Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Veřejným zaměstnancům, kteří
byli v době nesvobody přeloženi z moci úřední
do trvalé výslužby z důvodu dovršení
věkové hranice, stanovené předpisy
vydanými v době nesvobody (§§ 21 až
24 vládního nařízení ze dne
21. prosince 1938, č. 379 Sb., o úpravě některých
personálních poměrů ve veřejné
správě, po případě ve znění
předpisů je měnících a doplňujících),
před dovršením 60. roku věku, jde-li
o soudce, před dovršením 65. roku věku,
a jde-li o profesory vysokých škol, před dovršením
70. roku věku, a nemají z tohoto důvodu nároku
na odškodnění podle dekretu presidenta republiky
ze dne 17. srpna 1945, č. 53 Sb., o odčinění
křivd československým veřejným
zaměstnancům (§ 8, odst. 1), ani nebyli reaktivováni
podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. srpna 1945, č.
68 Sb., o reaktivaci veřejných zaměstnanců,
a) zvýší se jejich pensijní základna
(§ 154 platového zákona a ustanovení
obdobná) na částku, jíž by při
časovém postupu na této základně
dosáhli, kdyby byli setrvali v činné službě
až do konce měsíce, v němž dovršili
60. roku věku (jde-li o soudce, 65. rok věku, a
jde-li o profesory vysokých škol, 70. rok věku),
nejvýše však po dobu 5 roků ode dne přeložení
do trvalé výslužby,
b) připočte se pro nárok na výslužné
a jeho výměru doba rozhodná pro zvýšení
pensijní základny podle písmene a), pokud
se zaměstnanci nedostává k nabytí
nároku na plné výslužné,
c) vyměří se, pokud před 1. lednem
1944 nedovršili 60. rok věku (jde-li o soudce, 65.
rok věku, a jde-li o profesory vysokých škol,
70. rok věku), odpočivné (zaopatřovací)
platy tak, jako kdyby se na ně v den přeložení
do výslužby byla vztahovala příslušná
ustanovení vládního nařízení
ze dne 12. ledna 1944, č. 15 Sb., kterým se mění
a doplňuje platový zákon ze dne 24. června
1926, č. 103 Sb., o úpravě platových
a některých služebních poměrů
státních zaměstnanců (novely platového
zákona, N. P. Z.), po případě vládního
nařízení ze dne 12. ledna 1944, č.
16 Sb., jímž se mění a doplňuje
učitelský zákon ze dne 24. června
1926, č. 104 Sb., o úpravě platových
a služebních poměrů učitelstva
obecných a občanských škol (novely učitelského
zákona, N. U. Z.), vládního nařízení
ze dne 12. ledna 1944, č. 17 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon ze dne 24. června 1926,
č. 105 Sb., o platových poměrech státních
obecních (městských) a obvodních lékařů,
nařízení všech členů vlády
ze dne 12. ledna 1944, č. 19 Sb., o nové úpravě
platových poměrů protektorátních
zaměstnanců, upravených podle zásad
platového zákona č. 103/1926 Sb. (novely
platových nařízení, N. P. N.), zákona
ze dne 16. května 1946, č. 139 Sb., jímž
se zatímně upravují platové a některé
služební poměry vojenských a četnických
gážistů, nebo dekretu presidenta republiky
ze dne 6. září 1945, č. 73 Sb., kterým
se mění a doplňuje platový zákon
ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb., pokud jde o
profesory vysokých škol a vysokoškolské
asistenty.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí obdobně pro
výměru zaopatřovacích platů
pozůstalých po zaměstnancích tam uvedených,
kteří zemřeli před počátkem
účinnosti tohoto zákona. Zemřel-li
zaměstnanec před uplynutím doby rozhodné
podle odstavce 1, písm. a) a b), přihlíží
se při výměře zaopatřovacích
platů toliko k době uplynuvší ode dne
přeložení zaměstnance do výslužby
do dne jeho úmrtí. Ustanovení odstavce 1,
písm. c) se nepoužije, zemřel-li zaměstnanec
před 1. lednem 1944.
(3) Odpočivné (zaopatřovací) platy
osob, na něž se vztahují ustanovení
předchozích odstavců, se znovu vyměří
podle zásad stanovených v těchto ustanoveních
s účinností od prvního dne měsíce
následujícího po vyhlášení
tohoto zákona.
(1) Zaměstnancům přeloženým do
výslužby v době nesvobody a reaktivovaným
podle dekretu č. 68/1945 Sb. a zaměstnankyním
reaktivovaným nebo opětně ustanoveným
podle dekretu presidenta republiky ze dne 10. září
1945, č. 74 Sb., o reaktivaci a o opětném
ustanovení provdaných žen ve veřejné
službě, nebo podle nařízení Slovenské
národní rady ze dne 8. února 1946, č.
