Ústřední národní výbory
statutárních měst vykonávají
podle ustanovení § 2 prozat. organisačního
řádu ve svém obvodu působnost nejen
místního, ale i okresního národního
výboru. U okresních národních výborů
jsou veškeré osobní a věcné náklady
na zaměstnance hrazeny státní pokladnou,
ale zaměstnanci statutárních měst,
vykonávající agendu okresního národního
výboru v obvodu statutárního města
jsou vypláceni městem. Je pravda, že tato města
dostávají stání příspěvek
na vyrovnání rozpočtového schodku,
ale tento příspěvek je pouze percentuální,
a zbytek schodku zůstává neuhražen.
V každém případě je tento státní
příspěvek ve srovnání s faktickými
náklady města na přenesenou působnost
nesrovnatelně nižší.
Statutární města proto navrhují, aby
pokuty (peněžité tresty) propadlé jistoty
a jiné záruky, jakož i výtěžky
za věci, prohlášené za propadlé
v trestním řízení správním,
prováděné orgány ÚNV statutárních
měst, byly městům ponechány na úhradu
osobních a věcných nákladů,
s přenesenou působností spojených.
Při tom poukazují na obdobný postup a pochopen
i Slovenské národní rady, která nařízením
ze dne 7. února 1946 č. 10/1946 Sb. nar. SNR o dočasné
úpravě finančního hospodaření
okresů, ponechala okresům na úhradu rozpočtu
od 1. ledna 1946 výnos peněžitých trestů,
který podle dosud platných předpisů
byl odváděn do státní pokladny. Podle
téhož nařízení ponechala finanční.správa
slovenským statutárním městům
výnos peněžitých trestů, a to
i těch, které byly uloženy politickým
trestním soudem SNB, takže všechny pokuty za
správní přestupky, uložené v
obvodu statutárního města, plynou do pokladny
tohoto města.
Ústřední národní výbory
uvedených měst v historických zemích
jsou si vědomy, že výnos těchto pokut
nebude většinou stačiti na krytí osobních
i věcných nákladů, ale přesto
znamenala by tato okamžitá urychlená pomoc
těmto městům první částečný
krok k přechodnému finančnímu vyrovnání
jejich hospodaření.
Naléhavost interpelace je odůvodněna tím,
že situace našich měst, hlavně statutárních,
se stále zhoršuje a tyto finanční otázky
jejich musí býti tedy urychleně řešeny.
Podepsaní se proto táží pana ministra
financí:
1. Zda jsou mu uvedené skutečnosti známy?
2. Zda je ochoten podati návrh na novelisaci čl.
11 zák. o organisaci politické správy č.
125/1927 Sb. v tom smyslu, že pokuty (peněžité
tresty), propadlé jistoty a jiné záruky,
jakož i výtěžky za věci prohlášené
za propadlé v trestním řízení
správním, provedeném v obvodu statutárního
města, připadnou ve prospěch pokladn v tohoto
města?