V minulém roce vyslechli podepsaní poslanci mnoho
oprávněných stížností
nastávajících matek na katastrofální
nedostatek textilního zboží pro novorozeňata
a kojence, zaviněný také tím, že
nedostatečnou a vadnou výrobou i distribucí
je umožněno použití vyrobených
sypkovin, plátna na košilky, povlakovin na peřinky
i plenkovin pro docela jiné účely. Hlavní
příčinou všech svízelů
matek je nedostatek kontroly ve výrobě, která
neplní předepsaný výrobní úkol.
Výroba i distribuce je nepružná, jak to přiznává
zpráva zástupce vnitřního obchodu,
přednesená ve schůzi výboru zásobovacího
a živnostensko-obchodního 5. XI. 1947, kde se říká:
"Nejsou dětské potřeby. Vada spočívá
v tom, že se vyhlásí ujednání
mezi některými činiteli a textilní
výrobou, spotřebitelé počítají
s dodávkou v nejbližší době a dodávka
se může uskutečnit až po několika
měsících vzhledem k tomu, že musí
procházeti několikerou výrobou nebo zušlechťováním,
než je dána na trh."
V přehledu nezbytných požadavků vnitřního
obchodu v oboru textilního zboží pro civilní
sektor na rok 1947, se zřetelem na plánovanou výrobu,
které byly určeny na zvláštních
poradách min. vnitřního obchodu, kterých
se zúčastnili zástupci: ministerstva vnitřního
obchodu, ministerstva zahraničního obchodu, zásobovacího
výboru ÚNS, státního úřadu
plánovacího, státního úřadu
statistického, hospodářské skupiny
maloobchodu, hospodářské skupiny velkoobchodu,
Čs. rady žen, Ústředí čs.
hospodyň a Československé společnosti,
je navržen tento minimální rozsah výroby
textilních potřeb pro novorozence a kojence do věku
1 roku:
Počet kojenců od 0 - 1 roku je 294.575,
Košilek (při průměrné spotřebě 0 - 50 na 1 kus) třeba - 1,475.000 kusů
kabátků s čapkou, třeba - 295.000 kusů
pletených oblečků, třeba - 590.000 kusů
chovacích kalhotek, třeba - 590.000 kusů
punčochových kalhotek, třeba - 1,700.000 kusů
plenek (spotřeba 75 cm na 1 kus) 6,345.000, třeba - 7,700.000 kusů
flanelových zábalů (70 cm na 1 kus) 619.550, třeba - 885.000 kusů
pokrývek (místo peřinky) 3 m na 1 kus, třeba
- 590.000 kusů
Pro výrobu nejnutnějších výše
uvedených potřeb pro novorozeňata a kojence
mělo být použito ve výrobě r.
1947 také ještě surovin, dovezených
v rámci akce UNRRA (40.000 tun vlny, bavlny a hedvábí).
Z výroby roku 1946 bylo dáno do obchodu určité
množství stávkového zboží
a přidělovány také součástky
výbaviček nebo dětských výbaviček
celých, dodaných v rámci pomocné akce
Amerického Červeného Kříže,
YWCy a UNRRA. V roce 1947 přes výše uvedený
výrobní plán, navržený min. obchodu
byl obchod dětskými potřebami zásobován
velmi nedostatečně, takže nastávající
maminky, nebo matky kojenců, měly málo možnosti
k obstarání potřeb pro své dítě.
Druhou příčinou, která zaviňuje
chaos v distribuci potřeb pro novorozeňata i kojence
je skutečnost, že neexistují zvláštní
bodové šeky, které by opravňovaly k
odběru potřeb pro novorozeňata a kojence
řádné obchodníky s příslušným
živnostenským oprávněním pro
prodej dětských potřeb, u kterých
by si nastávající matka, nebo matka kojence
na zvláštní kupon své, nebo dětské
šatenky, nebo na poukaz NV mohla nejnutnější
textilní zboží bez trapných sháněk
a vystávání ve frontách vyzvednout.
Ve výrobě i obchodě pro kojence i novorozeňata,
je třeba zavést bezpodmínečně
pořádek, jak toho nutnost potřeby růstu
populace ve všech vrstvách našeho národa
žádá. Proto se také vláda ve
své 109. schůzi, konané 14. října
m. r. usnesla, že výroba pracovních oděvů,
ložního prádla, dětských výbaviček,
včetně jednotlivých potřeb textilního
zboží, nutného k doplnění nebo
obstarání výbavy pro novorozeně nebo
kojence, má býti vyňata z omezení
výroby textilního zboží pro potřeby
civilního sektoru, jak to vysvítá ze zprávy
pana ministra zahraničního obchodu, předneseného
ve schůzi výboru zásobovacího a živnostensko-obchodního
dne 5. XI. 1947. Tímto svým usnesením přiznala
vláda naléhavou potřebu odstranění
nedostatku ve výrobě i distribuci textilních
potřeb pro novorozeňata a kojence, jak ji tato interpelace
zdůrazňuje.
V zájmu podpory populace národa a odstranění
zjištěných a oprávněných
příčin nespokojenosti nastávajících
matek i matek kojenců, je nutno postarati se velmi rychle
o napravení zjištěných závad
ve výrobě i distribuci textilních potřeb
pro novorozence a kojence. Tím je též odůvodněna
naléhavost. Proto se táží podepsaní:
1. Je paní ministryně průmyslu ochotna uložit
Hospodářské skupině čs. textilního
průmyslu, aby tato přísně dbala dodržování
výrobních úkolů v továrnách,
kterým byla výroba textilních potřeb
pro novorozeňata a kojence ve výrobním úkolu
zadána?
2. Je paní ministryně ochotna provést příslušná
opatření ve výrobě, aby byla zkrácena
dodací lhůta, stanovená pro jednotlivé
fáze výroby textilních potřeb pro
novorozeňata a kojence a dodrženy výrobní
kvoty tohoto zboží, dohodnuté mezi min. průmyslu
a vnitřního obchodu?
4. Je pan ministr vnitřního obchodu ochoten po dohodě
s hospodářskou skupinou maloobchodu textilním
zbožím při ÚSO zavésti specielní
bodové šeky pro odběr všech potřeb
textilního zboží pro novorozeňata, kojence
i dětských potřeb textilních pro děti
do 6 let?
5. Uznává pan ministr vnitřního obchodu
nutnost zavést pořádek do distribuce textilního
zboží, určeného pro potřeby novorozeňat
a kojenců tak, že budou tyto potřeby na zvláštní
bodové šeky dodávány jen obchodníkům
s řádným živnostenským oprávněním
pro prodej dětských textilních potřeb
a jejich seznam uveřejnit, aby matky nemusely valnou část
času, určeného k obstarávání
domácích prací, stráviti marným
sháněním potřeb pro své děti?
6. Je pan ministr ochoten přihlédnouti k nutnosti
ulehčení nákupu všech potřeb
pro novorozeňata, kojence a děti, matkám
výdělečně činným, a
to tak, že bude část zboží v obchodech
pro ně reservována, aby si je v době svého
volna mohly nakoupit buďto samy, nebo prostřednictvím
třetí osoby proti potvrzení, že skutečně
jim zaměstnání brání v obstarávání
nákupu zboží?