16 Sb. n. SNR o znovu ustanovení propuštěných
vdaných státních zaměstnankyň,
započte se s finanční účinností
ke dni reaktivace (opětného ustanovení) pro
určení služebního pořadí,
pro zvýšení služného (platu mu
odpovídajícího) a pro nárok na výslužné
a jeho výměru doba, která uplynula ode dne
přeložení do výslužby (ode dne
rozvázání služebního poměru)
do dne reaktivace (opětného ustanovení),
pokud tato doba není již započitatelna nebo
nebyla započtena podle jiných předpisů.
(2) U zaměstnankyň reaktivovaných nebo opětně
ustanovených podle dekretu č. 74/1945 Sb. provede
se započtení podle odstavce 1 toliko s podmínkou,
že se zaměstnankyně zaváže vrátiti
odbytné, jež jí bylo vyplaceno při rozvázání
služebního poměru podle §§ 6 nebo
8 nebo § 15, odst. 1 vl. nař. č. 379/1938 Sb.,
po případě při přeložení
do výslužby podle § 14 nebo 15, odst. 2 tohoto
nařízení, zmenšené o částky
po případě již vrácené
podle § 6, odst. 1 dekretu č. 74/1945 Sb. Ustanovení
předchozí věty platí obdobně
pro zaměstnankyně znovu ustanovené podle
nařízení Slovenské národní
rady č. 16/1946 Sb. n. SNR, pokud odbytné nebylo
již vráceno, po případě není
spláceno podle ustanovení § 1, odst. 3. tohoto
nařízení. Odbytné, po případě
jeho zbývající část, lze vrátiti
nejvýše v 36 měsíčních
splátkách, počínajících
prvním dnem měsíce následujícího
po doručení výměru a započtení.
Nebude-li při skončení činné
služby odbytné zcela splaceno, lze neuhrazený
zbytek odbytného uhraditi také srážkou
z jejích odpočivných (zaopatřovacích)
platů, čítajíc v to i odbytné.
(1) Zaměstnankyně, která vstoupila do trvalé
výslužby podle § 7, odst, 1 vl. nař. č.
379/1938 Sb., nebo podle § 2, odst. 1 zákona ze dne
28. září 1939, č. 256 Sl. z., o úpravě
služebního poměru vdaných učitelek,
vdaných učitelek ručních prací
národních škol a vdaných opatrovatelek,
po příp. podle § 2, odst. 1 zákona,
ze dne 5. června 1940, č. 150 Sl. z., o úpravě
služebního poměru vdaných státních
zaměstnankyň a o změně některých
ustanovení vládního nařízení
č. 380/1938 Sb. o úsporných opatřeních
personálních, nabude před dovršením
50. roku věku [§ 31, odst. 1 vládního
nařízení ze dne 24. prosince 1942, č.
420 Sb., o zjednodušení a o nové úpravě
některých personálních poměrů
ve veřejné správě, po případě
§ 54, odst. 1 vládního nařízení
ze dne 12. listopadu 1947, č. 210 Sb., o úpravě
platových a s nimi souvisících služebních
poměrů státních a jiných veřejných
zaměstnanců, jakož i poživatelů
odpočivných (zaopatřovacích) platů
na Slovensku] nároku na odpočivný (zaopatřovací)
plat, stane-li se s hlediska předpisů, jež
pro ni platily před vstupem do trvalé výslužby,
trvale nezpůsobilou ke službě pro chorobu nebo
úraz, jež si úmyslně nepřivodila.
(2) Nezpůsobilost ke službě musí býti
prokázána posudkem úředního
lékaře. Nárok na odpočivný
(zaopatřovací) plat vzniká prvním
dnem měsíce, který bezprostředně
následuje po nastalé nezpůsobilosti ke službě,
a nastala-li tato nezpůsobilost prvního dne v měsíci,
již tímto dnem. Nelze-li den, kdy nastala nezpůsobilost
ke službě zjistiti, jest pro vznik nároku na
odpočivný (zaopatřovací) plat rozhodným
den, kdy zaměstnankyně byla již prokazatelně
ke službě nezpůsobilou, nejpozději však
den ohlášení nároku. Zaměstnankyně,
u nichž nastala nezpůsobilost ke službě
přede dnem, kdy tento zákon nabývá
účinnosti, nabývají nároku
na odpočivný (zaopatřovací) plat tímto
dnem.
(3) Ustanovení § 31, odst. 2 vl. nař. č.
420/1942 Sb. a § 54, odst. 2 vl. nař. č. 210/1947
Sb. platí jen v případech, ve kterých
zaměstnankyně před dovršením
50. roku věku nenabude nároku na odpočivný
(zaopatřovací) plat podle předchozích
odstavců.
