva
a jejich pozůstalých, vzhledem k tomu, že
jejich pensijní požitky se vyplácejí
z prostředků státních, po př.
z prostředků náboženské matice,
fondu to státem spravovaného. Naproti tomu jsou
ale z tohoto platového zlepšení vyloučeni
duchovní v činné službě,
a to vzhledem k taxativnímu výpočtu, uvedenému
v § 4 citovaného zákona. Je proto třeba
přiznati aktivním duchovním tyto zvláštní
přídavky osnovaným zákonem.
Pro duchovní římskokatolické přichází
v úvahu podle ustanovení § 1 jen přídavek
pro svobodné; přídavek pro ženaté
a přídavek na děti může v zemi
České a Moravskoslezské přijíti
v úvahu jen u duchovních řeckokatolických
a pravoslavných a u duchovních církví
a náboženských společností dotačních.
Na Slovensku obdrželi by přídavek pro svobodné
především duchovní církve římskokatolické.
Přídavek pro ženaté a přídavek
na děti bude přicházeti v úvahu u
tamních ostatních církví a náboženských
společností kongruálních (řeckokatolické,
evangelické augšburského vyznání,
evangelické reformované a pravoslavné, jakož
i náboženské společnosti židovské).
O úhradu těchto zvláštních přídavků
v původní výši podle zákona č.
159/1945 Sb. bylo pro celé území státu
pro správní rok 1947 postaráno přímo
již ve státním rozpočtu. Ježto
meziministerské připomínkové řízení
o této osnově se mimo očekávání
značně protáhlo, dala vláda na návrh
ministerstva školství a osvěty v lednu 1947
souhlas k tomu, aby duchovním mohly býti tyto zvláštní
přídavky za dobu od 1. prosince 1945 do konce r.
1946 vyplaceny zálohou z kultových rozpočtových
prostředků pro běžný správní
rok, a to především z očekávaných
úspor kap. 10 státního rozpočtu. Kdyby
nebylo možno dosáhnouti úhrady uvedenými
způsoby pro celý vzniklý náklad, bude
vyžádán k těmto výdajům
koncem r. 1947 souhlas od ústavodárného Národního
shromáždění podle ustanovení
§ 10 finančního zákona ČSR ze
dne 14. prosince 1946 č. 234 Sb., kterým se stanoví
státní rozpočet na r. 1947.
Týmž způsobem bude musit býti postaráno
i o zvýšení zvláštního přídavku
na děti podle zákona č. 69/1947 Sb. Podle
pomůcek, jež má ministerstvo školství
a osvěty po ruce, odhaduje se výdaj, jehož
si vyžádá provedení celého navrženého
zákona, na ročních 20 milionů Kčs.
Z tohoto nákladu připadá
na kongruální církve v zemích českých - Kčs 7,426.464.-,
na dotační církve v těchže zemích - Kčs 4,241.600.-,
na slovenské kongruální církve - Kčs 8,251.000.-,
celkem - Kčs 19,919.064.
Zvýšení cenové hladiny postihuje také
duchovní a je proto nutno, aby jim zvláštní
přídavky byly poskytnuty v téže výši,
jako jsou uvedeny v § 1, odst. 1 zákona č.
159/1945 Sb. pro veřejné zaměstnance, z něhož
je toto ustanovení převzato. Stejně je tomu
i s přídavkem na děti, jenž se z původní
částky 1.800 Kčs na každé dítě,
na něž přísluší výchovné,
zvyšuje podle obdoby čl. 1., č. 1 zákona.
č. 69/1947 Sb. s účinností od 1. ledna
1947 na částky v osnovaném ustanovení
blíže vyznačené. Termín 1. ledna
1947 je převzat z čl. lI. právě citovaného
zákona č. 69/1947 Sb.
V odst. 2 je recipováno ustanovení § 1, odst.
3 zákona č. 159/1945 Sb.
Ustanovení tohoto paragrafu jsou převzata z ustanovení
§ 3 zákona č. 159/1945 Sb. ve znění
zákona č. 69/1947 Sb., s přihlédnutím
k zákonu ze dne 26. června 1947, č. 109 Sb.,
o dani ze mzdy, kterážto daň nahradila od 1.
července 1947 daň důchodovou. Osvobození
přídavku na děti od placení pojistného
k nemocenskému pojištění od 1. ledna
1947 je založeno na ustanovení § 3, odst. 2 tohoto
novelisovaného ustanovení, přesněji
řečeno na skutečnosti, že v ustanovení
tom jest omezeno placení pojistného jen na zvláštní
přídavky podle § 1, odst. 1, písm. a)
a b) zákona č. 159/1945 Sb. a přídavek
podle písm. c), t. j. zvláštní přídavek
na děti, je při tom vynechán.
Duchovním církví a náboženských
společností dotačních v činné
službě příslušejí tyto zvláštní
přídavky ve stejné výši a za
těchže podmínek jako duchovním církví
a náboženských společností kongruálních,
při čemž přídavky ty jsou osvobozeny
od pojistného k nemocenskému pojištění
a od daně důchodové, po př. daně
ze mzdy v témže rozsahu, jako přídavky
pro duchovní církví a náboženských
společností kongruálních.
Nevyžaduje vysvětlivek. Která ustanovení
vzhledem k zákonu č. 69/1947 Sb. platí až
od 1. ledna 1947 je zřejmo z textu navrženého
zákona.