Vláda může vhodnými opatřeními
vyrovnati nesrovnalosti, jež by vznikly u zaměstnanců,
po případě u pozůstalých po
zaměstnancích, na něž se ustanovení
§§ 1 nebo 2 sice nevztahuje, kteří však
byli poškozeni obdobným způsobem.
(1) Nároky
1. podle § 1,
2. podle § 2, pokud jde o zaměstnankyně, u
nichž je započtení podle tohoto ustanovení
podmíněno vrácením odbytného
(jeho zbytku), a pokud jde o zaměstnance, kteří
byli již před počátkem účinnosti
tohoto zákona přeloženi do výslužby
nebo zemřeli a
3. podle § 3 nutno uplatniti písemnou nekolkovanou
přihláškou. Přihlášku je
podati a přísluší o ní rozhodnouti
a) úřadu příslušnému k
vyměření odpočivných (zaopatřovacích)
platů, a není-li takového úřadu,
úřadu, jehož likvidující orgán
zařizuje výplatu těchto platů, jde-li
o případy podle §§ 1 a 3,
b) příslušnému (poslednímu) osobnímu
úřadu, jde-li o případy podle §
2.
(2) Přihlášku je v případech
podle §§ 1 a 2 podati nejpozději do 6 měsíců
od počátku účinnosti tohoto zákona.
Tato lhůta je zachována, byla-li přihláška
před jejím uplynutím odevzdána k poštovní
dopravě. Zmeškání lhůty může
v odůvodněných případech prominouti
příslušný ústřední
úřad v dohodě s ministerstvem financí.
(3) Zaměstnanci a pozůstalí po zaměstnancích,
uvedení v § 4, přihlásí svoje
poškození ve lhůtě stanovené
v odstavci 2 u ústředního úřadu,
který byl jejich posledním osobním úřadem,
nebo který je jejich poslednímu osobnímu
úřadu nadřízen, a není-li takového
ústředního úřadu, ministerstvu
financí.
(4) V přihlášce je označiti přesně
druh a objem utrpěné škody, uvésti všechny
podstatné okolnosti rozhodné pro posouzení
případu, připojiti písemné
doklady a nabídnouti důkazy.
(5) Žádosti, návrhy a stížnosti
ve věcech, jež upravuje tento zákon, a jež
byly podány před počátkem jeho účinnosti,
se nepovažují za přihlášku podle
předchozích odstavců.
Přiznání odškodnění podle
§ 1 je vyloučeno, jestliže zaměstnanec,
po případě jeho pozůstalí,
nejsou státně a národně spolehliví.
Veřejnými zaměstnanci podle §§
1 a 2 se rozumějí s výjimkou vojenských
osob, na něž se vztahuje ustanovení §
2 zákona ze dne 6. března 1946, č. 72 Sb.,
o úpravě některých právních
poměrů důstojníků a rotmistrů
z povolání a o převzetí některých
osob do československé branné moci, zaměstnanci
a) státu,
b) svazků územní samosprávy, jakož
i jiných korporací veřejného práva
a nadací,
c) ústavů, podniků, fondů a zařízení
náležejících subjektům uvedeným
pod písmeny a) a b) nebo jimi spravovaných,
d) na něž se vztahuje učitelský zákon
(1) Přeložení do trvalé výslužby
podle předpisů uvedených v § 1, odst.
1, vyjímajíc přeložení do trvalé
výslužby podle volné úvahy z důvodů
uvedených v §§ 1 a 4 sekretu č. 53/1945
Sb., jakož i opatření podle části
první, oddílu III vládního nařízení
č. 379/1938 Sb. se nepovažují za škodu
podle § 5 dekretu č. 53/1945 Sb.
(2) Zákonem, který podle čl. 12 ústavního
dekretu presidenta republiky ze dne 3. srpna 1944, č. 11
Úř. věst. čsl., o obnovení
právního pořádku, ve znění
zákona ze dne 19. prosince 1945, č. 12 Sb. z roku
1946, jímž se schvalují, doplňují
a mění předpisy o obnovení právního
pořádku, zvlášť stanoví,
jak budou odčiněny škody vzniklé důsledkem
mimořádných poměrů doby nesvobody
a jak budou upraveny případy, ve kterých
není možno, nebo v zájmu hospodářské
a sociální obnovy není účelno,
vrátiti se k původnímu stavu, se pro obor
služebního, platového a pensijního práva
osob, uvedených v § 3 dekretu č. 53/1945 Sb.
a § 7 tohoto zákona, rozumí tento dekret, jakož
i tento zákon.
Podle ustanovení tohoto zákona se rozhodne o případech
jím upravených i tehdy, byl-li přede dnem
počátku jeho účinnosti uplatněn
nárok na odčinění křivd podle
dekretu č. 53/1945 Sb. a správní úřad
o tomto nároku buď dosud pravoplatně nerozhodl
nebo nevydal nové rozhodnutí, po případě
neučinil další opatření podle
§ 6, odst. 2, po případě podle §
7, odst. 2 zákona o nejvyšším správním
soudě, nebo byla-li proti rozhodnutí správního
úřadu podána stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu a tento soud o ní dosud nerozhodl.
Tento zákon nabývá účinnosti
prvním dnem měsíce následujícího
po vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
V době nesvobody došlo k několikerým
změnám předpisů o přeložení
veřejných zaměstnanců do trvalé
výslužby, které způsobily jmenovaným
zaměstnancům určité újmy oproti
právnímu stavu platnému v tom směru
do 29. září 1938.
Uvedené změny byly provedeny:
1. vládním nařízením ze dne
21. prosince 1938, č. 379 Sb., o úpravě některých
personálních poměrů ve veřejné
správě (část první, oddíl
IV), které nabylo účinnosti dnem 30. prosince
1938 a platilo ve svém původním znění
do 29. prosince 1940,
2. nařízením ze dne 30. prosince 1940 o změně
a doplnění některých ustanovení
vládního nařízení č.
379/1938 Sb. (věstn. ř. prot. z r. 1941, str. 7),
které nabylo platnosti dne 30. prosince 1940 a pozbylo
ji dne 31. prosince 1942,
3. vládním nařízením ze dne
24. prosince 1942, č. 420 Sb., o zjednodušení
a o nové úpravě některých personálních
poměrů ve veřejné správě,
které nabylo účinnosti dnem 1. ledna 1943.
Hledíme-li toliko k přeložení do trvalé
výslužby z moci úřední, pozůstávají
změny přivoděné předpisy uvedenými
ad 1. v tom, že bylo zavedeno nucené přeložení
zaměstnanců do trvalé výslužby,
a) překročil-li zaměstnanec 60. rok věku,
zaměstnankyně 55. rok věku, pří
čemž ze zcela mimořádných ohledů
služebních mohla vláda povoliti z této
zásady výjimku do konce roku 1940, nejdéle
však do 62. roku věku zaměstnancova,
b) byl-li zaměstnanec z jakýchkoliv důvodů
trvale neschopen své služební místo
řádně zastávati,
c) byl-li zaměstnanec v důsledku celkového
kvalifikačního posudku ve dvou po sobě jdoucích
letech podle platných předpisů vyloučen
ze zvýšení služného (platu mu odpovídajícího),
při čemž se výslužné snížilo
o 25%, nikoliv však pod příslušnou nejnižší
výměru.
Vedle tohoto obligatorního pensionování bylo
zavedeno ještě fakultativní přeložení
do trvalé výslužby z moci úřední,
jestliže zaměstnanec překročil 55. rok
věku, zaměstnankyně 53. rok věku a
(měl-li) (měla-li) nárok na plné výslužné.
Zvláštní předpisy, resp. zvláštní
věkové hranice platily pro soudce a vysokoškolské
profesory, Soudce musel totiž odejíti do trvalé
výslužby, dovršil-li 60. rok věku, soudce
ustanovený u nejvyššího soudu nebo nejvyššího
správního soudu, dovršil-li 65. rok věku,
kterážto věková mez se snižovala
od 1. ledna 1940 na 63. a od 1. ledna 1941 na 62. rok věku;
vysokoškolský profesor musel býti přeložen
do výslužby koncem semestru, ve kterém dosáhl
65. rok věku; tato věková mez se snižovala
od 1. ledna 1940 na 64. a od 1. ledna 1941 na 63. rok věku.
Kromě toho byly, pokud jde o vysokoškolské
profesory, vydány ještě vládním
nařízením ze dne 2. března 1939, č.
32 Sb., předpisy o mimořádných opatřeních
personálních na vysokých školách,
jejichž účinnost stanovená původně
do konce roku 1940 byla vládními nařízeními
č. 374/1941 Sb. a 244/1943 Sb. prodloužena na neurčito.
Předpisy vládního nařízení
č. 379/1938 Sb. byly vyvolány nutností zlikvidovati
tehdejší přebytek veřejných zaměstnanců
v počtu okrouhle 70.000, vzniklý v důsledku
politických událostí na podzim roku 1938
odsunem zaměstnanců z pohraničního
území a ze Slovenska, a mají tedy povahu
normy restrikční.
Předpisy nařízení ze dne 30. prosince
1940, uvedeného ad 2, byla snížena věková
hranice pro nucené přeložení zaměstnanců
do trvalé výslužby u mužů ze 6()
roků na 55 roků, u žen z 55 roků na
50 roků a věková hranice pro fakultativní
pensionování u mužů z 55 roků
na 45 roků, u žen z 53 roků na 43 roků,
při čemž byla zároveň zrušena
podmínka nároku na plné výslužné,
platná dosud u 55letých zaměstnanců
(53letých zaměstnankyň). Nařízením
ze dne 16. února 1942 (věstn. ř. prot. str.
47) byly pak předpisy o fakultativním pensionování
zaměstnanců starších 45, pokud se týče
43 let, rozšířeny i na soudce.
Předpisy citovaných nařízení
sledovaly dvojí cíl; jednak cíl restrikční,
jednak cíle politické. Důvody restrikčními
bylo motivováno ustanovení o obligatorním
pensionování zaměstnanců starších
55 let (zaměstnankyň starších 50 let).
V případě zcela mimořádných
ohledů služebních mohla podle cit. nařízení
vláda z těchto ustanovení povoliti výjimku,
a to nejdéle až do dokonaného 65. roku věku
zaměstnancova; tato výjimka musela býti podle
interních pokynů okupantů povolována
u zaměstnanců národnosti německé.
Jinak však ustanovení o pensionování
zaměstnanců 55 letých (zaměstnankyň
50 letých) nebylo v zásadě politické
povahy a pokud se při pensionování podle
těchto ustanovení uplatnily v jednotlivých
případech i momenty politické, na př.
pro příslušnost zaměstnance k určité
organisaci nebo pro jeho osobní vlastnosti, třeba
přes to za primerní důvod pro přeložení
do výslužby podle uvedených předpisů
považovati dovršení stanoveného věku,
poněvadž k přeložení do výslužby
podle těchto předpisů mělo dojíti
i tehdy, když by v dotčeném případě
uvedené politické momenty nepřicházely
v úvahu.
Cíle politické sledovala naproti tomu ustanovení
o fakultativním pensionování zaměstnanců
45, zaměstnankyň 43letých, Podle interních
směrnic vydaných na příkaz okupantů
bylo těchto ustanovení použíti především
u těch zaměstnanců, kteří se
nesmířili s t. zv. novým uspořádáním
politických a státoprávních poměrů
v býv. "Protektorátu", při čemž
bylo výslovně stanoveno, že těmito zaměstnanci
jest rozuměti především legionáře.
Na základě toho musili býti do konce března
1941 přeloženi do výslužby všichni
legionáři, pokud překročili 45. rok
věku. Výjimky byly připuštěny
toliko v případech mimořádných
a neodbytných služebních ohledů, a to
ještě jen s předchozím souhlasem býv.
úřadu t. zv. říšského
protektora. Uvedená pensionování měla
tedy nepochybně charakter politický a škody
dotčeným zaměstnancům tím způsobené
jsou proto odškodňovány podle dekretu presidenta
republiky č. 53/1945 Sb. o odčinění
křivd československým veřejným
zaměstnancům [§ 5, písm. f) ve spojení
s §§ 1 a 4 cit. dekretu].
Konečně byla vládním nařízením
č. 420/1942 Sb., uvedeným výše ad 3.,
obnovena platnost předpisů o přeložení
zaměstnanců do trvalé výslužby,
jež byly v účinnosti před 30. prosincem
1938 (t. j. před počátkem účinnosti
vládního nařízení č.
379/1938 Sb.), a byl tak v tomto směru obnoven právní
stav platný před dobou nesvobody. Zároveň
však bylo stanoveno (§ 12 cit. nařízení),
že při zjednodušování správy
mohou býti z úřední moci přeloženi
do trvalé výslužby také zaměstnanci,
aniž splnili podmínky stanovené pro přeložení
do trvalé výslužby. Platnost tohoto ustanovení,
stanovená původně do 31. prosince 1943, byla
vládními nařízeními č.
321/1943 Sb. a 261/1944 Sb. prodloužena až do 31. prosince
1945. Věková hranice stanovená dříve
pro fakultativní pensionování z moci úřední
byla zde již vůbec odstraněna, takže podle
ustanovení vpředu zmíněných
mohl býti do trvalé výslužby přeložen
zaměstnanec v jakémkoliv věku. Také
tohoto ustanovení používalo se za doby nesvobody
především z důvodů politických,
takže zaměstnanci takto poškození jsou
zpravidla odškodněni podle dekretu presidenta republiky
č. 53/1945 Sb. Není však vyloučeno,
že zmíněných ustanovení se používalo
k pensionování i z důvodů jinakých,
na př. z důvodů restrikčních,
po případě ale také z důvodu
skutečné nezpůsobilosti ke službě.
Z předeslaného jde na jevo, že veřejní
zaměstnanci byli v době nesvobody poškozeni
přeložením do výslužby buď
a) z důvodů politických nebo
b) z důvodů restrikčních nebo
c) z důvodů smíšené povahy.
Případy uvedené ad a) jsou odškodňovány
podle dekretu presidenta republiky č. 53/1945 Sb., odškodnění
případů uvedených ad b) není
dosud upraveno, odškodnění případů
uvedených ad c) stalo se sporným. Nejvyšší
správní soud vyslovil totiž ve svém
nálezu ze 17. dubna 1947, č. 147/46/6 zásadu,
že určité personální opatření,
byť se i třebas formálně jevilo s hlediska
norem z doby nesvobody jako pouhé opatření
restrikční, přece by se mohlo v tom kterém
případě projeviti jako akt nepřátelského
zaměření okupantů vůči
zaměstnanci pro jeho příslušnost k určitému
zařízení nebo pro jeho postavení v
českém národě. Pokud by tedy uvedené
okolnosti byly prokázány, příslušelo
by zaměstnanci odškodnění podle dekretu
č. 53/1945 Sb., takže případy postižené
v době nesvobody restrikčními normami by
byly různě posuzovány podle toho, zda k důvodům
restrikčním přistupovaly v jednotlivých
případech i momenty jiné, či nikoli.
Hledíc k uvedenému je tedy třeba poskytnouti
určité odškodnění i zaměstnancům
pensionovaným v době nesvobody z důvodů
restrikčních a stanoviti přesnou hranici
pro rozlišování případů
povahy politické a povahy restrikční. Osnova
řeší věc tak, že zaměstnancům
přeloženým v době nesvobody do trvalé
výslužby podle volné úvahy z
politických důvodů uvedených v §§
1 a 4 dekretu č. 53/1945 Sb. ponechává odškodnění
podle citovaného dekretu, kdežto zaměstnancům,
obligatorně přeloženým do trvalé
výslužby z důvodu dovršení věkové
hranice stanovené předpisy v době nesvobody
před dovršením věku rozhodného
před dobou nesvobody pro pensionování, přiznává
odškodnění podle osnovaného zákona
(srov. § 1, odst. 1 § a § 8, odst. 1 osnovy). Tím
bude docíleno, že budou odškodněny i případy
pensionování z důvodů restrikčních,
a že všechny případy pensionování
podle restrikčních norem budou upraveny jednotně.
Rozlišování případů pensionování podle restrikčních předpisů podle toho, zda se tu mohly uplatniti i momenty politické, či nikoli, nebylo by odůvodněno, způsobovalo by značné nesrovnalosti a v praxi by vedlo k nadměrným obtížím. Jak již bylo vpředu uvedeno, třeba při pensionování podle restrikčních předpisů za primérní důvod považovati dovršení stanoveného věku, takže politické momenty, jež k tomuto důvodu snad přistupovaly, třeba již pro pensionování, a tím také pro způsob odškodnění považovati za nerozhodné. Zaměstnanci, kteří byli v době nesvobody postiženi restrikčními normami byli bez ohledu na vedlejší motivy politické povahy, jež mohly přicházeti v úvahu, poškozeni stejným způsobem a je tedy na místě, aby i jejich odškodnění bylo upraveno jednotně. V praxi by také ve většině případů bylo lze stěží rozeznati, zda jde o případ povahy toliko restrikční, či povahy smíšené, poněvadž pensionování bylo tu i interně v převážné většině případů opřeno toliko o dovršení stanoveného věku, takže ze správních spisů by ani nebylo lze rozhodné okolnosti zjistiti. Za tohoto stavu věcí lze očekávati, že ve většině případů by se rozhodnutí o odškodnění dostávalo do sporu. Nelze ani přehlížeti, že případů, ve kterých bylo v době nesvobody provedeno pensionování podle restrikčních předpisů, je jen ve státní správě asi 15.000. Kdyby případy pensionování smíšené povahy byly řešeny odchylně, vyvolávalo by to tlak na revisi všech těchto případů, což by bylo neúnosné již z důvodů finančních. Rozdíl mezi odškodněním podle osnovaného zákona a mezi odškodněním podle dekretu č. 53/1945 Sb. spočívá v podstatě toliko v tom, že osnova vylučuje doplatky na služebních a odpočivných (zaopatřovacích) příjmech za minulou dobu. Jinak pro futuro bude osnovou docíleno vcelku téhož výsledku, poněvadž se tu právní poměry v úvahu přicházejících zaměstnanců a jejich pozůstalých upravují tak, jako kdyby zaměstnanec setrval v činné službě až do konce měsíce, v němž dovršil věkovou hranici pro předložení do trvalé výslužby podle předpisů platných před dobou nesvobody. Jediné omezení tu spočívá v tom, že se relevuje nejvýše doba 5 roků. Kromě vylíčených případů zůstávaly by ještě nevyřešeny případy pensionování podle § 12 vl. nař. č. 420/1942 Sb., jež postrádají politické povahy. Jak již vpředu uvedeno, používalo se totiž tohoto ustanovení i z důvodů jinakých, nepolitických. Případy tohoto druhu mohou však býti velmi rozmanité a lze je stěží vystihnouti kogentními předpisy zákona. Případy tyto ponechává proto osnova individuálním úpravám na základě zmocnění obsaženého v § 4 osnovy. V souvislosti s odškodněním zaměstnanců pensionovaných podle vpředu zmíněných předpisů třeba odškodniti i zaměstnance přeložené sice do výslužby v době nesvobody, avšak reaktivované podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. srpna 1945, č. 68 Sb., o reaktivaci veřejných zaměstnanců, na které se rovněž nevztahují ustanovení dekretu presidenta republiky o odčinění křivd československým veřejným zaměstnancům. Neboť tyto zaměstnance, u nichž se podle § 2, odst. 1 dekretu presidenta republiky č. 68/1945 Sb. vyhledává, že jejich reaktivaci vyžaduje zájem služby, nebylo by lze posuzovati hůře, nežli zaměstnance v době nesvobody rovněž pensionované, avšak nereaktivované. Osnova jim proto přiznává v § 2 započtení doby uplynuvší ode dne přeložení do výslužby do dne reaktivace pro určení služebního pořadí, pro zvýšení služného (platu mu odpovídajícího) a pro nárok na výslužné a jeho výměru. Tatáž úprava má podle § 2 osnovy dále platiti i pro zaměstnankyně reaktivované nebo opětně ustanovené podle dekretu presidenta republiky ze dne 10. září 1945, č. 74 Sb., o reaktivaci a o opětném ustanovení provdaných žen ve veřejné službě, nebo podle nařízení Slovenské národní rady ze dne 8. února 1946, č. 16 Sb. n. SNR, o znovu ustanovení propuštěných vdaných státních zaměstnankyň, poněvadž jejich reaktivace, pokud se týče opětné ustanovení, se řídí týmiž zásadami jako reaktivace zaměstnanců podle dekretu presidenta republiky č. 68/1945 Sb. Při té příležitosti se sjednocují předpisy o vrácení odbytného těmito zaměstnankyněmi, dosud rozličné v zemích českých a na Slovensku. V zemích českých byly totiž zaměstnankyně povinny vrátiti odbytné jen, pokud odbytné přesahuje 20.000 Kčs (§ 6 dekretu č. 74/1945 Sb.) , kdežto na Slovensku odbytné celé (§ 1, odst. 3 nařízení č. 16/1946 Sb. n. SNR ).
Vdaným zaměstnankyním, které na místo
rozvázání služebního poměru
za odbytné podle § 6 vl. nař. č. 379/1938
Sb. volily přeložení do výslužby
podle § 7 cit. nařízení, po případě
podle obdobných norem platných na Slovensku, s nárokem
na odpočivné platy při dovršení
55., nyní 50. roku věku (§ 31, odst. 1 vl.
nař. č. 420/1942 Sb., § 54, odst. 1 vl. nař.
č. 210/1947 Sb.), přiznává osnova
v § 3 nárok na odpočivné platy i před
dovršením tohoto věku v případě
nastalé nezpůsobilosti ke službě, aby
tak v tomto směru nebyly posuzovány hůře,
nežli zaměstnankyně v činné službě.
Ustanovení § 4 má vládě poskytnouti
možnost, aby učinila vhodná opatření
za účelem odškodnění zaměstnanců,
na něž se ustanovení §§ 1 nebo 2
sice nevztahují, kteří však byli poškozeni
obdobným způsobem. Poněvadž tu půjde
o nejrozmanitější případy, které
budou teprve zjištěny přihláškami
podle § 5, odst. 3 osnovy, bude třeba je řešiti
individuálně. V úvahu přicházejí
zejména
1. zaměstnanci smluvní, u nichž na místo
přeložení do výslužby byl při
dovršení věkové hranice, platné
u ostatních zaměstnanců pro pensionování,
rozvázán služební poměr výpovědí,
po případě smluvní zaměstnanci
vojenské správy, kteří byli v době
nesvobody nejprve propuštěni a teprve později
převedeni podle vládního nařízení
č. 139/1939 Sb. do jiného oboru veřejné
správy a neobdrželi za dobu od propuštění
do převedení plat (mzdu);
2. o zaměstnance pensionované podle § 12 vl.
nař. č. 420/1942 Sb. z nepolitických důvodů;
3. o provdané zaměstnankyně, s nimiž
byl nejprve rozvázán služební poměr
podle ustanovení vládního nařízení
č. 379/1938 Sb. a později došlo k politickému
persekvování buď jich samých nebo jejich
manželů.
Formální předpisy obsažené v
§ 3 osnovy jsou obdobou ustanovení § 8 dekretu
č. 53/1945 Sb., ustanovení § 6 odpovídá
ustanovení § 7 cit. dekretu. Osobní dosah osnovy,
vymezený v § 7, shoduje se s osobním dosahem
dekretu č. 53/1945 Sb. (§ 3 cit. dekretu), dekretu
č. 68/1945 Sb. (§ 1 cit. dekretu) a dekretu č.
74/1945 Sb. (§ 1, odst. 2 cit. dekretu).
Ustanovení § 8 řeší poměr
osnovaného zákona jednak k dekretu č. 53/1945
Sb., jednak k ústavnímu dekretu o obnovení
právního pořádku. O poměru
osnovaného zákona k dekretu č. 53/1945 Sb.
byla řeč již vpředu v souvislosti s
odůvodněním § 1. Poměr k ústavnímu
dekretu o obnovení právního pořádku
je třeba řešiti výslovně proto,
poněvadž jinak by mohlo docházeti k dvojitému
řízení, jednak podle cit. dekretu, jednak
podle osnovaného zákona, a to s nestejnými
výsledky.
Ustanovení § 8 má povahu legální
interpretace podle § 8 o. z. o. a bylo by jej proto použíti
i na všechny případy dosud nerozhodnuté.
Aby však v tom směru byla vyloučena jakákoliv
pochybnost, zejména pokud jde o podané stížnosti
k nejvyššímu správnímu soudu, zabezpečuje
se vpředu uvedená zásada výslovným
ustanovením § 9 osnovy.
Pokud jde o finanční náklad spojený
s provedením osnovaného zákona, odhaduje
se, že ustanovení § 1 osnovy bude se týkati
asi 15.000 až 20.000 zaměstnanců, a že
bude potřeba asi částky 150,000.000 Kčs
ročně. Ustanovení § 2 osnovy bude se
týkati asi 4.000 zaměstnanců a zaměstnankyň
a vyžádá si podle odhadu přibližně
ročního nákladu 21,000.000 Kčs ročně.
Poněvadž započtení podle § 2 osnovy
se má prováděti s finanční
účinností ke dni reaktivace (opětného
ustanovení), vznikne v roce 1948 kromě toho potřeba
úhrady za minulou dobu, a to do konce roku 1947 nejvýše
v částce 40,000.000 Kčs, takže v roce
1948 činil by celkový náklad na provedení
§ 2 asi 60,000.000 Kčs. Naproti tomu bylo by na odbytném
vráceno 27,000.000 Kčs, ve většině
případů ovšem pravděpodobně
nikoli ihned, nýbrž v 36 měsíčních
lhůtách. Počítalo-li by se tedy pro
rok 1948 s částkou 10,000.000 Kčs, snížil
by se tím náklad na provedení § 2 v
roce 1948 na 50,000.000 Kčs. Ustanovení § 3
bude se týkati zcela omezeného počtu případů,
poněvadž k 28. 2. 1939 bylo zaměstnankyň,
o něž tu jde, celkem 258. I když by polovina
z nich, t. j. asi 130 zaměstnankyň, mohla uplatnit
nárok na výplatu odpočivných platů
podle tohoto ustanovení, činil by, počítá-li
se s průměrnou pensí 27.000 Kčs ročně,
celkový náklad 3,510.000 Kčs ročně.
Finanční náklad spojený s provedením
§ 4 nelze přesněji odhadnouti a bylo by lze
počítati toliko s určitou paušální
částkou, asi 50,000.000 Kčs ročně.
Celkový roční náklad spojený
s provedením osnovaného zákona by tedy činil:
Podle § 1 | 150,000.000 Kčs, |
podle § 2 | 21,000.000 Kčs, |
podle § 3 | 3,500.000 Kčs, |
podle § 4 | 50,000.000 Kčs, |
celkem ročně | 224,500.000 Kčs. |
Kolik z této částky skutečně
připadne na rok 1948, je odvislé od toho, kdy bude
zákon vyhlášen, poněvadž nabývá
účinnosti prvním dnem měsíce
následujícího po vyhlášení.
Naproti tomu bude třeba připočísti
náklad spojený s provedením § 2 za minulou
dobu, t. j. asi 30,000.000 Kčs (40,000.000 Kčs 10,000.000
Kčs, jež by byly vráceny na odbytném).
S úhradou nákladu potřebného k provedení
osnovaného zákona nebylo sice v rozpočtu
na rok 1948 pamatováno, není však vyloučeno,
že náklad ten bude možno uhraditi z úspor.
Provedení zákona bude vyžadovati zvýšeného
pracovního výkonu u osobních (pensijních)
úřadů a příslušných
likvidatur.